Oud 10-09-2009, 11:42
Choke
Choke is offline
Hallo iedereen,

Ik woon sinds een aantal maanden op mijzelf en ben erover aan het denken een poes te kopen. Ik ben mijn hele leven al opgegroeid met katten dus ik weet wat het inhoud om een kat te verzorgen.

Nu waren al deze kosten voor mijn ouders maar ik vraag mij nu af hoeveel een kat nu eigenlijk kost op jaarbasis? De vaste items zoals een voerbak, krabpaal, kattenbak etc zijn mij bekend maar wat zijn nog kosten waar ik rekening mee moet houden?

Hoeveel kost een katje nu per maand/jaar? Dit zal voor mij uiteindelijk de doorslaggevende factor zijn om wel of geen huisdier aan te schaffen.

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 10-09-2009 om 14:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2009, 17:00
PatoLoco
PatoLoco is offline
Ik denk dat de kosten qua voeding al bij al nog wel meevallen. Dat bepaal je voor een deel ook zelf natuurlijk. In sommige winkels kost katteneten 4 keer zo veel als in andere winkels. Geen idee of de kwaliteit daarom ook beter is maar er bestaat zeker een groot prijsverschil.

Hoeveel voeding je exact nodig hebt, kan ik niet zo uit m'n hoofd zeggen maar misschien dat iemand anders hier wel'n idee van heeft.

Wat je echter zeker wel in gedachte moet houden, is dat een dier ook ziek kan worden of op één of andere manier gewond kan raken. In mijn ogen moet iemand die een huisdier aankoopt altijd genoeg financiële marge hebben om een ziek/gewond dier te verzorgen. Denk er aan dat een dierenarts (als jij en je kat pech hebben) erg duur kan zijn en de eventuele medicatie kan ook veel geld kosten. Het is natuurlijk mogelijk dat je kat altijd gezond zal zijn maar toch...

Dit vond ik nog op internet:

Citaat:
Jaarlijks terugkerende en éénmalige dierenartskosten:

Vaccinaties: Wanneer u een kat bij een fokker of in het asiel hebt gekocht zijn de katten meestal volledig ingeënt. Deze enting (+/- € 35,-), tegen kattenziekte en niesziekte, moet jaarlijks herhaald worden.
Afhankelijk van de dierenarts, uw wensen en/of de regio waar u woont kan daar nog een chlamydia en/of rabiësenting (+/- € 35,-)bij komen.
Als u een kat bij een particulier heeft gehaald moet deze soms nog één of twee keer geënt worden. (kijk hier voor meer informatie over vaccinaties)
Castratie: Is uw poes of kater niet in het asiel gekocht dan zal hij of zij ook nog gecastreerd moeten worden. Voor een kater (+/- € 35,-) is dat een vrij 'makkelijke' ingreep, en daardoor dus ook goedkoper dan bij een poes. (+/- € 75,-)
(kijk hier voor meer informatie over de castratie van uw kat)
Chippen: Wanneer u uw kat tijdens uw vakantie in een pension wilt onderbrengen moet deze gechipt (+/- € 30,-). Ook kan uw kat wanneer hij/zij is weggelopen dankzij deze chip geïdentificeerd worden.
(kijk hier voor meer informatie over chippen en tatoëeren.

Daarnaast kan het natuurlijk ook wel eens gebeuren dat uw kat ziek word of een ongeluk krijgt, dan komen er kosten bij voor consult, medicijnen, röntgenfoto's of operaties.
(kijk hier voor informatie over ziekten)
Bron: http://www.allemaalkatten.nl/aanschaf/kosten.html
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 15:45
Choke
Choke is offline
Bedankt! maar wat zijn nu ongeveer de kosten per maand wat je dan nog eens kwijt bent?..
Oud 13-09-2009, 16:17
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Nu waren al deze kosten voor mijn ouders maar ik vraag mij nu af hoeveel een kat nu eigenlijk kost op jaarbasis?
Je ouders zullen daar vast een redelijk goed beeld van hebben, vraag het hen eens?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 22:55
Verwijderd
Inenten heb ik nog nooit aan gedaan en ze zijn nog nooit ziek geweest (heb er wel veel verloren aan auto's ) en ik woon toch echt in een buurt met veel katten. Zwerfkatten incluis.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 23:00
PatoLoco
PatoLoco is offline
Wij hebben thuis heel erg veel katten gehad vroeger en voor zover ik mij herinner hebben wij dat ook nooit gedaan.

Nuja, dat is ondertussen al redelijk lang geleden dus misschien is er veel veranderd ten opzichte van vroeger... en ik vond die link op internet dus voor alle zeker toch maar effe vermeld
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 08:32
Verwijderd
Nou onze kat krijgt gewoon brokjes, van felix meestal of iets dat in de aanbieding is.
Ik denk dat hij twee van die pakken (a drie euro) per maand op eet. Dan krijg hij af en toe nog zacht voer, dat is wat duurder (ca. 5 euro voor 12 zakjes geloof ik). En dan heb je kattenbakkorrels. Ik doe meestal twee en een half keer met zo'n zak. En ik verschoon de bak ongeveer een keer per week. Zo'n zak korrels kost iets van twee euro.

Dus 4 euro aan kattenbakkorrels
ongeveer 6 euro aan brokjes
en 5 euro voor zakjes

Dus 15 euro per maand. Dit is wel enorm ruim genomen hoor.

Oja, onze kat komt ook uit het asiel en is daar wel ingeent en gecastreerd. Maar sinds wij hem hebben is ie nooit meer opnieuw geent. Hij komt ook nooit buiten dus lijkt me niet echt nodig.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 13:34
Verwijderd
Vaccinatie van je huisdieren is echt iets wat de farmaceutische bedrijven bekokstooft hebben, trap er niet te snel in. Het levert de dierenartsen én die bedrijven bakken met geld op.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 19:28
Verwijderd
Het is al gezegd, maar: houd er wel rekening mee dat een kat ook ziek kan worden of een allergie kan hebben en dan bv. speciaal voer moet hebben. Eén van onze katten krijgt bv. voer dat iets van 22 euro per zak kost, ik heb alleen geen idee hoeveel we per maand gebruiken... Verder kattenbakkorrels, dat is ongeveer 3 euro per week, dus ongeveer 12 euro per maand (bij Mushu ook, lijkt me ). En dan natvoer...inderdaad iets van 5 euro voor 12 zakjes, maar we kopen ze ook vaak in de aanbieding. We gebruiken 1 zakje per dag (voor één kat, de ander eet het niet), dus dat is ongeveer 12,5 euro per maand. Kattenbakkorrels en natvoer komt dus op ongeveer €24,50 en dan dus nog de brokjes.

Wij laten onze katten trouwens wel inentingen, ook al zijn het binnenkatten (dierenarts gaf aan dat ook die ingeënt moeten worden, omdat ze vaak minder weerstand hebben en dus sneller iets oppikken, geen idee of het waar is, maar ik neem dan liever het zekere voor het onzekere).
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 12:43
Verwijderd
Of je zorgt voor een hoop zwart zand buiten in de tuin die je regelmatig omschept Ik heb al jaren geen kattenbak meer
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 12:49
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Vaccinatie van je huisdieren is echt iets wat de farmaceutische bedrijven bekokstooft hebben, trap er niet te snel in. Het levert de dierenartsen én die bedrijven bakken met geld op.
Je moet ze iig wel vaccineren als je er mee op vakantie wil.
Oud 16-09-2009, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Je moet ze iig wel vaccineren als je er mee op vakantie wil.
Alleen als je over de grens gaat. Maar dan moet je ook meer dingen doen. Mocht je hem mee willen nemen naar Zweden bijvoorbeeld, dan is het verplicht om in te enten tegen hondsdolheid.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Verder kattenbakkorrels, dat is ongeveer 3 euro per week, dus ongeveer 12 euro per maand (bij Mushu ook, lijkt me ).
Ik snap je niet ?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Ik snap je niet ?
Laat maar, ik heb niet goed gelezen; je doet 2,5 keer met een zak korrels.

Wij doen er maar één keer mee. Is de zak die jij koopt zo groot of je kattenbak zo klein? Als de zak zo groot is, ben ik namelijk wel benieuwd welk merk het is/waar je het koopt, want dan is het wel lekker goedkoop.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Of je zorgt voor een hoop zwart zand buiten in de tuin die je regelmatig omschept Ik heb al jaren geen kattenbak meer
Heeft hier weinig zin: onze katten komen niet buiten (en als ze dat wel kwamen zou het nog geen zin hebben, want we hebben geen tuin ).

Mbt vaccineren: als je ze ooit naar een pension wil brengen, moet je ze ook tegen bepaalde dingen hebben laten inenten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten