Oud 01-11-2006, 16:44
Subject
Subject is offline
Ik ben bezig met een betoog en zit nu te twijfelen over de spelling van het woord "pro-anasite/pro-ana-site/pro-ana site".

De laatste lijkt me onwaarschijnlijk, maar moet er een koppelteken tussen "pro-ana" en "site"? "Pro-ana" is overigens een afkorting van "Professional Anorectic".
Oud 01-11-2006, 18:41
Femic
Femic is offline
Nóóit van gehoord, het woord, zou 't ook niet weten. Maar probeer 't eens op Google en check welke de meeste hits heeft (als er 1 met heel veel hits is en die andere 2 een stuk minder, dan is 't meestal die ene). Succes ermee verder..
Oud 01-11-2006, 19:27
Sanctus
Sanctus is offline
Daar hebben we google fight voor

http://www.googlefight.com/index.php...2=pro-ana+site

pro-ana site heeft duidelijk de meeste hits
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 19:34
Verwijderd
komt mss omdat dat engels is

en mss moet het in het nls vast
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 19:46
Subject
Subject is offline
De googletruc heb ik al uitgehaald, maar daar werd ik inderdaad weinig wijs uit, aangezien het in het Engels los van elkaar moet en er bijna alleen maar Engelse sites uit kwamen rollen. Het enige dat ik nog gevonden heb is "pro-anabeweging" op wikipedia, maar de betrouwbaarheid daarvan kan ik ook niet echt op waarde schatten.
Oud 01-11-2006, 19:58
Verwijderd
Voor de duidelijkheid zou ik gaan voor 'pro-ana site', zoals in het Engels dus. Als je 'site' vervangt door een Nederlands woord, zoals 'beweging', dan plak je het er wel aanvast. Dit zou ik vooral doen omdat je bij een woord als 'pro-anasite' het misschien héél anders gaat lezen ('pro-anasietuh' bijvoorbeeld ).
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 20:51
Verwijderd
ik weet niet hoe tegenwoordig de regels zijn, maar vast lijkt me logisch voor het nederlands
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 22:40
Subject
Subject is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 01-11-2006 @ 20:58 :
Voor de duidelijkheid zou ik gaan voor 'pro-ana site', zoals in het Engels dus. Als je 'site' vervangt door een Nederlands woord, zoals 'beweging', dan plak je het er wel aanvast. Dit zou ik vooral doen omdat je bij een woord als 'pro-anasite' het misschien héél anders gaat lezen ('pro-anasietuh' bijvoorbeeld ).
Aan de andere kant schrijf je ook gewoon "internetsite". Voor de duidelijkheid zou er ook een koppelteken tussen kunnen. Hmm, ik denk dat ik het maar aan elkaar houd, dat is toch het meest gangbaar in het Nederlands.
Oud 02-11-2006, 07:06
Verwijderd
Hmm, pro-ana is natuurlijk een soort afkorting, officieel zou er dan een streepje tussen komen, dus: pro-ana-site.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 10:27
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 02-11-2006 @ 08:06 :
Hmm, pro-ana is natuurlijk een soort afkorting, officieel zou er dan een streepje tussen komen, dus: pro-ana-site.
dit ziet er gewoon niet uit
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 10:46
Verwijderd
Nee, dat vind ik ook lelijk, daarom zou ik dus voor pro-ana site gaan, omdat dat duidelijk is en de mooiste oplossing... vind ik in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 12:02
Lorelei
Lorelei is offline
Ik zou gewoon 'Professional Anorectic site' schrijven volgens mij. Gelijk van het probleem af
Oud 02-11-2006, 13:07
Subject
Subject is offline
Vandaag heb ik de opdracht op papier gekregen en mijn leraar bleek het ook aan elkaar te hebben geschreven. Toch ga ik een mail sturen naar de taalunie, want ik kan er gewoon niet tegen dat ik het nu nog niet zeker weet.

Ik houd jullie wel op de hoogte.
Oud 02-11-2006, 13:39
Verwijderd
Daarvoor hoef je toch niet meteen de Taalunie te gaan mailen?
*pakt Groene Boekje*

'pro-ana' is vergelijkbaar met een afkorting als 'Havo', je spreekt het als een woord uit, en niet als afzonderlijke letters. Het is een 'havoadvies' en een 'havoleerling', dus ook een 'pro-anasite', officieel.

Maar ik vind dat als je kan onderbouwen waarom je voor een andere vorm kiest, het prima is. Zoals ik al zei; ik vind 'pro-anasite' niet mooi en onduidelijk, daarom zou ik gaan voor 'pro-ana site', ook al is het eerste correcter. (Ik vind havoadvies ook niet mooi, en zou het ook anders schrijven, denk ik.)
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 19:05
Verwijderd
huhuh, had ik het goed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten