Ik denk dat liefde voor een taal, voor de vertaling van de woorden in een taal naar gedichten aan ieder uniek is. In die vorm, kan je ook geen waarde hechten aan gedichten zoals jij dat objectief wil noemen. Het doet mij een beetje denken aan een scene in 'the Dead Poet Society', waarbij gedichten aan de hand van een grafische techniek een waarde krijgen.
Een gedicht kan alles zijn, van een strakke, stramme opdracht, tot een emotionele uitroep. Een gedicht geeft ons als mensen de mogelijkheid te vertolken wat wij denken of willen op een manier die proza nauwelijks toelaat. Aan de andere kant komt het vaak ook te kort ten opzichte van proza, omdat het stijl bevat. Sommige dingen zijn beter te begrijpen, maar slechter te bevatten door poëzie. Aan de andere kant heb proza die de aller intiemste details verteld, de diepste details onderzoekt, maar de lezer het gehele beeld ontneemt.
Ik denk dat het zeker niet de tijd is aan ons om een waarde-oordeel te plakken op poëzie. Wat de een fantastisch vindt, vindt de ander verschrikkelijk en visa versa. Sommige mensen houden van moeilijke woorden, bloemige gedichten met weinig directheid of juist gedichten waarin logica niet meer te vinden is, omdat er vier metaforen in en door elkaar gebruikt worden. Weer anderen houden van gedichten waar staat wat er bedoeld wordt, zonder blikken of blozen. Waar de metafoor ontbreekt, en de rijm licht is. Wat dat betreft lijkt het me meer op humor.