Oud 01-07-2006, 16:45
ijscoman
ijscoman is offline
Koningin Beatrix heeft oud-premier Ruud Lubbers benoemd tot informateur. Een 'rompkabinet' van CDA en VVD regeert het land tot de geplande verkiezingen in november.

De minister van Staat gaat het pad effenen voor een missionair kabinet van CDA en VVD en verwacht de verkiezingen in november. Dat zei hij toen hij Paleis Noordeinde verliet, waar hij overleg had met de koningin.

VVD-fractievoorzitter Mark Rutte is ‘zeer tevreden’ met de benoeming van oud-premier Ruud Lubbers tot informateur. ‘Hij is een ervaren staatsman die op zijn taak berekend is’, aldus een woordvoerder van de VVD.

Rutte had bij de koningin aangedrongen op een formateur of wel twee informateurs, een van de zijde van het CDA en een van de VVD. Hij heeft nu echter ‘geen probleem’ met Lubbers als informateur.

De koningin ontving vandaag de fractievoorzitters van de kleinere partijen, alsmede vice-voorzitter Herman Tjeenk-Willink van de Raad van State. Om twee uur maakte Lubbers zijn opwachting op Huis ten Bosch. Vrijdag al onderhield zij zich met de leiders van CDA, VVD, D66 en de PvdA.

Aldus De Volkskrant
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2006, 17:04
Henry Kissinger
Henry Kissinger is offline
Heeft Lubbers ook weer iets te doen
Oud 01-07-2006, 17:32
Verwijderd
Politieke invloed van de koningin, brr.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 17:57
Verwijderd
Teh horror!1
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 17:59
Verwijderd
Nou, ik vind dat een ongekozen staatshoofd geen politieke macht mag hebben. Dat is niet democratisch. Ja, ik ben een zeikerd.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 18:21
Verwijderd
Ik heb meer vertrouwen in de Koningin dan in de gemiddelde jandoedel, dus van mij mag het allemaal wel wat minder democratisch.

Rechters zijn ook niet democratisch (worden bij koninklijk besluit benoemd), heb je daar ook moeite mee?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 18:40
Verwijderd
Een gekozen rechter zou een beetje teveel van het goede zijn, maar ik vind wel dat het niet de taak van de koningin is om rechters te benoemen. In datzelfde opzicht ben ik ook voor de gekozen burgemeester. Ik ben voor een ceremonieel staatshoofd, ik bedoel, ze mag best blijven.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 18:47
Gatara
Gatara is offline
op zich wel een verstandige beslissing i.v.m. de begroting en het feit dat de derde dinsdag van september er dus bijna aankomt en dat het binnenkort komkommertijd is.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:05
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Sylph schreef op 01-07-2006 @ 19:40 :
Een gekozen rechter zou een beetje teveel van het goede zijn, maar ik vind wel dat het niet de taak van de koningin is om rechters te benoemen.
Wil je een Amerikaans model dan, met voordracht en instemming?
Oud 01-07-2006, 19:07
Verwijderd
Ik heb daar niet zo'n verstand van, leg eens uit?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:07
ijscoman
ijscoman is offline
Het is natuurlijk wel een beetje dubieus dan een minderheids kabinet nu bij moeilijke beslissingen de spreekwoordelijke knoop door gaat hakken.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:09
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Sylph schreef op 01-07-2006 @ 20:07 :
Ik heb daar niet zo'n verstand van, leg eens uit?
Het idee is dan (bij federale rechters tenminste);

de President draagt een kandidaat voor, en de Senaat moet dan met meerderheid instemmen. Doet de Senaat dat niet, dan is de kandidaat afgewezen en kan die niet voor dezelfde post opnieuw worden gekandideerd.
Oud 01-07-2006, 19:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 01-07-2006 @ 20:07 :
Het is natuurlijk wel een beetje dubieus dan een minderheids kabinet nu bij moeilijke beslissingen de spreekwoordelijke knoop door gaat hakken.
Dat wel. Zeker nu ze D66 niet als pain in the arse hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:21
Verwijderd
Hoera, onze vrouwen konten pakker word ook nog opgevoerd in het belachelijke circus genaamd nederland.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:23
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 01-07-2006 @ 20:09 :

de President draagt een kandidaat voor, en de Senaat moet dan met meerderheid instemmen. Doet de Senaat dat niet, dan is de kandidaat afgewezen en kan die niet voor dezelfde post opnieuw worden gekandideerd.
Ik denk dat per saldo in Amerika rechters niet meer of minder onpartijdig en apolitiek zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:26
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 01-07-2006 @ 20:09 :

In de Verenigde Staten zie je dan als probleem dat door de samenstelling van de senaat je partijdige rechters krijgt. Maar aan de andere kant, zoals nare man zegt, dat hou je in Nederland ook. Er valt voor beide systemen wel wat te zeggen, maar het idee van macht voor een niet-gekozen staatshoofd zit me nog steeds niet lekker.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:28
Verwijderd
Ach, die macht is toch hartstikke te verwaarlozen. En bovendien, als jij een beetje links bent, dan kun je echt beter bang zijn of jezelf niet lekker voelen als je je realiseert dat hoe meer volksinvloed, hoe meer domme pauperplannen zoals lekenrechtspraak, chemische castratie, afschaffing tbs, doodstraf, uitzetten van Nederlandse Marokkanen etc. erdoor komen.

Zoals ik zei, in de praktijk kun je duizend keer beter de Koningin hebben dan al dat domme grut ter rechterzijde.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2006 @ 20:28 :
Ach, die macht is toch hartstikke te verwaarlozen. En bovendien, als jij een beetje links bent, dan kun je echt beter bang zijn of jezelf niet lekker voelen als je je realiseert dat hoe meer volksinvloed, hoe meer domme pauperplannen zoals lekenrechtspraak, chemische castratie, afschaffing tbs, doodstraf, uitzetten van Nederlandse Marokkanen etc. erdoor komen.

Zoals ik zei, in de praktijk kun je duizend keer beter de Koningin hebben dan al dat domme grut ter rechterzijde.
Maar je weet nooit hoe de opvolger van de koningin word.

Ik vind het goed dat iemand de knoop kan doorhakken anders krijg je van die praktijken van baantjesjagers die aan de macht willen vasthouden voor hun salaris en riante wachtgeld regelingen en andere aanspraken.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:33
Verwijderd
Lekenrechtspraak is een fundamenteel slecht idee ja.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 08:05
Henry Kissinger
Henry Kissinger is offline
Beatrix is redelijk volgzaam. Juliana scheen nogal eens haar eigen mening er door te drukken.
Oud 02-07-2006, 12:01
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Henry Kissinger schreef op 02-07-2006 @ 09:05 :
Beatrix is redelijk volgzaam. Juliana scheen nogal eens haar eigen mening er door te drukken.
en Wilhelmina was nog een graadje erger
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 12:05
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 02-07-2006 @ 13:01 :
en Wilhelmina was nog een graadje erger
ja maar die kon ook gewoon ministers naar huis sturen .....ofja..meer in de richting van 'ga eens weg' en dan deden ze dat meestal ook
Oud 02-07-2006, 12:07
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 01-07-2006 @ 20:32 :
Och, als er een keertje eentje hele rare dingen gaat doen is hij/zij de macht die het staatshoofd nog heeft zo kwijt, daar maak ik me geen zorgen over.
Oud 02-07-2006, 12:07
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 01-07-2006 @ 20:07 :
als ik het juist heb heeft een rompkabinet niet het recht nieuwe dingen te doen, alleen oude dingen af te maken.
dat zou een goede zaak zijn(ontdanks mijn diepgewortelde hekel jegens het cda) omdat de nederlandse economie niet nog meer chaos kan gebruiken(einde paars 2, toen balkenende 1 en nu weer dit, vind je gek dat we het contact met de rest van europa verliezen )
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 12:10
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 01-07-2006 @ 20:32 :

door ons systeem kan ons staatshoofd eigenlijk nooit extremen ideen doorvoeren.
en das maar goed ook want extremen ideen zijn in de regel slecht in de politiek
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2006, 13:52
REIE
REIE is offline
Als-ie maar van Bea afblijft.
Oud 02-07-2006, 14:25
Relief
Relief is offline
Citaat:
REIE schreef op 02-07-2006 @ 14:52 :
Oud 03-07-2006, 12:08
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2006 @ 20:28 :

Antidemocratische klootzakken?
Oud 03-07-2006, 13:32
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2006 @ 20:23 :
Ik denk dat per saldo in Amerika rechters niet meer of minder onpartijdig en apolitiek zijn.
Nee dat denk ik ook zeker niet.
Oud 03-07-2006, 21:45
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Eww
Oud 03-07-2006, 22:28
Supreme Dutch
Citaat:
Die doet het nog steeds met Brinkhorst hoor..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten