Hallo iedereen!
Wij hebben slakken in de tuin, echt kolonies, vooral van die bruine naaktslakken. En ze vreten een groot deel van de planten kaal. We hebben al verschillende dingen geprobeerd om de schade te beperken, en dit is hoe het uitpakte:
- Biologisch afbreekbare slakkenkorrels. Kropen ze vrolijk doorheen, ik weet niet of ze er van hebben gegeten of niet, maar het is in ieder geval niet effectief.
- Schoteltjes bier neerzetten, op aanraden van de buurman. Het zou ze aantrekken en vervolgens verzuipen. Ze kwamen er wel op af, trouwens ook toen er per ongeluk nog een lege bierfles in de tuin stond, maar kropen er in beide gevallen gewoon weer uit. Het waren ook niet zulke diepe schaaltjes, want om nou de mooiste schaaltjes buiten te zetten voor de slakken.

En ook moet je ze er dan afschudden, en dat vind ik vies.
- Verzamelen en gewoon op een andere plek dumpen. Helpt wel een voor beperkte tijd, maar je vindt ze, zeker in onze tuin, nooit allemaal en die planten zich ook weer fijn voort.
- Vogels lokken, maar dat deden we met voedsel, en dat is in de zomer niet zo goed voor ze, en dan laten ze de slakken weer liggen
Weet iemand dé remedie tegen slakken? Schadelijke giffen of bestrijdingsmiddelen wil ik niet tegen ze inzetten vanwege gezondheidsrisico's voor de rest van de dieren en het milieu. Misschien met bepaalde planten ofzo, of een natuurlijke vijand zoals een parasiet of een schimmel o.i.d.?
Heel erg bedankt voor het lezen, en ook voor eventuele tips!