Oud 20-10-2006, 18:01
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Hellow mensen,

Ik ben dus van plan om op kamers te gaan. Aangezien dan mijn hele financiële gedoe veranderd, heb ik geprobeerd een begroting/budget te maken. Ik kom (natuurlijk) niet rond, maar ik heb de meeste bedragen dan ook van het nibud en weet bijvoorbeeld niet wat ik uitgeef aan boodschappen.

Is er iemand die een soort van budget voor zichzelf heeft en waarvan die ook weet dat het allemaal uitkomt? Ik zou heel blij zijn als je hem zou willen posten voor mij als referentie. Zo ver ben ik nu:

UITGAVEN
Huisvesting: €295
Boodschappen: €100
Boeken: € 40
Vervoer naast OVkaart € 25
Ontspanning, uitgaan en sport: € 90
Kleding: € 50
Zorgverzekering: € 90
abonnementen / contributie € 8
-----
€ 698 per maand

INKOMSTEN
Studiefinanciering: €248
Ouderbijdrage: €180
Huursubsidie: Ligt aan kamer
Bijbaan: €144
Zorgtoeslag: € 34
Lening: Daar gaat het juist om
-----
€606 per maand

Ook ben ik bij deze berekening uitgegaan van 295 per maand aan huur, dit omdat ik met iemand anders een kamer zou willen (wat goedkoper is?)
Als ik van deze berekening uitga moet ik dus minimaal € 240 lenen en eigenlijk wil ik niet al het geld van mijn bijbaan op de rekening hebben, want een beetje sparen lijkt me ook wel handig

Laatst gewijzigd op 21-10-2006 om 10:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2006, 18:08
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
uitgaan hoeft niet zo duur te zijn permaand dat moet je zelf weten.

en kun je niet wat meer gaan werken?
Oud 20-10-2006, 18:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Betalen je ouders je collegegeld en je zorgverzekering of ben je die vergeten? Ik vind 180 euro aan boodschappen wel veel. Ik neem aan dat je in de weekenden vaak naar huis zult gaan en niet het allerduurste eten in de allerduurste supermarkt gaat halen. Zelf heb ik aan 100 euro wel genoeg. Ik vind 90 euro aan uitgaan, ontspanning en sport ook wel veel maar ik ben dan ook geen lid van een sportvereniging en ik ga niet zo heel vaak uit dus dat zal ook per persoon verschillen. Mijn schemaatje ziet er ongeveer zo uit:

Uitgaven:
Huur: 260 euro
Internet: 15 euro
Boodschappen: 100 euro
Beltegoed: 20 euro
Collegegeld: 150 euro
Boeken: 50 euro
Zorgverzekering: 95 euro
Overig: 50 euro

722 euro

Inkomsten:
Stufiefinanciering: 250 euro
Aanvullende beurs: 93,50
Lening: 150 euro
Alimentatie: 88 euro (vader)
Ouderbijdrage: 50 euro (moeder)
Zorgtoeslag: 34 euro
Zakgeld: 30 euro (oudoom&oudtante, opa, oma)

695,50

Zoals je ziet klopt het bij mij ook niet allemaal precies maar ik ben ook niet elke maand 50 euro aan overig (kleding, uitgaan, etc) kwijt en ik heb ook nog wat geld op mijn spaarrekening, ik moet maar elke maand afwachten wat ik van mijn vader krijg en ik ga binnenkort werken zodat ik minder/niet hoef te lenen.
Oud 20-10-2006, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Kingofthemall schreef op 20-10-2006 @ 19:01 :
Ik kom (natuurlijk) niet rond
Ik vind dat dus zo'n ergerlijk cliché over studenten, alsof ze per definitie niet rond zouden kunnen komen. Het zou voor de meerderheid eens schelen als ze al niet zoveel zouden uitgeven aan stappen en kleren.

Of je samen met iemand anders een kamer kunt huren moet je van geval tot geval bekijken. De meeste verhuurders verhuren studentenkamers aan één persoon met een verbod op regelmatige slapers (of in elk geval alleen overleg, dus niet dat je voor één persoon betaalt maar er de facto aan het hokken bent). Dus moet je even specifiek zoeken naar kamers die voor stelletjes bedoeld zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 18:39
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2006 @ 19:26 :
Ik vind dat dus zo'n ergerlijk cliché over studenten, alsof ze per definitie niet rond zouden kunnen komen. Het zou voor de meerderheid eens schelen als ze al niet zoveel zouden uitgeven aan stappen en kleren.
Idd. Ook op eten/drinken kun je vaak flink besparen: bier/sterke drank en lekkere dingen zijn vaak (in verhouding) duur en niet bepaald primaire levensbehoeften.

Wanneer je op boodschapen, ontspanning/uitgaan en kleding bespaart, scheelt dat al een heel stuk. Misschien wat meer werken en anders eventueel idd iets lenen, maar ik zou toch eerst proberen te besparen op bepaalde dingen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 19:47
LB06
LB06 is offline
Niet om je de put in te praten heb je ook nog kosten als collegegeld (€125) en diverse verzekeringen (€100). En je moet misschien je kamer nog eenmalig inrichten.

Belbeschouwd kun je je inkomsten uit 3 bronnen halen: ouders, spaargeld, werk of lening.

Je ouders dragen €180 p.m. bij, wat wel redelijk is (al is het de bedoelingen dat ze bijbetalen tot aan de maximaal aanvullende beurs, wat €220 is ofzo), dus daar valt niet veel meer te halen.

En je kunt natuurlijk je spaargeld aanspreken. Lijkt me een ideaal moment om dat te doen. Je verdient nu nog zeer weinig, maar je bent wel op weg als het goed is om later veel meer te gaan verdienen. Spaargeld kun je gebruiken om het gat te dichten. Je moet op dit moment niet willen gaan sparen. Dat zou irrationeel zijn. Het is cliché, maar in de goede tijden moet je sparen voor de slechte tijden, en een slechtere tijd dan je studententijd komt er financieel gezien gewoon niet. Niet voor iemand uit het hoger onderwijs.

Als dat op of ontoereikend is op termijn, kun je gaan overwegen om wat meer te gaan werken. Uitgaande van een salaris van €7 per uur werk je nu 20 uur per maand. Dat is op zich niet heel veel. Tenzij je een heel drukke studie doet, kun je in principe wel voor 0,2fte werken. Dat houdt in dat je zo'n 32 uur per maand werkt. Dat scheelt al €84.

En anders wordt het lenen, wat op zich helemaal niet erg is. Je betaalt nauwelijk rente (2,8% ofzo), en de terugbetalingsregeling is erg gunstig. En mits je geen flutstudie gaat doen, kun je ervan uitgaan dat je die paar duizend euro aan het eind van je studie terug wel kunt betalen als je een baan hebt.

Maar ook aan je uitgavenpatroon kun je nog wel wat doen, m.i. €180 voor boodschappen is redelijk veel. Je kunt ook gewoon huismerk spullen kopen. Dat scheelt al flink wat en de kwaliteit is niet veel slechter. En in het weekend kun je thuis wel wat spullen meenemen (pindakaas, chips en cup-a-soup enzo ). De meeste ouders staan dat oogluikend wel toe volgens mij, omdat ze het leuk vinden dat zoonlief in het weekend naar huis komt.

Ook kleding hoeft niet zo duur te zijn. Je moet natuurlijk niet in spijkerbroeken van €120 rond gaan lopen. Niet dat je plotsklaps je levensstijl aan moet gaan passen, maar bijvoorbeeld kleding kopen op het juiste moment loont al. Nu is er bijvoorbeeld hier in de stad een actie van Men at Work met o.a. merkspijkerbroeken voor €55 ipv. meer dan het dubbele).

Laatst gewijzigd op 20-10-2006 om 19:50.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 19:47
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb idd de studiekosten weggelaten, omdat mn ouders die nog betalen (gelukkig wel zeg, wil nie weten hoe t eruit zou zien als ik t zelf moest betalen )

Ik ga ook nie extreem veel uit, maar ik heb die nummers van de gemiddelden van de nibud, maja ik wist neit of dat nou klopte of niet. Ik moet namelijk wel lenen en ik wist niet hoeveel Ik sport wel, maar daar kan ik zoals jullie zeggen wel wat op besparen, dat zal ik ook doen. En ik ben mijn internet vergeten toe te voegen, ik kies alleen een kamer met internet of ik leg het aan, maar het internet is wel essentieel voor mijn studie. (Interactieve Media, ik maak webapplicaties enzo ) Gas en licht heb ik bij de huurprijs ingedaan btw.

Meer werken kan idd ook, ik werk nu zaterdags van 8 tot 5. Door de weeks zal ook wel kunnen denk ik (kmoet toch een nieuwe bijbaan dan ) Ik kan als het echt moet zelfs nog naar de 2e hands winkel gaan voor kleding

edit: Kzal mn dingetje even updaten

Laatst gewijzigd op 20-10-2006 om 20:05.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 20:26
Verwijderd
mijn uitgaven zijn ongeveer:
boodschappen/eten 125 (en daar doe ik niet zuinig voor)
studiemateriaal 75
vrijetijdsdingen 75
kleding 25
telefoon 15
internet 7,50
totaal dus iets meer dan 300 euro

en dan betalen m'n ouders:
huur 240
collegegeld 150
verzekering 85-35=50

Hoe duur een kamer is, verschilt per stad. Ik weet niet van elke stad hoe de prijzen liggen, maar Maastricht of Enschede gaat van 175 euro voor 10 m2 tot 275 euro voor 20 m2, Groningen van 200 voor 10 tot 300 voor 20, Utrecht van 250 voor 10 tot 350 voor 20, Amsterdam 300 voor 10 tot 400 voor 20. Zijn schattingen gebaseerd op wat ik van anderen hoor
Na een beetje rondkijken op kamernet: Nijmegen en Leiden zijn qua prijzen vergelijkbaar met Groningen, Delft met Utrecht, Eindhoven zit daar tussenin (hoewel ik daar ook kamers van 11 m2 voor 325 euro zie en kamers van 18 m2 voor 190 euro )
Wat je zelf uitgeeft aan kleding en vrijetijdsdingen kun je trouwens vrij makkelijk berekenen door naar je bankafschriften van de laatste drie maanden te kijken

Laatst gewijzigd op 20-10-2006 om 20:31.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 20:52
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ik ga naar Amsterdam, ik doe graag duur Maar best mooi dat je ouders je huur backuppen

Vraagje he: wat voor verzekering hebben jullie voor jullie kamer? Ik weet dat ik daar iets extra's voor moet afsluiten is het niet?
Oud 20-10-2006, 20:55
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
uitgaven

huur: 250 euro
zorgverzekering: 110 euro
inboedelverzekering: 3 euro
internet: 10 euro
lesgeld: 100 euro
overige schoolkosten: 20 euro
eten: 100 euro
--------------------------------------
totaal: 593 euro

inkomsten

studiefinanciering: 550 euro
zorgtoeslag: 34 euro
bijbaantje: 75 euro
--------------------------------------
totaal: 659 euro

dus dan heb ik nog 66 euro over voor kleding, uitgaan, etc.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 21:26
Hakuna
Hakuna is offline
Ik kan niet begrijpen hoe jullie aan goedkoop internet komen van 8 en 10 € per maand, ik betaal bij Planet 35 € per maand. (heb dan wel een snellere aansluiting) maar toch!?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 21:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Cornel schreef op 20-10-2006 @ 22:26 :
Ik kan niet begrijpen hoe jullie aan goedkoop internet komen van 8 en 10 € per maand, ik betaal bij Planet 35 € per maand. (heb dan wel een snellere aansluiting) maar toch!?
Ik woon in een tweekamerappartement en deel mijn internetaansluiting met mijn huisgenootje. In totaal betalen we dus 30 euro. We hebben telefoon van KPN en dan een abonnement met goedkoop abonnement en dure belminuten want we bellen er toch niet mee, tis alleen nodig voor het ADSL en dat is van Demon.
Oud 20-10-2006, 21:37
PV
PV is offline
Citaat:
Delen met je huisgenoten. Ik heb er 4, we betalen elk 8 euro per maand.
Als jij 35 euro betaalt heb je waarschijnlijk ook een ruimte voor jezelf, wat weer zijn voordelen heeft tov je keuken/wc/douche delen met huisgenoten.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 02:49
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
PV schreef op 20-10-2006 @ 22:37 :
Delen met je huisgenoten. Ik heb er 4, we betalen elk 8 euro per maand.
Als jij 35 euro betaalt heb je waarschijnlijk ook een ruimte voor jezelf, wat weer zijn voordelen heeft tov je keuken/wc/douche delen met huisgenoten.
Eigenlijk betalen de meeste van jullie (kamer) bewoners het zelfde als mij, maar in mijn geval betaal ik liever 35 € ipv 8 € en moet de aansluiting delen met andere bewoners.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 05:44
Roos
Roos is offline
Ik zou een ander bijbaantje nemen. Je kunt makkelijk 2x zoveel verdienen.
Oud 21-10-2006, 06:24
Hagel
Hagel is offline
idd een andere bijbaan en je hebt je inkomsten niet goed uitgerekend.

Citaat:
INKOMSTEN
Studiefinanciering: €248
Zorgtoeslag: € 34
Bijbaan: €144
Pa+ma: €180
-----
€ 462 per maand
dat is 606,00
Oud 21-10-2006, 07:12
Verwijderd
Citaat:
Hagel schreef op 21-10-2006 @ 07:24 :
en je hebt je inkomsten niet goed uitgerekend.

dat is 606,00
Idd. Scheelt toch weer een heel stuk.

Nah, als je dan nog wat bespaart, dan moet het best lukken, volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 09:55
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 20-10-2006 @ 21:55 :

...
inboedelverzekering: 3 euro
....
Is dat zo goedkoop? Das wel mooi eigelijk

Citaat:
Dat is idd weinig, maar ik heb t gezien als een abbo op usenet, de meeste kamers hebben toch wel een internetaansluiting of ben ik zo modern?

Citaat:
Hagel schreef op 21-10-2006 @ 07:24 :
[B]idd een andere bijbaan en je hebt je inkomsten niet goed uitgerekend.

dat is 606,00
Whoo shit hoe kan dat xD Ik heb echt alles lopen nakijken en blijkbaar is er toch een foutje ingeslopen (zeg maar gerust Fout ) Heel erg bedankt dat je t ff meldt hahaha! Mn vader heeft mn berekening nog niet gezien, maar die geeft wiskunde dus als die t zou zien
Een andere bijbaan zit er zoiezo wel in, ik weet niet wat, maar als ik naar Amsterdam ga en ik woon daar, wil ik niet naar mn ouders gaan om te werken. Trouwens, ik werk in een bakker en dan moet ik om 6:30 opstaan nu ik nog hier woon, kan je nagaan hoe vroeg het dan zal zijn Iemand tips voor wat veel verdient?

En nog heel erg bedankt voor de verdere reacties! Tis echt heel handig om zo es te zien wat mensen uitgeven!

Laatst gewijzigd op 21-10-2006 om 10:06.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 12:31
ekki
ekki is offline
Thuiszorg, ik verdiende zo'n 8 euro per uur. Weet niet of je dat goed vindt, maar ik vond het toen ik 18 was iig wel goed.

Verder uitzendbureau. Je hebt ook van die uitzendbureaus die aan scholen verbonden zijn of iig voornamelijk studenten 'bemiddelen', dus daar kun je heen gaan.
Oud 21-10-2006, 16:06
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 21-10-2006 @ 10:55 :
ja je hebt dan inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en nog iets geloof ik ik heb t bij de postbank.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 16:44
LB06
LB06 is offline
Inkomsten
Prestatiebeurs 248
Inkomen uit Studentassistentschap 330
Inkomen uit mentorschap 160
Overig inkomen 20
Zorgtoeslag 34
Schoonmaaktoeslag 15
Huurtoeslag ? (nog aan te vragen)
Lening 0
totaal: €819 excl. huusubsidie

Uitgaven
Huur 315
Boodschappen 120
Verzekeringen 5
Collegegeld 125
Boeken 34
GSM 20
Creditcard 1
Kleding 35
Overige 40
totaal: €695

Mijn ouders betalen mijn ziektekostenverzekering, wat een bijdrage betekent van €108 p.m. (CZ Top, collectief), alhoewel ik zelf waarschijnlijk een minder uitgebreide verzekering zou nemen als ik het zelf moest betalen.

Internet (100mbit ) en GWE zitten in de huur. Die schoonmaaktoeslag krijgen we als de gemeenschappelijke ruimtes zijn schoongemaakt, en de woningcorporatie dat zelf niet meer hoeft te doen.

Laatst gewijzigd op 21-10-2006 om 18:16.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 19:00
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
ekki schreef op 21-10-2006 @ 13:31 :
Thuiszorg, ik verdiende zo'n 8 euro per uur. Weet niet of je dat goed vindt, maar ik vond het toen ik 18 was iig wel goed.

Verder uitzendbureau. Je hebt ook van die uitzendbureaus die aan scholen verbonden zijn of iig voornamelijk studenten 'bemiddelen', dus daar kun je heen gaan.
Ik vind dat ehh laten we zeggen, Üb3r

Ik verdien nu 4,50 per uur en loop elke zaterdag mn kont van mn rug. Voor 8 euro doe ik t veel liever
Oud 21-10-2006, 21:28
Verwijderd
Citaat:
Kingofthemall schreef op 21-10-2006 @ 10:55 :
bij de abn bank, studenten inboedel, aansprakelijkheid voor 30 euro per jaar..met ongevallen verzekering 33 euro per jaar
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 22:01
LB06
LB06 is offline
Je zou eens kunnen proberen om via je uni of hbo iets te vinden. Verdient over het algemeen erg goed. De meeste uni's hebben wel een samenwerkingsverband met een of ander uitzendbureau. Zij zijn vaak in staat een baantje te vinden dat in de lijn ligt met je studie. Veel vaker dan een gemiddeld uitzendbureau iig. Dat heeft grofweg 2 voordelen: het werk is waarschijnlijk leuker, en het verdient beter omdat ze niet (met alle respect) elke 16-jarige vmbo'er van straat kunnen plukken om jouw functie over te nemen tegen minimumloon. In Tilburg hebben we een "Loket MKB", wellicht dat er bij jou ook zoiets is.

Je zou ook kunnen proberen om binnen de onderwijsinstelling iets te vinden. Dat verdient waarschijnlijk nog beter, maar er is ook moeilijker aan te komen.

Zelf ben ik ook aan enkele baantjes gekomen binnen de uni: studentassistent (eigenlijk gewoon doceren) en mentor. Vandaar ook die €330 en €160 aan inkomen op mijn lijstje. Op basis van in totaal 0,2fte + 0,1fte (+/-12u per week) ben ik nu ingeschaald op €11,35 p/u. Er verdwijnen uiteraard onderweg naar mij nog wel enkele procenten, maar dan schijn ik nog geluk te hebben
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 00:23
Verwijderd
Ik geef meestal 100 tot 150 euro meer uit dan wat ik begroot.
Maar als je een keer iets extra moet uitgeven wanneer je fiets is gestolen dan heb je tenminste wat. Vergeet bovendien niet dingen zoals telefoon, internet, inboedelverzekering, tandarts. Of je moet een keer een nieuwe winterjas, naar de kapper(!), verjaardagskadootjes, uit en eten en naar de film (dat kost altijd meer geld dan je denkt), contributie van je studievereniging.
Ik zou altijd zorgen dat ik ietsje meer heb anders red je het niet.
En je wilt denk ik ook nog een keertje een weekendje weg of op vakantie?

Ohja ik had 2x een discussie over het totale budget. Vier verschillende mensen waren erbij betrokken en ze hadden allemaal een totaalinkomen van ongeveer 900-1000 euro.
Je budget is naar mijn mening wel erg laag (en inkomsten zijn altijd hoger dan je denkt).

Laatst gewijzigd op 22-10-2006 om 00:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2006, 10:14
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
LB06 schreef op 21-10-2006 @ 23:01 :
Je zou eens kunnen proberen om via je uni of hbo iets te vinden. Verdient over het algemeen erg goed. De meeste uni's hebben wel een samenwerkingsverband met een of ander uitzendbureau. Zij zijn vaak in staat een baantje te vinden dat in de lijn ligt met je studie. Veel vaker dan een gemiddeld uitzendbureau iig. Dat heeft grofweg 2 voordelen: het werk is waarschijnlijk leuker, en het verdient beter omdat ze niet (met alle respect) elke 16-jarige vmbo'er van straat kunnen plukken om jouw functie over te nemen tegen minimumloon. In Tilburg hebben we een "Loket MKB", wellicht dat er bij jou ook zoiets is.

Je zou ook kunnen proberen om binnen de onderwijsinstelling iets te vinden. Dat verdient waarschijnlijk nog beter, maar er is ook moeilijker aan te komen.

Zelf ben ik ook aan enkele baantjes gekomen binnen de uni: studentassistent (eigenlijk gewoon doceren) en mentor. Vandaar ook die €330 en €160 aan inkomen op mijn lijstje. Op basis van in totaal 0,2fte + 0,1fte (+/-12u per week) ben ik nu ingeschaald op €11,35 p/u. Er verdwijnen uiteraard onderweg naar mij nog wel enkele procenten, maar dan schijn ik nog geluk te hebben
Ik ben al wel eens studentassistent geweest, maar dat geld is nog steeds onderweg schijnt het Maargoed, bedankt voor die tip, ik zal zeker eens kijken. (Zit een ManPower kantoor in de school bij ons) MOet wel lukken denk ik
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten