Oud 07-06-2009, 23:20
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Voorlopige uitslag Europese verkiezingen: winst voor PVV, D66 en Groenlinks, verlies voor PvdA, CDA en VVD - Hoofdinhoud
5 juni 2009, 12:50

Den Haag (PDC) - Na het tellen van de in Nederland uitgebrachte stemmen voor de verkiezing van het nieuwe Europees Parlement i, is de onderstaande uitslag vastgesteld.

De PVV is de grootste winnaar geworden van deze verkiezingen. PVV-leider Geert Wilders i stelde dat mensen genoeg hebben van Europa, én van het kabinet. De PVV bestempelt deze dag als hun definitieve doorbraak.

Ook D66 - uitgesproken vóór Europese samenwerking - won. De partij gaat van een naar drie zetels. GroenLinks, eveneens sterk pro-Europees, wint een zetel en komt hiermee op drie. ,,Deze verkiezingsuitslag heeft partijen met een duidelijke mening over Europa beloond'', vindt lijsttrekker Judith Sargentini i. D66-leider Alexander Pechtold i wees erop dat van de 25 zetels voor Nederland er maar acht terechtkomen bij het 'nee-kamp'. ,,Dat is de grote winst voor Europa vandaag.''

Het verlies van de PvdA was verwacht, maar kwam desalniettemin hard aan. Partijleider Bos i wil een onderzoek naar het verlies. Bos merkte op dat CDA, VVD en PvdA hebben verloren, alle drie partijen "... die compromissen hebben gesloten. Die Europa hebben verdedigd.''

Het CDA blijft de grootste partij, al verloren zij twee zetels. De VVD verloor ook, maar minder dan gevreesd. De partij lag de laatste tijd behoorlijk onder vuur. Toch kon lijsttrekker Hans van Baalen i niet waarmaken dat zijn partij groter zou blijven dan de PVV.

Bij de ChristenUnie/SGP en de SP heerste tevredenheid. Beide partijen behaalden een kleine winst. Van de kleinere partijen die meededen aan de verkiezingen kwam alleen de Partij voor de Dieren in de buurt van een zetel.

De Partij voor de Dieren mist ternauwernood de restzetel en gaat niet naar Brussel. De partij dingt ook niet mee naar een tweede restzetel die verdeeld wordt als het nieuwe EU-verdrag i alsnog is geratificeerd in alle EU-landen. Alleen partijen die nu al verkozen zijn in het EP maken kans op die restzetel.

De 40.000 stemmen die per brief zijn uitgebracht worden pas maandagochtend geteld. De échte, officiële einduitslag - inclusief voorkeurstemmen - wordt donderdag 11 juni door de Kiesraad vastgesteld.

De cijfers wijzen vooralsnog op een opkomst van 36,5 procent. Bij de vorige verkiezingen voor het Europees Parlement was dit 39,3 procent.
GL heeft toch mooi een extra zetel weten te veroveren, en is daarmee in het EP net zo groot geworden als de PvdA en de VVD. Wordt het eindelijk eens tijd om mee te regeren, en zoja, met wie?
Oud 08-06-2009, 00:08
b00mbap
b00mbap is offline
Nee.
Oud 08-06-2009, 00:24
T_ID
T_ID is offline
Uh, het is toch duidelijk met wie Groenlinks regeert? Ze zitten in de fractie van de Groenen voor zover mij bekend. Google die term om erachter te komen welke andere partijen in dat blok in het europarlement zitten zou ik zeggen.
Oud 08-06-2009, 08:53
Joostje
Joostje is offline
Ik bedoel op Nederlands niveau natuurlijk.
Oud 08-06-2009, 11:33
T_ID
T_ID is offline
Dan is dit topic dus twee jaar te vroeg geopend. De volgende verkiezingen zijn pas in 2011.
Oud 08-06-2009, 12:01
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dan is dit topic dus twee jaar te vroeg geopend. De volgende verkiezingen zijn pas in 2011.
Och, speculaties zijn ook leuk.
Oud 08-06-2009, 13:01
Zaina
Zaina is offline
Nou nee liever niet. Ik vind Halsema nog niet eens volwassen, eeuwige puber (waar niks mis mee hoeft te zijn) die overal doorheen tettert (waar ik meer problemen mee heb).

Duidelijk niet my cup of tea.
Oud 08-06-2009, 16:11
Mobius
Mobius is offline
De aller-aller-állerlaatste partij waarop ik zou stemmen, direct na PvdA. Nee dus. Figuren als Halsema en Dibi maken het er niet echt beter op.
Oud 08-06-2009, 16:26
arPos
arPos is offline
Citaat:
Och, speculaties zijn ook leuk.
Eigenlijk niet, hetgeen waar ik me doorgaans het meeste aan erger in de politiek is dat na een bepaalde verkiezing de partijen ipv. het te hebben over hun gefaalde beleid en het verlies der stemmen daardoor, het toekomstig beleid en eventuele winst/verlies van stemmen daaruit het liever hebben over hoe ze reclame maken voor de volgende verkiezingen...

Het komt al even dom over dan stellen dat er blijkbaar animo was voor partijen met een duidelijk ja of een duidelijk nee tegenover europa... net of dat na die schijnvertoning met de europese grondwet uberhaupt nog een criterium is.

En van mij mag Halsema best premier worden...
Oud 08-06-2009, 16:32
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Het komt al even dom over dan stellen dat er blijkbaar animo was voor partijen met een duidelijk ja of een duidelijk nee tegenover europa... net of dat na die schijnvertoning met de europese grondwet uberhaupt nog een criterium is.
Het gaat ook niet over de grondwet, het gaat over of we ergens heen willen met Europa, niks willen doen, of Europa in de prullenbak willen gooien. Denk ik.
Oud 08-06-2009, 16:35
arPos
arPos is offline
Citaat:
Het gaat ook niet over de grondwet, het gaat over of we ergens heen willen met Europa, niks willen doen, of Europa in de prullenbak willen gooien. Denk ik.
Dat bedoel ik, uit het "refrendum" bleek wel dat dat geen issue is, we gaan ergens heen met europa of mensen dat nou willen of niet, optie 2 en 3 zijn dus onzin, en dat weet elke europeaan inmiddels, met name de fransen nederlanders en ieren.

En halsema mag premier worden van me omdat we nu balkenende hebben, dus erg er op achteruit gaan zullen we niet.
Oud 08-06-2009, 16:51
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dat bedoel ik, uit het "refrendum" bleek wel dat dat geen issue is, we gaan ergens heen met europa of mensen dat nou willen of niet, optie 2 en 3 zijn dus onzin, en dat weet elke europeaan inmiddels, met name de fransen nederlanders en ieren.
Nouja, de PVV wil minder Europa, en alle partijen behalve D66, GL en de PvdD willen hetzelfde Europa. En daar hebben toch een hoop mensen op gestemd.
Oud 08-06-2009, 16:52
arPos
arPos is offline
Citaat:
Nouja, de PVV wil minder Europa, en alle partijen behalve D66, GL en de PvdD willen hetzelfde Europa. En daar hebben toch een hoop mensen op gestemd.
nogal irrelevant in het beeld van het EP.
Misschien als een ruime meerderheid anti-europees zou zijn maar goed...

De mensen in europa hebben vooral nationaal gestemd.

Dan als nationale kabinetten je verantwoording uit de weg te gaan door zoiets te stellen vind ik persoonlijk weer tekenend voor de politieke sector...

Als het zo zou gaan op willekeurig welke andere werkvloer dan zouden we allen raar kijken.
Oud 10-06-2009, 22:09
Verwijderd
Ik snap de achterban van Groenlinks niet. Sinds 2002 heeft Groenlinks ALLEEN MAAR VERLOREN. ALLE VERKIEZINGEN heeft Groenlinks in moeten leveren, op elk niveau! Van gemeenteraden tot EU, provinciale staten tot 2e kamerverkiezingen. Alleen met de EU-verkiezingen 2009 heeft Groenlinks weer iets aan stemmen gewonnen. Snap niet dat de achterban van GL druk uitoefent op Halsema. Halsema oppositieleider of toekomstig premier? Het enige recht was zij wat mij betreft mag hebben is het aanrecht met zulke belabberde resultaten. Halsema mag wat mij betreft zo gauw mogelijk opstappen! Ik zal er geen traan om laten.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 07:20
hookee
hookee is offline
Oppositieleideraanhanger
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 11:43
Dinalfos
Dinalfos is offline
Dat lijkt me een ronduit onzalig plan. Maar ja, toch liever Fopke Femkema dan Geert Wilders. Dat dan nog net wel.
Oud 11-06-2009, 11:47
Verwijderd
Oppositie. En gewoon lekker daar blijven. Regeren kunnen ze niet.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 12:00
arPos
arPos is offline
Citaat:
Oppositie. En gewoon lekker daar blijven. Regeren kunnen ze niet.
Zijn er voorbeelden van hun beleid dan?
Oud 11-06-2009, 18:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zijn er voorbeelden van hun beleid dan?
Alleen op plaatselijk niveau voor zover ik weet.
Utrecht, en de epic fail van huisvesting, ruimtelijke ordening en bereikbaarheid bijvoorbeeld.

De groenlinks-wethouder die bij zijn verkiezingen studenten belooft er voor hen te zijn, en nadat die op hem stemden daarna fluitend een wegtreiter-beleid voor studentenhuisvesting invoeren..

Hoewel ze hier en daar ook principes hebben. Groenlinks in Huizen ging er vol in toen ik met de VVD een verbod op discriminatie van homoseksuelen door ambtenaren op de agenda zette, daar waar de PVDA sputterde en het CDA zo pro-discriminatie was dat ze het college wilden laten ontploffen als de regel niet afgezwakt zou worden.
Oud 12-06-2009, 17:40
arPos
arPos is offline
Citaat:
Alleen op plaatselijk niveau voor zover ik weet.
Utrecht, en de epic fail van huisvesting, ruimtelijke ordening en bereikbaarheid bijvoorbeeld.
Utrecht is sowieso al een epic fail

Citaat:
De groenlinks-wethouder die bij zijn verkiezingen studenten belooft er voor hen te zijn, en nadat die op hem stemden daarna fluitend een wegtreiter-beleid voor studentenhuisvesting invoeren..

Hoewel ze hier en daar ook principes hebben. Groenlinks in Huizen ging er vol in toen ik met de VVD een verbod op discriminatie van homoseksuelen door ambtenaren op de agenda zette, daar waar de PVDA sputterde en het CDA zo pro-discriminatie was dat ze het college wilden laten ontploffen als de regel niet afgezwakt zou worden.
Jij met de VVD toe maar...

Maar goed geen voorbeelden van landelijk beleid dus kan je slechts je vermoeden erover beoordelen.
Oud 12-06-2009, 17:44
Verwijderd
Als Wilders zo groot wordt als de peilingen voorspellen, maakt dat een kabinet mét GroenLinks en zónder de PVV waarschijnlijker - aangenomen dat Balkenende niet op nog een LPF-debacle zit te wachten waarbij het land weer een half jaar niet bestuurd wordt.

Qua landelijk beleid denk ik dat het wel zal meevallen als GL zou regeren. Negentig procent van de intellectuelen stemt (centrum-)links, dus het zal voor GL geen probleem zijn om mensen met kennis van zaken te strikken voor hun ministersposten.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2009, 17:48
Joostje
Joostje is offline
Och, een kabinet met het CDA is sowieso een debacle; maakt weinig uit dus.
Oud 12-06-2009, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Och, een kabinet met het CDA is sowieso een debacle; maakt weinig uit dus.
Het is inderdaad jammer dat de kiezer niets geleerd heeft van de successen van Paars.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2009, 17:53
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Negentig procent van de intellectuelen stemt (centrum-)links, dus het zal voor GL geen probleem zijn om mensen met kennis van zaken te strikken voor hun ministersposten.
Toch is er geen één die een fatsoenlijk debat met dhr. Wilders kan winnen.
Oud 12-06-2009, 17:59
Verwijderd
Citaat:
In een debat kom je met argumenten, dus als je dat niet doet wordt "winnen" inderdaad lastig. Het probleem voor de andere partijen is vooral dat ze Wilders minachten (terecht natuurlijk), maar ze dit niet in het debat mogen laten blijken, want dan valideren ze precies Wilders' "elitaire bestuurders in Den Haag"-riedeltje. Dat levert krampachtige taferelen op.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2009, 18:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Onwaar. Zijn voltallige voormalige collega's bij de VVD om mee te beginnen.

Ik zou daarna ook wijzen naar D66, maar die lijden bij monde van Pechtold aan Balkenende-itis sinds de opkomst van Wilders. Dat is de besmettelijke aandoening die heerst onder Tweede kamerleden waarbij ze het debat doodslaan door te balken over fatsoen zonder te zeggen op welke manier dat relevant is en zonder verder nog een inhoudelijk debat te voeren.
Oud 12-06-2009, 18:55
Joostje
Joostje is offline
Natuurlijk kan niemand een debat met hem winnen; Wilders debatteert namelijk niet.
Oud 01-07-2009, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk kan niemand een debat met hem winnen; Wilders debatteert namelijk niet.
Nee, net als D66 en PvdA de boel pappen en nathouden. Over alles een middelmatige mening hebben, zodat je de meeste kiezers bereikt. Alles oppervlakkig en met alle winden mee lullen. Dat is debatteren wou je zeggen?

Nee, de PVV zegt duidelijk waar het op staat. Een duidelijke mening waar geen (hoofd)doekjes om worden gewonden. Je bent voor of tegen de PVV. Ben je voor: prima. Ben je tegen: ook goed.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 22:28
Verwijderd
Nee, de PVV heeft uiteraard niets veranderd in hun verkiezingsprogramma de afgelopen jaren :')
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 22:34
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Nee, de PVV heeft uiteraard niets veranderd in hun verkiezingsprogramma de afgelopen jaren :')
Sterker nog waren ze eerst voor versoepeling ontslagrecht zijn ze nu tegen Ze zijn op veel vlakken veel linkser om maar meer stemmen te trekken. Wel de lusten maar niet de lasten van rechts zeg maar.

Zelfde geldt voor verlagen minimunloon, zijn ze ook ineens tegen
Oud 01-07-2009, 22:45
Verwijderd
Ja, net als de uitkeringen. Eerst waren ze voor verlagen, nu zijn ze voor het handhaven. Allemaal om SP stemmers weg te trekken uiteraard
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 22:58
Vice
Vice is offline
Ik kan dat wel begrijpen, aangezien een groot deel van de PVV-stemmers toch vaak gewoon arbeiders met een niet zo royaal inkomen zijn.
Oud 02-07-2009, 03:52
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik kan dat wel begrijpen, aangezien een groot deel van de PVV-stemmers toch vaak gewoon arbeiders uitkeringtrekkers met een niet zo royaal inkomen zijn.
Oud 02-07-2009, 09:40
Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat de PVV zich heeft gerealiseerd dat voor langere termijn kiezers trekken niet lukt met een sterk rechts programma. Mensen hebben toch graag wat zekerheid in hun leven en de PVV moet dat ook (lijken) te bieden.
Oud 02-07-2009, 10:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik kan dat wel begrijpen, aangezien een groot deel van de PVV-stemmers toch vaak gewoon uitkeringstrekkers met een niet zo royaal inkomen zijn.
Laten we wat jij wilt dat waar is, niet verwarren met wat waar is. Hoewel ze ook veel SP paupers trekken komen PVV stemmers overal vandaan. Alle lagen van de samenleving.
Oud 02-07-2009, 10:55
Mobius
Mobius is offline
Iedere partij heeft kiezers uit alle lagen van de samenleving. Stempels drukken is achterhaald. Het zijn ook niet alleen studenten die GroenLinks stemmen. Vriend van me is ondernemer, acht eigen bedrijven verspreid over NL en België en stemt GroenLinks, puur omdat hij het met de meeste ideeën eens is. Op zo iemand zou normaliter het stempel VVD gedrukt worden.
Oud 02-07-2009, 10:59
Joostje
Joostje is offline
Dingen over Wilders kunnen in een ander topic
Oud 02-07-2009, 12:19
HTID
HTID is offline
Ik zie Femke Halsema in deze tijden wel graag premier worden. De twee grootste partijen van Nederland zijn de PVV en het CDA. Dat is toch om van te huilen.

Het CDA is zo machtsgeil dat ze volgende periode samen met de PVV een kabinet vormen en dan zijn we fucked holmes.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 12:22
Verwijderd
Ik zie het niet zo snel gebeuren. grotere kans is Pechtold als premier, maar met een wat linkser kabinet is ook de pvda nodig, en wordt Bos dus premier.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 13:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het CDA is zo machtsgeil dat ze volgende periode samen met de PVV een kabinet vormen en dan zijn we fucked holmes.
Niet meer dan we nu al zijn. Waarschijnlijk zelfs minder.

Maar het CDA wil niet met de PVV samen. En ze zijn een stelletje leugenaars, maar op zoiets zullen ze niet snel terugkomen.
Oud 03-07-2009, 07:48
Kitten
Kitten is offline
Ik wil dat hier netjes gediscussieerd wordt. Topic opgeschoond.
Oud 03-07-2009, 09:00
Verwijderd
Citaat:
Ik zie het niet zo snel gebeuren. grotere kans is Pechtold als premier, maar met een wat linkser kabinet is ook de pvda nodig, en wordt Bos dus premier.
Niet dus:

Bron: http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnie...r_dan_PvdA.xml
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 09:19
Joostje
Joostje is offline
Frappant is vooral de opmars van de SGP en de CU, waar halen ze die nieuwe stemmers vandaan?
Oud 03-07-2009, 10:14
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Frappant is vooral de opmars van de SGP en de CU, waar halen ze die nieuwe stemmers vandaan?
CDA?
Oud 03-07-2009, 10:20
Kitten
Kitten is offline
Groenlinks --> CU --> SGP?
Oud 03-07-2009, 10:51
T_ID
T_ID is offline
Dat is wel alarmerend, want dan zijn er dus ongeveer 240.000 mensen die van Nederland een talibanstaat willen maken, en nog eens ruim het dubbele daarvan die dat niet actief willen, maar ook wel prima zouden vinden.
Oud 03-07-2009, 12:49
Verwijderd
Nee, het betekent dat 240K mensen nog steeds naar de pastoor luistert als hij stemadvies geeft. Wat niet minder zorgelijk is.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 14:24
Ketter
Ketter is offline
Wanneer houd groenlinks eens op zichzelf groen te noemen, zelfs de VVD is nog groener dan groenlinks.
Oud 03-07-2009, 15:05
Verwijderd
Met die peilingen: CDA/D66/PvdA/GL/PvdD? Lijkt me nog de meest realistische optie... maar ik denk dat CDA en PvdA nog wel wat zetels terugwinnen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 15:24
Joostje
Joostje is offline
PVV, VVD, CDA, SGP, TON zou ook kunnen. 5 partijen is wel een hoop voor een kabinet.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten