Oud 20-10-2007, 17:15
Amoa
Amoa is offline
hij had dr aangerand, toen ik hem leerde kennen dat was iets van het verleden, jaren terug had hij zn nichtje van vier aangerand, niemad wist ervan.. hij had trouwens wel meer aparte seksuele uitspattingen beleefd... vertelde hij me in vertrouwen...

hij hield van me en ik van hem.. we hadden een relatie.. paar jaar samen, daarna maakte ik het uit... ik kende hem als een heel nette beschaafde jongen, leuk grappig attent slim, mn familie mocht hem ook, maar op een gegeven moment zat de sleur erin en wilde hij alleen nog maar thuis blijven en boeken lezen... helaas, hij was mij te saai geworden...

hij daarna depressief.. verbreekt boos met haat jegens mij het contact..

nu, twee jaar later... belt hij me opeens op, smekend om mijn vriendschap....
vertelt me een paar pijnlijke dingen uit die twee jaar zonder contact...
blijkt dat hij vaak bij de hoeren langs is geweest, misbruik heeft gemaakt van een meisje dat tien jaar jongen dan hem was (!)... blijkt dat hij was ontslagen als stagiare vanwege te close contact -niet seksueel, zegt hij...- met een tienjarige leerlinge.. blijkt dat hij een paar weken terug mn zus (!) op bezoek heeft gehad en daar hoogstwaarschijnlijk ook vanalles mee heeft geprobeerd...

ben ik nou dom dat ik ooit heb gedacht dat toen ik hem leerde kennen, hij na een minder prettige periode in zijn leven, toch veranderd kon zijn in een betrouwbare lieve jongen?

of, hield hij zich alleen maar in omdat het met mij een relatie had, om daarna bij gebrek aan liefde weer terug te vallen in zn oude gewoontes??

ik snap het niet echt.. kunnen mensen echt drastisch veranderen, van iemand met slechte gewoontes, normen en waarden tot een echt mooi mens? of is dat allemaal flauwekul??

wat zijn jullie ervaringen hiermee?

groetjes,
-amoa
Oud 20-10-2007, 17:27
Eend
Eend is offline
Ervaring heb ik er niet mee, maar ik denk niet dat deze jongen/man zal veranderen. Het is een ziekte. Als hij zou willen veranderen zou hij therapie moeten volgen.
Oud 20-10-2007, 17:30
coopergirl
coopergirl is offline
Een tijdje terug ging dit topic (http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1625167) ook over het wel of niet kunnen veranderen van persoonlijkheid. Althans, de discussie kwam hier opgang. Misschien kun je deze discussie nog eens nalezen

Verder wil ik je sterkte wensen, kan me namelijk voorstellen dat je behoorlijk teleurgesteld bent (?). Gezien mijn tijdgebrek geen uitgebreid antwoord.
Oud 20-10-2007, 17:32
Amoa
Amoa is offline
hij heeft ook paar jaar therapie gevolgd voordat ik hem leerde kennen, blijkbaar zonder langdurig resultaat..

bedankt voor de link!

-amoa
Oud 20-10-2007, 21:01
Inanis
Inanis is offline
bijna iedereen kan veranderen. maar ze in de steek laten zal daar idd niets aan bijdragen..
Oud 21-10-2007, 10:23
Mariekje*
Mariekje* is offline
Verandering is in de meeste gevallen wel mogelijk, al dan niet met therapie. Mogelijk heeft deze jongen op het moment dat hij met jou samen was even het gevoel beminning en liefde gehad, jij valt weg, en hij gaat zijn heil weer zoeken in bijv. een prostituee. Bepaalde gevoelens (zoals eenzaamheid) kan een mens tot wanhoop drijven, en ze zelfs dingen laten doen waar ze eigenlijk helemaal niet achter staan.

Mijn vader is een zware alcoholist, en hij drinkt op de momenten dat hij pijn heeft, niet langer na wil denken, zijn gedachten wil ordenen en slechts een enkele keer omdat hij het 'wel fijn' vindt. De enige reden hiervoor is dat hij niet weet hoe hij het anders zou moeten doen, omdat niemand hem dit ooit vertelt. De andere kant van het verhaal is: Mijn vader wil geen hulp, krijgt dus ook geen hulp, en leert ook nooit de 'juiste' of 'betere' manier aan. En dat geldt denk ik voor heel veel problemen; De juiste factoren dienen te worden weggenomen, om iemand een klein beetje op weg te kunnen helpen. *wat formuleer ik dit alles toch weer kut, mijn excuses*
Oud 21-10-2007, 13:35
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
bijna iedereen kan veranderen. maar ze in de steek laten zal daar idd niets aan bijdragen..
enig idee hoeveel psychiatrische (al dan niet met verslaving gemoeide) cliënten draaideurcliënten zijn? Ondanks dat ze medicijnen slikken/ opgenomen zijn geweest? Ik geloof dus niet zo in "iedereen kan veranderen".

Verder zou ik ook passen voor een vriend die zijn nichtje heeft aangerand. Je moet er niet aan denken later kinderen te krijgen.
Oud 21-10-2007, 13:46
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Verandering is in de meeste gevallen wel mogelijk, al dan niet met therapie. Mogelijk heeft deze jongen op het moment dat hij met jou samen was even het gevoel beminning en liefde gehad, jij valt weg, en hij gaat zijn heil weer zoeken in bijv. een prostituee. Bepaalde gevoelens (zoals eenzaamheid) kan een mens tot wanhoop drijven, en ze zelfs dingen laten doen waar ze eigenlijk helemaal niet achter staan.

Mijn vader is een zware alcoholist, en hij drinkt op de momenten dat hij pijn heeft, niet langer na wil denken, zijn gedachten wil ordenen en slechts een enkele keer omdat hij het 'wel fijn' vindt. De enige reden hiervoor is dat hij niet weet hoe hij het anders zou moeten doen, omdat niemand hem dit ooit vertelt. De andere kant van het verhaal is: Mijn vader wil geen hulp, krijgt dus ook geen hulp, en leert ook nooit de 'juiste' of 'betere' manier aan. En dat geldt denk ik voor heel veel problemen; De juiste factoren dienen te worden weggenomen, om iemand een klein beetje op weg te kunnen helpen. *wat formuleer ik dit alles toch weer kut, mijn excuses*
Alcoholisten gaan, net als andere verslaafden voor een korte termijn bevrediging. Vaak hebben ze wel inzicht waarom ze drinken, maar zijn de nadelen van stoppen te zwaar. Stoppen heeft een langer termijn doel, terwijl zij juist structureel voor de korte termijn oplossing gaan. Een verslaving is ontzettend moeilijk te doorbreken, zeker in ambulante situatie. (Hoe lief en aardig de omgeving ook is..)
Oud 21-10-2007, 17:53
Flijn
Flijn is offline
De neiging tot seksueel afwijkend gedrag (om het zo maar even te noemen) zal waarschijnlijk aanwezig blijven. Hij kan het echter leren onder controle te krijgen (dmv therapie bijvoorbeeld); en daarnaast helpt een stabiele en veilige omgeving waarschijnlijk ook. Met hulp en goede omgeving zou hij misschien permanent normaal gedrag kunnen vertonen. Als de hulp wegvalt en/of er verandert iets in de omgeving wat stress oplevert (zoals het uitgaan van een relatie), dan zou hij weer terug kunnen vallen in dat gedrag.

Dus ja, iemand kan ten goede of ten slechte veranderen, maar wel altijd binnen de kaders van zijn persoonlijkheid. Neigingen naar depressie, agressie of verslaving etc. blijven deel van iemand, het hoeft alleen niet altijd tot uiting te komen.

Wat was eigenlijk jouw reactie op zijn smeekbede om vriendschap?
Oud 21-10-2007, 21:20
Daboman
Daboman is offline
Een mens kan wel veranderen. Maar dan moet zo'n persoon het wel echt willen, anders val je in no time terug in oude gewoontes. Maar goed, zeker een rotperiode kan iemand ten goede veranderen imo.
Oud 21-10-2007, 21:28
Amoa
Amoa is offline
Citaat:
Citaat:
Dus ja, iemand kan ten goede of ten slechte veranderen, maar wel altijd binnen de kaders van zijn persoonlijkheid. Neigingen naar depressie, agressie of verslaving etc. blijven deel van iemand, het hoeft alleen niet altijd tot uiting te komen.

Wat was eigenlijk jouw reactie op zijn smeekbede om vriendschap?
Klinkt niet zo prettig... jullie zeggen dus dat zulk soort gedrag iets is dat gewoon in iemand zit, en dat onder de juiste factoren wel onderdrukt kan worden.. maar niet uit de persoon zelf gehaald kan worden.

Toch, ik twijfel, het zou toch mooi zijn als iemand echt met de tijd kan veranderen, en vanaf een gegeven moment niet meer de behoefte heeft aan zijn oude gedrag, ook als de onderdrukkende factoren afwezig zijn..

Wat mijn reactie betreft.. nou die ex van me was in dat ene telefoongesprek heel aardig over mij, maar tegelijkertijd zat hij mijn familie -behalve mijn zus- zwart te maken, terwijl hij hier thuis altijd welkom was en mijn familie hem echt mocht en vice versa. Nouja, zoiets pik ik niet, en dus heb ik hem gevraagd na te denken over wat hij gezegd heeft en als we normaal kunnen praten me opnieuw te bellen. Als gevolgd kreeg ik een paar dagen later wat haatmail.. heb ik maar niet meer op gereageerd en verder ook niks meer van hem vernomen.. (was twee weken geleden ongeveer)

groetjes,
-amoa
Oud 21-10-2007, 22:11
igfy
igfy is offline
Hmm.. ik zou er bijna over nadenken hem aan te geven, als hij zegt een 10-jarige te hebben misbruikt. Misschien is het een schreeuw om aandacht/hulp, maar het is wel een strafbaar feit. Verder zou ik inderdaad heel goed nadenken of je nog met zo iemand te maken wilt hebben. Hij zou kunnen veranderen, maar dat kost veel moeite en misschien ook teveel energie van jouw kant. Wil je die daadwerkelijk in zo'n persoon steken?
Oud 22-10-2007, 10:45
Flijn
Flijn is offline
Citaat:
Klinkt niet zo prettig... jullie zeggen dus dat zulk soort gedrag iets is dat gewoon in iemand zit, en dat onder de juiste factoren wel onderdrukt kan worden.. maar niet uit de persoon zelf gehaald kan worden.

Toch, ik twijfel, het zou toch mooi zijn als iemand echt met de tijd kan veranderen, en vanaf een gegeven moment niet meer de behoefte heeft aan zijn oude gedrag, ook als de onderdrukkende factoren afwezig zijn..
Zo negatief bedoelde ik het niet
Met 'de neiging blijft bestaan' bedoelde ik dat die persoon sneller in dat gedrag zal terugvallen dan een persoon die die neiging niet heeft. Dit sluit echter helemaal niet uit dat iemand met therapie oid zo goed geholpen kan worden, dat hij dit gedrag nooit meer zal vertonen.
Sowieso heeft hij denk ik geen 'behoefte' aan dat gedrag. Hij heeft misschien een drang die hij niet kan onderdrukken, maar dat betekent niet dat hij het wil willen... eh, snap je?

Maar of hij nu kan veranderen of niet (en daar is van te voren niets zinnigs over te zeggen, wil hij überhaupt wel veranderen?), het lijkt me moeilijk nog met hem om te gaan. Jullie delen negatieve ervaringen, ik denk niet dat de indruk die hij gemaakt heeft helemaal zal kunnen verdwijnen.
Oud 22-10-2007, 20:42
Promillage
Promillage is offline
Ja, jij bent dom en naief en tikkeltje gestoord misschien, dat je uberhaupt iemand met gestoorde(pedofiele)neigingen voor lief nam. En dat je hem niet aangeeft is al helemaal raar.Hij heeft een 10jarig meisje misbruikt??????Hij heeft je zus proberen aan te randen ofzo??En jij zit te filosoferen over of hij nog zou kunnen veranderen Die gast moet zo snel mogelijk opgenomen worden.Voordat hij een of ander kindje verkracht.
Oud 23-10-2007, 00:00
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
enig idee hoeveel psychiatrische (al dan niet met verslaving gemoeide) cliënten draaideurcliënten zijn? Ondanks dat ze medicijnen slikken/ opgenomen zijn geweest? Ik geloof dus niet zo in "iedereen kan veranderen".

Verder zou ik ook passen voor een vriend die zijn nichtje heeft aangerand. Je moet er niet aan denken later kinderen te krijgen.
nee, vertel hoeveel het er precies zijn?
en ik zei niet 'iedereen' maar bijna iedereen.
Oud 23-10-2007, 18:57
Promillage
Promillage is offline
Sorry hoor, maar meneer is een pedofiel i(in wording) met erg losse handjes.Wat dit is nou allemaal voor idioot gezever

Getverdemme mensen die zich daaraan schuldig gemaakt hebben moet je per definitie mijden.Dit soort gedrag komt niet aanwaaien en verdwijnt niet zomaar.
Oud 23-10-2007, 22:48
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik denk dat mensen in het algemeen wel kunnen veranderen, maar alleen als ze willen, anders lukt het niet. Zoals al is gezegd, wat in de natuur van de mens zit kan je niet veranderen, de uiting ervan wel. Als meneertje graag aandacht wil en die alleen kan krijgen van mensen die geen weerstand (kunnen) bieden, zoals hoeren en kinderen, dan zal dat in zijn natuur zitten en dan kan je soms wel leren hoe je daarmee om kan gaan, maar je kan het zeer waarschijnlijk niet wegnemen.
En ik zou hem toch echt aangeven, het lijkt me een zeer onplezierig persoon en hij lijkt in elk geval niet te willen veranderen, hij wil denk ik alleen aandacht. Negeer hem.
Oud 28-08-2011, 05:45
piraat013
piraat013 is offline
Citaat:
Ik denk dat mensen in het algemeen wel kunnen veranderen, maar alleen als ze willen, anders lukt het niet. Zoals al is gezegd, wat in de natuur van de mens zit kan je niet veranderen, de uiting ervan wel. Als meneertje graag aandacht wil en die alleen kan krijgen van mensen die geen weerstand (kunnen) bieden, zoals hoeren en kinderen, dan zal dat in zijn natuur zitten en dan kan je soms wel leren hoe je daarmee om kan gaan, maar je kan het zeer waarschijnlijk niet wegnemen.
En ik zou hem toch echt aangeven, het lijkt me een zeer onplezierig persoon en hij lijkt in elk geval niet te willen veranderen, hij wil denk ik alleen aandacht. Negeer hem.
Een mens kan simpel weg niet veranderen
Oud 28-08-2011, 13:46
Verwijderd
ehm dit is een up uit 2007. Slotje dus.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten