Oud 04-04-2009, 22:20
bob_vitesse
bob_vitesse is offline
Beste mensen,

Ik ben vanavond mijn rijbewijs kwijtgeraakt, ik reed 120 gecorigeerd waar een snelheid van 50 kilometer per uur toegestaan was. Ik werk deze week op de autorai in amsterdam en had een collega in het zuiden van het land afgezet waarna ik weer naar huis ging(oosten van het land). Vervolgens stond ik bij een stoplicht ongeveer 10 minuten van mijn huis waar ik de auto even doortrok zonder op de snelheidsmeter te kijken waar ik dus met een lasergun gepakt ben.

Zou een iemand van julie mij advies kunnen geven hoe ik dit het beste kan aanpakken, en wat de boete ongeveer zou worden en hoe lang ik mijn rijbewijs kwijt zal zijn? Ik had mijn rijbewijs een maand of 8.

Ik heb verder geen documentatie of iets dergelijks van de politie meegekregen, alleen het bekende gele papiertje.

Alvast bedankt voor de medewerking..

Groetjes

bob
Oud 05-04-2009, 00:02
Verwijderd
Je zou moeten hebben gekregen:
  1. Het gele briefje
  2. Voorlichtingsfolder
  3. Bewijs van inbeslagname rijbewijs

Wat je het beste kunt doen is de OvJ een brief sturen (of laat iemand dat voor je doen), waarin je verzoekt tot teruggave van je rijbewijs en waarin je uitlegt waarom je je rijbewijs terug wilt hebben. Je krijgt sowieso binnen 10 werkdagen uitspraak van de OvJ omtrent de sanctie (boete/(tijdelijke/voorwaardelijke) rijontzegging). Boetes kan niemand iets over zeggen, maar reken op een paar honderd euro, tot wellicht meer dan duizend euro (m'n buurjongen heeft destijds met 140 waar hij 80 mocht €750,- boete gekregen en een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van een jaar, wat betekent dat hij wel mag rijden, maar bij een soortgelijke situatie zijn rijbewijs een jaar kwijt zou zijn geweest).
Je bent sowieso een punt kwijt van je rijbewijs en met wat pech wordt je verplicht een cursus te volgen mbt veilig rijden.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 14:45
T_ID
T_ID is offline
Er is weinig aan te doen. Je kunt hoogstens proberen de officier te beïnvloeden door te stellen in een brief dat je groot belang hebt bij het terugkrijgen van je rijbewijs omdat [ ]

De boete en ontzegging hangt af van je verleden. Als jij om de haverklap bonnen hebt gekregen voor te hard rijden in het verleden, dan valt het veel hoger uit dan wanneer dit je eerste bon is.

Weet je overigens wat er overblijft van een kind dat in de bebouwde kom waar je in principe veilig hoort te zijn, met 120 door een auto geschept wordt?
Oud 05-04-2009, 16:41
Verwijderd
Citaat:
  1. Het gele briefje
  2. Voorlichtingsfolder

Wat je het beste kunt doen is de OvJ een brief sturen (of laat iemand dat voor je doen), waarin je verzoekt tot teruggave van je rijbewijs en waarin je uitlegt waarom je je rijbewijs terug wilt hebben. Je krijgt sowieso binnen 10 werkdagen uitspraak van de OvJ omtrent de sanctie (boete/(tijdelijke/voorwaardelijke) rijontzegging). Boetes kan niemand iets over zeggen, maar reken op een paar honderd euro, tot wellicht meer dan duizend euro (m'n buurjongen heeft destijds met 140 waar hij 80 mocht €750,- boete gekregen en een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van een jaar, wat betekent dat hij wel mag rijden, maar bij een soortgelijke situatie zijn rijbewijs een jaar kwijt zou zijn geweest).
Je bent sowieso een punt kwijt van je rijbewijs en met wat pech wordt je verplicht een cursus te volgen mbt veilig rijden.
Ik denk dan dat de boete hoger zal zijn. Het overschrijven van de maximale snelheid, met de maximale snelheid zelf wordt waarschijnlijk zwaarder bestraft.
Wat een boel mensen bijvoorbeeld niet weten is dat je in een 30 km zone je rijbewijs al kwijt bent als je meer dan 30 km/h te hard rijdt.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 16:42
Balance
Balance is offline
Ik denk niet dat de OvJ gevoelig is voor een 18-jarige jongen die zijn rijbewijs met spoed terug wil eigenlijk. Heb je er extra belang bij om hem terug te krijgen? Bijvoorbeeld: werk je ergens waar je met het OV niet kan komen? Of werk je op tijden waarop het OV nog niet rijdt? Of ben je van je rijbewijs afhankelijk bij het verdienen van je geld (bijv. taxi chauffeur of vragenwagenchauffeur?)

Zo niet, dan zal zo'n brief ook weinig uitmaken.
Oud 05-04-2009, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dan dat de boete hoger zal zijn. Het overschrijven van de maximale snelheid, met de maximale snelheid zelf wordt waarschijnlijk zwaarder bestraft.
Wat een boel mensen bijvoorbeeld niet weten is dat je in een 30 km zone je rijbewijs al kwijt bent als je meer dan 30 km/h te hard rijdt.
Ja, dat denk ik ook wel eigenlijk. Sowieso zal een boete binnen de bebouwde kom wel hoger uitvallen ivm veiligheid en meer van dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 19:11
Ivo
Ivo is offline
140% overschrijding van de V-max voor iemand die net z'n rijbewijs heeft, zal de officier van justitie niet heel erg veelbelovend vinden voor de je toekomstige auto-rijd-carriere. Iets met stereotype petjes en boomklevers zal wel bij de officier opkomen gok ik.

Ikzelf ben echt niet altijd een heilig boontje, zeker niet als ik 's nachts op de weg zit, maar dit is gewoon echt een flinke overtreding.
Als je niet daadwerkelijk voor je inkomen van je rijbewijs afhankelijk bent, zal een brief weinig verschil uithalen. Het is voor een OvJ immers een dagelijkse bezigheid om dat soort "ik ben zielig, het spijt me, zal het nooit meer doen en wil nu snel m'n rijbewijs terug" brieven door te lezen dus daar zal weinig waarde aan gehecht worden gok ik zo.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 21:57
bob_vitesse
bob_vitesse is offline
het was een 50km zone, maar wel een waar ik te hard heb gereden zonder kans dat er kinderen bijvoorbeeld onder de auto zouden komen. het was een brug van ongeveer anderhalve kilometer lang, een vierbaans weg met 2 rijstroken voor mijn rijrichting. op deze weg zijn geen fietspaden of voetgangersoversteekplaatsen of iets dergelijks aanwezig. bovendien was het in de avond en reed er geen auto op mijn rijrichting voor me op het bewuste moment.

heb ik grote overlevingskans wat betreft het houden van mijn rijbewijs?

alvast bedankt
Oud 05-04-2009, 21:59
bob_vitesse
bob_vitesse is offline
Citaat:
  1. Het gele briefje
  2. Voorlichtingsfolder

ik heb alleen van de agent het gele briefje gekregen, de voorlichtingsfolder en bewijs van inbeslagname heb ik niet ontvangen..
Oud 05-04-2009, 22:12
Balance
Balance is offline
Heb je er ook niet bij nagedacht dat het wel vreemd was dat je zomaar je rijbewijs aan een ander gaf dan
En ehh staat er nog iets op dat gele briefje? Anders zou ik morgen de politie toch eens bellen voor uitleg.
Oud 05-04-2009, 22:32
Verwijderd
Citaat:
het was een 50km zone, maar wel een waar ik te hard heb gereden zonder kans dat er kinderen bijvoorbeeld onder de auto zouden komen. het was een brug van ongeveer anderhalve kilometer lang, een vierbaans weg met 2 rijstroken voor mijn rijrichting. op deze weg zijn geen fietspaden of voetgangersoversteekplaatsen of iets dergelijks aanwezig. bovendien was het in de avond en reed er geen auto op mijn rijrichting voor me op het bewuste moment.

alvast bedankt
Nou ja, daar kan niemand hier antwoord op geven natuurlijk. Het zijn wel argumenten die je kunt noemen in je brief.
Citaat:
ik heb alleen van de agent het gele briefje gekregen, de voorlichtingsfolder en bewijs van inbeslagname heb ik niet ontvangen..
Dat is apart. Heeft de agent zich wel gelegitimeerd en hoe werd je staande gehouden? Als ik jou was zou ik morgenochtend direct het lokale bureau bellen en om uitleg vragen. Het bewijs van inbeslagname zijn ze je namelijk verplicht te geven, aangezien daar alle info op staat (door wie het inbeslag genomen is, waarom, waar, hoe laat, waar het naartoe gaat en waar je je bezwaar naartoe moet sturen) en de voorlichtingsfolder geven ze standaard af. In het vervolg dus sowieso altijd eerst vragen om legitimatie en als je het niet vertrouwt, bel je gewoon 112 of 0900-8844.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2009, 10:49
Verwijderd
Ja, dat is wel zo. Je moet die folder krijgen en bewijs van inbeslagname!

ik zou inderdaad wat mijn voorganger zeg; even bellen of het wel correct is.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 10:02
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Direct maar even bellen dan want die 2 dingen hoor je toch echt te krijgen, kijken naar wegmisbruikers en blik op de weg zorgen er voor dat je dat soort dingen makkelijker te weten komt
Oud 07-04-2009, 21:52
bob_vitesse
bob_vitesse is offline
ik bel morgen meteen even als ik pauze heb! ik vond het ook al vaag, al toen ik bij die agent stond, alleen al om die folder aangezien dat altijd op wegmisbruikers afgegeven word.
Oud 08-04-2009, 13:03
Verwijderd
Dit topic is er niet om te zeggen hoe veel te hard hij reed en meer van dat soort gebeuren. TS is niet voor niets z'n rijbewijs kwijt, dus die zal het zich voldoende beseffen.
Laten we dit topic enkel gebruiken om nuttig advies te geven, bedankt.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 04:23
This_is_it
This_is_it is offline
Citaat:

alvast bedankt
John Frostbrug... Sorry, maar daar weet je dat ze vaak staan en dat is praktisch in de binnenstad... Dus op geen enkel tijdstip van de dag verantwoord om daar zo hard te rijden...

OT. heb je politie inmiddels gesproken?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 17:23
Balance
Balance is offline
Ik ben ook wel benieuwd naar wat de politie zei.
Oud 10-04-2009, 17:16
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:

alvast bedankt
Het agument wat je aanvoerd dat het daar maar een 50 km weg is en dat het snachts was, doet hieraan geen afbreuk. De wegbeheerder zal die 50 km snelhiedsregel (dmv borden of markering) niet voor niets daar hebben geplaats.
Ik denk dat je je rijbewijs binnen 10 tot 14 werkdagen wel terug zult hebben wel zul je een strafpunt krijgen op je beginnersrijbewijs en bij de tweede keer zal de sanctie wel zwaarder zijn. Maar de regel met die strafpunten zal waarschijnlijk ook ingevoerd gaan worden voor bromfietscertificaten (opvoeren ed tegen te gaan ).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten