Oud 30-09-2006, 18:34
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik ben bezig met een verhaal (nog geen titel), en ik zou er graag commentaar op krijgen (zowel positief als negatief).

Als ik in de spiegel kijk, kijken jouw ogen terug. Trieste blauwe ogen.
Ik durf niet meer in de spiegel te kijken.

Beginnen bij het begin. Wanneer is het begonnen? Een jaar terug, misschien iets langer. Het klinkt korter dan dat het voor mij voelt. Het is begonnen nadat ik je voor het laatst had gezien. Misschien moet ik daar beginnen.

Het was maandag. Ik weet zeker dat het maandag was. Ze hadden weer eens ruzie gehad in het weekend. Het begon elke week op vrijdag. Pap kwam thuis uit zijn werk, mam had het eten nog niet klaar. Of mam had de was nog niet gestreken en opgevouwen. Er was altijd wel iets. Dit keer was het te stoffig in huis. Mam had in geen dagen meer gestoft. Of gedweild. Of de ramen gelapt. Het was net een zwijnenstal. Tenminste, dat vond pap. ‘En jij lijkt ook wel een zwijn.’
Zo ging het de rest van het weekend. Zoals elke week. De rest van de week waren ze te druk met zichzelf bezig om ruzie te maken.
Eigenlijk is dat niet helemaal waar. In de avond maakten ze ook wel eens ruzie, maar dat weet jij vast nog wel. Jij zette je muziek dan hard aan, zodat ze je niet zouden horen. Of misschien zette je de muziek zo hard om jezelf niet te horen. Om je eigen gedachtes buiten te sluiten.
Die maandag is het niet begonnen. Die maandag was de dag dat het eindigde.

Ik weet niet wanneer het precies is begonnen. Drie jaar geleden, misschien vier. Ik herinner me niet alles meer. Toch weet ik nog goed hoe ik erachter kwam. Ik had iets nodig uit je kamer. Toen is het allemaal begonnen.

‘Linda?’ Eva deed de deur een stukje open. De kamer van haar zus was leeg. En nu? Ze had het boek echt nodig. Linda zou het vast niet erg vinden als ze even in haar kast keek. Zachtjes liep ze de kamer in. Alsof Linda het anders zou merken. Of haar moeder. Niet dat het haar moeder veel zou schelen. Zolang ze geen herrie maakten, hun rotzooi opruimden en goede cijfers haalden vond zij alles best.
Oud 30-09-2006, 23:17
Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind het een rare inleiding op vier-en-een-halve regel tekst (ja ik snap dat dit niet alles is). De ruzie tussen pa en ma komt niet geloofwaardig over, de onenigheid is te loos. Verder snap ik niet wie er in het schuin gedrukte gedeelte wordt aangesproken, de ik-figuur die in de spiegel kijkt? Oh en ik vind het niet erg goed geschreven, het is niet verrassend/mooi/bijzonder/etc. Ik vind het te direct. Over het verhaal zelf kan ik verder niet veel zeggen, het is wat warrig allemaal.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 09:32
McDuck
McDuck is offline
Ik vind het wel lekker lezen en ik vind het wel interessant.
Kom maar met nog meer
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 11:28
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 01-10-2006 @ 00:17 :
Ik vind het een rare inleiding op vier-en-een-halve regel tekst (ja ik snap dat dit niet alles is). De ruzie tussen pa en ma komt niet geloofwaardig over, de onenigheid is te loos. Verder snap ik niet wie er in het schuin gedrukte gedeelte wordt aangesproken, de ik-figuur die in de spiegel kijkt? Oh en ik vind het niet erg goed geschreven, het is niet verrassend/mooi/bijzonder/etc. Ik vind het te direct.
Ik geloof dat de zus wordt aangesproken in het schuingedrukte gedeelte?
Overigens maken mijn ouders ook wel eens over zulke dingen ruzie .
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 16:03
Heksjuh
Heksjuh is offline
Bedankt voor jullie reacties

@Reynaert: het is niet echt een inleiding. Wel een soort van inleiding, maar dat wordt later duidelijker.
Of het warrig is kan ik niet zo echt beoordelen. Ik heb het allemaal al in mijn hoofd zitten, dus ik weet wat ik bedoel. Misschien dat ik er later nog kijk, als ik wat verder ben.

@McDuck: dankje

@Nienna*: je hebt gelijk. Het gaat over twee zusjes, Eva en Linda. Eva spreekt in de schuine stukjes tegen Linda.
En de ik-figuur die in de spiegel kijkt, is ook Eva.

Er komen in het begin (tot waar ik nu ben iig) redelijk veel stukjes voor waarin Eva tegen haar zus praat. Ik heb dat gedaan om makkelijker van de ene gebeurtenis naar de andere te gaan, zodat het verhaal een beetje op gang komt. Maar misschien haal ik deze later weg.

Laatst gewijzigd op 01-10-2006 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 16:05
Heksjuh
Heksjuh is offline
Niet dat mam een slechte moeder was. Ze maakte ons huis schoon, kookte ons eten. Ze zorgde voor ons, zoals moeders doen. Ze gaf ons haar liefde. Maar dat betekende niet dat ze ons constant op de huid zat.

Eva deed de kast open. Het boek dat ze zocht was niet zo dik. Zoals de meeste boeken in de kast. Ze trok een stapeltje boeken naar zich toe. Aardrijkskunde, Frans, scheikunde. Er viel een blaadje tussen de boeken uit, op de grond. Eva pakte het en keek ernaar. Het blad was in vieren gevouwen. Uit welk boek kwam het? Ze vouwde het blad open. Ze verwachtte aantekeningen, maar het was een brief.

Lieve Linda,
Ik vind het moeilijk om dit te schrijven. Ik heb vandaag weer een gesprek gehad. We hebben het ook over jou gehad. Ik maak me zorgen. Dat klinkt natuurlijk stom. Ik zit er veel dieper in dan jij. Je moet ermee stoppen, voordat het niet meer kan. Kom de volgende keer met me mee. Zij heeft me geholpen. Ze kan jou ook helpen. Laat me het weten.
Kim

Ik snapte het briefje niet. Waar moest je mee stoppen? Ik had geen flauw idee. Misschien was het briefje niet eens voor jou. Ik heb zoveel briefjes in mijn boeken gevonden. En er zijn er vast wel meer Linda’s bij ons op school.
Het leven ging verder, alsof er niks gebeurd was.

Eva vouwde het briefje weer op. Ze keek verder en vond het boek dat ze zocht. Duits. Ze stopte het briefje tussen de boeken en legde alles terug in de kast.
Ze ging verder waar ze mee bezig was.

‘Wat vind je van deze?’ Linda hield een roze shirtje omhoog.
‘Voor jou of voor mij?’
‘Voor jou. Het is mij te roze.’
Eva liet een hand over het shirtje glijden. Het was een fijne stof. ‘Ik heb al zoveel roze dingen.’
Linda hing het shirtje terug. ‘Laten we gaan. Wil jij nog ergens heen?’
‘Nee. Jij?’ Linda knikte. ‘Nog even zweetbandjes halen. Deze wordt helemaal ranzig.’ Samen liepen ze de winkel uit en een andere winkel in.
‘Waarom draag je altijd zweetbandjes?’
‘Omdat ik dat mooi vind.’ En daarmee was het onderwerp afgesloten. Linda kocht een zwart en een wit zweetbandje. Het begon Eva op te vallen dat ze echt elke dag zweetbandjes droeg. Ze stelde er geen vragen over.

Zoals ik zei: het leven ging verder. Misschien had ik het eerder moeten zien. Ik was naïef. Ik was pas dertien. Maar dat is geen excuus. Jij was ook dertien, maar toch zo anders dan ik.
Toen ik er uiteindelijk achter kwam, was het al een tijdje aan de gang. Het was in de vierde klas. In een tijdschrift stond een site waar je online je dagboek kon bijhouden. Ik was alleen thuis en besloot eens te kijken.
Oud 02-10-2006, 08:52
Kleintjeyakult
Kleintjeyakult is offline
Ik vind het lekker lezen, je zit er meteen in, en al heel snel begreep ik tegen wie de hoofspersoon sprak.
Door de afwisseling tussen toen en nu begrijp je vlug wat er aan de hand is.
Ik vind het leuk geschreven, en ben beniewd hoe het verder wordt.
Oud 02-10-2006, 09:58
McDuck
McDuck is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 01-10-2006 @ 17:05 :
Deel 2
Meer meer!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 11:04
Kleintjeyakult
Citaat:
McDuck schreef op 02-10-2006 @ 10:58 :
Meer meer!
Ga vooral door
Oud 02-10-2006, 16:02
homehapero
homehapero is offline
ben wel benieuwd naar de zweetbandjes, hoop dat het niet wéér een carry slee verhaal wordt waarmee het forum de laatste tijd zo vaak bestookt wordt.
Het enige dat ik kan zeggen is dat het soms beter is om een komma te zetten in plaats van een punt. Zeker in de eerste alinea stoorde dat écht.
GEDACHTEN niet gedachtes
Oud 02-10-2006, 16:42
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik ben bang dat het weer een Carry Slee verhaal wordt. Op die opmerking zat ik al te wachten. Maar ach, dat kan mij niet zoveel schelen. Sommigen vinden Carry Slee wel leuk

Het enige dat ik kan zeggen is dat het soms beter is om een komma te zetten in plaats van een punt. Zeker in de eerste alinea stoorde dat écht.
Wil je een voorbeeld geven? Dan kan ik daar beter opletten.

GEDACHTEN niet gedachtes

En ik ben blij met de positeve reacties Een goed begin is het halve werk Het geeft iig motivatie.
Oud 02-10-2006, 19:04
Saarah
Saarah is offline
Het leest leuk & vlot, en ik had inderdaad ook snel door tegen wie het hoofdpersonage 'sprak'.
En ook ik wil meer!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 19:12
Heksjuh
Heksjuh is offline
Zelf vind ik dit deel slechter, omdat het vooral gezeur is in het dagboek. Dus zeg het maar: dit deel erin of eruit/herschrijven?

Eva tikte het internetadres in. Het komende uur bracht ze door met verhalen lezen. Sommige verhalen waren kort, andere waren langer. Emotionele verhalen, grappige verhalen, verhalen die haar interesseerde ook al kende ze de schrijvers niet.
Eva besloot zelf ook een account aan te maken. Ze drukte op ‘inloggen’. Er stond al een gebruikersnaam. Angel . Dat kon alleen Linda zijn. Dus haar zus schreef hier ook. Wat zou ze schrijven?
Eva drukte op ‘zoeken’. Ze typte de gebruikersnaam van haar zus in.
Ingeschreven: zaterdag 21 oktober.
Laatste inlog op: zaterdag 12 november.
Aantal verhalen: 5.

Eva drukte op alle toegankelijke teksten van Angel. Drie verhalen kwamen op haar scherm. Ze klikte de eerste aan.

Eerste verhaal
Angel schreef dit op zaterdag 21 oktober om 19:52.

Dit is mijn eerste verhaal hier. Ik ben Angel. Ik hoop dat ik hier mijn verhaal kwijt kan. Ik schrijf het hier en niet op papier, omdat ze het hier niet tenminste niet kunnen vinden.
Ik heb niet zo’n goede band met mijn ouders. Als er iets gebeurd geven zij mij altijd de schuld. Mijn zus kan in hun ogen niks fout doen. Zo is het altijd al geweest.
Misschien kan ik hier zijn wie ik echt ben. Misschien kan ik hier mijn hele verhaal vertellen. Maar dat komt nog wel.

Eva las het verhaal nog een keer. Waar had haar zus het over? Linda kreeg niet altijd de schuld. Oké, haar ouders schreeuwden vaker tegen Linda dan tegen haar. Maar dat was logisch. Lina was brutaler. Zij gaf een grote mond terug als het haar niet beviel. Hun ouders vonden Linda soms arrogant, maar ze trokken Eva niet voor. Zo voelde het in ieder geval niet voor Eva.
Eva drukte op het tweede verhaal.

Ruzie
Angel schreef dit op zondag 29 oktober om 20:31

Ik haat ze. Op dit moment haat ik ze echt. Waarom schreeuwen ze nooit tegen haar? Hoe zou het zijn als ik als tweede was geboren?
Ik haat hem. Waarom moet hij altijd zeggen dat ik een mislukking ben? Nee ik haal niet zulke goede cijfers als E.. Ik ben niet zo perfect als zij. Maar dat hoeft hij mij niet te vertellen.
Eikel.

Gezeik
Angel schreef dit op dinsdag 7 november om 20:35

Ik heb mijn vorige verhaal teruggelezen. Misschien haat ik mijn ouders niet echt. Niet altijd. Maar soms kan ik ze gewoon niet uitstaan.
Ik durf zelfs hier niet alles te vertellen. Ik denk dat ik maar privé of in mijn lezerslijst ga schrijven. Als je in mijn lijst wil, moet je het maar zeggen ofzo. Maar het is toch alleen maar gezeik.

Toen voelde ik me al van je vervreemd. Al die dingen die in jou omgingen, al die gevoelens waar ik geen idee van had. En ik wist toen nog helemaal niks.
Ik deed iets wat onvergefelijk was.
Oud 02-10-2006, 21:39
Kleintjeyakult
Dit stuk is heel anders dan de rest, maar dat hoeft niet verkeerd te zijn.
Ik ben zeer benieuwd naar de rest.
Oud 03-10-2006, 09:30
McDuck
McDuck is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 02-10-2006 @ 20:12 :
Zelf vind ik dit deel slechter, omdat het vooral gezeur is in het dagboek. Dus zeg het maar: dit deel erin of eruit/herschrijven?
Ik vind het niet echt een slechter deel en wat er staat is misschien wel gezeur, maar als lezer maakt dat niet uit omdat je wel graag wilt weten wat er geschreven is in die drie verhalen. Ik zou het er dus inhouden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten