Hallo,
Ik zit (een beetje) met een probleem en wil even m'n ei kwijt, en misschien heeft iemand nog tips voor mij

.
Ik zit momenteel in de 6e van het vwo en ben 16 jaar, ik heb een vaste vriendengroep van 3 jongens met wie ik me gewoon op mn gemak voel en altijd chill kan praten. Ik ga daar veel/altijd in de lessen/pauzes mee om en ook na school doen we vaak dingen dus dat zit wel snor.
De laatste tijd gaan we als groep om met andere 'groepen' om en dan merk ik aan mezelf dat ik veel stiller ben dan ik eigenlijk wil, van nature ben ik meer een luisteraar dan een spreker, maar als ik dit echt door heb ga ik me hieraan ergeren en wou ik dat iets spontaner was. Je zou zeggen van, praat dan gewoon wat meer, maar dit lukt me niet. Ik ben bang dat ik iets doms zeg, of ik weet echt niets om in te brengen. Ik voel me ook veel minder ontspannen dan als ik met m'n vrienden omga.
Een ander voorbeeld is als ik met een bepaald meisje praat en het eigenlijk alleen maar over (vind ik) beetje saaie serieuze dingen als school/sport gaat. Er heerst een bepaalde spanning (ik heb het gevoel dat ze iets voor me voelt) en dat doet het gesprek geen goed. Bij een ander meisje heb ik dit veel minder, omdat zij veel relaxter is en het meer klikt.
Mijn vraag is dan dus ook hoe kan ik die spanning weg halen? Ik voel me op dat soort momenten echt niet op mijn gemak en wil in zo'n groepsgesprek het liefst uit het gesprek weg maarja dat gaat niet zo makkelijk.
Bedankt voor het lezen