Citaat:
Hersenen krimpen bij zware marihuanaconsumptie
Uitgegeven: 3 juni 2008 13:44
Laatst gewijzigd: 4 juni 2008 07:25
MELBOURNE - De hersenen krimpen door dagelijks marihuana te roken. Dit stellen onderzoekers van de Melbourne Universiteit in Australië, berichtte de Australische krant Herald Sun dinsdag.
ANP
De onderzoekers hebben twintig jaar lang vijftien mannen geobserveerd die tenminste vijf joints per dag rookten.
De hersenen van de mannen werden regelmatig gemeten en vergeleken met een controlegroep die geen marihuana rookte. Na twee decennia was een prominent onderdeel van de hersenen, de hippocampus, van de marihuanarokers 12 procent kleiner dan bij de niet-rokers.
Daarnaast was het hersengedeelte dat emoties verwerkt 7 procent kleiner.
Giftig
Ook bij de denktest brachten de marihuanarokers het er slechter van af. "Dat laat zien dat dagelijks zware marihuanaconsumptie giftig kan zijn voor het menselijk brein", zei neuropsycholoog Murat Yücel in de Herald Sun.
De hippocampus is belangrijk voor allerlei gedragingen zoals voortplantings- en voedingsgedrag.
Bron
|
Wat vinden jullie hiervan? Verander je iets aan je blowgedrag/drugsgebruik nu je dit weet of maakt het je niets uit?
Voor mij maakt het niets uit, want ik ben al een paar jaar gestopt met blowen e.d. Zou ik nu nog wel gebruiken, dan zou ik me er denk ik weinig van aantrekken onder het motto: "Dat overkomt anderen, mij niet". In hoeverre zijn jullie het hiermee eens?
Edit: Voor diegenen die het originele onderzoek willen lezen:
Lubman, D., Yücel, M., Solowij, N., Respondek, C., Whittle, S., Fornito, A. & Pantelis, C. (2008). Regional Brain Abnormalities Associated With Long-term Heavy Cannabis Use.
Archives of general psychiatry, 65, 6, 694-701.