Oud 06-10-2007, 23:55
Lovegood
Lovegood is offline
Hoi allemaal,

Dit gaat heel dom klinken, maar ik heb nog nooit gevlogen en ga over een paar maanden een maand talenschool volgen in Toronto?
Maar hoe werkt het eigenlijk precies op een vliegveld?
Mijn hele familie bestaat uit huismussen, dus die kunnen me er ook niet mee helpen
En zijn er mensen die al eerder met EF zijn meegegaan of die ook naar Toronto gaan? xxjes
Advertentie
Oud 07-10-2007, 17:23
akumabito
akumabito is offline
Het vliegveld is niet zo heel lastig hoor.. het lijkt veel moeilijker als het is. Een hoop drukte, door elkaar lopende, mensen, tig informatieborden en incheckbalies, een hoop lange gangen, etc., etc., etc.. Maar als je je hoofd erbij houdt is er niks aan de hand.

Het belangrijkste is dat je je bagage goed in de gaen houdt, en dat je je ticket en paspoort op een plek hebt waar je er snel bij kunt (dus NIET in je koffer) maar waar het wel redelijk veilig is.. (een binnenzak met knoopjes of rits is prima). Verder is het belangrijk om goed te onthouden met welke maatschappij je vliegt, en wat je vluchtnummer en geplande vertektijd is. (ik schrijf zelf het vluchtnummer wle eens op m'n hand omdat ik een beetje een chaoot bent.

Hoe ga je naar het vliegveld? Met de trein of met de auto? Als je emt de auto gaat, en voor de terminals langs rijdt (de vaste uitstapplaats zeg maar), kijk dan goed naar de borden. De maatschappijen staan aangegeven op de borden, zo voorkom je dat je een pokkeeind moet lopen met al je bagage. Vak wordt de terminal van tevoren bekendgemaakt, anders ff kijken op de borden. Als je met de trein komt hangen er ook borden die aangevenw welke terminal je heen moet.

Als je in de juiste terminal aankomt, zoek dan even zo'n rij informatiemonitors op. Daarop kun je vinden of er iets veranderd is wat betreft vertrektijd, en anders nuttige informatie, waaronder je incheckbalie. Let op; af en toe hebben vluchten twee numers en/of twee bestemmingen. Kijk dus even goed op het bord als je je vlucht niet zo snel kan vinden. De info over deze wisselvluchten veranderd om de paar seconden, maar het is makkelijk om het over het hoofd te zien..

Kijk op zo'n monitor waar je moet inchecken. Voor internationale vluchten wordt meestal aangeraden om 2 uur voor vertrek in te checken. Zo heb je tijsd zat als er rijen staan enzo.. Bij het inchecken heb je je paspoort en ticket weer nodig. Ook kun je hier je koffer(s) kwijt. Die gaan vanaf hier op de transportband, en daar hoef je je verder niet druk om te maken, die gaan 'vanzelf' het vliegtuig in. Maar goed, hier eventjes opletten; Je krijgt hier je boarding pass, waarop de definitieve vertrektijd staat aangegeven, de tijd wanneer het instappen begint, en welke gate je moet zijn. Ook staat hierop aangeeven wat je stoelnummer is en dat soort zaken. goed bewaren dus, want zonder kom je je vliegtuig niet in.

Als je dat gedaan hebt, kun je vaak nog even wat gaan drinken met je familie ofzo als er nog tijd is. Het sentimentele gedoe kan nu ook beginen.

Als het tijd is om te gaan (en neem ruim de tijd hiervoor, zeker als het druk is!), ga dan terug naar de incheckruimte, je kunt nu gewoon doorlopen naar de paspoort controle. Hou je paspoort vast bij de hand, dat gaat een stuk flotter.. soms vragn ze ook om de boarding pass, dus hou die ook een beetje in de buurt..

Als je door de paspoortcontrole bent heb je de ruimte met de tax free winkels.. (ze verdubelen dan de prijs, en zegen dat je geen belasting betaald zeg maar..), als je geld teveel hebt, leef jezelf uit, maar hou de tijd in de gaten. Op je ticket staat welke gate je moet zijn, een letter en een nummer.. van hieruit is het gewoon de borden volgen met de juiste letter, en dan als je in die gang bent, op zoek naar het juiste nummer.

Ik weet niet zeker meer hoe het zat, maar volgens mij heb je na de paspoortcontrole de bagagecontrole, of anders als je de tax free ruimte verlaat.. let op de bagageregels! Deze kun je vinden op de site van je vliegmaatschappij, of schiphol zelf.

Het instappen zelf is dan weer simpel, je boarding pass laten zien, die gaat door een apparaat, en je kunt doorlopen richting vliegtuig (nou jah, als het tijd is natuurlijk), in het vliegtuig wordt verteld welke gang je in moet om je stoel te vinden, en van daaruit is het allemaal vrij vanzelfsprekend.. Soms is er nog een extra tassencontrole voor het instappen.

Hou ondertussen ook de omroepen in de gaten. Soms is er nog een last-minute gate wijziging of dat soort dingen.

Als je aankomt aan de andere kant is het gewoon een kwestie van de meute volgen.. loop gewoon achter de mensenmassa aan die uit jouw vliegtuig komen, en dan kan er eigenlijk niks misgaan. Je komt dan eerst bij de paspoortcontrole, en van daaruit moet je naar de bagage banden. Er hangen normaal borden of monitors met de gelande vluchtnummers, en bij welke band de bagage komt. Dan gewon daar gaan staan en wachten tot je koffer langskomt....

Dus.. dat is het wel zo'n beetje. Kijk eens op de site van Schiphol, en van de vlieghaven van Toronto, ik geloof dat ze ook nog wel plattegrondjes op de site heben, kun je vast een beetje een idee krijgen hoe het werkt allemaal.
Oud 07-10-2007, 17:46
Kali
Kali is offline
Citaat:
Kijk op zo'n monitor waar je moet inchecken. Voor internationale vluchten wordt meestal aangeraden om 2 uur voor vertrek in te checken. Zo heb je tijsd zat als er rijen staan enzo.. Bij het inchecken heb je je paspoort en ticket weer nodig. Ook kun je hier je koffer(s) kwijt. Die gaan vanaf hier op de transportband, en daar hoef je je verder niet druk om te maken, die gaan 'vanzelf' het vliegtuig in. Maar goed, hier eventjes opletten; Je krijgt hier je boarding pass, waarop de definitieve vertrektijd staat aangegeven, de tijd wanneer het instappen begint, en welke gate je moet zijn. Ook staat hierop aangeeven wat je stoelnummer is en dat soort zaken. goed bewaren dus, want zonder kom je je vliegtuig niet in.

Je krijgt tegelijkertijd ook het ticketje van je bagage ( per bagage een plakkertje) dit zeer goed bijhouden want moest je bagage verloren gaan heb je dit nodig om ze te kunnen traceren en terug te krijgen.
Oud 07-10-2007, 18:07
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Je krijgt tegelijkertijd ook het ticketje van je bagage ( per bagage een plakkertje) dit zeer goed bijhouden want moest je bagage verloren gaan heb je dit nodig om ze te kunnen traceren en terug te krijgen.
Klopt inderdaad jah, die stickers plakken ze meestal op je ticket, of op het mapje waar je ticket en boarding pass inzitten..
Oud 08-10-2007, 13:54
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
Toronto is wel een redelijk makkelijk vliegveld ( ik ben er regelmatig )
alles is er duidelijk aangegeven en overal mensen waar je dingen kunt vragen dus wees maar niet gerust

T ligt er even aan hoe je vliegt of je in t main gedeelte aankomt of dat je bv met usair via philladelphia vliegt en dan kom je in t usa gedeelte aan ( en dat zou ik je wel afraden )

En voor Canada moet je wel 3 uur van te voren aanwezig zijn
dus check dat maar even bij de airline waarmee je vliegt

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten