Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk kan ze ook eerst kijken of ze het zonder te zeggen redt, maar als ze sociaal nog niet zo sterk is, dan denk ik dat het beter is het wel te zeggen, omdat het wellicht voor meer begrip zorgt, mensen kunnen er dan ook rekening mee houden in hun omgang met haar. Ik denk dat ze dat juist vooral in het begin en juist vooral bij onbekenden nodig zal hebben. |
![]() |
|
Inderdaad. En ik denk dat als jij iets leuks gaat doen, je haar gewoon op een open manier mee kunt vragen. Zo van 'als je het leuk lijkt, dan ben je van harte welkom'. Duidelijk maken dat ze niet hoeft, maar dat ze zeker meekan als ze wel wil. Dat maakt voor haar de drempel wat lager. Het kan voor haar heel fijn zijn om jou te hebben om op terug te vallen, dus dat is mooi. En zeker als ze je zelf heeft gevraagd om haar aan het sociale te laten wennen, dan is de wil van haar er.
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Daar kun je eigenlijk weinig zinnigs over zeggen, aangezien PDD-NOS heel zwart-wit gezien wordt gedefinieerd als 'alles wat niet iets anders is'. Het is eigenlijk het grijze gebied tussen AD(H)D en autisme. Dus feitelijk alle concentratiestoornissen waar we (nog) geen naam voor hebben.
Het uit zich dus letterlijk bij ieder geval anders. Ik ken maar een persoon met PDD-NOS fatsoenlijk genoeg om er een uitspraak over te kunnen doen, en bij haar uit zich dat eigenlijk op heel subtiele wijze. Denk aan snel afgeleid zijn, moeilijk kunnen verplaatsen in wat de ander zegt, wel horen en letterlijk na kunnen zeggen wat iemand anders vertelt, maar niet de betekenis ervan meekrijgen, moeilijk kunnen inleven in een ander, emoties in gezichtsuitdrukking, toon of woordgebruik van een ander niet herkennen tenzij ze er heel dik bovenop liggen etc.
||
Citaat:
Ik geloof dat er een soort checklist bestaat met eigenschappen en als je aan 3 van de zoveel voldoet (of een ander aantal dat weet ik niet precies) dan heb je pdd-nos. |
![]() |
|
Laat haar inderdaad rustig wennen aan sociale contacten in een bekende omgeving. Geef het ook aan als er mensen langskomen (niet onverwachts dus). Tenminste, dat vind ik persoonlijk niet fijn.
Ik heb zelf ook PDD-NOS en ik vind het erg fijn als mijn vriend me tijdig verteld dat er bijvoorbeeld iemand jarig is. Daar denkt hij helaas vaak niet aan, maar dat kan ik hem niet helemaal kwalijk nemen. Ik ben nooit klein gehouden door mijn moeder, maar ik houd zelf gewoon niet zo van sociaal contact. Ik heb niet zoveel met mensen en daarom hoor ik ook graag op tijd dat er een feestje of iets is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Mijn broertje heeft ook PDD NOS. Die is nu net het huis uit gegaan, naar een begeleid wonen project. Hij heeft ook erg veel moeite met sociale contacten gehad, maar gaat hier erg in vooruit. Mijn zus en ik hebben hem vaak mee uit genomen en mijn ouders stimuleerden hem ook altijd om in sociale omgevingen te komen. Hij is er denk ik ook een beetje overheen gegroeid in de puberteit. Ik weet niet hoe oud je vriendin is, maar wellicht dat zij na de puberteit ook vanzelf wat makkelijker wordt hierin. Nouja en daarnaast dus gewoon heel veel stimuleren. Iemand anders hier zei dat je haar vooral initiatief moet laten nemen, maar dat werkt bij PDD NOS vaak niet, omdat een gebrek aan initiatief daar juist vaak bij hoort. Initiatief komt vanzelf als ze zich er wat makkelijker bij voelt. Neem jij haar maar lekker mee.
||
Citaat:
Verder kan ze zich totaal niet inleven in anderen. Ze begrijpt niet dat als ze iets gemeens zegt tegen iemand, dat die persoon daar verdrietig van wordt. dat moet je haar echt vertellen. (als we samen tv kijken vraagt ze ook heel vaak dingen als "waarom huilt ze nou?" of "zijn die twee verliefd op elkaar?") Omdat ze niet in kan schatten wat de inpact is van wat ze allemaal zegt, is ze ook altijd óntzettend eerlijk. Als ze iets niet mooi vindt, krijg ik dat te horen, of ik het nou leuk vind of niet. Ik denk dat als je graag wat socialere dingen wilt doen met je vriendin dat je het dan rustig op moet bouwen. Ga eens met iemand eten die jij kent, maar zij niet, of ga iets leuks doen met nog een ander persoon. En als ze dan genoeg verschillende personen heeft leren kennen kun je eens een klein feestje maken met die mensen die ze al kent en wat onbekenden erbij. Zo leert ze zich te gedragen in een groep met onbekenden, en dan voelt ze zich ook vast snel wat minder ongemakkelijk in zo'n groep. Denk anders eens na over wat jij vroeger eng vond aan grote groepen vreemden, zij heeft waarschijnlijk precies hetzelfde.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Misschien is dit teveel offtopic, zo ja, verwijder mijn post dan maar.
Het is een beetje vreemd voor me om dit topic te lezen. In geen geval wil ik mezelf diagnostizeren (niks irritanters dan dat), maar ''herkenning'' is er wel. Ik functioneer behoorlijk normaal op sociaal gebied, althans de laatste jaren, maar soms zijn er nog steeds dingen die heel anders zijn bij mij dan bij andere mensen. Sarcasme vat ik altijd, maar als het er niet dik genoeg bovenop ligt, heb ik de neiging álles serieus te nemen. Pas na drie keer nadenken besef ik dat het ''bij wijze van is'', of als grap is bedoeld. Wat Pluis over haar nichtje schrijft komt me ook heel bekend voor. Inmiddels wéét ik dat je mensen kunt kwetsen en voel ik het zelfs aan, vroeger maakte ik de ene lompe opmerking na de andere zonder in de gaten te hebben dat iemand daar verdrietig van werd. Verder snapte ik heel lang niet waarom je met mensen zou praten die niet je beste vrienden waren, waarom mensen überhaupt kennissen hebben, beleefde praatjes met de cassière maken, en elke gelegenheid aangrijpen om ''gezellig nieuwe mensen te leren kennen'', verliefd op elkaar worden etc. Ik kon me daar totáál niet in inleven. En ga zo maar door. Het komt er op neer dat ik heel veel van dit soort dingen afgeleerd/aangeleerd heb, door veel op andere mensen te letten, waardoor ik nu redelijk sociaal vaardig ben, maar soms voelt het nog steeds alsof mensen een codetaal spreken die ik niet spreek. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vaan willen mensen met (een aan) autisme (verwante contactstoornis) graag duidelijkheid en zien ze ook het nut van liegen om een ander niet te kwetsen niet in, ze kunnen het vaak ook gewoon niet. Ze worden vaak ook verdrietig om heel andere dingen dan anderen, het vanuit die kant benaderen werkt dus ook niet altijd. Bij sommige mensen helpt het wel iemand heel bewust te maken van wat anderen niet leuk vinden, dat kan ook puur theoretisch door het geven van voorbeelden, die de persoon leert. Het is eigenlijk heel verschillend per persoon welke manier werkt om zo iets aan te leren. Mensen met (een aan) autisme (verwante contactstoornis) verschillen, net als ieder ander mens, erg van elkaar...deze post is al redelijk zwart wit...er zitten zoveel verschillen tussen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
@Quis, ik denk niet dat je er van uit moet gaan dat je een autisme verwante stoornis hebt. Er zijn altijd mensen die minder goed op sociaal gebied zijn, maar dat zegt lang niet dat je autisme hebt. Tegenwoordig hebben mensen snel de neiging een stempel op elk afwijkend gedrag te plakken, terwijl niet iedereen is even sociaal. Ook heel veel dingen die ik hier boven lees komen niet overeen met de kennis die ik heb en pdd-nos heeft. Hij kan juist wel heel goed dingen inschatten wat andere mensen zeggen, maar heeft wel weer andere eigenschappen. Ik zou dus niet afgaan op wat hier gezegd wordt. Als je écht een stoornis zou hebben, zou je dat wel geweten hebben denk ik.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|