Oud 19-10-2006, 19:54
docent
docent is offline
Nu zou ik natuurlijk een leuk onderwerp moeten aangeven...

Is het zo dat mensen die vaak of af en toe op dit forum zijn, te veel andere bezigheden hebben dan berichten te plaatsen? Zijn er geen leuke onderwerpen hier of zijn Latijn en Grieks (en KCV) eigenlijk niet leuk?
Oud 19-10-2006, 19:55
MickeyV
MickeyV is offline
post je foto maar.
Oud 19-10-2006, 20:30
docent
docent is offline
Nee, sorry, ik blijf liever - in dat opzicht - onbemind.
Bovendien kan ik toch niet tippen aan de andere mannen hier! Al die aantrekkelijke heren... het is maar goed dat m'n vriendin hier niet kijkt.
Oud 19-10-2006, 21:50
Verwijderd
Ik vind Latijn en Grieks heerlijk, op mijn werk (huiswerkbegeleiding) help ik mijn leerlingen altijd graag met het vertalen van Latijn & Grieks:

"Welke zin snap je niet?"
"Ja zin 12"
"Oké. En wat doe je als eerste?"
*leerling begint het eerste woord van een zin te vertalen*
"Wat doe je als eerste?"
"Ohja werkwoord."
"Goedzo"
"Gooien. De Romeinen gooien."
"Weet je dat zeker?"
"Oh nee. Eh... Hij gooit."
"Welke tijd?"
"Imperfectum. Hij gooide."

enzovoorts heerlijk

Maar goed, ik hoef het niet meer te leren allemaal, dan zou het ook wel mijn neus uit komen denk ik
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 12:46
Verwijderd
Tja, wat zouden we moeten posten dan...? De studie is best pittig nu (tentamens.. ) en het studentenleven erom heen nog veel meer... dus tja. Ik zou zeggen: bedenk een leuk onderwerp en dan praten we verder. Maar nu zal ik mij eerst even weer bezig moeten gaan houden met logos (griekse woordjes...)
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 14:30
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik heb alleen Nieuw Testamentisch Grieks nu, volgend jaar Patristisch Latijn, vanaf 16 november Hebreeuws. Oh en over twee weken tentamen Grieks, vreselijk, hoewel ik het best leuk vind om Handelingen in het Grieks te lezen.Dus.
Oud 21-10-2006, 12:43
docent
docent is offline
Logos?!
Dat was de eerste keer dat ik bij een toets (tentamen) bij een paar woordjes me niet kon herinneren dat ik die ooit gezien had (terwijl ik me toch heel erg goed voorbereid had) . Dat was het eerste moment dat ik me realiseerde dat het verval was ingezet. Nu ja, ik was toen ook al een jaar of 23...

@lise smiles: succes met je tentamens!

p.s. Hebben de anderen nu ook tentamens?
Oud 24-10-2006, 16:27
hasseltboy
hasseltboy is offline
Jawel, filosofie-tentamen al grandioos verneukt
Oud 24-10-2006, 18:01
docent
docent is offline
Vervelend, maar niet meer aan denken!
Ik vond filosofie op school heel leuk (als apart vak én bij het lezen van Plato), maar bij de studie niet. Saaie docent. Nu vind ik het wel weer leuk.
Kortommo: alles sal reg kom! (en succes bij je andere tentamens)
Oud 24-10-2006, 18:21
Verwijderd
Citaat:
docent schreef op 21-10-2006 @ 13:43 :
Logos?!
Dat was de eerste keer dat ik bij een toets (tentamen) bij een paar woordjes me niet kon herinneren dat ik die ooit gezien had (terwijl ik me toch heel erg goed voorbereid had) . Dat was het eerste moment dat ik me realiseerde dat het verval was ingezet. Nu ja, ik was toen ook al een jaar of 23...

@lise smiles: succes met je tentamens!

p.s. Hebben de anderen nu ook tentamens?
Haha, nou stadium ben ik al voorbij. Vroeger was ik werkelijk een spons en 'zoog' alles op wat ik tegenkwam en de afgelopen jaren is dat jammer genoeg een stuk minder. Ik heb gelukkig geen tentamen alleen over logos (wel elke week kleine tentametjes over logos en de kgg (kleine griekse grammatica)), maar dit moest ik leren voor een platotentamen (wat ik dus heb gemist, aangezien ik hier met mijn verzwikte enkel thuis zit en niet kan lopen ).
Over morgen algemene taalwetenschappen en vrijdag griekse taalkunde (laatste is erg leuk ). En dan volgende week nog alle grammatica en woordjes (40 blz... waar ik nog best veel aan moet doen ) tot nu toe van Latijn en een Caesartentamen... jaja, lang leve de studie!

Maare, docent.. dan ben jij ook pas laat met je studie begonnen! Wat was er zo veel leuker dat je eerst moest doen?

p.s. zijn hier trouwens nog mensen die GLTC combineren met iets anders? Iemand die daar ervaring mee heeft? Ik wil namelijk volgend jaar Geneeskunde erbij gaan doen (ja ik weet dat ik gek ben )
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 11:17
tinustijger
tinustijger is offline
Waar staat GLTC voor? Griekse en Latijnse taal en cultuur? waar studeer je het? Hoe heb je het in je hoofd gehaald het te gaan studeren? Wat wil je er later mee gaan doen? Leraar worden?
Naar wat ik gehoord heb is geneeskunde niet echt iets om er bij te doen Nogal veel werk, erg moeilijk enzo.. En je moet nog ingeloot worden natuurlijk, ook al een hele klus. Waarom??

greetz
Oud 26-10-2006, 14:45
Verwijderd
Inderdaad, het staat voor Griekse en Latijnse Taal en Cultuur. Ik studeer aan de UvA. Hoe ik het in mn hoofd heb gehaald? Tja, daar zitten meerdere factoren aan: ik hou van talen, ik hou van geschiedenis, ik vind het razend interessant (zet mij een dag in de Klassieken-hoek van Atheneum (boekwinkel) en ik kom er alleen uit om naar de wc te gaan of misschien zou ik dat zelfs vergeten ), alle classici die ik kende waren niet duf en saai, zoals sommige wel eens denken en nog veel meer...
Wat ik er later mee wil? Ik heb nog werkelijk geen idee . Misschien leraar, misschien onderzoek doen (misschien wel in het buitenland ), dingetjes vertalen... geen idee! En ik zie ook wel voor me dat ik bijvoorbeeld eerst als arts ga werken en dan als ik kinderen krijg en die nog klein zijn ik als leraar klassieke talen ga werken of dingen ga vertalen ofzo.
Nou, ik heb het zo bedacht: bij de VU hebben ze bij geneeskunde maar heel weinig uren per week en waarschijnlijk hoef ik geen minor of keuzevak te doen bij GLTC, dus dan hou ik voor de bachelor van GLTC na dit jaar (als het goed is) nog maar iets van 80 stp over die ik rustig kan halen tijdens de eerste 4 jaar van geneeskunde (nog geen co-schappen) en daarna kan ik er nog een jaartje tussenuit gaan voor de master.
En ik sta precies een 8, dus ik hoef niet te loten
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 22:13
tinustijger
tinustijger is offline
Wooww! Druk studieleven wordt dat! T klinkt wel als een stevig plan, maar dat wordt waarschijnlijk niet zoveel stappen i je studietijd Maaruh, vallen de tentamenperiodes van de twee studies dan niet samen, dat zou namelijk wel errgg kut zijn, of ben je een extreem goede planner??

greetz
Oud 26-10-2006, 22:27
Verwijderd
Haha, nou ik denk dat het wel te doen is . En anders moet ik dit jaar maar extra genieten van het studentenleven (ik doe er echt té veel bij maar goed). En ik ben redelijk in plannen, alleen soms schieten planningen te kort...
En ik denk dat de kans klein is dat de tentamens tegelijk vallen, aangezien ik op twee verschillende universiteiten zit. En tja, anders is het gewoon pech!
Nu heb ik jammer genoeg wel tentamens.. dus ik ga maar weer eens aan de bak!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 21:09
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Ik merk dat vooral hier mensen posten die al van de middelbare school af zijn of in ieder geval al in de bovenbouw zitten.

Ik zit nu in de derde en ben nog volop bezig met de grammatica en het vertalen van kleine, simpele tekstjes (vooral bij grieks)
En ja, dat komt soms best wel m'n neus uit
Oud 07-11-2006, 12:18
Verwijderd
Snap ik best hoor, dat het je soms je neus uit komt. Ik vind ook niet altijd alles even leuk... Maar volgend jaar ben je toe aan de moeilijkere, echte teksten en dat is gewoon super leuk . En tja, die grammatica blijft nog wel even en woordjes ook. Ik heb er nu nog last van... En elke schrijver heeft ook weer zo z'n typische woorden of betekenissen van woorden, dus uitgeleerd ben je nooit . Maar dat is juist wel leuk toch ?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 19:49
Verwijderd
Nou, waar is iedereen .
Naja, dan ga ik maar wat vertellen .
Vrijdag heb ik weer voor het eerst bijles (Latijn) gegeven op mijn oude school. Was echt super leuk! Super lief, snellerend bijleskindje. Hoop dat ze dr proefwerk vandaag goed gedaan heeft .
Ik hou echt van bijles geven, misschien wil ik wel voor de klas , maarja dat is natuurlijk wel anders, want dan kan je iemand niet heel uitgebreid iets uitleggen, vooral niet in de lagere klassen omdat je daar volgens mij toch een beetje politieagentje moet spelen.. . Wat vinden jullie van lesgeven en docent (en andere mensen die ook lesgeven), waarom hebben jullie voor het lesgeven gekozen of doen jullie er ook nog veel dingen naast?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 20:30
tinustijger
tinustijger is offline
Lesgeven lijkt me nix. Behalve als je het als hoogleraar aan een universiteit kan doen dan
Dat [politie agentje spelen lijkt mij idd ook veel van ej tijd in beslag nemen!

greetz
Oud 01-12-2006, 20:09
Magican
Magican is offline
Keiharde up

Docent, op welke school geef je les?
Oud 06-12-2006, 21:54
docent
docent is offline
En wat is het hier weer stil!

@Magican: Nee, ik verraad mijn school niet!
Oud 06-12-2006, 21:57
docent
docent is offline
Lise, GEFELICITEERD!!!!
Ik vroeg me al af waarom je leeftijd rood was, en toen zag ik dat je jarig bent! Vandaar dat het hier zo stil is!

[maar echt: ben ik er een tijdje niet, post er niemand meer!]
Oud 07-12-2006, 17:48
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Nou ik zal ook maar eens was posten, doe ik niet vaak, maar ik lees vaak mee

Op dit moment ben ik bezig met Martialis en Catullus, is best leuk al zeg ik hetzelf

Verder heb ik het boek Ovidius voor mijn verjaardag gehad met vertaling van d'haene-scheltema. En ik heb het Nieuwe Testament in het Latijn geahd, heb er helaas nog niet veel uit kunnen lezen ivm tijdgebrek.

EDIT: De metamorphosen van Ovidius
Oud 08-12-2006, 11:31
Verwijderd
Dankjewel docent !
Ik ben even wat minder aanwezig, omdat ik ben verhuisd en er op mijn kamer nog geen internetaansluiting zit..
Haha inderdaad, niet je school verraden, want dan ben je binnen een paar klikjes niet anoniem meer (handig hè, dat internet )
Maar waar zijn alle andere mensen die leuke dingen kunnen posten?
Al zijn de klassieken talen natuurlijk wel een klein wereldje, maar zooo klein kan het toch niet zijn ?
Docent, weet jij trouwens of er ergens een forum is voor classici?
Oja, en wat ik voor mijn verjaardag heb gehad :
Grieken komen van Mars, Romeinen komen van Venus (of was het nou omgekeerd ?)
Latin Phrase book (heel mooi alles geordend per onderwerp )
Een boek van Fik Meijer
Een dvdbox met iets van 8 dvd's over het Romeinse Rijk
en ehm.. de rest ben ik even vergeten
Eigenlijk had ik Harry Potter in het Latijn en Grieks gewild (die hadden we vroeger op school, maar toen ging het nog een stuk moeilijker ), maar die heb ik niet gekregen .
Eigenlijk had ik gewoon de hele klassiekenafdeling van Atheneum wel gewild, maarja dat gaat natuurlijk niet. Al ben ik eigenlijk best tevreden met mijn verzameling tot nu toe

Laatst gewijzigd op 08-12-2006 om 11:37.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 10:34
docent
docent is offline
Het wordt hier echt te stil; misschien moet dit hele Klassieke Oudheid forum maar opgedoekt worden... Maar misschien ook moet ik een leven gaan krijgen... (terwijl ik toch dacht dat ik dat bezat).
@Lise: Wat ben jij schandelijk verwend (leuke uitdrukking)! Heb je ook niet-klassieke kadootjes gekregen?

Ik heb trouwens nog een vraagje aan iedereen hier: Deze site heet scholierencom. Tot welke leeftijd vinden jullie dat je hier "mag" posten? Niet dat je zeker weet of iedereen zo oud is als hij beweert, maar volgens mij zijn er toch best veel eerlijke mensen.
Oud 14-12-2006, 10:44
Chaucus
Chaucus is offline
Ik worstel mij op t moment door de Kleine Latijnse Grammatica heen....eerste maar weer ns de geslachtsregels met alle uitzonderingen herhalen....

Iemand nog suggesties waar ik evt Via recta op de kp zou kunnen tikken?
Oud 14-12-2006, 15:43
rensd
rensd is offline
Waaha ik heb mbv een herkansing mijn cijfer van een 3.7 naar een 5.6 opgehaald.. Ben echt zo slecht in Latijn dus was wel blij. Stof ging trouwens over het eindexamenonderwerp Vergilius' Aeneis.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 22:07
Verwijderd
Oh ja bah... ik moet voor volgende week vrijdag ook alle Latijnse Grammatica leren... pff. En nog een heleboel woordjes... maar goed .
@ docent: ja haha ik heb ook nog niet klassieke cadeautjes gekregen, maar dat is natuurlijk minder interessant voor op dit forum haha .
Enne, ik ben trouwens van mening dat je nog heel lang mag posten op dit forum hoor! Tenminste, zolang je er iets over te zeggen hebt. En aangezien ik heel veel bijles geef vind ik dat ik me best met scholieren mag bemoeien haha!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 23:58
Tim
Tim is offline
Iemand ervaring met Vivat Roma ?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 13:42
docent
docent is offline
Voor alle forummers (forumers?) hier, if any:

PRETTIGE FEESTDAGEN. FIJNE VAKANTIE EN EEN HEEL GELUKKIG 2007!

Ik denk dat ik in het nieuwe jaar maar niet meer zo vaak hier kijk: er wordt toch haast nooit iets gepost. Jammer!
Oud 25-12-2006, 15:19
Sanctus
Sanctus is offline
Jij ook fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar. Jammer idd dat er zo weinig mensen posten, ik probeer het wel eens, maar er komen nooit reacties.

Ken jij klassieke fora dan waar wel veel gepost wordt?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 17:36
Verwijderd
Jullie ook allemaal fijne kerst een een gelukkig, liefdevol nieuwjaar!!

Ja, ik vind het ook zo jammer dat hier zo weinig mensen zijn . Maar misschien moeten wij het daarom maar in stand houden, wij zijn tenminste de die-hards .

En idd, zijn er nog andere klassieke fora? (ook buitenlands?)
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 10:25
Leo Nellissen
Leo Nellissen is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 25-12-2006 @ 18:36 :
J

En idd, zijn er nog andere klassieke fora? (ook buitenlands?)
Ja. Kijk eens bij Maria Pantelia
http://www.tlg.uci.edu/index/resources.html

Ik heb een abonnement gehad op Classics-L: veel berichten
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 21:32
Sanctus
Sanctus is offline
http://www.textkit.com/greek-latin-forum/

Deze is ook leuk, maar vooral m.b.t. de talen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 21:33
Sanctus
Sanctus is offline
Offtopic: Leo, studeer jij klassieke talen?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 18:50
Leo Nellissen
Leo Nellissen is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 26-12-2006 @ 22:33 :
Offtopic: Leo, studeer jij klassieke talen?
Heb ik gedaan: ik geef nu les.

www.stilus.nl
Met citaat reageren
Oud 01-01-2007, 11:13
Chaucus
Chaucus is offline
Voor een ieder: De beste wensen voor het komende jaar
Oud 25-01-2007, 12:15
Verwijderd
En? Hebben er nog mensen leuke klassieke nieuwtjes?
Vinden we het allemaal nog leuk enzo of hebben we er grondig genoeg van?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 15:57
Belgarath
Belgarath is offline
Ik heb De civitate Dei van Augustinus op mijn verjaardag gekregen, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen.
Oud 26-01-2007, 08:13
Sanctus
Sanctus is offline
In het Latijn?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 12:34
didaskalos
didaskalos is offline
Heb net het tweede Harry Potter boek in het Latijn uit Amerika binnengekregen. Kan er weer even tegenaan.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 12:54
docent
docent is offline
Dat je daar tijd voor hebt...
Oud 27-01-2007, 13:09
Sanctus
Sanctus is offline
Heb je als leraar zo weinig tijd dan? Je bent toch elke dag om vier uur vrij
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 11:29
tinustijger
tinustijger is offline
Waarom zou je Harry Potter in het latijn willen lezen?
Het hele doel van latijnse teksten lezen is toch zeker dat je dan weet dat je geen 'interpreatatie' van de vertaler aan het lezen bent?

Harry Potter lees ik daarom in het engels gwoon, rechtstreeks JK Rowlings taalgebruik,,
Oud 28-01-2007, 13:57
docent
docent is offline
Citaat:
tinustijger schreef op 28-01-2007 @ 12:29 :
Waarom zou je Harry Potter in het latijn willen lezen?
Het hele doel van latijnse teksten lezen is toch zeker dat je dan weet dat je geen 'interpreatatie' van de vertaler aan het lezen bent?

Harry Potter lees ik daarom in het engels gwoon, rechtstreeks JK Rowlings taalgebruik,,
Precies! Hooguit zijn excerpten leuk om in de klas te gebruiken.

@Sanctus: 's middags zijn inderdaad de lessen afgelopen, maar dan moeten de lessen voor de volgende dag (zo'n 6 stuks) worden voorbereid én moeten de stapels nakijkwerk worden weggewerkt. Meestal ben ik nog tot in de avond bezig. Het weekend houd ik overigens wel vrij, maar met een volledige baan als ik heb kom ik bijna altijd makkelijk aan de 40 à 50u werken per week..
Oud 28-01-2007, 16:03
Sanctus
Sanctus is offline
Kan dat niet improviserend? Of moet je je echt goed voorbereiden?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 18:38
Lychee
Lychee is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-10-2006 @ 22:50 :
[B]Ik vind Latijn en Grieks heerlijk, op mijn werk (huiswerkbegeleiding) help ik mijn leerlingen altijd graag met het vertalen van Latijn & Grieks:
Ah, kan je me helpen dan? (A)
Oud 29-01-2007, 00:47
Verwijderd
Citaat:
Sanctus schreef op 28-01-2007 @ 17:03 :
Kan dat niet improviserend? Of moet je je echt goed voorbereiden?
Ook volleerde classici moeten moeilijke teksten nog even doornemen als ze die gaan onderwijzen hoor . Anders sta je daar zo met je mond vol tanden . En het lijkt me ook dat je bijvoorbeeld als je dingen moet uitleggen dat je alvast even wat handige voorbeeldje bedenkt, etc. Verder moet je natuurlijk ook bedenken wat ze die les moeten gaan doen, misschien zelf wat opgaven maken, proefwerken maken, nakijken, etc. Is volgens mij best een heel werk.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 07:42
Verwijderd
Citaat:
Lychee schreef op 28-01-2007 @ 19:38 :
Ah, kan je me helpen dan? (A)
Ja hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic: