Oud 27-10-2011, 16:04
Cube Man
Cube Man is offline
Hallo,

Ik zit (een beetje) met een probleem en wil even m'n ei kwijt, en misschien heeft iemand nog tips voor mij .

Ik zit momenteel in de 6e van het vwo en ben 16 jaar, ik heb een vaste vriendengroep van 3 jongens met wie ik me gewoon op mn gemak voel en altijd chill kan praten. Ik ga daar veel/altijd in de lessen/pauzes mee om en ook na school doen we vaak dingen dus dat zit wel snor.

De laatste tijd gaan we als groep om met andere 'groepen' om en dan merk ik aan mezelf dat ik veel stiller ben dan ik eigenlijk wil, van nature ben ik meer een luisteraar dan een spreker, maar als ik dit echt door heb ga ik me hieraan ergeren en wou ik dat iets spontaner was. Je zou zeggen van, praat dan gewoon wat meer, maar dit lukt me niet. Ik ben bang dat ik iets doms zeg, of ik weet echt niets om in te brengen. Ik voel me ook veel minder ontspannen dan als ik met m'n vrienden omga.

Een ander voorbeeld is als ik met een bepaald meisje praat en het eigenlijk alleen maar over (vind ik) beetje saaie serieuze dingen als school/sport gaat. Er heerst een bepaalde spanning (ik heb het gevoel dat ze iets voor me voelt) en dat doet het gesprek geen goed. Bij een ander meisje heb ik dit veel minder, omdat zij veel relaxter is en het meer klikt.

Mijn vraag is dan dus ook hoe kan ik die spanning weg halen? Ik voel me op dat soort momenten echt niet op mijn gemak en wil in zo'n groepsgesprek het liefst uit het gesprek weg maarja dat gaat niet zo makkelijk.

Bedankt voor het lezen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2011, 17:30
Verwijderd
Wat zijn je eigen hobby´s? Ik neem aan dat je daar plezier aan hebt, dus dan kun je daarover vertellen. Je kunt ook andere mensen naar hun hobby's vragen, of vragen of ze ook sporten. Dan heb je een goed gespreksonderwerp.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 18:14
Cube Man
Cube Man is offline
Dat soort dingen weet ik ook wel, maar daar ben je na een tijdje over uitgepraat met haar. En bij groepsgesprekken is er meestal al iets bezig over een onderwerp waar ik niet zoveel over af weet, ik ben nogal slecht in over koetjes en kalfjes praten.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 18:17
Verwijderd
Dan zou ik zeggen oefen je eens wat in over koetjes en kalfjes praten. Ga films kijken om te zien waar ze daar over praten ofzo. Waar praten je vrienden zoal over? En waarom weet jij daar niets vanaf? Waar je niets vanaf weet valt te leren
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 18:27
Cube Man
Cube Man is offline
Ik ben er ook mee bezig het te oefenen, het gaat gelukkig al een stuk beter dan vorig jaar toen ik mezelf sociaal echt een ramp vond . Uh tja over van alles, maar ik kan mezelf meer laten gaan bij mn vrienden omdat zij al weten hoe ik echt ben, bij nieuwe mensen/mensen die ik niet zo goed ken vind ik dit altijd lastig en ben ik meer gespannen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2011, 16:20
Verwijderd
+ Accepteer dat jij wat introverter bent. Tegenwoordig denkt iedereen maar extrovert te moeten zijn en nikszeggende dingen eruit moet flappen. Dat noemen ze dan 'prettig gestoord', maar eigenlijk is dat helemaal niet zo prettig. Luisteren en rustig praten over inhoudelijke dingen is veel mooier. En dat past meestal bij mensen die wat introvertie hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 19:21
Knaagdier
Knaagdier is offline
Hard to get spelen en altijd meiden zwoel aankijken, doe ik altijd!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2011, 18:28
Verwijderd
Ik ehm, ben denk ik prettig gestoord.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2011, 20:18
Verwijderd
Zoals Mr.Lonely al zegt, men denkt tegenwoordig al gauw dat je extrovert moet zijn.
Introverte mensen hebben dan misschien maar wat minder inbreng maar hebben het misschien wat meer op inhoudelijke en diepe onderwerpen, het zijn ook meestal de (diep) denkers. Zitten boordevol veel informatie en uiten zich "soms" wat moeilijker/minder dan de ander. Houden niet van opvallen en trekken zich wat meer terug. Ik herken jou verhaal namelijk heel erg. In mijn eigen vriendengroep voel ik me nog goed en geaccepteerd maar wanneer het groter word en er individuen tussen komen waarbij ik een slecht gevoel heb ben ik erg terughoudend, bij mijzelf.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 23:40
art4live
art4live is offline
Ik had precies hetzelfde probleem en kep er uiteindelijk geen oplossing voor gevonden werd beetje buitenbeentje.
Punt is wil je er nog echt bij horen bij dat groepje denk ik dat je je toch over je angst moet heenzetten en maar gewoon je mening geven als je dat vaak doet dan is het toch ook niet meer gek zelfs al slaan die meningen soms nergens meer op
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten