Oud 18-01-2008, 23:37
Lyne
Lyne is offline
Ik heb dus een huisje he. Het is zeg maar een zelfstandige woonheid, en er gaan in totaal 4 zelfstandige wooneenheden in dat huis. Ik weet niet precies hoe groot het is, maar de kamer is behoorlijk groot, en dan heb ik nog een gangetje dat naar een soort hoek loopt waar dan een keuken inkomt, en dan rechts een grote badkamer met een ligbad. Ik heb dus een slaapkamer/woonkamer (1 kamer), badkamer/wc en dan een plaats waar dan een hoekaanrecht komt waar ik kan koken enzo. En dan een vrij brede gang waar nog een kast in kan.

Er waren ook nog iets goedkopere zelfstandige eenheden maar dan zou het twee keer zo klein zijn voor 40 euro minder.

De ligging is ideaal (vrij dichtbij waar ik nu woon, werk, vriendinnen enzo). De huurprijs is alleen €520. Daar zit wel GWL, tv, internet en alle belastingen bij. Maar ik vraag me af of dit niet ontzettend duur is?

Oh tis wel Den Haag trouwens..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2008, 10:34
PV
PV is offline
ik vind dat niet heel duur, met gwl/tv/internet enz inclusief.
maargoed het is vrij simpel, als jij het wel (met gemak) kunt betalen, is het niet duur, en als je het niet kunt betalen is het wel duur. en hoe graag wil je verhuizen, heb je nog tijd om evt iets anders te zoeken (met het risico dat je alleen duurdere dingen vindt en dat deze woning dan niet meer vrij is) of moet je binnen een maand of wat verhuizen...
weet je trouwens niet hoeveel m2 het precies is? want "groot" zegt niet zoveel
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 14:22
martijn1985
martijn1985 is offline
Als de kale huurprijs niet hoger is dan (ik meen) 339 euro dan krijg je huursubsidie. De kale huurprijs is de prijs zonder g/w/l, internet, schoonmaakkosten en dergelijke. Hoeveel je dan krijgt kun je zien op www.toeslagen.nl
Oud 19-01-2008, 15:25
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Je krijgt pas huursubsidie als je 23 jaar of ouder bent.

Laat maar verkeerd gelezen

Laatst gewijzigd op 19-01-2008 om 16:21.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 15:45
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Als de kale huurprijs niet hoger is dan (ik meen) 339 euro dan krijg je huursubsidie. De kale huurprijs is de prijs zonder g/w/l, internet, schoonmaakkosten en dergelijke. Hoeveel je dan krijgt kun je zien op www.toeslagen.nl
kale huurprijs + servicekosten mag niet hoger zijn dan 343 euro en een paar cent als je nog geen 23 bent.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 15:46
fractal-illusio
Citaat:
Onzin.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 18:10
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:

Laat maar verkeerd gelezen
Citaat:
Onzin.
Niet geheel onzin, maar ook niet geheel waar. Je kan sowieso huursubsidie krijgen (tenzij je te veel verdient), maar tot aan je 23e geldt er een lagere maximumhuurprijs. Vorig jaar was dat 339 euro, dit jaar zal dat vast dan die 343 euro zijn. Vanaf je 23e mag je een huishuren tot aan zo'n 600 euro terwijl je ook nog huurtoeslag ontvangt.
Oud 19-01-2008, 19:04
Lyne
Lyne is offline
Ik weet ook niet hoeveel vierkante meter het is, daarom zei ik maar groot, want het is geen klein hokje ofzo. Maar ik denk dat ik het toch maar ga nemen, en me ga inschrijven voor een huurhuis. Maar het is dus niet zo belachelijk duur?

De kale huurprijs is geloof ik 300.. dat heeft ie gedaan zodat je nog huurtoeslag kan krijgen geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 19:11
Bloem
Bloem is offline
Dan kun je van de huurprijs dus nog zo'n 80 tot 100 euro aftrekken. Als je het kan betalen zou ik het zeker doen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 19:31
Lyne
Lyne is offline
Okee dat wilde ik weten. Voor mijn gevoel was het namelijk erg veel, maar ik ben ook maar een student natuurlijk. Ik kom nu sowieso niet uit maar de situatie thuis is niet goed dus ik verzin wel wat. Sowieso krijg ik maximaal aanvullend uitwonende stufi dus dat dekt de huur wel.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 12:58
fractal-illusio
Citaat:
Niet geheel onzin, maar ook niet geheel waar. Je kan sowieso huursubsidie krijgen (tenzij je te veel verdient), maar tot aan je 23e geldt er een lagere maximumhuurprijs. Vorig jaar was dat 339 euro, dit jaar zal dat vast dan die 343 euro zijn. Vanaf je 23e mag je een huishuren tot aan zo'n 600 euro terwijl je ook nog huurtoeslag ontvangt.
Dus is het gewoon onzin dat je pas vanaf je 23e huurtoeslag aan kan vragen.
Dat er onder je 23e extra regels gelden is een tweede.

Die grens van 621 euro die er nu geldt als maximale huurprijs is in normale situaties niet de echte huurgrens. Die ligt op 491 euro.
Komt je huurprijs boven die 491 euro (526 bij 3 of meer personen) is het volledig aan de gemeente of je huurtoeslag krijgt of niet.
Je woning moet dan passend worden verklaard als in: of het werkelijk noodzakelijk is dat jij zo'n hoge huurprijs hebt of dat je niet toch de mogelijkheid hebt om een goedkopere woning te huren. Als het het laatste geval betreft, kan je fluiten naar je huurtoeslag.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 12:02
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Citaat:
kale huurprijs + servicekosten mag niet hoger zijn dan 343 euro en een paar cent als je nog geen 23 bent.
Dit staat toch gelijk aan de netto huur?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 22:22
fractal-illusio
Citaat:
Dit staat toch gelijk aan de netto huur?
Ja en nee.

Het is mij opgevallen dat veel woningstichtingen het bruto en netto gebeuren nogal door elkaar halen. Wat volgens de woningbouw dan de netto huurprijs is, zou dan dus de kale huurprijs zijn. Het klinkt heel onlogisch, ik weet het, maar ik heb het best vaak gehoord. Wel iets om rekening mee te houden dus
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 15:03
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Citaat:
Ja en nee.

Het is mij opgevallen dat veel woningstichtingen het bruto en netto gebeuren nogal door elkaar halen. Wat volgens de woningbouw dan de netto huurprijs is, zou dan dus de kale huurprijs zijn. Het klinkt heel onlogisch, ik weet het, maar ik heb het best vaak gehoord. Wel iets om rekening mee te houden dus
Ik heb het even opgezocht en ik gebruikte het foute woord... je moet uitgaan van de rekenhuur die wordt aangegeven en dat is iets anders dan de netto huur/kale huurprijs.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 16:54
Isiyanka
Isiyanka is offline
Ik vind het echt duur, en ik woon nota bene in Amsterdam, wat de duurste stad van Nederland schijnt te zijn.. maar goed, als je t kan betalen dan is het natuurlijk niet zo'n probleem
Oud 25-01-2008, 12:31
Verwijderd
Ik heb ook nog even een vraagje over de toeslagen.
Ik heb me ingeschreven bij woningnet.nl, en reageer elke week op een aantal woningen (niet dat het echt opschiet, maar dat was te verwachten ). Daarbij houd ik natuurlijk rekening of ik huurtoeslag kan krijgen of niet. Maar er zijn best een aantal interessante woningen waarbij de rekenhuur onder die 343 euro ligt, maar ze geven ook altijd servicekosten aan, die meestal 10-11 euro zijn, waarmee het dus boven die 343 euro komt. Als ik dat invul op toeslagen.nl krijg ik dus geen huurtoeslag. Hoe zit dat nou precies?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 17:56
fractal-illusio
Citaat:
Ik heb ook nog even een vraagje over de toeslagen.
Ik heb me ingeschreven bij woningnet.nl, en reageer elke week op een aantal woningen (niet dat het echt opschiet, maar dat was te verwachten ). Daarbij houd ik natuurlijk rekening of ik huurtoeslag kan krijgen of niet. Maar er zijn best een aantal interessante woningen waarbij de rekenhuur onder die 343 euro ligt, maar ze geven ook altijd servicekosten aan, die meestal 10-11 euro zijn, waarmee het dus boven die 343 euro komt. Als ik dat invul op toeslagen.nl krijg ik dus geen huurtoeslag. Hoe zit dat nou precies?
Voor huurtoeslag moet je kijken naar de huurprijs + de servicekosten. Er worden flink wat termen door elkaar heen gebruikt helaas.
Hoe lullig ook, zelfs al zit je met servicekosten erbij 30 cent boven die grens, heb je pech gehad.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 23:52
Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Ik vind het echt duur, en ik woon nota bene in Amsterdam, wat de duurste stad van Nederland schijnt te zijn.. maar goed, als je t kan betalen dan is het natuurlijk niet zo'n probleem
Den Haag is ook behoorlijk duur, je vindt er niet snel een kamer omdat het niet echt een studentenstad is. Maarja ik ben ook niet van plan om er heel lang te blijven, ik ga me zodra ik daar sta ingeschreven ook inschrijven bij de gemeente. Had ik gelijk moeten doen toen ik 18 was, maarja toen dacht ik daar nog niet aan.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 11:05
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ze heeft een eigen kamer, eigen keukentje en eigen badkamer met ligbad. Helaas weet ze niet wat het oppervlak is (wat ik vreemd vind), maar dan is 500 helemaal niet veel. Als je voor 250E in een stad wil zitten wordt het echt een 10-unit studentenhuis van 10-12m2 waarbij je badkamer en keuken met anderen deelt.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 22:55
Lyne
Lyne is offline
Hij is nog aan het verbouwen dus ik weet niet wat het uiteindelijke oppervlak wordt.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 12:36
Isiyanka
Isiyanka is offline
Citaat:
Ze heeft een eigen kamer, eigen keukentje en eigen badkamer met ligbad. Helaas weet ze niet wat het oppervlak is (wat ik vreemd vind), maar dan is 500 helemaal niet veel. Als je voor 250E in een stad wil zitten wordt het echt een 10-unit studentenhuis van 10-12m2 waarbij je badkamer en keuken met anderen deelt.
Tuurlijk, maar ik heb hetzelfde (alleen geen ligbad), zit midden in de stad en betaal effectief 300 per maand, vandaar dat ik het wel echt veel vind.
Oud 29-01-2008, 12:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Tuurlijk, maar ik heb hetzelfde (alleen geen ligbad), zit midden in de stad en betaal effectief 300 per maand, vandaar dat ik het wel echt veel vind.
Je kunt er weinig over zeggen zonder het oppervlak te weten, en bovendien is het per stad verschillend.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Je snapt toch zelf ook wel dat als je hetzelfde hebt in hartje Amsterdam voor 300 euro dat jij gewoon geluk hebt gehad?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten