Oud 11-01-2010, 18:13
lewishamilton
Volgens minister Eurlings is de kilometerheffing het belasting rijden van de toekomst. Maar om mensen meer te laten betalen voor het gebruik van de auto en minder voor het bezit ervan is een onbetaalbaar en onuitvoerbaar voorstel. Hiervoor heb ik de volgende argumenten.

Ten eerste omdat bijna alle automobilisten meer belasting gaan betalen. De gemiddelde automobilist rijdt jaarlijks 15.000 kilometer en heeft niet de milieuvriendelijkste auto die Eurlings gebruikt in zijn berekeningen. Ook worden in de berekeningen van Eurlings niet de spitskilometers toegevoegd. Door deze spitstoeslag worden vooral de hardwerkende Nederlanders getroffen. De Hardwerkende Nederlander die in de spits naar zijn werk moet, zoals de onderwijzer, de bouwvakker en de winkelmedewerker, heeft geen alternatief om buiten de spits te reizen. Ook gaan elk jaar de kosten per kilometer met gemiddeld 17 procent omhoog. In 2012 betaal je een starttarief van 3,0 eurocent en in 2018 is dit bedrag opgelopen naar 6,7 eurocent per kilometer. Dat betekend dat de mensen die nooit in de spits rijden en maar 10.000 kilometer per jaar betalen nog steeds meer kwijt zijn dan dat ze nu betalen. De werkelijke kosten van de spitstoeslag zijn nog niet bekend

Ten tweede omdat de invoering van de kilometerheffing duurder is dan afgesproken en voldoet daardoor niet aan de voorwaarden die de Tweede Kamer daarvoor heeft gesteld. De gebruikskosten mochten niet meer dan 5 procent van de opbrengsten bedragen. Maar in een rapport van Bureauonderzoek en Rijksuitgaven staat dat het daadwerkelijke percentage op 12.2 procent in 2020 ligt. Dit komt omdat Eurlings de vervangingsinvestering niet meetelt . En de verwachte gebruikerskosten zijn 400 miljoen euro hoger dan verwacht.
Hierdoor komen de gebruikerskosten op 800 miljoen euro. Ook zijn de kosten van invoering hoger dan de Tweede Kamer had geëist. Minister Eurlings (Verkeer, CDA) verwacht dat de ondergrens van de invoering 766 miljoen euro meer bedraagt dan de afgesproken ondergrens van 2,2 miljard euro. Als bovengrens hanteert de minister 4,2 miljard euro.

Ten derde omdat het meetkastje is nog onbetrouwbaar is. Volgens beveiligingsspecialist Peter Rietveld van bureau Traxion is het kastje zo lek dat hackers in staat zijn een kilometervreter de identiteit te geven van een zuinige automobilist en zo ongemerkt een lage rekening te krijgen. Het systeem werkt met ingebouwde gsm communicatie. En volgens Rietveld ‘’de gsm is lek’’. Gsm dataverkeer kan worden onderschept en gemanipuleerd. Ook verteld Rietveld dat het systeem met de software Micro Java werkt. Daarvan is het veiligheidsprofiel ‘’knap beroerd’’, aldus Rietveld. Er zijn al sinds 2004 zeer ernstige lekken bekend, die nooit zijn gedicht.

Maar minister Eurlings is verbaast over de commotie die is ontstaan rondom de kilometerheffing. Volgens Eurlings is er onnodig ophef ontstaan over een onderzoeksrapport van de Tweede Kamer zelf, dat vaststelt dat de kosten veel hoger uitvallen dan was afgesproken. Alsof dat niet al lang bekend was, aldus Eurlings. Volgens Eurling ‘’automobilisten gaan anders maar nooit meer betalen. Dat is voor mij een in beton gegoten uitgangspunt, waarmee de geloofwaardigheid van dit project staat of valt. Het wordt geen tolmachine.’’

De toekomst zal uitwijzen of het belasting rijden van Eurlings doorgaat. In ieder geval is de meerderheid van de Tweede kamer tegen. Ook zijn er bijna 150.000 petities getekend op www.kilometerheffing-nee.nl , wat laat zien dat veel Nederlanders er ook tegen zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2010, 19:43
economiefan
Avatar van economiefan
economiefan is offline
Ten derde omdat het meetkastje is nog onbetrouwbaar is
dat is moet weg!
Verder keurig betoog, ben het met je eens. De auto is geen melkkoe.
__________________
what you see is what you get
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.