Oud 09-10-2009, 17:09
Famm.
Famm. is offline
Hallo iedereen,

Ik ben nu 17 en wil volgend jaar gaan samenwonen met mijn 18jarige vriend.
Het probleem is dat we beiden nog studeren. Financieel zou het dus heel moeilijk zijn want met 800 euro per maand kom je niet toe
We zullen zelf onze plan moeten trekken want op financiele hulp van ouders moeten we niet rekenen.
Wachten tot we werk hebben is ook niet echt een optie aangezien ik al bij een tante en nonkel woon.
Dit is tot ik van school af ben (een jaar nog), en jullie begrijpen ook dat het een hele last is voor die mensen om ineens een tiener in huis te nemen voor een jaar laat staan nog eens 3 jaar erbij.
Mijn vriend en ik zijn dol op elkaar en willen graag die stap nemen De vraag is dus hoe zal het financieel gaan?

liefs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2009, 17:11
Verwijderd
Waarom zou je met 800 euro per niet rond kunnen komen? De meeste studenten hebben minder te besteden?

Als je topic puur om de financiële aspecten gaat, past hij denk ik beter op Geld & Recht?

Laatst gewijzigd op 09-10-2009 om 17:17.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 17:13
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Als je over het financiële aspect meer wil weten, verplaats ik dit topic naar Geld & Recht
Wil je meer ervaringen lezen van (jong) samenwonen, zoek dan eens op samenwonen op het Liefde & Relatie forum (eventueel via de zoekfunctie).

Liefde & Relatie ---> Geld & Recht
Oud 09-10-2009, 17:27
Famm.
Famm. is offline
Ja sorry heb nog niet veel ervaring met forums nzo
Het gaat beetje over beiden financieel aspect maar ook of het te vroeg is om zo'n stap te nemen. Het is zowel financieel als relatie.
Had graag eens iemand anders zijn standpunt
En 800 euro als je een appartement huurt? das tog bitter weinig e

Laatst gewijzigd op 09-10-2009 om 17:39.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 17:31
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Misschien past dit topic ook wel op Wonen & Werken, bedenk ik me net

En @ Famm
Kijk eens rond in topics die er al zijn, hoeveel je gemiddeld uitgeeft per maand als je op jezelf woont. Een recent topic kun je hier vinden
Oud 09-10-2009, 18:04
Famm.
Famm. is offline
ok,dank je wel
Met citaat reageren
Oud 10-10-2009, 08:27
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou je met 800 euro per niet rond kunnen komen? De meeste studenten hebben minder te besteden?

Als je topic puur om de financiële aspecten gaat, past hij denk ik beter op Geld & Recht?
De meeste Nederlandse uitwonende studenten hebben zo'n 750-800 euro per maand per persoon te besteden*, niet met z'n tweeën samen

*althans, dat is de bedoeling van de IB-groep: 260 euro stufi, 230 aanvullende beurs of ouderlijke bijdrage (of lening), 280 euro bijbaantje of lening.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2009, 09:22
Balance
Balance is offline
Allereerst: je vriend werkt 3 dagen in de week voor zijn studie. Krijgt hij daar geen geld voor dan?
Ten tweede: hebben jullie iets als studiefinanciering in Belgie?
En als derde: kun jij misschien niet een bijbaantje nemen?
Oud 10-10-2009, 09:33
T_ID
T_ID is offline
Ik woon anders samen met een inkomen dat nauwelijks de helft van € 800 is. Werkt prima.

Een appartement is, met dank aan de linkse beleidsmakers op huisvestingsgebied uit het verleden, gewoon te hoog gegrepen. Wat je wel kunt overwegen is op kamers gaan, en dan beide in hetzelfde complex. Je kunt zelfs in hetzelfde huis gaan zitten. Dan heb je nog andere huisgenoten natuurlijk, maar goed. Dat werkt wel, omdat je in principe samenwoont, maar nog wel twee kamers hebt. Altijd handig als één van beiden onaards vroeg op moet, of de andere heel laat binnen komt zetten.
Vanaf daar zit je gewoon op de uitkijk op betere panden. Ik kwam uiteindelijk terecht in een kamerpand met twee kamers, waarvan ik de ene en mijn vriendin de andere kamer bewoont. De ene is een huiskamer, de andere een slaapkamer, en hoppa; het is een zelfstandig appartement voor de helft van de prijs.
Oud 10-10-2009, 13:23
Verwijderd
^maar dat is Utrecht, met relatief dure kamers maar nog veel duurdere zelfstandige woningen. In bv. Groningen is 2 studentenkamers een stuk duurder dan 1 tweekamerappartement, omdat de kamers relatief duur zijn en zelfstandige woningen relatief goedkoop. Ik heb geen idee hoe dat in Vlaams Hasselt zit.

(en huh, dus je woont samen met een totaal inkomen van 400 euro, en daarvan betaal je twee kamers en eten en twee studies en kleding? Bijzonder.)

Laatst gewijzigd op 12-10-2009 om 06:25.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2009, 23:09
Verwijderd
Citaat:
Ten tweede: hebben jullie iets als studiefinanciering in Belgie?
Geen stufi in België, wel beurzen en leningen als ik het goed heb.

Kun je niet naar het OCMW stappen? Zo te lezen zit je in een moeilijke situatie met je ouders, misschien kunnen zij wel een oplossing bieden.

En je hoeft niet meteen aan een appartement, studio's zijn er ook nog, al zijn die natuurlijk wat klein voor 2 personen. Daarbij hoef je niet in Hasselt-centrum te gaan zitten, Hasselt heeft gratis vervoer binnen de stad, dus kun je aan de rand ofzo gaan wonen. Of in een dorp in de buurt, er zijn genoeg dorpen hier die een rechtstreekse route naar Hasselt hebben. Daarbij kost een Buzzypass niet zo belachelijk veel geld.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 17:08
Verwijderd
Citaat:
De meeste Nederlandse uitwonende studenten hebben zo'n 750-800 euro per maand per persoon te besteden*, niet met z'n tweeën samen
Ja, maar niet alles wordt duurder als je met z'n tweeën bent (veel dingen wel, maar niet alles en ook niet altijd x2). En als je met minder dan 800 p.p. rond kunt komen, dan moet het met 800 met z'n tweeën ook wel lukken. In België zijn dingen als collegegeld ook (een stuk) lager. Het zal niet makkelijk zijn, maar onmogelijk is het, denk ik, ook niet.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 20:23
Skater13
Skater13 is offline
Kan een mod even in het topictitel veranderen dat het om belgie gaat Misschien vallen belgen hun ogen dan eerder op dit topic? Ik roep maar wat (A)
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 20:25
Verwijderd
Goed punt. Ik heb het er even bijgezet
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 16:29
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
(en huh, dus je woont samen met een totaal inkomen van 400 euro, en daarvan betaal je twee kamers en eten en twee studies en kleding? Bijzonder.)
+ 1

Ben wel benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten