Oud 24-03-2006, 15:23
Meisje88
Meisje88 is offline
Halloo!
Ik zit nu in 5Vwo en heb nu twee blokken lang GS1.. En ik word echt gek van dit vak, want ik weet er barweinig vanaf en we moeten er zeer veel voor doen..
Nu hebben wij een presentatie gehouden over de gastoevoer van Rusland door Oekraine. Dat die stop is gezet enz. En waarom, en wat dat dan te maken had met het verleden van SU enz.

De klas moest hierover vragen op een blaadje schrijven, die wij dan nu weer moeten uitwerken.
Hier een aantal vragen waar ik dus echt niet uitkom.. Ik kan ze niet vinden op internet...

* Waarom werd de USSR opgericht? Wat voor een voordeel had dat voor de landen?

* Waarom bezette Cuba veel Amerikaanse bedrijven?

* Stalin: moorden -> Waarom zou het volk hem niet af kunnen zetten?

* Als Oekraïne nou niet meer belasting had gevraagd, dan was alles ook niet stopgezet. Waarom hebben ze het dan toch gedaan?

* Hoe heette de politieke partij van Lenin?

* Waarom is het nou nog steeds zo slecht in Oekraïne?

* Heeft Oekraïne geen eigen gasbronnen, of heeft het daar de techniek niet voor?

* Heeft het gasconflict van nu een verband met de historie van de SU?

* Is Oekraine een belangrijke steunpunt voor Rusland? Als dat zo is, waarom zetten ze het gas dan stop?

* In de Balkanlanden werd een communistische regering opgericht. Wie kon dat zo maar doen, was iedereen het ermee eens?

Najaa, als jullie iets weten zou dat echt geweldig zijn .. Ook als is het maar één vraag.

Liefs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2006, 15:27
Miracle
Miracle is offline
>> Maatschappelijke vakken
Oud 24-03-2006, 15:47
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Meisje88 schreef op 24-03-2006 @ 16:23 :
Halloo!
Ik zit nu in 5Vwo en heb nu twee blokken lang GS1.. En ik word echt gek van dit vak, want ik weet er barweinig vanaf en we moeten er zeer veel voor doen..
Nu hebben wij een presentatie gehouden over de gastoevoer van Rusland door Oekraine. Dat die stop is gezet enz. En waarom, en wat dat dan te maken had met het verleden van SU enz.

De klas moest hierover vragen op een blaadje schrijven, die wij dan nu weer moeten uitwerken.
Hier een aantal vragen waar ik dus echt niet uitkom.. Ik kan ze niet vinden op internet...

* Waarom bezette Cuba veel Amerikaanse bedrijven?

* Als Oekraïne nou niet meer belasting had gevraagd, dan was alles ook niet stopgezet. Waarom hebben ze het dan toch gedaan?

* Hoe heette de politieke partij van Lenin?

* Waarom is het nou nog steeds zo slecht in Oekraïne?

* Heeft Oekraïne geen eigen gasbronnen, of heeft het daar de techniek niet voor?

* Heeft het gasconflict van nu een verband met de historie van de SU?

* Is Oekraine een belangrijke steunpunt voor Rusland? Als dat zo is, waarom zetten ze het gas dan stop?

* In de Balkanlanden werd een communistische regering opgericht. Wie kon dat zo maar doen, was iedereen het ermee eens?

Najaa, als jullie iets weten zou dat echt geweldig zijn .. Ook als is het maar één vraag.

Liefs
ja ik wil je best helpen enzo hoor maar jezeus je kan ook een klein beetje zelf wat doen

kijk eens op google en wikipedia ofzo veel van die vragen zijn wel heel makkelijk op te zoeken
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 15:49
Belgarath
Belgarath is offline
Hier stond al een
Oud 25-03-2006, 17:14
Meisje88
Meisje88 is offline
Sorry,, misschien ben ik wel dom ofzo, maja ik kan t echt niet vinden... Zal wel aan mij liggen dan...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:03
saartje19
saartje19 is offline
Op wikipedia is idd best veel te vinden, een aantal antwoorden heb ik zelfs al gevonden, maar je moet zelf maar ff gaan kijken, zo moeilijk is het niet.
Oud 02-04-2006, 21:19
-_*Marliesss*_-
-_*Marliesss*_- is offline
Tja die vragen zijn nou ook weer niet zooww moeilijk he... Misschien als je eerst eens wat zelfonderzoek doet want het lijkt nu net of je hier ff je vragen wilt neerpleuren en anderen doen t werk. Op wikipedia is egt superveel te vinden!! en ga anders eens (ouderwets?) langs de bieb ! En wil je leraar niet helpen? Als je er dan nog niet uit komt kun je gerichtere vragen stellen dan lijkt het iig alsof je er wat aan doet.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 09:24
Gatara
Gatara is offline
Alleen deze vragen lijken me niet makkelijk te vinden:

En om eerlijk te zijn, ik heb geen flauw benul. Waarom werd de USSR opgericht? Tsja,.. ik vind dit nogal achteraf praten en daarmee al snel gelul Het zal te maken hebben met een protest tegen het tsaristisch bewind en met het uiteindelijk verliezen van de witten tegen de roden. Het zal te maken hebben met de communistische ideologie die meent dat een ieder land hieraan onderworpen zou moeten worden (via de snelle weg dan wel langzame weg) want het zou het beste systeem zijn. En waarom het ophield bij Polen e.d.? En waarom deze landen wel opgenomen werden in de USSR? Dat heeft dan weer te maken met ondermeer WOII.

Al met al: die eerste vraag is een vraag waar je een heel boek aan kunt wijden.

En wat betreft die andere vraag: tsja,.. waarom kun je een dictator niet afzetten? Wie zegt dat dat neit mogelijk is? Geschiedenisboeken te over waar er gebeuretenissen vermeld worden waarbij dit wel mogelijk was. Dus wat bedeoelen ze eigenlijk? Omdat je niemand kon vertrouwen? So what? Dat had je in wel meer landen waar revoluties verschenen. Was het apparaat zo sterk? Ook sterke apparaten werden op knieen gedwongen.

Mij lijkt dat je alleen maar zo kunt antwoorden dat hoewel het niet onmogelijk word geacht, een dictator in het algemeen zo sterk in het zadel zit en de touwtjes in handen heeft, dat het lastig is deze van de troon te stoten. Niemand kun je bijna vertrouwen en ieder verzet eindigt of met de dood of met een zware straf in een werkkamp. En dan speculatief: misschien waren de mensen bang om in verzet te gaan. Bang gedood te worden of in een strafkamp terecht te komen. Daarom kwam er geen groot verzet tegen Stalin op gang. (en waarschijnlijk spelen de tevreden mensen ook een rol (immers bracht Stalin toch ook wel enig voorspoed en vooruitgang in het land, itt de dictatoriale tsaren).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten