Het PWS wordt op HAVO en VWO gemaakt.
Ik weet niet precies hoe het met HAVO zit, maar voor VWO moet er minstens 80 uur aan werk inzitten, en de vraagstelling van het werkstuk moet passen bij een bepaald vak. De meeste werkstukken worden gemaakt in de vorm van een "echt" werkstuk, dus op papier. Soms wordt het echter ook in de vorm van bijvoorbeeld een film gemaakt. Bij ons op school begonnen we in de vijfde klas, met een vraagstelling, hoofdvraag en deelvragen. In de zesde moest het werkstuk ingeleverd en gepresenteerd.
Voor VWO geldt dat het cijfer wat je krijgt voor je PWS meetelt in het combinatiecijfer (de afgeronde cijfers van maatschappijleer, ANW en het PWS).
Om mijn eigen voorbeeld te geven: mijn vak was geschiedenis, en mijn vraag was 'In hoeverre is de Griekse mythologie overgenomen door de Romeinse mythologie'.
Het is de bedoeling dat je veel onderzoek doet, en dus leert hoe je zoiets moet aanpakken. Op veel scholen doen leerlingen hun PWS samen, bij ons was het eigenlijk meer een uitzondering, (op het VWO dan) en deed vrijwel iedereen zijn PWS alleen.
Het hoort een werkstuk te zijn waar je zelf een deel van je kennis toepast, en dus niet gewoon veel informatie opzoekt en dat bundelt. Er moet een deel eigen onderzoek en redenatie inzitten, en dus erg "diep" gaan eigenlijk.
|