Oud 12-08-2006, 10:57
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Ik heb een programma-tje op pc gezet die temeperatuur meet van de HD. In hoeverre is dat betrouwbaar?

Want HD-temp. begint bij 37 gr. en als hij langer aan staat wordt hij 48 gr.
Is dat te warm? Zo ja, wat te doen? PC is net 2 maanden in huis.
Erg nieuw model...

HD is: Hitachi 160Gb 8mb 7200rp SATA2

Als jullie meer gegevens nodig hebben, hoor ik het graag!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2006, 11:22
Verwijderd
Hangt van het programma af.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 12:40
M@rco
M@rco is offline
Natuurlijk niet, S.M.A.R.T. gegevens worden gewoon uitgelezen, dus de betrouwbaarheid ervan heeft niks te maken met het programma waarmee je dat doet.

Maar goed, 48 graden vind ik erg warm voor een harde schijf. Check of je kast wel airflow heeft, een casefan aan de achterkant die warme lucht uit de kast blaast zal misschien al een stuk schelen. Of een casefan aan de voorkant die (zachtjes) lucht over de schijf blaast doet ook wonderen.

Laatst gewijzigd op 12-08-2006 om 12:48.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 13:03
T_ID
T_ID is offline
Tja, die van mij (die met sensor dan, ik heb er twee) draait normaal op 45 graden. Eerst was het nog meer omdat ze vlak boven elkaar zaten.

Ik heb de floppydrive er toen tussen gemonteerd zodat de schijven niet meer boven elkaar zaten en toen ging het van 49 naar die 45 graden, maar zonder casefan zal het verder weinig mee opschieten denk ik.
Oud 12-08-2006, 13:08
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 12-08-2006 @ 13:40 :
Natuurlijk niet, S.M.A.R.T. gegevens worden gewoon uitgelezen, dus de betrouwbaarheid ervan heeft niks te maken met het programma waarmee je dat doet.
Tuurlijk wel, als je een kutprogramma hebt wat die gegevens niet (goed) afleest, heeft het er heel veel mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 13:12
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Piloff schreef op 12-08-2006 @ 14:08 :
Tuurlijk wel, als je een kutprogramma hebt wat die gegevens niet (goed) afleest, heeft het er heel veel mee te maken.
Je harde schijf rapporteert gewoon een temperatuur en die lees je vervolgens af. Al installeer je 10 verschillende programma's, ze zullen alle 10 hetzelfde zeggen
Oud 12-08-2006, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Piloff schreef op 12-08-2006 @ 14:08 :
Ik denk dat dat heel onwaarschijnlijk is. Kijk, een temperatuursensor op een moederbord kan duizend-en-één fabrikanten hebben, daar zie je vaak uitleesverschillen. Maar de harde schijf heeft een eigen ingebouwde sensor en software, en de SMART-standaard geeft gewoon data door die niet voor 'misinterpretatie' vatbaar is.

48 graden is overigens niet té warm, maar wel warm. Je schijven kunnen het wel hebben maar wil je aan de veilige kant zitten dan kun je toch denken aan het ervoor plaatsen van een 80 mm fannetje.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 17:18
Hella
Hella is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-08-2006 @ 17:45 :
Ik denk dat dat heel onwaarschijnlijk is. Kijk, een temperatuursensor op een moederbord kan duizend-en-één fabrikanten hebben, daar zie je vaak uitleesverschillen.
ja, en dan nog, het is echt niet zo dat windows zelf een sensor uit gaat lezen
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 17:29
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Aan de zijkant van systeemkast zit open stuk,
de voeding heeft 2 ventilators (onder en achterkant),
en in de kast zelf zit cpu cooler, die ventilator opening heeft zitten in de zijwand van de kast.

Kan geen extra fan vinden. Er zit wel zo'n gaatjes stuk nog achterop de kast, waar plek is voor fan. Zitten schroefgaatjes in.

En HD zit aan de voorkant van de kast, onderin. Nergens fan in de buurt.

Is een extra fan plaatsen op dat rooster aan de achterkant voldoende?

Kast zelf is aan de voorkant ook van gaasachtig materiaal met allemaal kleine gaatjes.

Weet iemand een stille fan? Ik kom altijd bij Powerline...welke fan moet ik dan hebben? Hij moet stil zijn, want kast is al zo lekker stil.

Ben ik nog te volgen?

Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 17:31
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
En waar kan je andere temperaturen vinden? CPU, geheugen enzo...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 13:03
T_ID
T_ID is offline
Dat weet ik niet, ik gebruik er een programma voor dat ik ooit iemand in een screenshot op dit forum zag gebruiken. Everest heet het. (google)

Over de plaatsing van die dingen kun je beter de verkoper van die fan vragen denk ik zo. Neem wel de rotzooi mee en laat het zien, want zo briljant zijn verkopers in computerwinkels ook weer niet.
Oud 14-08-2006, 21:46
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
De verkopers hier zijn wel briljant...

Keer kwam een verkoper na zijn werk thuis bij mij om naar mijn pc van toen te kijken. Buiten werktijd, zaterdag's, terwijl hij nog eind moest reizen naar huis...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 18:48
Verwijderd
Is n normale temp voor n hd. Don't worry.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 02:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
spawn again schreef op 17-08-2006 @ 19:48 :
Is n normale temp voor n hd. Don't worry.
Define "normal".

48 graden is behoorlijk heet, en het is een bekend gegeven dat hardeschijven sneller defect raken bij hogere temperaturen (> 35 graden). Een processor of geheugenreep kun je vervangen maar je data kun je, tenzij gebackupt, niet vervangen. Als je geen enkele vorm van backup/redundantie hebt raad ik daarom sterk aan je hardeschijf goed te koelen. 35 graden is een goede streeftemperatuur.
Oud 27-08-2006, 10:07
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Thnx, heb ergens als tip gekregen, dat ie vanaf 55 gr. pas te warm zou zijn?
Ga denk effe zoeken naar zo'n cooler voor op de HD ofzo...

Lin.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 12:34
Verwijderd
Mijn Spinpoint SP2504C wordt 27 graden met een 120 mm fan op 800 toeren ervoor (Antec SLK3000B front intake). Alles boven de 35 is inderdaad te heet. Dat een schijf het nog wel doet op 55 graden wil niet zeggen dat-ie dat ook lang blijft doen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 12:58
Verwijderd
Hmmm, die hardeschijf van mij (Western Digital WD2500JD) zit met niet al te warm weer (zoals nu) op een graad of 33-35 idle. Ik had gisteren wel even dat ie te warm werd (57 graden) tijdens defragmenteren. Naar aanleiding daarvan loop ik een beetje te prutsen aan de koeling van m'n kast (AOpen H600B, geen hoogvlieger qua koeling).

Maar 48 graden idle is (veel) te warm in ieder geval. Als je geen problemen hebt met een beetje herrie, en er plaats voor hebt, zou je er een hd-koelertje onder kunnen monteren.

Laatst gewijzigd op 27-08-2006 om 14:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten