Oud 02-08-2002, 13:26
TAFKAB
TAFKAB is offline
Citaat:
Zo'n 10 meter onder de bodem van de Noordzee, is het restant van een grote krater gevonden. De wetenschappers die de krater ontdekt hebben zeggen dat de krater, die een doorsnee heeft van 20 Km, zo'n 65 miljoen jaar geleden is ontstaan, nadat een komeet op aarde insloeg. Zij vermoeden dan ook dat deze komeet het einde heeft gemaakt aan het leven van de dinosauriers. De krater werd ontdekt door middel van seismologische apparatuur, bedoeld om olievelden op te sporen.

De vermoedelijk ingeslagen komeet had destijds een diameter van 120 meter en een gewicht van meer dan twee miljoen kilo.
oopsie, wat is de inslag ratio (op de hoeveel jaar) van zon inslaande steen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2002, 13:35
Verwijderd
Dus de dino's zijn door Nederlanders (of Britten) uitgestorven? Pas dan maar op, Bush gaat nu vast een schadeclaim indienen.

Ik heb trouwens geen id van de inslagfrequentie...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 15:19
REIE
REIE is offline
Ik dacht dat de krater die nu "De golf van Mexico" heet er 65 miljoen jaar geleden voor zorgde dat Platvoetje en zijn vriendjes werden uitgeroeid... Mischien horen deze 2 kraters bij elkaar?

REIE
Oud 02-08-2002, 15:39
Not for Sale
Not for Sale is offline
REIE zit volgens mij dicht bij wat algemeen aangenomen wordt. Idd in die regio zijn 2 hele grote & bekende kraters, 1 in Yúcatan (schiereiland v. mexico, NIET de hele golf v. mexico) en een grote en vrijwel 'nieuw' uitziende in Arizona.
Ik twijfel nogal aan het verhaal van TAFKAB ; bron?
Oud 02-08-2002, 20:48
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
ik ga zelf volgende week wel eens kijken als ik daar op vakantie ben
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 20:58
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
REIE zit volgens mij dicht bij wat algemeen aangenomen wordt. Idd in die regio zijn 2 hele grote & bekende kraters, 1 in Yúcatan (schiereiland v. mexico, NIET de hele golf v. mexico) en een grote en vrijwel 'nieuw' uitziende in Arizona.
Ik twijfel nogal aan het verhaal van TAFKAB ; bron?
in je woonboot op de noordzee
Oud 05-08-2002, 08:22
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Joostje schreef:

in je woonboot op de noordzee
Oud 05-08-2002, 12:02
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

moest eigelijk die kerel onder je kwoten
Oud 05-08-2002, 21:59
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:
Ik dacht dat de krater die nu "De golf van Mexico" heet er 65 miljoen jaar geleden voor zorgde dat Platvoetje en zijn vriendjes werden uitgeroeid... Mischien horen deze 2 kraters bij elkaar?

REIE
wat dacht je van dit, grote komeet richting aarde... valt onderweg in 2 brokstukken ofzo... blablabla
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 15:48
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Havock schreef:

wat dacht je van dit, grote komeet richting aarde... valt onderweg in 2 brokstukken ofzo... blablabla
Ja dat doen kometen in een vacuum! Spontaan uit elkaar vallen en een planeet van 2 kanten belagen..

..Nog steeds benieuwd naar bron...
Oud 09-08-2002, 17:12
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Ja dat doen kometen in een vacuum! Spontaan uit elkaar vallen en een planeet van 2 kanten belagen..

..Nog steeds benieuwd naar bron...
misschien probeerden de dinosauriers 'deep impact' na te doen, maar ging het niet helemaal goed
Oud 10-08-2002, 01:38
Verwijderd
geef aub een goede bron
want volgens mij hebben ze idd die krater in "de golf van mexico" gevonden
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 02:28
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Bazz schreef:
geef aub een goede bron
want volgens mij hebben ze idd die krater in "de golf van mexico" gevonden
maar das toc al lang geleden gebeurt?
Oud 10-08-2002, 02:30
Joostje
Joostje is offline
Meteorietkrater in de Noordzee ontdekt
Gepubliceerd op donderdag 1 augustus 2002
In de Noordzee hebben Britse petrologen een meteorietkrater ontdekt. De krater, die de naam Silverpit heeft gekregen, is het restant van een inslag die 60 tot 65 miljoen jaar geleden heeft plaatsgevonden. De petrologen ontdekten de krater tijdens het zoeken naar aardolielagen op 130 kilometer afstand van de monding van de rivier de Humber in Midden-Engeland.
Aanwijzingen
Al jaren waren er in de Noordzee aanwijzingen dat mogelijk een meteorietinslag had plaatsgevonden. Pas onlangs werd dat met de nieuwste seismologische methoden bevestigd en kon een driedimensionale kaart van het inslaggebied worden gemaakt. Een artikel hierover verscheen in het Britste wetenschappelijk tijdschrift Nature van deze week.

Goed bewaard
Van de krater zelf is vandaag de dag overigens niet veel te zien. De inslagplek ligt 36 meter onder water en is bedolven door een 270 meter dikke laag sediment.

"Doordat de krater klaarblijkelijk snel met sedimenten van kalk en klei werd gevuld, hebben we te maken met een bijzonder goed bewaarde inslagkrater," aldus prof.dr. John G. Spray, geoloog verbonden aan de Impact Geology Group van de universiteit van New Brunswick in Canada.

De centrale krater heeft een diameter van ongeveer drie kilometer en om het kratergat liggen tot op een afstand van 10 kilometer ringen van dalen en heuvelruggen die soms vijftig meter hoog zijn.

"Dat is vreemd,vervolgt Spray, “want normaal zie je dat alleen bij zeer grote kraters, zoals de Sudbury-krater in Canada en Vredevoort in Zuid-Afrika. Op andere hemellichamen gaat het om 2000 kilometer grote kraters zoals Mare Orientale op de maan. Dat de petrologen Stewart en Allen een meervoudig geringde krater van slechts 20 kilometer in doorsnede hebben gevonden, is dus al zeer bijzonder.”

"In totaal zijn op aarde zo'n 160 kraters bekend die zijn ontstaan zijn door inslagen van hemellichamen. In tegenstelling tot de meeste meteorietkraters is Silverpit goed bewaard gebleven, omdat het gat al zo snel werd opgevuld door sedimenten. Kraterinslagen op het vaste land waren miljoenen jaren onderhevig aan weer en wind, waardoor de structuur veel moeilijker is vast te stellen,” weet de geoloog.
bron: Astronet

Copyright 2002 PI

stond op planet.nl/discovery
Oud 10-08-2002, 06:39
@pie
@pie is offline
een meteoriet reist zelden alleen

wat ik zeggen wil: we gaan allemaal uit van 1 grote klapper in Mexico, maar wie zegt er dat die geen vriendjes bij zich had die over de hele aardkloot zijn terechtgekomen?

een paar jaar geleden stortte er toch ook een flinke meteorietenregen neer op jupiter ofzo? zijn vast nog wel artikelen/foto's van te vinden
Oud 11-08-2002, 16:26
p-chez
p-chez is offline
Wat een onzin, er is een krater ergens op de aarde met een doorsnee van 200km, en dan zou eentje van 20 km de dino's hebben doen uitsterven? Een meteoor van 20km kan nooit zoveel stof etc. maken dat wereldwijd de zon verduistert wordt, een van 200km wat sneller, me dunkt.
Oud 11-08-2002, 16:32
`CrazY G
`CrazY G is offline
Citaat:
By Dr David Whitehouse
An asteroid discovered just weeks ago has become the most threatening object yet detected in space.
A preliminary orbit suggests that 2002 NT7 is on an impact course with Earth and could strike the planet on 1 February, 2019 - although the uncertainties are large.

Astronomers have given the object a rating on the so-called Palermo technical scale of threat of 0.06, making NT7 the first object to be given a positive value.

From its brightness, astronomers estimate it is about two kilometres wide, large enough to cause continent-wide devastation on Earth.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2147879.stm

armagedon!
maak je vast klaar, misschien wordt je wel gevraagd om die atoombom in die astroide te plaatsen
Oud 11-08-2002, 16:35
`CrazY G
`CrazY G is offline
Citaat:
p-chez schreef:
Wat een onzin, er is een krater ergens op de aarde met een doorsnee van 200km, en dan zou eentje van 20 km de dino's hebben doen uitsterven? Een meteoor van 20km kan nooit zoveel stof etc. maken dat wereldwijd de zon verduistert wordt, een van 200km wat sneller, me dunkt.
de grote van de krater zegt niks over de grote van de astroide denk ik. Het zegt meer iets van de snelheid waarmee hij de aarde raakt.

De astroide Eli(zie boven) heeft een diameter van "slechts" 2 km en kan de aarde totaal vernietigen
Oud 11-08-2002, 16:40
Carn
Carn is offline
het is niet alleen de aardkorst die een mep krijgt, het hele vulcanische systeem word ook ontregeld, dus veel aardverschuivingen, uitbarstingen etc
Oud 11-08-2002, 17:05
Blubz0rz
Blubz0rz is offline
Citaat:
oopsie, wat is de inslag ratio (op de hoeveel jaar) van zon inslaande steen?
Geen flauw idee.

Wat ik wel weet is dat enkele maanden geleden een asteroide langs de aarde heeft gescheerd (de afstand was slechts een-derde van de afstand van de aarde naar de maan). De grote van het object kan ik me niet meer herinneren, maar ik geloof dat het iets van 1,5 km was (ik kan er ook totaal naast zitten).

Het lompe van dit verhaal is: wetenschappers hadden het gevaarte pas enkele dagen na de ontmoeting door.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 23:41
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Zwaartekracht kerel. Bovendien zijn cometen vaak een vrij losse verzameling ijs en steen, welke alleen door zijn eigen zwaartekracht bij mekaar wordt gehouden. Kijk maar naar die comeet die insloeg op jupiter, die werd ook door de (granted, veel grotere) zwaartekracht van jupiter in stukken getrokken.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 11:56
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Zwaartekracht kerel. Bovendien zijn cometen vaak een vrij losse verzameling ijs en steen, welke alleen door zijn eigen zwaartekracht bij mekaar wordt gehouden. Kijk maar naar die comeet die insloeg op jupiter, die werd ook door de (granted, veel grotere) zwaartekracht van jupiter in stukken getrokken.
Ja dat kan inderdaad wel maar zoals Havock 't zei , "grote komeet richting aarde... valt onderweg in 2 brokstukken ofzo" klinkt toch ook niet zo natuurkundig verantwoord.

Kometen zijn inderdaad een vrij los troepje maar asteroïden dacht ik niet (of minder)

en @pie, inderdaad zijn er mensen die denken dat een hele verzameling rampen (asteroideinslag o.a. in yucatán, enorme vulkaanactiviteit in India, branden, klimaatveranderingen, zeespiegelveranderingen) de dino's hebben doen uitsterven.
(en dan dus niet dat dit allemaal werd veroorzaakt door die roid maar verschillende oorzaken dus)
Oud 12-08-2002, 12:24
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Ja dat kan inderdaad wel maar zoals Havock 't zei , "grote komeet richting aarde... valt onderweg in 2 brokstukken ofzo" klinkt toch ook niet zo natuurkundig verantwoord.
Hoezo? De krachten die door verschillende planeten op zo'n grote klomp steen/ijs werken zijn ontzettend groot. Bovendien hoeft ook een asteroide niet te bestaan uit een grote klomp materiaal, dit kan ook een vrij losse verzameling kleinere stukken zijn die door hun eigen zwaartekracht samenklonteren. Als een dergelijk ding dan in de buurt van een planeet komt, wordt hij door de zwaartekracht van die planeet uit mekaar getrokken.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 12:31
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Hoezo? De krachten die door verschillende planeten op zo'n grote klomp steen/ijs werken zijn ontzettend groot.

nou nee je zou moeten weten dat de zwaartekracht een heel zwakke kracht is die ook nog eens kwadratisch afneemt over de afstand.. De zwaartekracht is miniem! Besef je je wel dat jou spierkracht groter is dan de kracht die [b]de hele aarde[]/b] op jou uitoefent? Want de aarde trekt met al zijn( haar..?) massa aan jou en dat geeft jou je gewicht, maar als je springt overwin je die kracht, (weliswaar tijdelijk) je bent sterker dan de zwaartekracht van een planeet!
Oud 12-08-2002, 12:59
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

nou nee je zou moeten weten dat de zwaartekracht een heel zwakke kracht is die ook nog eens kwadratisch afneemt over de afstand..
Yup. En evenredig toeneemt met de grootte van het object.

Rekensommetje, voor de gein. Een brok ijs met een doorsneede van 2km. Uitgaande van een kubusvorm, is de inhoud dus 2*2*2 = 8 km3. Dat is een inhoud van 8.000.000.000.000 liter, en dat ding weegt dus 8.000.000.000.000 kg (8 miljard ton). Kun je wel nagaan dat er op dat brok steen een kracht werkt die zo'n 100.000.000.000 keer zo groot is.

Dat de zwaartekracht kwadratisch afneemt zorgt er nu juist voor dat dat brok steen uit mekaar getrokken wordt. Aan de voorkant wordt veel harder getrokken dan aan de achterkant.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2002, 16:41
Nate
Nate is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Yup. En evenredig toeneemt met de grootte van het object.

Rekensommetje, voor de gein. Een brok ijs met een doorsneede van 2km. Uitgaande van een kubusvorm, is de inhoud dus 2*2*2 = 8 km3. Dat is een inhoud van 8.000.000.000.000 liter, en dat ding weegt dus 8.000.000.000.000 kg (8 miljard ton). Kun je wel nagaan dat er op dat brok steen een kracht werkt die zo'n 100.000.000.000 keer zo groot is.

Dat de zwaartekracht kwadratisch afneemt zorgt er nu juist voor dat dat brok steen uit mekaar getrokken wordt. Aan de voorkant wordt veel harder getrokken dan aan de achterkant.
Dacht ik net dat ik Coolkast gelijk moest geven, kom je weer hiermee. Lastpakken
Oud 12-08-2002, 23:44
Verwijderd
blijft erop neer komen dat dit off-topic is
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten