Oud 24-08-2006, 12:56
coldplayfan
coldplayfan is offline
Welke onderwijsvormen zijn verplicht om te volgen bij psychologie aan de UU?
Ik heb het rooster nu voor me liggen (1ejaars), en van hoorcollege weet ik dat het niet verplicht is. Maar hoe zit dat met werkgroepen en werkcolleges? En wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?

Verder wordt er nog een aantal keer 'individuele opdracht' genoemd waarbij ook een tijd+plaats staat, terwijl het mij logisch lijkt dat je dat gewoon in je eigen tijd thuis doet.
En dan staan er ook nog instructiecolleges, maar die tijden overlappen met de tijden voor de practica (die mij in ieder geval wel verplicht lijken). Iemand een idee hoe dit zit?

(i.v.m een baantje waarvoor ik flexibel beschikbaar moet zijn, en nu ik het rooster zie vraag ik me af of ik dat wel ben met deze studie...)

Alvast bedankt!
Oud 24-08-2006, 13:38
Verwijderd
Dit verschilt vaak per vak en docent; zo kan het best zijn dat hoorcolleges wél verplicht zijn. Hoorcolleges zijn colleges waaarin jij eigenlijk alleen maar luistert naar een verhaal van de docent en aantekeningen maakt, werkcolleges zijn colleges waarin je ook actief meedoet, en werkgroepen zijn werkcolleges maar dan in het klein; je zit dan met een overzichtelijke groep samen en bespreekt de stof bijvoorbeeld.

Ik weet niet precies hoe het op de UU is, maar over het algemeen zijn veel studies 'schoolser' geworden -> er is een bepaalde opkomstplicht, je mag meestal hooguit 20 procent missen. Vroeger was dit veel vrijer.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 15:14
marrel
marrel is offline
Waarom willen mensen toch altijd al weten wat niet verplicht is nog voordat ze begonnen zijn . Iig geen idee hoe het op de UU is, maar dit lijkt mij dan als ik naar m'n eigen school kijk.

Meestal zijn hoorcollege's niet verplicht, practica bij mij op school iig allemaal wel. Instructies zijn vaak aan het begin van het blok en daarna niet meer, dan word op die tijd practica gegeven. Dit omdat er gewoon wat theoretische inleiding nodig is voordat ze je los laten op de praktijk, maar niet bizar veel.

Verder neem ik aan dat bij een inleidend iets de eerste schooldag of gewoon de eerste les van het vak/college/praktijk/iets wordt gezegt wat ze van jou verwachten.

En als je flexibel moet zijn kun je beter niet naar school gaan.
Oud 24-08-2006, 21:35
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Instructiecollege is zeker voor statistiek? dat is niet verplicht, wel handig als je er niet goed in bent. Dan worden de opgaven besproken. Hoorcolleges zijn bijna nooit verplicht, vooral het eerste jaar niet, want het valt toch niet te controleren. (teveel man)
Werkgroepen zijn altijd verplicht bij psych.
individuele opdracht is volgens mij meer om je aan een tijd te houden, je moet volgens mij een onderzoekje doen en dan hebben ze dat gewoon voor je ingeroosterd om er met je partner aan te werken, maar daar kan je ook een ander uur voor kiezen.

werkgroepen en werkcolleges zijn volgens mij geen verschil. ik weet bij M&S 3 dat ik statistiek als werkcollege had, en dan zit je met 200 man in een collegezaal vragen te bespreken, waarbij je vragen kan stellen. Werkgroepen zitten meer in lokalen met 20/30 man (maar dit is dus zoals het bij mij bij psych was).

misschien kan je iets duidelijker zijn voor welke vakken je welk soort college/werkgroep hebt, dan kan ik wat gerichter antwoord geven, ik weet nu niet meer uit mijn hoofd hoe dat twee jaar geleden precies zat (het mocht je nu duidelijk wezen dat ik psych student aan de uu ben)
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 21:47
Joyceb
Joyceb is offline
En zelfs al is het hoorcollege niet verplicht.. het lijkt me toch nuttig om er wel naartoe te gaan. Ook zou het logisch zijn als dat een hogere prioriteit zou hebben dan een baantje.

Studenten ook altijd..
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Joyceb schreef op 24-08-2006 @ 22:47 :
En zelfs al is het hoorcollege niet verplicht.. het lijkt me toch nuttig om er wel naartoe te gaan. Ook zou het logisch zijn als dat een hogere prioriteit zou hebben dan een baantje.

Studenten ook altijd..
Nou dat ligt wel aan de leraar en hoe goed het vak je ligt. Zo heb ik bv een leraar die echt verschrikkelijk is om naar te luisteren en de stof die hij in 2 weken behandeld, kan jezelf in een middagje leren.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 09:22
Joyceb
Joyceb is offline
Ze heeft nog niet eens een hoorcollege gevolgd. Denk dat het dus niet raar is om er -tot het tegendeel bewezig is- vanuit te gaan dat het qua kwaliteit redelijk is.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 16:56
Verwijderd
Hoorcolleges zijn sowieso niet verplicht. Werkgroepen zijn meestal wel verplicht dan spreek ik denk ik over 80% van de werkgroepen wat sowieso verplicht is en waar het ook wordt bijgehouden of je wel of niet komt. In het 1e jaar was er overigens minder verplicht dan in het 2e jaar dus het kan wel zijn dat er voor jou meer werkgroepen niet verplicht zijn.
Instructiecolleges zijn niet verplicht en practica wel.

Laatst gewijzigd op 16-07-2009 om 19:24.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 17:13
sdekivit
sdekivit is offline
meestal staat in het blokboek precies omschreven wat er wel en niet verplicht is.

Het komt er meestal op neer dan HC's facultatief zijn en werkgroepen/practica verplicht zijn. Het is zelfs zo dat ze soms een presentielijst hanteren en als je niet alle practica hebt gevolgd, dat je dan geen eindcijfer krijgt. (Bij ons tellen practica meestal voor ongeveer 20% mee).

Ik studeer trouwens BMW aan de UU. Het is trouwens wel zo dat HC's de stof vaak veel duidelijker maken (en soms onduidelijker ....). Als je niet zo goed bent in lappen tekst lezen die in wetenschappelijk engels zijn geschreven (dit is erg wennen in het begin) dan zijn de HC's zeer aan te raden. Meestal gaan de tentamens toch alleen maar over de stof die op de HC's en WC's zijn behandeld. (de stof moet je wel zelf bestudeerd hebben voor een WC en die worden dat wordt dan besproken aan de ahnd van opdrachten)

Laatst gewijzigd op 26-08-2006 om 17:15.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 18:55
Nona
Nona is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 26-08-2006 @ 18:13 :
meestal staat in het blokboek precies omschreven wat er wel en niet verplicht is.
Geen blokboeken te vinden.

Ga gewoon naar de openingscolleges, daar wordt een heleboel duidelijk. En wat nog steeds niet duidelijk is wordt vaak wel duidelijk op studion. Voor vragen spreek je de docent aan, mail je deze of stel je je vraag op een eventueel forum op studion.

Werkgroepen zijn zo goed als allemaal verplicht.

Maar kun je je baas niet vragen of hij zelf even wat flexibeler kan zijn? Ik geef mijn baas gewoon mijn rooster en zij plant eromheen, ze mag me indelen wanneer ik ook maar geen college heb, en er blijft genoeg mogelijkheid over.
Oud 26-08-2006, 21:45
sdekivit
sdekivit is offline
een blokboek is vergelijkbaar met een reader. hierin staan data van inleveropdrachten, de eisen van het vak, hoe je cijfer wordt bepaald, welke docenten je te zien krijgt, werkcollege - en practicumopdrachten, collegesheets (als je geluk hebt) en meestal ook een rooster.

Als deze niet bij psychologie worden gegeven, dan kun je meestal ook wel info vinden in de studiegids.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 20:41
Nona
Nona is offline
Als er een cursushandleiding is staat die meestal online, maar de ene docent is beter in het opzetten van een duidelijk overzicht dan de andere.
Oud 28-08-2006, 11:22
coldplayfan
coldplayfan is offline
Bedankt allemaal

En begrijp me niet verkeerd, het is echt niet mn bedoeling om alleen naar de verplichte dingen te gaan.. ik heb vorig jaar ook gestudeerd (andere studie) en weet dus echt wel hoe nuttig hoorcolleges kunnen zijn, net als werkcolleges enzo. Maar werkgroepen kende ik niet.

het gaat er alleen om dat ik voor mijn nieuwe baantje 2 middagen per week vrij moet zijn, en dat kan alleen als ik af en toe niet naar hoorcollege/werkcollege ga. En het geld heb ik toch echt nodig.
Oud 28-08-2006, 11:48
Nona
Nona is offline
2 random middagen? Dat kan gewoon wel hoor.
Oud 28-08-2006, 21:50
WishfulDreaming
het irritante alleen van eerstejaars psychologie in utrecht was bij mij alleen dat we wel maar 10 uur per week ofzo les hadden, maar het wel verspreid over drie dagen was. als je werk vlakbij is, is dat waarschijnlijk niet zo'n ramp, maar als je ook nog ver moet reizen kan dat irritant worden.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 22:42
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 28-08-2006 @ 22:50 :
het irritante alleen van eerstejaars psychologie in utrecht was bij mij alleen dat we wel maar 10 uur per week ofzo les hadden, maar het wel verspreid over drie dagen was. als je werk vlakbij is, is dat waarschijnlijk niet zo'n ramp, maar als je ook nog ver moet reizen kan dat irritant worden.
Verspreid over drie dagen zou toch juist enorm handig zijn? Dan heeft TS dus twee dagen over om in te werken.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 11:42
coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 28-08-2006 @ 22:50 :
Ik heb zelfs het idee dat het over 4 of 5 dagen verspreid is. Maar ik moet gewoon even de introductieweek afwachten om te weten in welke werkgroep ik zit. Waarschijnlijk valt het dan uiteindelijk wel mee.. zo niet, dan is het wel irritant. Ik heb in ieder geval best vaak hoorcollege van bijv. 11 tot 13 u, waardoor ik niet 's morgens én niet 's middags kan werken. Maar daar vind ik ook wel weer een oplossing voor
Oud 29-08-2006, 12:36
WishfulDreaming
Citaat:
Andijvie schreef op 28-08-2006 @ 23:42 :
Verspreid over drie dagen zou toch juist enorm handig zijn? Dan heeft TS dus twee dagen over om in te werken.

Citaat:
coldplayfan schreef op 29-08-2006 @ 12:42 :
Ik heb zelfs het idee dat het over 4 of 5 dagen verspreid is. Maar ik moet gewoon even de introductieweek afwachten om te weten in welke werkgroep ik zit. Waarschijnlijk valt het dan uiteindelijk wel mee.. zo niet, dan is het wel irritant. Ik heb in ieder geval best vaak hoorcollege van bijv. 11 tot 13 u, waardoor ik niet 's morgens én niet 's middags kan werken. Maar daar vind ik ook wel weer een oplossing voor
waarom zeg ik drie, ik bedoelde ook vijf
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten