Oud 03-03-2010, 21:16
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik hoor allemaal dingen over melatonine - het slaaphormoon. Als het hoog wordt, ga je slapen en tegen de tijd dat je wakker moet worden wordt het weer laag (en het piekt even op het moment dat je wekker gaat natuurlijk ). Dat is dan je bioritme. Is dat gewoon vanaf de puberteit een vast ritme, of kun je dat zelf en zonder medicijnen beinvloeden? Door gewoon heel drastisch of juist heel langzaam je ritme aan te passen? Als je een hoog adrenalineniveau hebt, wordt je melatonineniveau dan ook lager?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 21:22
WAT
WAT is offline
ik denk dat het zelf kunnen reguleren van de melatonine verschilt per persoon, ik blijf gerust een week in de vakantie op tot 4 uur en slaap tot 2 en dan de week er op om 10 uur slapen en om 6 uur er uit... Maar mijn lichaam is ook gewoon heel makkelijk daar in.

Overigens je lichaam maakt ook meer melatonine aan als de zon onder gaat en je minder "blauw licht" in je ogen krijgt, dit remt namelijk de melatonine.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 19:49
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh en ik vroeg me af of alcohol of rode wijn invloed heeft op je melatonineniveau, want als ik ook maar één glaasje rode wijn (of alcohol in het algemeen, daar ben ik nog niet uit) drink na het avondeten, slaap ik heel erg slecht met heel veel onderbrekingen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 20:32
silentbob
silentbob is offline
ik slaap juist altijd veel sneller met alcohol op(normaal duurt het 15-30min. om in slaap te komen, heb ik alcohol op dan slaap ik binnen 5 min. en slaap ik dan ook gelijk aardig diep)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 21:46
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Maar wat ik dus vraag is of alcohol invloed heeft op je melatoninespiegel.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 09:01
Verwijderd
Alcohol zorgt ervoor dat je even snel in slaap valt* en minder diep slaapt. Melatonine zorgt ervoor dat je je slaperig voelt en daardoor sneller in slaap valt, maar heeft geen invloed op hoe diep je slaapt. Dus het lijkt me sterk dat het iets met elkaar te maken heeft.

Adrenaline heeft geen invloed op je melatonineniveau. Het zorgt er wel voor dat je moeilijker slaapt, maar dat doet het gewoon zelf, onafhankelijk van melatonine.

Melatonine maak je vooral aan als het schemert, dus je zou het zelf kunnen beïnvloeden door in een verduisterde kamer te gaan zitten. Het zorgt er alleen voor dat je je slaperiger voelt, niet per se dat je acuut in slaap valt, dus je kunt het ook negeren .

Je bioritme verandert wel gedurende je leven. Jonge kinderen slapen twee keer op een dag, oudere kinderen vallen vroeg in slaap en staan vroeg op, pubers vallen laat in slaap maar hebben dan nog wel 9-10 uur slaap nodig, jongvolwassenen vallen ook laat in slaap maar kunnen met 7-8 uur slaap toe, als mensen ouder worden wordt de tijd waarop je slaperig wordt heel langzaam vroeger en het aantal uur slaap dat je nodig hebt neemt eerst langzaam af tot 6-7 uur en neemt dan weer langzaam toe tot 9-10 uur.

*als je normaal moeilijk in slaap valt door stress, kan het wel iets makkelijker gaan met alcohol.

Laatst gewijzigd op 11-03-2010 om 09:06.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 20:59
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh maar ik val dus juist veel moeilijker in slaap door alcohol en de momenten dat ik wakker word ben ik dus ook helemaal niet slaperig. Vandaar dat ik dacht dat het invloed had op mijn melatonine.

Interessant wel Heb je zelf geen invloed op dat bioritme?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 22:04
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Melatonine heeft toch wel invloed op de diepte van je slaap? Het is afhankelijk van wanneer je hoeveel inneemt?

Je bioritme is een onbewust process. Net als je hardslag, het hele dag door knipperen met je ogen en totdat je ditleest behoorde je ademhaling daar ook bij.

Je slaapritme wordt wel beinvloed, en volgensmij door 3 dingen.
1) Licht. Zodra het licht wordt gaat je lichaam zichzelf opstarten. Omgekeerd; als het donker is wil je lichaam gaan slapen.
2) Geluid. Vanaf 54 DB gaat je lichaam zichzelf wakker maken. Omgekeerd, bij rust wil het gaan slapen.
En 3), wellicht een combinatie van die 2, hersenactiviteit. Direct na je wiskunde huiswerk slapen, direct na een strategisch computer spelletje gaan slapen is allemaal net een tikkeltje moeilijker dan nadat je shownieuws hebt gezien of een eenvoudig boek hebt gelezen.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 14:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
naamingebruik, ik had het over de melatonine die je zelf aanmaakt, niet over slaappilletjes
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 21:10
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Yeah okay,

maar wat je zelf aanmaakt, of juist niet meer aanmaakt, is wel afhankelijk van punt 1, 2 en 3. En die kun je dus (denk ik deels) overkomen door extra in te nemen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 08:55
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ja klopt wel
Zou het je slaapritme ook permanent beinvloeden dan, of maar even?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 11:12
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Mensen die voor hun werk vroeg opmoeten, bijv bakkers, hebben doorgaands een ander slaap ritme mensen die dat niet hoeven, bijv iemand met 9 - 5 job in z'n eigen dorp waar ie niet vroeg op hoeft om files te vermijden oid.

Maar dat is omdat het stuctureel is. Het is een soort gewoonte om op X tijden te slapen. Als je ineens overdag zou gaan slapen en 's nachts alles doet is dat in het begin even wennen. Maar het kan best zijn dat je het na twee weken prima uithoudt. Iig, 2 weken is meestal bij andere gewoontjes (bijv een appel nemen ipv chips), maar slapen is natuurlijk wel ietsjes krachtiger dan een aspect uit je eetgewoonten.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 13:07
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Hmm, inderdaad.
Maar je blijft wel evenveel slaap nodighebben he?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 19:07
silentbob
silentbob is offline
ja, maar dat verschilt wel heel veel per persoon
m'n vader kan volgens mij wel toe met 6-7 uur slaap, terwijl mn moeder juist eerder 10 nodig heeft
ik zelf kan best met 7 toe maar dan moet ik in het weekend wel goed kunnen slapen, 8 uur is voor mij ideaal, maar dan wel met uitslapen(dus van 4-12 bijv. , dan ben ik veel beter uitgeslapen dan van 23-7)
0-3 uur kan ik ook wel aan als het maar voor 1-2 nachten is
Met citaat reageren
Oud 11-04-2010, 15:54
aloa
aloa is offline
Ik gebruik het zelf ook 3 jaar nu. (en ik ben pas 13) En het werkt super!
Ik merk het wel als ik het niet neem,
Als ik het wel neem slaap ik gewoon op tijd in (ligt er aan wanneer ik hem in neem)
en ik word op tijd weer wakker.

Tip: Ook extra calcium slikken helpt goed!
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten