Oud 07-03-2011, 12:14
Nyawa
Nyawa is offline
Een vraag over de nieuwe regelingen:

Ik wil graag nog een tweede master gaan doen nadat ik dit jaar mijn eerste master afrond. Om geen instellingsgeld te hoeven betalen is mijn plan om mijn bul voor de eerste master nog niet aan te vragen, zodat ik ingeschreven kan blijven staan, ook al heb ik alle onderdelen dan afgerond. Omdat de afstudeerdatum bij mijn faculteit (Letteren aan de RUG) wordt bepaald aan de hand van het laatst geregistreerde cijfer, blijft mijn afstudeerdatum dan gewoon 30 april (of misschien 31 mei). Tot zover niets aan de hand.

Behalve als de plannen voor de langstudeerboete doorgaan. Omdat mijn tweede master een tweejarige master is, heeft ingeschreven blijven staan voor de eerste master als consequentie dat ik mijn bul voor mijn eerste master pas na drie jaar kan aanvragen. Dat betekent dat ik dan officieel langer dan een jaar uit loop, als de langstudeerboete wordt geheven naar de datum waarop je je bul ontvangt. Wordt de langstudeerboete geheven op basis van wanneer je alle examenonderdelen van je studie hebt afgerond, dus de datum van je laatste resultaat, dan is er natuurlijk geen probleem.

Mijn vraag is kort gezegd dus of ik die langstudeerboete in mijn situatie wel of niet kan ontwijken. Moet je €3000 euro betalen als je meer dan een jaar later je laatste studieresultaat behaalt? Of moet je €3000 euro betalen als je je bul meer dan een jaar later ontvangt?

Dat laatste leek me eerlijk gezegd wat vreemd. Mijn bachelorbul kreeg ik destijds ook pas vijf maanden nadat ik officieel was afgestudeerd en een studiegenootje moest elf maanden op haar bul wachten. Dan lijkt het me niet helemaal eerlijk om studenten daarop af te gaan rekenen, alleen maar omdat de bulaanvraag bij bepaalde instellingen langer duurt dan bij andere.

(Ik heb het geld er trouwens wel voor over hoor, ik zie het als investering, dus ik ga die tweede master sowieso wel doen. Maar als het niet per se hoeft, is het natuurlijk wel zo prettig.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten