Oud 25-01-2009, 16:13
tinekeinthemess
tinekeinthemess is offline
hallo allemaal

ik heb een nogal complex verhaal en ik heb hulp nodig!

het zit zo:

ik heb vmbo t gedaan en goed afgerond, daarna ben ik naar het mbo bloemsierkunst gegaan en heb me voor 3 jaar aangemeld, niveau 3 dus...

nu, na 3 jaar, ben ik er duidelijk achter dat ik niks met bloemen wil doen.. ik wil wel naar de hbo en zit te denken aan iets met kunstgeschiedenis of mensendieck/fysiotherapie of iets met toerisme... 3 hele verschillende dingen en ik ben er nog helemaal niet uit..

maar goed, het gaat om het nu.. ik zit dus in de 3e van het mbo, heb beroerd les gehad in wiskunde, engels en nederlands (andere vakken heb ik vrijwel niet gekregen..) de enige vakken die uitgebreid uitgelegd werden en werden getoetst waren de productverzorgings vakken.. dus alles met de bloemen, potterie.. bla bla bla...

ik ben dus nu van plan om nog naar de havo te gaan, heb TOTAAL geen zin/bhoefte aan nog een jaar mbo en wil niks meer met bloemen doen..

maar ik weet nu niet wat de mogelijkheden voor mij zijn.. kan ik naar de vavo? en de havo? word ik daar toegelaten met mijn ervaring e.d. ???

lang verhaal he? haha.. maar ik ben radeloos.. ik ga morgen naar de ibgroep om te vragen hoe dat dan zit met de vergoedingen enzo..

alvast bedankt voor het antwoorden!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2009, 18:58
brands
brands is offline
Uit je verhaal kan ik opmaken dat je VMBO-t gedaan hebt. Maar dan is mijn vraag waarom je voor een niveau 3 opleiding hebt gekozen ipv niveau 4?

Als ik in jouw schoenen zou staan dan, zou ik kiezen voor een opleiding toerisme op niveau 4 op een MBO school.

Aangezien je niet zoveel meer weet van wiskunde, engels en Nederlands hebt gehad zou ik niet aanraden voor de HAVO, tenzij jij heel goed zelf kan studeren (zonder dat er een docent bij zit). Daar heb je veel zelf discipline voor nodig. Dat kan ik bij jouw niet echt inschatten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Jannie
Oud 25-01-2009, 19:34
Mara
Mara is offline
Het lijkt me niet dat je dan maar 'gewoon toerisme niveau 4' moet doen. Eerst kijken wat er mogelijk is. Je kan met VMBO-T naar de havo als je cijfers goed genoeg zijn. Dan heb je dus ook verder niet nog extra wiskunde ofzo gehad bij een vervolgopleiding.

Ik zou verder niet weten wat de vereisten zijn, ik zou als ik jou was gewoon een vavo mailen en je verhaal uit de doeken doen, dan weet je 't zeker.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 20:02
Verwijderd
Ik zie niet in waarom je niet naar de vavo zou kunnen. Hoe oud ben je? 18 of 19 ofzo? Volgens mij kan je je dan gewoon aanmelden hoor. Bij mensen die meteen naar vmbo-t havo willen gaan doen, worden wel eisen gesteld aan cijfers, maar ik heb geen idee of dat ook voor jou zo zou zijn. Als je gemotiveerd bent, dan laten ze je écht wel toe. Of je het kan, kunnen wij natuurlijk niet inschatten, de één heeft veel hulp nodig op de havo en moet echt keihard werken, de ander heeft helemaal geen moeite met de stof en haalt goede cijfers zonder echt te leren. Maar motivatie is al het halve werk; als je wíl, dan kan je veel.
Ga inderdaad eens mailen of bellen met een vavo, zoals MeelFriek ook zegt. Misschien is 't handig om een afspraak te maken met de decaan/studieadviseur daar, die kan je vertellen hoe de opleiding in elkaar zit en hoe je wordt toegelaten. Meestal kunnen ze je ook informatie over financiering geven.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 15:08
Daboman
Daboman is offline
Ik zou me als ik jou was eens orienteren op de mogelijkheden. Het is misschien een beetje een open deur, maar google is hier heel erg geschikt voor. Via google kom je zo op een website voor een vavo-instituut, zeker als je handig bent met google. Meestal hebben ze op hun website ook wel de instroom-eisen en contact informatie waardoor je in contact kan komen met de juiste mensen binnen die instellingen. Laat je niet kisten als je een instelling hebt gevonden waar de instroom-eisen hoog zijn, het zou me niets verbazen wanneer de ene vavo-instelling de andere niet is.

Ditzelfde kun je ook prima toepassen voor andere mogelijkheden. Het lijkt me duidelijk dat als je het niet weet je uit moet zoeken wat de mogelijkheden zijn. En wees niet bang om daarbij vragen te stellen en contact te zoeken, dat hoort bij het keuzeproces.
Oud 03-02-2009, 09:25
xxceline
xxceline is offline
Havo duurt na vmbo-t 2 jaar op een VAVO instelling. Als je weinig tot geen wiskunde/Engels hebt gehad en overige, raad ik je dit af. Ik zou gewoon toerisme 4 mbo doen en vanuit daaruit verder gaan.

Of, als je al 21 jaar bent, proberen met een toelatingstest naar het hbo te gaan.

Btw. Als je meer info wilt, betrekking tot VAVO, je kunt me altjid een berichtje sturen. Ik doe zelf nu vwo sprint/ vwo VAVO. En heb een tijdje geleerd voor de staatsexamens havo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten