Oud 19-04-2008, 15:16
Mariposa
Mariposa is offline
Ik woon op een flat en mijn buurman houdt op het balkon duiven (aan dezelfde kant van mijn woonkamer). Ik heb hier last van...

Opzich vind ik het geroekoe van een duif helemaal niet erg, maar wel als het constant is. Als ik in de woonkamer zit kan ik niet eens een stukje lezen, omdat ik dan word afgeleid door die vogels.

Als een hond de hele dag blaft of jankt, dan is dat ook niet de bedoeling. Hoe zit dit met duiven houden het het balkon van je flat? Wat kan ik het beste doen? Naar mijn buurman gaan en zeggen dat ik er last van heb? Wat kan hij er vervolgens aan doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2008, 15:26
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Waarom vraag je wat je moet doen? Als je last heb, moet je eerst je buurman te kennen geven dat je last hebt.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2008, 15:27
Mariposa
Mariposa is offline
Omdat ik niet weet wat er precies aan gedaan kan worden (aan overlast van duiven) en ik niet met mn mond vol tanden wil staan daar. Daarnaast zou ik graag willen weten of geroekoe behoort tot echte overlast en of je wel duiven mag houden op je balkon.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2008, 15:52
Vinniebar
Vinniebar is offline
geroekoe
Met citaat reageren
Oud 20-04-2008, 16:35
T_ID
T_ID is offline
Overlast is natuurlijk vanuit jou, en niet vanuit het object dat de vermeende overlast veroorzaakt, beredeneerd. Binnen een redelijkheidsmarge natuurlijk.

En wat eraan te doen? Ach, duivenvoer met strychnine, worden ze heel stil van.
Oud 21-04-2008, 01:28
Hakuna
Hakuna is offline
Bij mij in de buurt heeft iemand (meestal in de zomer) een...Rana catesbeiana (Brulkikker) in zijn vijver zitten, en reken maar dat deze beesten een bak herrie kunnen maken, vooral s'nachts.

Zo zien ze eruit, en mijn slaapkamerraam ligt ook nog eens naar de richting van de vijver van de buren.

En zo hard klinken ze...

Geluid

De roep van het mannetje is zeer karakteristiek en kan niet met de roep van de Europese groene kikkers verward worden: een geluid met een lage frequentie dat over een afstand van meer dan een kilometer kan gehoord worden en beschreven als een laag rommelend "bwum-bwum-bwum".
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 14:31
darkbunny
darkbunny is offline
Citaat:
Overlast is natuurlijk vanuit jou, en niet vanuit het object dat de vermeende overlast veroorzaakt, beredeneerd. Binnen een redelijkheidsmarge natuurlijk.

En dan een groep groen linksers aan de deur xD

Kan me voorstellen dat het irritant is maar zolang de duiven binnen bepaalde tijden worden vrij gelaten (Acceptabel zeg s'morgens 9 t/m s'avonds 8/9 uur ) is hier niks aan te doen.
Zelf hebben mij ouders verschillende tropische vogels buiten (Lees ara's, kaketoes en papegaaien) dit is midden in een woonwijk en aangezien ze volgens de regels geen overlast (dus s'nachts buiten worden gelaten) maken kan hier niks aan gedaan worden.
Maar deze maken ook niet constant geluid en weet niet of hier wel spraken van is?
Oud 22-04-2008, 20:53
tonio
tonio is offline
Citaat:
Bij mij in de buurt heeft iemand (meestal in de zomer) een...Rana catesbeiana (Brulkikker) in zijn vijver zitten, en reken maar dat deze beesten een bak herrie kunnen maken, vooral s'nachts.

Zo zien ze eruit, en mijn slaapkamerraam ligt ook nog eens naar de richting van de vijver van de buren.

[afbeelding]

En zo hard klinken ze...

Geluid

De roep van het mannetje is zeer karakteristiek en kan niet met de roep van de Europese groene kikkers verward worden: een geluid met een lage frequentie dat over een afstand van meer dan een kilometer kan gehoord worden en beschreven als een laag rommelend "bwum-bwum-bwum".
Gecondoleerd
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 15:25
Mariposa
Mariposa is offline
Er zijn wat ontwikkelingen in de zaak.

Ik heb met de huismeester gesproken en hem laten zien hoe het balkon van buurman eruit ziet; vol duivenpoep en gedumpte rotzooi, vuilinszakken etc. Hij vond het niet acceptabel en hij gaat er met de buurman over praten. Die buurman houdt trouwens zelf geen duiven, maar ze komen wel graag op zijn balkon.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Er zijn wat ontwikkelingen in de zaak.

Ik heb met de huismeester gesproken en hem laten zien hoe het balkon van buurman eruit ziet; vol duivenpoep en gedumpte rotzooi, vuilinszakken etc. Hij vond het niet acceptabel en hij gaat er met de buurman over praten. Die buurman houdt trouwens zelf geen duiven, maar ze komen wel graag op zijn balkon.
Ah, die duiven komen op zijn afval af enzo? In dat geval denk ik dat hij het gewoon netjes moet houden
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 17:33
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
Ah, die duiven komen op zijn afval af enzo? In dat geval denk ik dat hij het gewoon netjes moet houden
Als duiven eenmaal een goed plekje hebben gevonden gaan ze niet meer weg, zei deze huismeester. Het hoeft dus niet zo te zijn dat hij ze voert of heeft gevoerd. Ze kunnen als het ware morgen ook op mijn balkon komen en daar blijven...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 12:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als duiven eenmaal een goed plekje hebben gevonden gaan ze niet meer weg, zei deze huismeester. Het hoeft dus niet zo te zijn dat hij ze voert of heeft gevoerd. Ze kunnen als het ware morgen ook op mijn balkon komen en daar blijven...
Tijdje gaas voor het balkon plakken en hoppa. Bij andere gebouwen zie je op randen etc nog wel eens van die omhoog staande pinnen zodat er geen vogels op kunnen landen, hoewel dat voor een balkon met meer ruimte dan een randje natuurlijk minder geschikt is.
Oud 25-04-2008, 05:45
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Dat klopt, maar vaak maken ze een nest op het balkon en dan kun je de eitjes weghalen, totdat de duif stopt met eieren leggen. Meestal zoeken ze dan een andere nestplaats
Oud 25-04-2008, 09:18
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
Dat klopt, maar vaak maken ze een nest op het balkon en dan kun je de eitjes weghalen, totdat de duif stopt met eieren leggen. Meestal zoeken ze dan een andere nestplaats
Dat vind ik wel erg ver gaan
Met citaat reageren
Oud 27-04-2008, 22:50
Nienna*
Nienna* is offline
@ Cornel: die hadden wij ook één bij onze vijver. Die dingen zijn niet weg te krijgen vooral 's nachts kwaken ze. Ik werd er echt gek van, maar radicaal wilden we ook niet zijn. Na een jaar of vier is hij of weg, of dood.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 06:07
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Dat vind ik wel erg ver gaan
Vind je? Die dieren hebben gewoon een legmechanisme. Ze willen bijvoorbeeld vier eieren in het nest hebben. Als je ze steeds weg haalt, blijft dat nestmechanisme eieren leggen. Aan het eind van het broedseizoen weet de duif dat zijn legsel hier niet succesvol was en zoekt een andere broedplaats. Dat is niet ver gaan, dat is de natuur
Oud 28-04-2008, 09:24
PV
PV is offline
Citaat:
Vind je? Die dieren hebben gewoon een legmechanisme. Ze willen bijvoorbeeld vier eieren in het nest hebben. Als je ze steeds weg haalt, blijft dat nestmechanisme eieren leggen. Aan het eind van het broedseizoen weet de duif dat zijn legsel hier niet succesvol was en zoekt een andere broedplaats. Dat is niet ver gaan, dat is de natuur
eh, in "de natuur" zijn er geen mensenhanden die eieren weg halen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 10:16
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 11:43
Tuta
Tuta is offline
Citaat:
Dat weet die vogel niet

Ik zou inderdaad het contact via je huisbaas laten gaan, en misschien iets van 'gaas' voor het balkon spannen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 11:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Spekkie doelde ongetwijfeld op het mechanism dat bij vermissing van eieren een duif een andere nestplaats zoekt, en niet zozeer op het weghalen van de eieren an sich.

Overigens zie ik niet hoe de mens en de invloed van de mens niet 'natuurlijk' zou zijn.
Oud 28-04-2008, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Overigens zie ik niet hoe de mens en de invloed van de mens niet 'natuurlijk' zou zijn.
Je hebt invloed en invloed...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 21:52
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Citaat:
In "natuur" liggen ook geen vuilniszakken op een balkon te rotten om vervolgens duiven aan te trekken. En in "de natuur" worden duiven ook niet bijgevoerd zodat ze verworden tot de vliegende ratten die het ondertussen in de stad zijn. Bij ons huis zaten vorig jaar ook duiven in de dakgoot naast de nooduitgang te broeden. Een nogal onnozele plaats aangezien met een flinke bui het hele nest natuurlijk onder water zou komen te staan. We hebben geprobeerd ze weg te jagen, maar omdat we er geen last van hadden geen aandacht meer aan besteed. Een paar weken later had het dus geregend en lagen er drie al redelijk volgroeide duivenkuikens weg te rotten in de dakgoot. Kan je dus beter wat eitjes weghalen...
Oud 29-04-2008, 17:14
Verwijderd
iemand nog andere tips om duiven te laten OPROTTEN want ik word zo ongelofelijk schijjttziek van die hele kuddes op mijn balkon
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 18:54
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Nee, maar in de natuur zijn er wel andere dieren die de eieren uit het nest weghalen En daarom heeft de duif dus het mechanisme om dan weer eieren bij te leggen. Blijkt een plaats niet succesvol, dan legt de duif haar eieren volgende keer ergens anders.
Je kan het zielig vinden, maar het is wel een effectieve manier om een duif van je balkon te krijgen. Bovendien is dit een duif-vriendelijke manier.
Oud 30-04-2008, 16:50
Hakuna
Hakuna is offline
Zag vandaag tot mijn schrik dat de betreffende buurtbewoner waar ik vorig last had van zijn brulkikker bezig was zijn viijver te voorzien van vers water. Op zich niks mee mee, maar als dat maar geen voorteken gaat worden voor het plaatsen van een nieuwe stier of brulkikker. Indien ik de komende zomer alweer overlast ga ondervinden in de nachtelijke uren van zulke beesten dan heb ik toch besloten on in het geniep olie of benzine in zijn vijver te lozen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2008, 10:49
Q
Q is offline
Citaat:
Het is niet toegestaan om eieren weg te halen van broedende vogels, ik heb de vogelbescherming ooit eens gebeld voor vogeloverlast (meeuwen), ik kreeg te horen dat je broedende vogels in Nederland niet mag storen door bijvoorbeeld het nest weg te halen of de eieren te vernietigen. Wat helpt is een roofvogel loslaten (valkenier) en inderdaad geen ruimte overlaten om ze neer te laten landen, schuine randen, stekels en gaas.

Citaat:
Zag vandaag tot mijn schrik dat de betreffende buurtbewoner waar ik vorig last had van zijn brulkikker bezig was zijn viijver te voorzien van vers water. Op zich niks mee mee, maar als dat maar geen voorteken gaat worden voor het plaatsen van een nieuwe stier of brulkikker. Indien ik de komende zomer alweer overlast ga ondervinden in de nachtelijke uren van zulke beesten dan heb ik toch besloten on in het geniep olie of benzine in zijn vijver te lozen!
Heb je al eens met die buurman gesproken over de overlast?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 18:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is niet toegestaan om eieren weg te halen van broedende vogels, ik heb de vogelbescherming ooit eens gebeld voor vogeloverlast (meeuwen), ik kreeg te horen dat je broedende vogels in Nederland niet mag storen door bijvoorbeeld het nest weg te halen of de eieren te vernietigen. Wat helpt is een roofvogel loslaten (valkenier) en inderdaad geen ruimte overlaten om ze neer te laten landen, schuine randen, stekels en gaas.
Dat geldt voor de openbare ruimte. Dat klopt. Maar het lijkt me zeer, zeer sterk dat je je eigendom lam moeten laten leggen als een vogel er toevallig een ei op neer zou leggen.
Oud 17-11-2008, 19:52
loki'tje
loki'tje is offline
Mensen,

Ik las dit topic over duivenoverlast, en wilde inderdaad iets van een vogelnet of van die punten aanschaffen voor het weghouden van de vogels. Intratuin en Praxis hebben niet van dit materiaal, heeft iemand misschien een goede tip over waar zoiets te halen?

Alvast bedankt voor info,

Grtz,

Sander
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 21:35
Elle
Elle is offline
Citaat:

vind zichzelf blijkbaar erg gevat
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 21:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
vind zichzelf blijkbaar erg gevat
Niet gevat, maar praktisch.

Natuurlijk moet je niet botweg direct alles met vleugels vergiftigen, maar als andere mensen zo aso zijn dat ze de minste medewerking weigeren, dan moet je op een bepaald punt dan maar ten koste van hen jouw eigen problemen op te lossen.

Uiteraard wel open staan voor verandering. Het gebeurd vaak genoeg dat je verontwaardiging van die ander daarna om kan zetten in medewerking, als ze beseffen dat je dat alleen doet, omdat zij niets deden.
Oud 17-11-2008, 21:47
Elle
Elle is offline
Citaat:
Niet gevat, maar praktisch.

Natuurlijk moet je niet botweg direct alles met vleugels vergiftigen, maar als andere mensen zo aso zijn dat ze de minste medewerking weigeren, dan moet je op een bepaald punt dan maar ten koste van hen jouw eigen problemen op te lossen.

Uiteraard wel open staan voor verandering. Het gebeurd vaak genoeg dat je verontwaardiging van die ander daarna om kan zetten in medewerking, als ze beseffen dat je dat alleen doet, omdat zij niets deden.

dit is simpelweg primitief en agressief haantjesgedrag en beslist niet correct om geschillen op te lossen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 22:19
Verwijderd
Je kan je buren aansprakelijk stellen volgens artike 6:37 BW, waarbij de eigenaar van een erf(in dit geval het balkon) niet volgens onrechtmatige daad(6:162 bw, schuld aan de overlast en verwijtbaar in casual verband wegens te lui op te ruimen -> dus vogels). aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals spreiden van rumoer,trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van lucht of lucht of door ontnemen van steun.

Deze stelling is gelukkig alternatief en Rumoer valt onder de overlast van duiven. Hij voldoet aan het onrechtmatige daad principe(hij wegens schuld), dus je kan op deze 2 artikelen eisen dat hij de overlast moet bestrijden en tegen gaan. Anders moet je hem civiele rechtelijk dagvaarden.(tenzij woningbouw is natuurlijk, maar ga ik nu even niet van uit). Nu kan je hem vorderen om dat te doen ingeval.

tadaaa.. suc6 ermee
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 14:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dit is simpelweg primitief en agressief haantjesgedrag en beslist niet correct om geschillen op te lossen.
Als andere mensen het geen fuck interesseert en ze niets ondernemen, heb jij een alternatief?
Oud 18-11-2008, 15:33
Elle
Elle is offline
Het gaat erom dat het doden van organismen, zoals de duiven, niet de oplossing van een geschil mag zijn. Dit is simpelweg tegen de wet!

Jij spoorde aan een misdrijf te plegen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 16:11
schoen_zool
schoen_zool is offline
Citaat:
Het gaat erom dat het doden van organismen, zoals de duiven, niet de oplossing van een geschil mag zijn. Dit is simpelweg tegen de wet!

Jij spoorde aan een misdrijf te plegen.
Dus als ik een kakkerlak om het leven breng ben ik strafbaar? Of als jou immuunsysteem bacteriën weert, ben je strafbaar?

Het laten slingeren van afval, waar ongedierte op af komt en stank veroorzaakt ongeroerd laten liggen vind ik pas primitief.. Iemand met een beetje gezond verstand gooit toch geen vuilnis op z'n balkon.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 16:19
Elle
Elle is offline
Citaat:
Dus als ik een kakkerlak om het leven breng ben ik strafbaar? Of als jou immuunsysteem bacteriën weert, ben je strafbaar?

totaal uit de lucht gegrepen argumentatie. hetgeen jij noemt is wettelijk niet strafbaar, maar het hetgeen waartoe T_ID aanspoort is dat wel.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 19:54
schoen_zool
schoen_zool is offline
Citaat:
totaal uit de lucht gegrepen argumentatie. hetgeen jij noemt is wettelijk niet strafbaar, maar het hetgeen waartoe T_ID aanspoort is dat wel.
Het is jou argument dat het doden van organismen tegen de wet is, ik kaart jou scheve beargumentatie alleen maar even aan door het argument volstrekt belachelijk te maken..
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 20:05
Elle
Elle is offline
Citaat:
Het is jou argument dat het doden van organismen tegen de wet is, ik kaart jou scheve beargumentatie alleen maar even aan door het argument volstrekt belachelijk te maken..
1 je vergeet: zoals duiven
2 dat die post betrekking had op T_ID zn oplossing. (''Ach, duivenvoer met strychnine, worden ze heel stil van.'')
3 je kan wel ontwetend blijven doen, maar dit is simpelweg tegen de wet.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 20:17
Verwijderd
Dat is allemaal leuk en aardig, maar hiermee komt TS niet verder. Laat het hier dus maar bij en draag iets nuttigs bij of blijf gewoon uit dit topic.

Laatst gewijzigd op 18-11-2008 om 20:24.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 21:33
Phie.
Phie. is offline
Misschien kan je er iets mee dat duivenpoep volgens mij behoorlijk schadelijk is voor je gezondheid. Ook dragen duiven allerlei parasieten en enge dingen bij zich. Gewoon ff op googlen dan vind je vast van alles. Lijken mij wel goede argumenten om er serieus wat tegen te ondernemen en dan heb je wat meer redenen dan alleen geluidsoverlast.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2008, 22:57
Verwijderd
Operatie Luchtbuks, in my opinion. Ik denk dat je meer hebt aan de reactie van kopmuntkip en de wooncorporatie bestoken met duizend klachtenbrieven met de wens om het op het kantoor persoonlijk toe te lichten, eventueel met andere bewoners.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten