Oud 18-11-2010, 19:17
mutsjaah
mutsjaah is offline
hallo, ik moet voor natuurkunde een verslag maken met daarin een grafiek over de verhouding van het aantal gewichten en de uitrekking van de veer. Alleen ik krijg maar geen goede grafiek in excel kan iemand mij helpen?

De gegevens:

aantal gewichtjes (links), uitrekking(cm) rechts.

0 = 0
1 = 1,1
2 = 2
3 = 3
4 = 3,9
5 = 4,8
6 = 5,5
7 = 6,5

Dus, 7 gewichtjes en achter elk gewichtje staat de uitrekking.

De horizontale as moet het aantal gewichtjes zijn. En de verticale as de uitrekking in cm.
Als het goed is komt er een lineare lijn uit.

Als je me zou willen helpen super bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2010, 19:23
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij kan je gewoon bij 'invoegen' en dan naar grafiek. Dan krijg je een tabel waar je de gegevens moet invullen en krijg je er automatisch een grafiek uit.
Oud 18-11-2010, 19:45
mutsjaah
mutsjaah is offline
ja dat had ik al gedaan enzo.. maar dan krijg ik een grafiek met 2 lijnen die helemaal niet goed lopen enzo.. heel vaag en krijg het echt niet anders
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 19:57
Verwijderd
Ik kan ook niet zo goed grafieken maken in excel, maar zou je niet gewoon op millimeterpapier de grafiek kunnen tekenen en die dan later in het verslag invoegen?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 20:13
mutsjaah
mutsjaah is offline
ja dat moet ik dan maar doen..
iig bedankt
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 20:14
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Je kunt het veel makkelijker in Word doen.
Oud 18-11-2010, 20:27
Diamera
Diamera is offline
Ik weet wat je bedoelt denk ik, dat heb ik ook heel vaak. Heb je excel 2007 of 2010?

Dan moet je de gewichtjes onder A zetten, de uitrekking onder B. Selecteer nu de gegevens onder A. Als grafiektype moet je ''spreiding'' kiezen. Dan krijg je misschien in 1 keer de goede lijn, misschien niet. Zo niet, dan moet je rechtsklikken op de grafiek, dan iets van gegevens selecteren, en dan krijg je een schermpje met iets van pijlen en reeksen. Dan ga je op Reeks 1 staan, klik je op bewerken, en daar kun je voor zowel de X als de Y as gegevens selecteren: ga het balkje voor de X staan, en selecteer nu de gegevens in de cellen onder A. Ga nu in het balkje eronder staan, en selecteer de gegevens onder B. Het klinkt echt als een lang verhaal hier, maar het is zo gebeurd.

Ik snap alleen niet hoe je hier je assen kunt benoemen, dat kan ik niet vinden in de nieuwe excel
Edit: Nu wel, hieronder

Hopelijk lukt het je, het is lastig uit te leggen als je het niet voor kunt doen. Succes!

Laatst gewijzigd op 19-11-2010 om 13:50.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 13:49
Diamera
Diamera is offline
O ja assen kun je benoemen door de grafiek aan te klikken, de taakbalk verandert dan, en vervolgens klik je op indeling -> astitels. Vinden ze ook erg belangrijk bij natuurkunde xD
Hopelijk heb je er nog wat aan, maar volgens mij heb je er inmiddels al eentje met de hand getekend als ik het zo lees
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 14:23
mutsjaah
mutsjaah is offline
hee ja bedankt, maar ik ging proberen maar het lukte me nogsteeds niet helemaal.. dus ik heb hem uiteindelijk getekend..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 18:49
hookee
hookee is offline
Bij mij lukt 'ie wel;
Vul de getallen onder elkaar in, zoals je start in je topic.
Kies voor 't icoon grafiek en kies de XY scatter optie (en dan midden links) klik door en door en voilá.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten