Oud 16-05-2006, 22:18
antigone
antigone is offline
ik begin de laatste tijd wat bekender te worden met de band can. verder weet ik hier nog niet veel van af, maar ben nieuwsgierig geworden.

wat zijn volgens jullie de mijlplaten, typerend voor de krautrock, en wat is jullie visie op het genre ?

Citaat:
Krautrock is een algemene naam voor de experimentele muziekgroepen die in Duitsland op de voorgrond traden aan het eind van de jaren 60 en aan het begin van de jaren 70. Tegenwoordig is de term ook geëvolueerd naar een benaming voor een stijlrichting om gelijkaardige muziek onder te plaatsen.

Veel van deze muziek was instrumentaal, en in de meeste krautrock werd rock-muziek en de typische rock-instrumenten (gitaar, basgitaar en drums) gemengd met elektronische instrumenten en patronen, vaak met een gevoel voor ambient-muziek. Ondanks de verscheidenheid aan stijlrichtingen van de bands, hadden ze alle de neiging complexe songstructuren te gebruiken, waardoor er een nauwe verwantschap bestaat men genres zoals progressieve rock/art rock (waaronder men krautrock kan plaatsen) en ook jazzrock.
Oud 16-05-2006, 22:19
Verwijderd
ik vind de naam in ieder geval al geweldig
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 22:21
EggeD
EggeD is offline
Krautrock regiert die Welt !

(Heb het altijd merkwaardig gevonden men het hier amper luistert)
Oud 16-05-2006, 22:21
antigone
antigone is offline
Citaat:
Oorspronkelijk werd de naam enigszins bevooroordelend gebruikt door de Britse muziekpers. Het woord "Kraut", is afkomstig van het woord Sauerkraut, en werd in de Tweede Wereldoorlog gebruikt voor de Duitse soldaten. Men schrijft het gebruik soms toe aan John Peel, een van de bekendste Engelse radiopresentatoren, in 1968 naar aanleiding van de titel Mama Düül und ihre Sauerkrautband spielt auf uit de elpee Psychedelic Underground van de groep Amon Düül. Een andere theorie die soms opduikt is dat in Manuel Göttsching (van Ash Ra Tempel) zijn schoolgroepje "Bad Joe" de bassist Christian Kraut heette. Een veel aannemelijker verklaring van het begrip is te vinden bij de Hamburgse groep Faust. In 1973 nam deze groep voor Virgin Records in hun studio The Manor in Oxfordshire hun vierde elpee op, waarvan de openingstrack Krautrock heet. Virgin nam daarna de term over in hun catalogus om het genre Duitse muziek in onder te brengen. In Duitsland gebruikten enkele West-Duitse muzikanten de term eerder zelf-ironisch om te zeggen dat ze Duitsland als ontwikklingsland voor de popcultuur zagen. Krautrock kan dan meer als een begrip gezien worden dat duidt op een geografische verzameling, het ging in die beschouwing niet zozeer om een eigenlijke beweging of een stilistische samenhang. Hoewel de term aanvankelijk soms wat minachtend kon beschouwd worden, staat veel van de muziek van deze groepen na verloop van jaren echter hoog aangeschreven, en de term kan nu veeleer als eerbetoon gezien worden.
Oud 16-05-2006, 22:23
EggeD
EggeD is offline
Neu! en Can zijn goed om mee te beginnen. Add me maar op slsk als je wat tips wilt ofzo.
Oud 16-05-2006, 22:26
antigone
antigone is offline
Citaat:
EggeD schreef op 16-05-2006 @ 23:23 :
Neu! en Can zijn goed om mee te beginnen.
het eerste wat ik van can hoorde was hun laatste plaat meen ik, inner space, en die vond ik best goed maar toen bleek het hun slechtste te zijn volgens allmusic

ege bamyashi een week geleden dus maar gedownload, die is wat minder gericht op de synths maar ook erg goed.

moderne bands ?
Oud 16-05-2006, 22:32
EggeD
EggeD is offline
Hmm, modern, krautrock bestaat niet echt meer, alleen de nasleep en invloed ervan in bijv. Stereolab (Transient Random-Noise Bursts With Announcements en Mars Audiac Quintet alba vooral). Ik vind Can zelf niet de beste krautrockers, maar desalniettemin een erg toffe groep. Ege Bamyasi is inderdaad lekker. Tago Mago vind ik het vetst, though, met Negativland (daar komt die band ook vandaan) en Halleluhwah. Ik share hier wat live-zut van ze.

Check ook deze audiostream van een recent Faustconcert (was erg vet):

http://3voor12.vpro.nl/3voor12/group...roups=20981408
Oud 17-05-2006, 12:44
Broeder
Broeder is offline
Ik moet het nog steeds eens downloaden, ja.
Oud 17-05-2006, 19:52
capibara
capibara is offline
Eerste werk van Guru Guru
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten