Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het TSO staat naar mijn weten gelijk aan de HAVO. Hiermee kan je naar het HBO. Reken maar dat dit een stuk gemakkelijker gaat zijn dan de belgische hogeschool. Ik raad je dan ook niet aan om MBO te gaan doen, je zou je dan echt vervelen (denk ik).
Hoe het zit met vakken die je nodig hebt weet ik niet, daarvoor moet je bij de betreffende hogeschool zijn.
||
Citaat:
Daarom wil ik dus ook van richting veranderen, en als ik dus ook van richting verander zou het MBO toch niet saai zijn aangezien ik nog niks van marketing/management/communicatie ken.... toch? Of bekijk ik dat verkeerd en is MBO echt te simpel... Maar aan de andere kant, ik kan geen HBO marketing/management/communicatie doen, dus zou het wel MBO moeten worden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat als je havo-niveau hebt mbo in de meeste gevallen behoorlijk simpel is. Wel is het zo dat je sommige opleidingen verkort kunt doen, waardoor het weer wat moeilijker wordt. En het kan natuurlijk een 'opstapje' zijn naar hbo (al verlies je dan natuurlijk wel een aantal jaar).
Het studiejaar is net begonnen, als je in 2008 zou gaan beginnen zou je kunnen proberen om een certificaat economie te halen. Of als je 21+ bent zou je een 21+test kunnen overwegen. Ik zou om te beginnen eens gaan praten op een (of meedere) hogeschool en ROC mbt de mogelijkheden. |
![]() |
|
Zo het is nu zeker. Ik stop met deze opleiding. Vandaag begonnen we in de 7e lesweek al een complexe getallen en integralen. Het was voor mij praktisch onverstaanbaar omdat ze er weeral vanuitgingen dat je er al wat van kende. Zelfs op de TUE zijn ze daar nog maar pas mee bezig, dus ik vind het gewoon echt belachelijk.
Ik heb ook besloten dat ik 100% zeker naar Nederland ga omdat ik me daar veel beter thuisvoel. Zowel tussen de mensen en de mentaliteit in NL zal me beter bevallen. Ik heb ondertussen contact opgenomen met de Notenboom school en met de Fontys. Ik kan niet zo beginnen aan een HBO opleiding marketing/communicatie of iets anders waar een economie profiel voor nodig is. Daarom ga ik dus volgende week - of misschien al deze week- één of meerdere dagen meelopen bij de MBO opleiding op de notenboom in Eindhoven. Als me dat bevalt en ik denk dat ik dat wel leuk vind start ik volgend schooljaar gewoon in Eindhoven. Tips etc. mogen nog altijd komen want ik twijfel toch nog altijd. Ik heb het gevoel alsof ik met deze keuze oftewel de goeie oftewel de vreselijk verkeerde maak voor de rest van mn leven. |
![]() |
|
Hou er wel rekening mee dat Hogeschool Notenboom een particuliere (niet-bekostigde) hogeschool is, en daarom is het collegegeld zo'n €7000,- per jaar.
Fontys Hogescholen is wel bekostigd en daar betaal je normaal collegegeld, zo'n €1500,- per jaar. Als ik hoor op welk niveau je studeerde zou ik als ik jou was geen MBO-opleiding gaan volgen, dit is echt zwaar beneden je niveau vermoed ik. Ook ligt het tempo er vrij laag. Uiteraard is er niks mis met een MBO-opleiding, ligt eraan van hoeveel uitdaging je houdt. Zelfs het startniveau van HBO valt reuze mee, je begint praktisch bij nul. Ik heb een 4-jarige Bachelor of ICT studie gedaan, en hierbij heb ik amper mijn kennis van de middelbare school nodig gehad. Als je Nederlands, Engels en wat (basis) Wiskunde hebt gehad kan je al een heel eind komen. Trouwens wel leuk een Belg te mogen verwelkomen in het altijd gezellige Nederland ![]() Mocht je nog meer willen weten, vragen staan vrij. |
![]() |
|
Oh daar had ik inderdaad niet aan gedacht dat de Notenboom zoveel kost. Dan valt die optie eigelijk weg want 7000 euro per jaar is wel erg veel...
Hoe zit het eigelijk met die wiskunde? Wat krijg je meestal in het eerste HBO jaar voor wiskunde? Je krijgt toch niet meteen complexe getallen ofzo he? Of kan iemand me bijvoorbeeld uitleggen of laten zien wat jullie in nederland op de Havo met N&T voor wiskunde krijgen? Krijgen jullie daar ook vakken zoals elektronica ofzo? Laatst gewijzigd op 13-11-2007 om 13:39. |
![]() |
|
Meestal zie je bij de toelatingseisen wel wat het gewenste niveau is, maar over het algemeen is de wiskunde aan het begin van een HBO opleiding vrij basis, dus voor iedereen vanaf begin niveau.
Ik heb een HBO Informatica (Bachelor of ICT) opleiding gedaan, en kreeg helemaal geen wiskunde. Op een Technische Universiteit ligt het wiskunde niveau geloof ik stukken hoger, daar jagen ze de stof van 2 jaar wiskunde middelbare school er in één week doorheen. Ik heb op de middelbare school Wiskunde A2 gedaan, dit is wel stukken makkelijker dan Wiskunde B2 (wat het hoogste niveau is op een middelbare school). Wat 'elektronica' inhoudt weet ik niet, maar op Nederlandse middelbare scholen wordt op het gebied van 'technische' vakken alleen Wiskunde (A en B), Natuurkunde en Scheikunde gegeven. |
![]() |
|
Dan zit het denk ik wel goed qua mijn voorkennis. Ik ga deze week een dagje meelopen op de Fontys Eindhoven bij de richting Technische Bedrijfskunde. Hopelijk spreekt me dat erg aan en dan kan ik misschien in februari doorstromen!
Als dat me niet aanspreekt wil ik toch weer een technische opleiding volgen maar dan wel een waar ik veel projecten en ook stage moet doen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Van de brochures wordt ik ook niet veel wijzer. Want daar staat alles zo rooskleurig uitgelegd dat ik elke opleiding zou willen doen, maar ik wil gewoon concreet weten wat je allemaal voor lessen krijgt. Dan weet ik al wat meer ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ikzelf zit op hogeschool Notenboom (particulier) en het bevalt mij inderdaad prima op deze school. Het bedrag van 7000 euro is alleen het collegegeld zelf en er komen nog extra kosten bij rekening inclusief eventuele reis naar buitenland (tussen de 12.000 / 18.000) per studiejaar inclusief de boeken. Als je richting heao-ce (business & management) wilt volgen kan ik je wel wat meer informatie geven over deze opleiding aan Notenboom. Groeten, Jan Post
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Mischien een beetje een laat antwoord maargoed...
Ik ben inmiddels naar de Fontys gegaan voor een meeloopdag en ben daar een hoop wijzer geworden over Technische Bedrijfskunde. Ik voelde me wel thuis op de Fontys maar ik weet nog niet of het wel zo'n slimme beslissing is. De ene docent zegt dat ik het wel moeilijk ga krijgen als ik in februari begin en nog nooit economie heb gehad op mijn vooropleiding en de andere docent zegt weer van niet. Hierdoor twijfel ik toch want ik wil niet meteen met een achterstand beginnen want dan krijg ik het alleen maar moeilijker... heeft iemand hier ervaring mee? |
![]() |
|
Nou inmiddels al een klein weekje op de fontys gezeten, wat een boeltje zeg. Je komt daar aan als nieuwe student, niemand vertelt je wat je moet doen of waar je moet zijn. Je moet zelf maar een beetje je projectgroepje zoeken in de nieuwe school. Alle leerkrachten bouwen gewoon verder op de stof die de afgelopen 6 maanden is behandeld, dus moet ik even vrolijk van alle vakken die voorgaande 6 maanden zo ineens studeren en tegelijk nog de lessen mee kunnen volgen. Ik zit er dus he-le-maal doorheen met al die mooie praatjes die ik op verschillende infodagen kreeg. Sommige mensen daar moeten ze nodig ontslaan want die hebben geen idee waar ze over praten als het over inlichting gaat.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |