Oud 30-06-2006, 16:12
vosje16
vosje16 is offline
Daarnet merkte ik dat ik een teek had ongeveer tussen mijn oksel en mijn borst. Nu heb ik dingen gelezen over de ziekte van Lyme en ik hoop dat ik het niet heb...'k Wist eigenlijk eerst niet dat het een teek was. Dus met een pincetje een keertje aan getrokken maar bleek goed vast te zitten. Uiteindelijk bij de derde keer hem eraf kunnen trekken (maar op internet lees ik dat je niet mag trekken maar moet ronddraaien kan het kwaad?). Nu ziet het een beetje rood. Volgens mij moet hij daar al minstens 18 uurtjes gezeten hebben aangezien ik gisterenavond in de duinen ben gaan zitten...

Nu ben ik bang dat ik de ziekte van Lyme ga krijgen...Is het eerste symptoom ALTIJD een (grote) rode kring? En na hoeveel weken zou die dan tevoorschijn moeten komen? Of is het misschien beter om nu al naar de huisarts te gaan voor een bloedonderzoek?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:15
Verwijderd
Je had hem inderdaad rond moeten draaien en er dan makkelijk uit kunnen wippen.
Ik zou voor de zekerheid even de huisarts opbellen, die ronde kringen kunnen ook gewoon irritatie zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:22
Estar
Estar is offline
Controleren of je echt alles verwijderd hebt, als het hoofdje erin zit heb je veel kans dat je de ziekte van Lyme krijgt.

Ik zou nog na ontsmetten met alcohol en de huisarts opbellen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 30-06-2006 @ 17:22 :
Controleren of je echt alles verwijderd hebt, als het hoofdje erin zit heb je veel kans dat je de ziekte van Lyme krijgt.

maar niet íedere teek draagt de ziekte van Lyme, dus als het hoofdje er nog zit, wil het nog niets zeggen.. de kans is er altijd in ieder geval..
Mocht het hoofdje er nog zitten, even de huisarts of de HAP bellen (Huisartsenpost, in het weekend)
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:26
vosje16
vosje16 is offline
Yeps, alles goed verwijderd. Ik zie in ieder geval niets meer, enkel een klein rood bultje. Hij zat ook niet diep denk ik, enkel met zijn voorste pootjes (ofzo?)
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:29
Estar
Estar is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 30-06-2006 @ 17:24 :
maar niet íedere teek draagt de ziekte van Lyme, dus als het hoofdje er nog zit, wil het nog niets zeggen.. de kans is er altijd in ieder geval..
Mocht het hoofdje er nog zitten, even de huisarts of de HAP bellen (Huisartsenpost, in het weekend)
Daarom zei ik ook veel kans Omdat je niet weet of de teek Lyme heeft of niet.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:39
Mahonie
Mahonie is offline
ONMIDDELIJK naar de huisarts! Hoe vlugger hoe beter! Je loopt nameljk kans op deze dodelijke ziekte dus neem geen risico's.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:43
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Mahonie schreef op 30-06-2006 @ 17:39 :
ONMIDDELIJK naar de huisarts! Hoe vlugger hoe beter! Je loopt nameljk kans op deze dodelijke ziekte dus neem geen risico's.
niet iedere teek is besmet met de ziekte van lyme. De huisarts gaat echt niet direct wat doen als de plaats van de beet er goed ziet. hooguit wanneer de ts zou zijn gebeten in een zeer risicovol gebied wat in Nederland niet zo is.

, @ ts goed in de gaten houden hoe het plekje er uit ziet en als het gaat veranderen dan zsm naar de huisarts, je hebt hem er wel op tijd uitgehaald binnen 24 uur.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 17:06
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:

als de teek er nog inzit en je met alcohol gaat deppen, schrikt ie daarvan en spuit ie alsnog die vloeistof in je.. Hoe het met alcohol zit wanneer de teek grotendeels verwijderd is, weet ik niet..
Oud 30-06-2006, 17:07
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Nee hoor, ik heb eens de doktersassistente gebeld omdat mijn zusje een teek op haar zij had en ik even zekerheid wilde.. Ze zei dat we de plek een week in de gaten moesten houden, ontstonden er rode kringen en of andere verschijnselen (moeheid e.d.) dan moesten we direct contact opnemen. Ze gooien er niet meteen een infuus in oid.
Oud 30-06-2006, 17:34
Estar
Estar is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 30-06-2006 @ 18:06 :
als de teek er nog inzit en je met alcohol gaat deppen, schrikt ie daarvan en spuit ie alsnog die vloeistof in je.. Hoe het met alcohol zit wanneer de teek grotendeels verwijderd is, weet ik niet..
Klopt, maar ik dacht dat het een logische volgorde is, als het er nog inzit je die eerst eruit haalt( aangezien je de rest wilde verwijderen) en daarna te ontsmetten.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 17:41
vosje16
vosje16 is offline
Oki, thx voor de reacties.

'k Heb het ondertussen toch ff ontsmet met alcochol, want ik ben 99,9% zeker dat de teek helemaal weg is. Moest de plek veranderen, zal ik ff langsgaan bij mijn huisarts.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 17:46
dark princess
dark princess is offline
Citaat:
light fighter schreef op 30-06-2006 @ 17:43 :
niet iedere teek is besmet met de ziekte van lyme. De huisarts gaat echt niet direct wat doen als de plaats van de beet er goed ziet. hooguit wanneer de ts zou zijn gebeten in een zeer risicovol gebied wat in Nederland niet zo is.
nou in Nederland zijn nu ook wel de 'gevaarlijkere' teken, zelfde als in Frankrijk ofzo omdat de natuur er nu op lijkt ofzo (ik heb er iets over gehoord op de radio of op tv), maar ik geloof dat die alleen dodelijk zijn voor honden. ik weet niet of mensen er iets van krijgen verder.

voor de rest is alles al gezegd denk ik
Oud 30-06-2006, 18:14
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
dark princess schreef op 30-06-2006 @ 18:46 :
nou in Nederland zijn nu ook wel de 'gevaarlijkere' teken, zelfde als in Frankrijk ofzo omdat de natuur er nu op lijkt ofzo (ik heb er iets over gehoord op de radio of op tv), maar ik geloof dat die alleen dodelijk zijn voor honden. ik weet niet of mensen er iets van krijgen verder.

voor de rest is alles al gezegd denk ik
bij mijn weten heeft het te maken met voortplanting hoe of wat weet ik niet precies, maar die teken trekken steeds verder op in Europa waar ze nu precies zitten weet ik niet iig niet in NL dan hadden we het wel gehoord. En idd er is een teek die dodelijk is voor honden maar die is ook weer te herkennen aan een witte streep/strepen. Als die teek ook voor mensen dodelijk zou zijn was dat al wel door het nieuws geweest.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 12:28
Wuftie
Wuftie is offline
ik heb verscheidene keren ook teken gehad..
bij mij zeiden ze altijd dat ik de beet in de gaten moest houden gedurende een halfjaar en als er dan nog geen kringen, verkleuringen oid te zien zijn, zal je waarschijnlijk geen ziekte van Lyme hebben..

daarentegen, mijn nicht is tien jaar geleden gebeten en heeft de ziekte nu pas..
Oud 01-07-2006, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Wuftie schreef op 01-07-2006 @ 13:28 :
ik heb verscheidene keren ook teken gehad..
bij mij zeiden ze altijd dat ik de beet in de gaten moest houden gedurende een halfjaar en als er dan nog geen kringen, verkleuringen oid te zien zijn, zal je waarschijnlijk geen ziekte van Lyme hebben..

daarentegen, mijn nicht is tien jaar geleden gebeten en heeft de ziekte nu pas..
de schoonmoeder van m'n tante kan zich zelfs niet herinneren ooit een teek te hebben gehad en zij heeft de ziekte in de tweede fase...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 13:27
Verwijderd
je moet een teek nooit ontsmetten met alcohol, ik weet niet wie je dat zei maar dat is echt het lompste wat je kan doen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 13:29
Estar
Estar is offline
Citaat:
Hecatomb schreef op 01-07-2006 @ 14:27 :
je moet een teek nooit ontsmetten met alcohol, ik weet niet wie je dat zei maar dat is echt het lompste wat je kan doen
Niemand.
Ik zei na ontsmetten met alcohol.

Blijkbaar lezen jullie erg selectief ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 07:37
Verwijderd
ook belangrijk om te weten is dat de rode kring in minder dan de helft van de besmette gevallen te zien is. gebrek aan een rode kring (of grote rode vlek) wil dus nog niet zeggen dat je besmettingsvrij ben.

kortom: huisarts
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 07:44
Gothic
Gothic is offline
ik heb echt al zoveel teken gehad in m'n leven en nog nooit last gehad...

nu wil ik je niet bang maken, maar de ziekte van lyme presenteert zich niet altijd met rode kringen... maar zolang je je niet opeens moe gaat voelen, hoef je je niet echt druk te maken.
Oud 02-07-2006, 10:19
flyaway
flyaway is offline
Niet om je bang te maken, maar:

Ik zou echt geen risico nemen en gelijk antibioticakuur doen. Ik heb zelf nu de ziekte van Lyme, ik had een teek maar geen rode plek dus ik heb geen behandeling gekregen destijds, nu ben ik een jaar of twee verder en ik zeg je: het is niet leuk om nu minstens een half jaar antibiotica te moeten slikken en per dag zo'n 30 andere pillen, omdat ik door Lyme het Chronisch Vermoeidheids Syndroom heb gekregen.

Echt, neem het zekere voor het onzekere en doe een kuurtje, dan weet je zeker dat je geen ellende krijgt. De Lymebacterie is namelijk steeds moeilijker te behandelen.

(wel nog ff naar je huisarts, ik ben geen dokter maar weet wel meer dan de nietgelovige artsen hier, die zeggen dat het 'tussen de oren zit')
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 10:55
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
red5 schreef op 02-07-2006 @ 08:37 :
ook belangrijk om te weten is dat de rode kring in minder dan de helft van de besmette gevallen te zien is. gebrek aan een rode kring (of grote rode vlek) wil dus nog niet zeggen dat je besmettingsvrij ben.

kortom: huisarts
Maar ja, een huisarts gaat echt niet bij elke tekenbeet die langs komt antibiotica voorschrijven. Dat is ook vrij onzinnig en daarbij kweek je daar resistentie mee dus zijn we uiteindelijk nog verder van huis.
Oud 02-07-2006, 10:58
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
flyaway schreef op 02-07-2006 @ 11:19 :

Ik zou echt geen risico nemen en gelijk antibioticakuur doen.
Dat kan niet eens als je het zou willen, zolang je nl. geen lyme-gerelateerde klachten hebt gaan ze je echt niet zomaar antibiotica geven. (En terecht!)
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 12:09
vosje16
vosje16 is offline
Zijn er nog andere symptomen behalve rode kringen (die je niet altijd per se hebt) en plots moeheid (wat zo vaag is vind ik)?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 12:45
Bloem
Bloem is offline
http://www.lymenet.nl/symptomen/symptomen.htm

"Verder kan men enige tijd na de tekenbeet griepachtige klachten krijgen, zoals hoofdpijn, stijve nek, koorts, spierpijnen en vermoeidheid. Deze klachten kunnen weer verdwijnen. Als de Lyme-bacterie zich door het lichaam verspreid (dissemineert), kunnen diverse symptomen ontstaan.
De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot o.a. neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten."

(En nu niet meteen bang worden als je spierpijn of hoofdpijn krijgt, dat kan natuurlijk ook door 100 andere dingen komen )

Die link is wel interessant trouwens.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 12:49
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
In ieder geval NIET zo panisch gaan doen
Oud 02-07-2006, 15:12
Sennah
Sennah is offline
Citaat:
Bloem schreef op 02-07-2006 @ 13:45 :
http://www.lymenet.nl/symptomen/symptomen.htm

"Verder kan men enige tijd na de tekenbeet griepachtige klachten krijgen, zoals hoofdpijn, stijve nek, koorts, spierpijnen en vermoeidheid. Deze klachten kunnen weer verdwijnen. Als de Lyme-bacterie zich door het lichaam verspreid (dissemineert), kunnen diverse symptomen ontstaan.
De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot o.a. neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten."

(En nu niet meteen bang worden als je spierpijn of hoofdpijn krijgt, dat kan natuurlijk ook door 100 andere dingen komen )

Die link is wel interessant trouwens.

klinkt eerder als een brakke zondagochtend...

overigens vind ik dat er behoorlijk angstig wordt gereageert op teken. ik zit al jarenlang op scouting en daar kom je per jaar wel een aantal teken tegen. natuurlijk zorgen wij ervoor dat de plek goed in de gaten wordt gehouden, maar in al die jaren dat ik teken heb meegemaakt, heb ik nog nooit gehoord dat het mis is gegaan.
natuurlijk, je moet de kans niet uitsluiten, maar direct naar de medicijnen grijpen vind ik een beetje overdreven

Laatst gewijzigd op 02-07-2006 om 15:17.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 15:53
wup
wup is offline
Ik had donderdag ook ( voor het eerst) een teek. Tuurlijk vind ik het ergens ook wel eng, maar het lijkt me niet nodig om meteen van het ergste uit te gaan..Als jij er zeker van bent dat hij goed verwijderd is al helemaal niet.

Niet panisch gaan doen inderdaad, als je ergens last van krijgt merk je dat vanzelf en kan je dan naar de huisarts. Tegen mij is trouwens gezegd dat je de datum even moet noteren voor het geval dat..
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 17:22
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Toen ik klein was woonde ik in het bos en had ik met regelmaat een teek. Dan draaide mijn ouders 'm er inderdaad uit met een pincet ofzo en ontsmette het plekje met alcohol. Ik heb er nooit iets aan over geouden.
Oud 02-07-2006, 20:01
Somebody Special
Somebody Special is offline
Doe vooral wat je zelf graag wil, als je je er lekkerder bij voelt om even langs de huisarts te gaan moet je dat doen, vind je het genoeg om de plek en evt. (ziekte-)verschijnselen in de gaten te houden dan doe je dat.
Laat je niet gek maken door bepaalde panische reacties hier, de kans dat je besmet bent is erg klein.

Een teek met Lyme moet sowieso minimaal 24 uur zitten om je te kúnnen besmetten.
Een rode kring krijg je zéker niet in alle gevallen, vaak wel maar soms ook niet.

Ik heb zo'n 50 teken in mijn leven gehad en nooit een rode kring gezien, tot ik vorig jaar te horen kreeg de ziekte van Lyme te hebben.
Ik was al een half jaar dood- en doodmoe en kon werkelijk níets onthouden, na een goeie antibioticakuur was ik er vanaf.
begrijp eigenlijk niet waarom flyaway zolang ab moet slikken want mijn huisarts vertelde mij dat Lyme (in de fase waar ik in zat) goed uit te roeien is met een 3 weekse kuur bepaalde ab..
maar goed, ik ben geen huisarts...
Oud 02-07-2006, 20:36
Dexter_M
Dexter_M is offline
Ook wel is teken gehad, woon vlakbij de duinen.
Maar gewoon even goed in de gaten houden, en zolang alles er maar uit is. Bij mij bleef is het hoofdje zitten en de teek zat in me nek, moest weggesneden worden niet echt super
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 02:23
Hulk
Hulk is offline
15 % van de teken draagt ook daadwerkelijk de ziekte van Lyme bij zich.. Niet echt reden om je gelijk zorgen te maken dus
Oud 03-07-2006, 08:25
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 02-07-2006 @ 21:01 :

begrijp eigenlijk niet waarom flyaway zolang ab moet slikken want mijn huisarts vertelde mij dat Lyme (in de fase waar ik in zat) goed uit te roeien is met een 3 weekse kuur bepaalde ab..
maar goed, ik ben geen huisarts...
Hoezo 24 uur? Het zit in het speeksel van die beesten, dat kan gelijk in je lichaam terecht komen.
En die Lyme-bacterie wordt steeds moeilijker om te bestrijden, het is een heel aparte bacterie. De meeste bacterien delen zich snel, maar deze doet er 24 tot 48 uur over om zich te delen. Er is een korte tijd waarop de bacterie niet resistent is en die moet je zien te grijpen door lange kuur, korte kuur werkt daarom niet.
En huisartsen weten hier ook niet veel van hoor, het is vooral een doe-het-zelfpakket.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 08:54
Gothic
Gothic is offline
overgens, als je denkt dat je de ziekte hebt, maar de testen zijn negatief, kun je het alsnog hebben. In Nederland hebben we namelijk geen goede test hoorde ik van een kennis, die heeft zelf haar bloed naar Duitsland op laten sturen, om daar een test te laten doen, omdat ze het hier dus niet zo goed kunnen...
Oud 03-07-2006, 10:29
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
flyaway schreef op 03-07-2006 @ 09:25 :
Hoezo 24 uur? Het zit in het speeksel van die beesten, dat kan gelijk in je lichaam terecht komen.
En die Lyme-bacterie wordt steeds moeilijker om te bestrijden, het is een heel aparte bacterie. De meeste bacterien delen zich snel, maar deze doet er 24 tot 48 uur over om zich te delen. Er is een korte tijd waarop de bacterie niet resistent is en die moet je zien te grijpen door lange kuur, korte kuur werkt daarom niet.
En huisartsen weten hier ook niet veel van hoor, het is vooral een doe-het-zelfpakket.
Het is nu eenmaal zo dat de kans dat je besmet bent met Lyme terwijl je de teek er binnen 24 uur uit haalt vrij minimaal is. Ook al zit het in het speeksel. De kans om besmet te worden binnen die 24 uur is veel groter als je er met alcohol over gaat voordat je de teek eruit haalt. Daar wordt het beest misselijk van en gaat hij spugen.
Als je nu iedereen gaat behandelen die een tekenbeet gehad heeft kweek je alleen maar meer resistentie. Van zowel de Borrelia (de bacterie die de ziekte veroorzaakt) als van andere bacterieen die je bij je hebt. Een beetje kennis over resistentie maakt dat wel duidelijk. Dus als je iedereen gaat behandelen met een tekenbeet ben je echt veel verder van huis.
De reden dat een lyme die langer bestaat moeilijker te behandelen is als hij langer in je lichaam zit ligt aan de manier hoe hij zich verbergt. Hij verstopt zich in cellen en dus onbereikbaar voor AB. Daarom moet je dan langer AB slikken.

Alsjeblieft, weet er eerst eens wat meer van voordat je vanalles gaat roepen om paniek te zaaien. Jou ervaring is niet persee representatief voor de hele groep. Integendeel, zo vaak komt dat niet voor en zelfs als je het heel laat ontdekt is het nog wel te behandelen. De complicatie's ervan die heel naar zijn en ook niet meer over gaan zijn erg zeldzaam.
Huisartsen weten er meer van dan jij lijkt me zo.
Oud 03-07-2006, 14:18
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Sennah schreef op 02-07-2006 @ 16:12 :
overigens vind ik dat er behoorlijk angstig wordt gereageert op teken. ik zit al jarenlang op scouting en daar kom je per jaar wel een aantal teken tegen. natuurlijk zorgen wij ervoor dat de plek goed in de gaten wordt gehouden, maar in al die jaren dat ik teken heb meegemaakt, heb ik nog nooit gehoord dat het mis is gegaan.
natuurlijk, je moet de kans niet uitsluiten, maar direct naar de medicijnen grijpen vind ik een beetje overdreven
Vind ik ook, heb zelf ook al meerdere tekenbeten gehad en ik leef nog steeds zonder er ooit wat aan gedaan te hebben (behalve verwijderen en ontsmetten).
Oud 03-07-2006, 19:33
Somebody Special
Citaat:
Ieke schreef op 03-07-2006 @ 11:29 :
Het is nu eenmaal zo dat de kans dat je besmet bent met Lyme terwijl je de teek er binnen 24 uur uit haalt vrij minimaal is. Ook al zit het in het speeksel. De kans om besmet te worden binnen die 24 uur is veel groter als je er met alcohol over gaat voordat je de teek eruit haalt. Daar wordt het beest misselijk van en gaat hij spugen.
Precies!
En waarom ik die 24 uur noemde is omdat de teek dan vol zit en gaat spugen, als hij besmet is is de kans dus aanwezig dat jij ook besmet raakt.
Ik heb ook Lyme gehad en ga ook niet zomaar vanalles roepen, huisartsen weten er veel en veel meer van dan dat ik kan lezen.
Oud 03-07-2006, 21:20
vampiro
vampiro is offline
Citaat:

slechts 1 op de 20 teken draagt die ziekte bij zich dus de kans is altijd relatief klein.

Ikzelf heb een keer of 8 een teek gehad, altijd zelf eruit kunnen halen en altijd heb je eventjes een rond kringetje wat na verloop van een dag wel wegtrekt.

Word de kring na 1 a 2 dagen groter dan wel even naar de huisarts. Maak je iig niet te snel te druk.
Oud 04-07-2006, 20:44
Enkie
Enkie is offline
http://www.xs4all.nl/~wilcodeb/lyme.html
Oud 04-07-2006, 23:24
vosje16
vosje16 is offline
Het ziet nu nog steeds rood en voelt een beetje gezwollen aan...nog steeds geen zorgen over maken?

'k Ben donderdag sowieso van plan om naar de dokter te gaan voor iets anders, maar 'k zal hem anders ook eens vragen om naar de beet te kijken...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 02:27
Verwijderd
Citaat:
flyaway schreef op 02-07-2006 @ 11:19 :
De Lymebacterie is namelijk steeds moeilijker te behandelen.
Weet je hoe dat komt? Doordat mensen veel te vaak anti-biotica gebruiken, ook wanneer het niet nodig is, waardoor allerlei bacterien sneller een weerstand daartegen opbouwen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 07:47
Somebody Special
Citaat:
vosje16 schreef op 05-07-2006 @ 00:24 :
Het ziet nu nog steeds rood en voelt een beetje gezwollen aan...nog steeds geen zorgen over maken?

'k Ben donderdag sowieso van plan om naar de dokter te gaan voor iets anders, maar 'k zal hem anders ook eens vragen om naar de beet te kijken...
Als je toch gaat kan je het net zo goed laten zien maar dat het nog rood is is normaal, kan zomaar een paar weken duren
Oud 06-07-2006, 08:59
Anki
Anki is offline
Dat draaien en hele gedoe is purze onzin. Het maakt uit niet uit je die teek eruit krijgt, zolang je maar geen alcohol/deo of andere producten gaat gebruiken in de hoop dat je hem dan verdooft. Een teek leegt nl zijn maaginhoud in jouw lichaam als hij vergiftigd wordt. En dáár kan je de ziekte van Lyme aan overhouden.
Ik haal dagelijks minstens twee teken per hond bij ons thuis eruit. Die trek ik gewoon met mijn nagels eruit...en dat kan helemaal geen kwaad.
Een tekenbeet kan wel een paar weken doorgaan met kriebelen, ook al is de teek eruit.

Let er wel op, dat je geen grote rode cirkel om de tekenbeet krijgt, dat kan wijzen op de ziekte, en moet je gauw naar de huisarts voor antibiotica.
Even voor de duidelijkheid:
Oud 06-07-2006, 09:37
Bloem
Bloem is offline
Dat draaien is helemaal geen onzin, als je hem er gewoon uittrekt heb je een grotere kans dat het hoofd achterblijft, als je draait is het waarschijnlijker dat je hem er wel helemaal uittrekt.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 09:46
Verwijderd
Maar als het hoofd achterblijft zie je nog wel een mini zwart puntje. Als je de teek er helemaal uitkrijgt zonder te draaien, ook goed.

En inderdaad, ga nou niet bij elke teek antibiotica eisen, er is een reden dat dat niet standaard gegeven wordt, je doet er namelijk meer kwaad dan goed mee als nog niet duidelijk of er wat aan de hand is.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 18:08
jolijn73
jolijn73 is offline
Ook als je geen rode kring krijgt, kun je Lyme krijgen.

Als je wel een rode kring krijgt, heb je er een heel grote kans op.

Het beste is een foto te maken van de cirkel, als je die hebt, en goed noteren waar de tekenbeet zat en op welke datum je het hebt opgelopen.

Als je een rode kring hebt moet je naar de huisarts.

Heb je geen rode kring, moet je op de langere termijn opletten of je onbegrepen ("vage") klachten krijgt, en als dat zo is, moet je aan je arts vermelden dat je dan en dan een tekenbeet hebt gehad.

http://www.saag.nl is de beste website over tekenbeten. er is ook een patiëntenvereniging voor mensen met Lyme. Maar daar ga je pas naar toe als je Lyme hebt.
Oud 06-07-2006, 19:01
zeep007
zeep007 is offline
mijn vriend had een teek met rode kring erom. teek ging eruit, kring ging weg. Wat betekent die kring dan?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 19:05
vosje16
vosje16 is offline
'k ben vandaag naar de dokter gegaan voor iets anders, maar daarna heb ik hem toch ff gezegd dat ik gebeten was door een teek. Ik zei dat ik hem een dag erna had uitgehaald. Hij vroeg mij enkel waar ik hem gehad had...in België dus...en toen zei hij dat er helemaal nix aan de hand was... Komt de ziekte van Lyme misschien minder voor in België dan in Nederland ofzo? Hij zei niet eens dat ik het in de gaten moest houden ofzo...slechte dokter?

Ohja, en hij heeft ook niet eens naar de beet gekeken ofzo

Laatst gewijzigd op 06-07-2006 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 19:07
Nona
Nona is offline
Citaat:
light fighter schreef op 30-06-2006 @ 17:43 :
Ik heb er antibiotica voor gekregen, en daar was ik blij mee. Aan het plekje op zich was niet bijster veel te zien (er zat verdomme een muggenbult naast dus het was al rood), maar ik bleef er last van houden. Beter voorkomen dan genezen.
Oud 06-07-2006, 19:30
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Lafjuh schreef op 05-07-2006 @ 03:27 :
Weet je hoe dat komt? Doordat mensen veel te vaak anti-biotica gebruiken, ook wanneer het niet nodig is, waardoor allerlei bacterien sneller een weerstand daartegen opbouwen.
Mensen zijn imo toch wel helemaal doorgeslagen met medicijngebruik... voor alles wordt tegenwoordig wel een pilletje oid genomen/voorgeschreven

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten