Simpele methode die er makkelijk weer aan te passen is (voor Engelse photoshop). Je maakt een nieuwe layer aan boven je background layer (originele foto), je gaat in die laag staan en in het layer palette stel je de blend mode in op multiply (darken kan eventueel ook werken, maar kan evengoed lelijke resultaten opleveren).
Dan kies je de gradient tool, als kleurverloop kies je zwart naar wit (ja, zwart naar wit) en je zorgt er in het begin best voor dat je opacity op 100% staat bij de gradient tool. Je kiest de ronde gradient vorm en je zet de tool op reverse (lijkt mij het handigste, anders moet je de gradiënt andersom slepen als in mijn uitleg).
Nu ga je in het midden (gaat volgens mij het meest correcte als je in het view-menu de Snap-optie aanzet (en Snap-To voor Guides aanstaat) en je dan in datzelfde menu tweemaal New Guide kiest, eenmaal Horizontal op 50% en eenmaal Vertical op 50%) van de afbeelding staan (zorg ervoor dat je nieuwe layer nog steeds actief staat!) en je sleept naar de buitenkant. Hoe verder je sleept, hoe kleiner de vignettering wordt. Als je niet het goede resultaat hebt, je sleept gewoon nogmaals en de oude is weg (daarom moest je opacity van de gradient tool op 100% zetten).
Als je vindt dat de foto te donker wordt en je het niet direct goed krijgt, dan moet je dubbelklikken op de gradiëntkleur (waar je de gradiënt zwart>wit hebt gekozen). In dat venster kun je de gradiënt aanpassen: je sleept de witte color stop (helemaal rechts) meer naar links en een groter deel van je foto zal onaangetast blijven bij het slepen.
Ik hoop dat je hiermee voortgeraakt, inderdaad is hiervoor geen filter (heb je ook niet nodig, op deze manier heb je veel meer controle over hoe plots de vignettering begint).