Oud 20-10-2006, 09:55
dorotaa
dorotaa is offline
Ik moet een paar vragen beantworden voor mijn stageverslag. Kan iemand mij daarmee aub helpen?
1. Is een organisatie hetzelfde als een onderneming?
2. Welke verschillen zijn er tussen particuliere en overheidsorganisaties?
3. Mag een overheidsorganisatie een winst maken?
4. Wat is het verschil tussen profit- en non-for-profit organisatie?

Alvast bedankt!
groetjes, doo
Oud 20-10-2006, 11:39
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
dorotaa schreef op 20-10-2006 @ 10:55 :
Ik moet een paar vragen beantworden voor mijn stageverslag. Kan iemand mij daarmee aub helpen?

Alvast bedankt!
groetjes, doo
1.
Een organisatie is een doelgerichte samenbundeling van kennis, vaardigheden en kracht tussen drie of meer personen. Het is opgebouwd uit de complementaire begrippen taakverdeling en coördinatie.

Een bedrijf is een organisatie van arbeid en kapitaal. Een bedrijf wordt ook wel een organisatie of een onderneming genoemd.

2.
overheidsorganisaties worden gefinancierd door de overheid
Particuliere organisaties kunnen alleen in aanmerking komen voor subsidies etc.

3.
Geen idee vast wel

4.
Profit.. streedft er naar om winst te maken
Non-profit....een organisatie die naar maatschappelijke doelen streeft en niet naar winst

Dit soort dingen zijn ook met google enzo te vinden
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 20:08
Verwijderd
Dus een onderneming kan nooit bestaan uit minder dan drie personen? Lekker is dat.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 09:54
Syd
Haha, wtf ik hbe precies de zelfde vragen

die je ICT ?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 23:43
vichog
vichog is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2006 @ 21:08 :
Dus een onderneming kan nooit bestaan uit minder dan drie personen? Lekker is dat.
En een eenmanszaak? Tuurlijk je kunt freelancers, flexwerkers en de rest inhuren maar als je die dan wegdenkt ben je dan geen zelfstandige ondernemer?
Oud 18-11-2006, 00:02
Verwijderd
Citaat:

Alvast bedankt!
groetjes, doo
1. Nee.
2. Kansloze vraag. Specificeer.
3. Nee.
4. Kansloze vraag. Specificeer.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2006, 23:05
joepie2
ik geef wel effe antwoord op vraag 3. De vraag vind ik alleen een beetje raar. de vraag is: "Mag een overheidsorganisatie winst maken". Juridisch gezien mag een overheidsorganisatie dat zeer zeker wel, maar dan is het, in de meeste gevallen, alleen geen non-profitorganisatie. Lijkt mij ook erg raar natuurlijk dat een overheidsorganisatie geen winst mag maken. Het is echter wel zo dat de winst niet (bijv) naar de directeur gaat, maar dan wel gewoon voor de organisatie beschikbaar dient te blijven. Dat staat los van de vraag of de overheidsorganisatie winst mag maken, elke organisatie mag juridisch gezien gewoon winst maken.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 00:18
Verwijderd
Citaat:
joepie2 schreef op 19-11-2006 @ 00:05 :
ik geef wel effe antwoord op vraag 3. De vraag vind ik alleen een beetje raar. de vraag is: "Mag een overheidsorganisatie winst maken". Juridisch gezien mag een overheidsorganisatie dat zeer zeker wel, maar dan is het, in de meeste gevallen, alleen geen non-profitorganisatie. Lijkt mij ook erg raar natuurlijk dat een overheidsorganisatie geen winst mag maken. Het is echter wel zo dat de winst niet (bijv) naar de directeur gaat, maar dan wel gewoon voor de organisatie beschikbaar dient te blijven. Dat staat los van de vraag of de overheidsorganisatie winst mag maken, elke organisatie mag juridisch gezien gewoon winst maken.
De overheid kan geen winst maken, want het verkoopt niets. Het kan hooguit een overschot op de begroting overhouden. Dat heet niet winst.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 10:27
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
alluman schreef op 19-11-2006 @ 01:18 :
De overheid kan geen winst maken, want het verkoopt niets. Het kan hooguit een overschot op de begroting overhouden. Dat heet niet winst.
Winst kan als reserve weggeboekt worden volgens mij. Ik denk dat de ts vraagt of de overheid geld kan verdienen. Niet of dat als winst uitgekeerd wordt.
Oud 19-11-2006, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Blenderhead schreef op 19-11-2006 @ 11:27 :
Winst kan als reserve weggeboekt worden volgens mij. Ik denk dat de ts vraagt of de overheid geld kan verdienen. Niet of dat als winst uitgekeerd wordt.
...Dan lijkt het mij een retorische vraag, want geld verdienen is zo'n algemene term dat het antwoord daarop wel moet zijn dat de overheid dat kan - en doet.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 21:46
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
alluman schreef op 19-11-2006 @ 12:31 :
...Dan lijkt het mij een retorische vraag, want geld verdienen is zo'n algemene term dat het antwoord daarop wel moet zijn dat de overheid dat kan - en doet.
Verruit de meeste mensen is alleen bekend dat er slechts één overheidsinstelling is die dat doet; de belastingdienst. Oh...en Justitie .
Oud 01-12-2006, 11:25
morena1
morena1 is offline
Hi dorotaa hoe gaat met jou?
Heb jij al alle antwoorden al voo de veslag?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 11:27
morena1
morena1 is offline
Citaat:
morena1 schreef op 01-12-2006 @ 12:25 :
Hi dorotaa hoe gaat met jou?
Heb jij al alle antwoorden al voor de veslag?
Leidy
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 19:42
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 19-11-2006 @ 01:18 :
Dat is de vraag ook niet.
Staatsbedrijven als de PTT of DSM, en semi-overheidsorganisaties als de NS verkochten toch echt diensten of producten. Winst is technisch gezien het verschil tussen kosten en opbrengsten. Dat het in de praktijk eerder positief resultaat word genoemd veranderd daar niets aan.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 14:00
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
1. Het zit zo: Organisatie --- Bedrijf --- Onderneming, waarbij het eerste begrip het daaropvolgende begrip is plus iets anders (niet vermeld).
Een organisatie is een samenwerking tussen meerdere mensen die samen een gezamelijk doel na streven.
Als deze organisatie zich toelegt op de productie van goederen en diensten en bovendien economisch zelfstandig is (niet afhankelijk van subsidies of schenkingen) dan spreekt men van een bedrijf.
Als dit bedrijf streeft naar winst en continuïteit op de lange termijn is het een onderneming.

2. Een particuliere organisatie is in handen van particulieren en is daarmee niet afhankelijk van de overheid (dus economisch zelfstandig).
Een overheidsorganisatie is niet economisch zelfstandig en krijgt steun van de overheid, bijv. door subsidies.

3. Een overheidsorganisatie mag winst maken, maar deze winst moet dan altijd binnen of in het kader van de organisatie worden aangewend.

4. Non-profit organisatie = een organisatie die niet naar winst streeft.
Profit-organisatie = een organisatie die wel naar winst streeft.

Tussen non-profits bestaat zelfs ook een onderscheid tussen 4 extremen (in werkelijkheid is dit onderscheid niet zo duidelijk en vallen de meeste non-profit organisaties binnen de extremen):

- Commerciële gesloten non-profits: Non-profit organisatie waarbij het meerendeel van de inkomsten komt uit de verkopen van hun diensten aan afnemers en de afnemers de zeggenschap over de organisatie hebben.
Bijv. ANWB of Consumentenbond.

- Commerciële open non-profits: Non-profit organisatie waarbij het meerendeel van de inkomsten komt uit de verkopen van hun diensten aan afnemers en de afnemers niet de zeggenschap over de organisatie hebben.
Bijv. Ziekenhuizen.

- Donatieve gesloten non-profits: Non-profit organisatie waarbij het meerendeel van de inkomsten komen uit schenkingen, giften en subsidies en de donateurs of de overheden de zeggenschap over de organisatie hebben.
Bijv. Politieke partijen of vakbonden.

- Donatieve gesloten non-profits: Non-profit organisatie waarbij het meerendeel van de inkomsten komen uit schenkingen, giften en subsidies en de donateurs of de overheden niet de zeggenschap over de organisatie hebben.
Bijv. Kerken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten