Oud 06-01-2007, 17:10
Verwijderd
Ik ben aan het kijken voor betere speakers nou.

Werk nu met JBL Control 1's (50 watt passieve mini quasi-monitors) en een ESI SW8000 (100 watt powered) Subwoofer.

(staat nog steeds voor 180 euro in de aanbieding bij feedback http://feedback.nl/?id=55&b=SW8000, bevalt goed!)

Maar er vallen nogal wat details weg in die kleine Control 1's.

KRK RP6

KRK RP8

of de duurdere

KRK V4

KRK V6

Twijfel tussen deze 4, hoewel de V6 wat prijzig voor mij is.

Iemand nog adviezen? Andere merken die net zo goed als KRK staan aangeprezen bijv.

Laatst gewijzigd op 06-01-2007 om 17:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2007, 21:51
TheConfidant
TheConfidant is offline
De eerste vraag is tuurlijk 'heb je ze zelf al kunnen beluisteren?'
Ik neem gewoon een stapel CD's mee (commerciele en een CD waar ik eigen mixen op heb staan - oftewel CD's waarvan ik weet hoe ze klinken) en ga gewoon luisteren.
Over het algemeen hebben de winkels daar geen moeite mee.

Probeer monitoren te vinden die níet té mooi en té goed klinken, maar juist niet vergevingsgezind zijn. Het doel is natuurlijk dat de mix die jij thuis maakt op je monitor van een paar honderd euro, zo goed mogelijk klinkt op de hi-fi, computer en auto speakers.
Een té goede monitor kan je als mixer bedriegen, zeker als je lang mixt. Een monitor met sterke basweergave kan je laten denken dat het goed zit met de bas, maar het als karton klinkt als je terugluistert op je andere sets.
Zoals je zelf al merkte, de wat goedkopere monitors laten soms wat details weg. Dat is tuurlijk niet gewenst, maar houdt niet in dat je minimaal 500 euro moet neertellen voor goede monitors.
Maar over het algemeen krijg je terug wat je ervoor neerlegt, in kwaliteit.

Kijk ook of de monitoren schakelaars hebben die bedoelt zijn om de monitor aan te passen aan de ruimte. Monitor tegen de muur > -2dB. Monitor in een hoek > -4dB cut. Zonder dit zou je de basweergave kunnen verstoren.
Ik neem ook aan dat je opzoek bent naar nearfields.

Verder heb ik niet veel ervaring met KRK monitors en enkel slechte mixen gehoord, gemixt op KRK's dus laat ik daar maar niet op in gaan.

Nou goed, veel hiervan zul je vast al weten. Andere goed aangeprezen monitoren zijn bijvoorbeeld:
Mackie HR 824

Zijn kleinere broertje:
Mackie HR 624

Werd mij aangeraden in Rockpalace Den Haag, vond 'em zelf iets té mooi klinken, maar oordeel zelf:
Genelec 8040

Of misschien:
Dynaudio BM 6 A

En dan zijn er nog veel meer namen als ADAM en Barefoot, maar die zijn wat moeilijker te vinden.
Het lijkt overweldigend allemaal, maar hoeft het niet te zijn. Je hoeft echt niet naar elke monitor te hebben geluisterd om een goede keuze te maken, lijkt me.
Zolang je maar een monitor hebt die voor jouw muziek, kamer e.d. geschikt is. Bij elke monitor moet je eerst eventjes aankloten voordat je weet hoe de monitor de muziek weergeeft. En zodra je dat weet, je jouw monitor 'kent', ben je alweer een grote stap vooruit.
Oud 06-01-2007, 22:10
Verwijderd
word

monitors zijn heel erg persoonsgebonden. De truc is zoals al is gezegt. Gewoon met muziek die je kent naar verschillende winkels gaan en dan maar gaan testen
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 21:16
matt trakker
matt trakker is offline
Mackie's, dynaudio en genelec's zijn altijd goed natuurlijk, maar (op de hr624 na en dat is nog niet goedkoop) nogal prijzig he.

Ik heb zelf de krk rp 8 set voor 500e gekocht een tijdje terug, en ik denk dat dat wel een redelijk standaard prijs nu zal zijn. Ben er heel erg tevreden mee, mijn mixage is echt veel beter dan eerst + het kost me veel minder tijd om iets fatsoenlijk af te mixen. Hele goede prijs/kwaliteit verhouding imo.

Natuurlijk moet je zelf checken enzo maar als je een beetje met een budget zit dan raad ik dus de rp8's aan, de rp6 missen voor mij teveel laag maar aangezien je een subwoofer hebt maakt dat misschien niet eens uit.
Oud 11-01-2007, 15:12
Verwijderd
Citaat:
matt trakker schreef op 07-01-2007 @ 22:16 :

Ik heb zelf de krk rp 8 set voor 500e gekocht een tijdje terug,
waar?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 16:10
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik wel fan ben van die KRK serie, heb een tijdje met RP-5's gewerkt en dat zijn echt geweldig monitors. Feit is idd wel dat het persoonlijk is, gewoon een kwestie van veel gaan luisteren. Yamaha NS-10M blijf ik ook goed vinden.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 19:26
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
Bardamu schreef op 11-01-2007 @ 16:12 :
waar?
utrecht, was toen een aanbieding..

ns10m's zou ik persoonlijk van afblijven.
Oud 13-01-2007, 19:53
Verwijderd
Citaat:
matt trakker schreef op 13-01-2007 @ 20:26 :

ns10m's zou ik persoonlijk van afblijven.
ken ik niet
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 08:54
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
ik heb niet eens monitorspeakers, alles gaat over mn brakke stereo en als ik wat dingen mbt sublaag en specifieke frequenties cutten/boosten moet doen pak ik er wel ff een koptelefooon bij.

Misschien een beetje prehistorisch maar, maar t voordeel is wel dat als t op mijn setje goed klinkt het overal goed klinkt.
Oud 15-01-2007, 20:56
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 15-01-2007 @ 09:54 :
ik heb niet eens monitorspeakers, alles gaat over mn brakke stereo en als ik wat dingen mbt sublaag en specifieke frequenties cutten/boosten moet doen pak ik er wel ff een koptelefooon bij.

Misschien een beetje prehistorisch maar, maar t voordeel is wel dat als t op mijn setje goed klinkt het overal goed klinkt.
die theorie had ik eerst ook maar nu ik wel monitorspeakers heb scheelt 't toch een hoop, niet alleen in geluid maar ook qua tijd.
Oud 16-01-2007, 13:49
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
matt trakker schreef op 15-01-2007 @ 21:56 :
die theorie had ik eerst ook maar nu ik wel monitorspeakers heb scheelt 't toch een hoop, niet alleen in geluid maar ook qua tijd.
daar ben ik het dan wel mee eens ja, t is wat arbeids- en tijds-intensiever
Oud 17-01-2007, 19:04
Lenny K
Lenny K is offline
Ik lees heel veel goede berichten over de Syrincs M3-220 DT set, een 2.1 setje voor 550 bij new-line
Oud 17-01-2007, 19:11
Lenny K
Lenny K is offline
als je je sub wilt houden moet je bij datzelfde new-line eens kijken naar de Behringer Truth B-2031A set, die kost 369e voor 2 stuks en daar is men ook enthousiast over. uit ervaring weet ik dat er eerlijke mensen werken daar bij newline.
Oud 20-01-2007, 10:08
Verwijderd
Er zal vast wel een redelijk geluid inzitten maar voor dat geld zou ik eerder voor een setje van een merk als Alesis oid gaan. Behringer plakt in mijn ogen op te veel van zijn producten het "pro" stickertje.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 16:01
Lenny K
Lenny K is offline
ik zou zelf in dit geval liever voor een duur setje van een goedkoop merk gaan, dan een goedkoop setje van een duur merk.
maar dat is heel persoonlijk, ik heb ook liever een luxe opel dan een kale mercedes.
Oud 20-01-2007, 21:43
JCG
JCG is offline
Citaat:
Lenny K schreef op 20-01-2007 @ 17:01 :
ik zou zelf in dit geval liever voor een duur setje van een goedkoop merk gaan, dan een goedkoop setje van een duur merk.
maar dat is heel persoonlijk, ik heb ook liever een luxe opel dan een kale mercedes.
Ik heb toch liever een kale mercedes dan een luxe lada
Oud 21-01-2007, 13:14
Verwijderd
scherp
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 12:11
Lenny K
Lenny K is offline
maar of deze behringers de lada's onder de monitorspeakers zijn betwijfel ik.
Oud 23-01-2007, 09:01
Expanium
Expanium is offline
Ik heb een paar krk rokit 6 monitor speakers. Mixage is er flink op vooruit gegaan. Daarnaast heb ik nog een stel flinke jamo's via een versterker om te vergelijken. Altijd prettig
Oud 12-02-2007, 22:28
Lenny K
Lenny K is offline
wat is het geworden?
Oud 13-02-2007, 22:25
Verwijderd
nog niks

het gaat ook nog wel redelijk ok met deze control 1's eigenlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic