Ik heb in dezelfde positie gezeten. Na het uitloten heb ik gekozen voor een jaar Biologie en een decentrale selectiprocedure in Rotterdam voor het jaar daarop.
Let wel, je moet je voor half januari inschrijven voor de decentrale selectie via de IB-groep en ik kreeg begin februari de papieren voor de 1e ronde (wat een maand later weer terug moest)
Ik ben door de decentrale selectie gekomen, maar stel dat dat niet het geval zou zijn en ik zou uitgelood worden dan ging ik mijn bachelor biologie halen en dan zijinstromen (let wel, dit is anders dan de SUMMA) in het 3e jaar. (Athans, de testen ervoor doen) en zeker geen 3e keer loten omdat dan alle wegen (Zijinstroom en SUMMA) afgesloten zijn. Je kan als je 3 keer bent uitgelood daar niet meer aan deelnemen.
Ik heb mijn P van biologie gewoon gehaald en daarna dus bij geneeskunde terecht gekomen via de decentraal.
Ik zou ook achteraf geen andere weg gekozen hebben, evenals de keuze voor biologie. (Ik heb er toch echt wat aan gehad)
Wel had ik ervaring in de gezondheidszorg doordat ik in de zomervakantie's in een verpleeghuis gewerkt had. Het maakt eigenlijk niet uit of je die ervaring hebt opgedaan naast je VWO of gewoon doordat je je studie niet hebt voortgezet.
Als ik jou wat zou ik nu zorgen voor een baantje en niet pas als je stopt, gezien de inschrijfdata voor de decentraal ben je echt aan de hele late kant.
Maar goed, niet alleen dingen in de gezondheidszorg tellen mee. Bestuurlijke en orginisatorische dingen die je gedaan hebt tellen ook mee. Net als een andere studie (dus je kan opschrijven dat je nu met gezondheidswetenschappen bezig bent) en topsportprestatie's, maar die moeten echt wat voorstellen.
En het allerbelangrijkste: Je motivatietekst. Je kan worden toegelaten tot de 2e ronde als je niks extra's gedaan hebt, puur en alleen op je motivatiestukje. Het is moeilijker, maar ik ken een aantal mensen uit mijn jaar (3e jaars) die dat hadden.
Ik zou dus op 2 kansen gokken, als je denkt dat je je studie toch wel kan volhouden.
De eerste is op de decentraal en loting dit jaar (eigenlijk ook al 2 kansen) de andere is zijinstromen of SUMMA met je bachelor.
En als je het echt wil de 3e kans in België.