Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Beste Dark_One, bedankt voor je reactie!
Je antwoord op 1 en 2 snap ik helemaal. Echter snap ik 3 nog niet helemaal... Ik zie nu inderdaad dat L1 en L2 helemaal niet berekend hoeven te worden. Voor de duidelijkheid heb ik even nieuwe vragen gemaakt: 4)Waar het dus op neer komt is dat ik de rode pijl en de grijze pijl Fz moet berekenen aan de hand van Fdrag (groene pijl). ? 5)Echter, Fz kan ik toch ook berekenen met Fz = m*g = 0,01 * 9,81 = 0,0981 N. Maar als ik die zou berekenen met de stelling van pyth. dan kom ik op een heel ander antwoord uit voor Fz. Namelijk: a = 1/2*wortel(2*1,6) = 0,89N. Nogmaal bedankt, het begint nu allemaal veel duidelijker te worden. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Dus, als ik het nu helemaal begrijp:
- De horizontale component van Fdrag is de rode pijl - De verticale component van Fdrag is nog een lijn trekken tussen de rode en de groene pijl Juist? Zo nee zou jij dan voor mij misschien een paintje willen maken? Opnieuw bedankt, je hebt me goed geholpen! |
![]() |
|
![]() |
Ah dus dat mag toch! Ik vond het inderdaad al zo raar om er een te maken tussen de rode en de groene pijl. Maar tergelijkertijd wist ik ook niet dat het is toegestaan om er twee over elkaar te trekken. Nu kom ik er dus helemaal uit!
eigenlijk had ik Fz dus niet moeten tekenen ![]() Beiden bedankt voor jullie hulp! |
![]() |
|
![]() |
natuurlijk mag dat, er kunnen meerdere krachten in één richting werken. als je het zo grafisch uitwerkt op een toets o.i.d. is het wel aan te raden om de twee pijlen dan nét iets naast elkaar te tekenen, voor de duidelijkheid.
eigenlijk komt het er in theorie op neer dat er 2 krachten zijn die de kogel afremmen: de (lucht)wrijvingskracht Fdrag en de zwaartekracht Fz. Fdrag werkt precies tegen de richting van de kogel in, dus in de richting van de groene pijl. Fz werkt altijd recht naar beneden, dus in de richting van de grijze pijl. Fdrag zou je voor de eenvoud kunnen ontbinden in een horizontale en verticale component. De horizontale component is dan de rode pijl en de verticale component werkt in de richting van de grijze pijl. Als de vraag is wat de totale horizontale kracht op de kogel is, is dat dus de horizontale component van Fdrag. De totale verticale kracht is de verticale component van Fdrag PLUS de zwaartekracht. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|