Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Of het kan tegen elkaar wegstrepen, de dalers en stijgers, en dan verdien je niks, laat staan meer dan op een spaarrekening. Of je hebt geluk en je verdient meer rendement dan op een spaarrekening. Het is allerminst een gegeven dat handel in aandelen winstgevend is. Als oudedagsvoorziening is het dus alleen aan te raden als je toch al genoeg vermogen had om een eventuele ramp op te vangen.
||
![]() |
Citaat:
Het heeft dus weinig te maken met geluk, het is een statistische zekerheid. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bvb : je hebt 100000 € aan het begin van je pensioen. Je haalt hier bvb 3600 € af voor 1 jaar, en je hebt dat jaar een gemiddelde van 3 % (inflatie weggerekend) op je aandelen behaald, dan heb je : (100000 - 3600) * 1,03 = 99292 Een ander jaar heb je dan mss wat meer, is waarschijnlijker aangezien het langjarig gemiddelde op 4 a 5 % ligt (inflatie wederom weggerekend) Jaren waarin grote verliezen van bvb -30% opgetekend worden zijn zeldzaam, dus echt riskant lijkt me deze strategie niet ? Laatst gewijzigd op 10-03-2007 om 20:15. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar hoe dan ook, beleggen blijft riskant. Zoals hier iemand al zei, je bent gek als je aandelen Baan had gekocht een aantal jaar geleden. Maar zo gek was je niet, want niemand had het verwacht. Er is al meerdere keren onderzoek gedaan waarbij gekeken werd of beursgoeroes een beter rendement behaalden dan de markt. Dat bleek niet het geval te zijn! Sterker nog, een aap kon nog een beter rendement behalen in sommige gevallen. Het extra redement bij beleggen dat je behaalt is eigenlijk precies de vergoeding die mensen (de markt) vragen voor het extra risico wat ze lopen. Je kan het risico beperken door bijv. een mix van aandelen en (staats)obligaties aan te schaffen (wel staatsobligaties die bijna tegen de aflossingstermijn zitten en niet nog een looptijd van 10 jaar hebben, anders loop je ook weer een hoog risico). Maarja, bij staatsobligaties kun je t geld weer net zo goed op de bank zetten, aangezien het rendement bijna gelijk is.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Ja ok, maar zoals ik eerder al typte :
beleggen in aandelen levert op lange termijn de hoogste rendementen, dan spreek ik over minstens 15 jaar. http://www.beursduivel.be/Aandelenbe...ste-713.column en http://www.beursduivel.be/Beleggen_i...ijn-604.column @chaucus : elke maand bijkopen ? neen, ik bedoel : elk jaar of mss zelfs elke maand wat verkopen. Mijn bedoeling is, nu een bedrag sparen dat me wat meer ademruimte geeft na mijn werkloopbaan. Nu, als ik dit dan op een spaarrekening zet, kom ik hier minder lang mee toe, dan met de manier die ik in gedachten heb, maar waarvan ik de riskantheidsfactor moeilijk kan inschatten. Langs de ene kant blijft het beleggen, maar langs de andere kant is het een lange termijnkwestie. Vraagje : als ik aan pensioensparen doe, krijg ik dat bedrag volledig dan op mijn pensioenleeftijd, of krijg ik elke maand een extra pensioen ? |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|