Oud 12-08-2002, 20:46
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Op discovery zag ik laatst iets erover... ik heb niet erg goed opgelet.

Maar linkerhersenhelft is systematisch, logisch, enzo.

En rechter is emotioneel, artistiek enz...

En 1 v/d 2 is dominant en bij extreme gebeurtenissen kan dat wijzigen.

Is dit correct? (voortaan zal ik wel opletten)

Het zou goed kunnen verklaren hoe ik een keer (toen ik over zelfmoord dacht - toen ik een jaar werd gepest om alles wat ik was) plotseling radicaal veranderde van emotioneel naar rationeel.
Oud 12-08-2002, 21:03
Doc
Doc is offline
Het zou ook adaptief kunnen zijn tussen twee helften, dus dat de ene een beeld van de andere overneemt en het binnen het eigen kader (emotioneel of rationeel) een standpunt gaat overnemen.

Maar die wisseling zou ook heel goed mogelijk zijn, moet ik eens gaan uitzoeken, ik vind deze vraag wel interessant
Oud 12-08-2002, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

En rechter is emotioneel, artistiek enz...
Het is net andersom
Beter opletten bij discovery
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 21:12
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:
Het is net andersom
Beter opletten bij discovery
http://www.pieterlangedijk.com/lezin...senhelften.htm

Motoriek links activeert rechts .. remember?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 21:19
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
http://www.pieterlangedijk.com/lezin...senhelften.htm

Motoriek links activeert rechts .. remember?
Ik wel

Citaat:
de rechter hersenhelft hangt vooral samen met gevoel, onder andere gevoelens van verdriet, blijheid en kunstzinnigheid; ook hangt de rechter hersenhelft samen met het zien van gehelen, intuïtie en contact met het lichaam
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

De rechter hersenhelft is artistiek, logisch, en goed in het ruimtelijk inzicht.
Dat is iets anders dan Rerisen Phoenix stelt.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 21:23
Rerisen Phoenix
ik zei dus dat ik niet goed oplette

maar bedankt voor aanvullen en corrigeren. -

belangrijkste verschil is dat ik voor verandering emotioneel was... ook sociaal, vriendelijk, enz... daarna rationeel en egoïstisch en bij voorkeur onvriendelijk. - qua kunnen is er weinig veranderd... ik was goed in Wiskunde en ben het nog steeds
Oud 12-08-2002, 21:33
Verwijderd
ik heb nog nooit gehoord van een verandering die min of meer plotseling voorkomt.

Wel interessant om eens te onderzoeken
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 21:36
Verwijderd
Beide hersenhelften zijn in constante samenwerking met elkaar. Zoals ook in dat ene artikel staat, is er sprake van verschillende lagen.

Het wisselen van de dominantie kun je vergelijken met een tennisarm. Stel je tennist altijd met rechts. Dan is rechts je goede arm .. maar wanneer je jezelf forceert met links te tennissen dan zul je na verloop van tijd met links beter worden.

Als je ineens dingen systematisch en rationeel tracht te bekijken, dan zul je dus de linkerhelft stimuleren .. concentreer je jezelf meer op het gevoel en op creativiteit, dan stimuleer je de rechterhelft.

Conclusie? Een wisseling is zonder meer mogelijk, maar weet je wat nog leuker is? Het afwisselen van je denkpatronen. Dingen zowel rationeel als emotioneel bekijken .. of gewoon jezelf in verschillende taken trainen.

Systematisch dingen beredeneren, doe ik bijvoorbeeld bij het programmeren. Net zo goed schrijf ik echter gedichten en probeer allerlei grafische hoogstandjes te ontwikkelen

Ben altijd met iets anders bezig .. waardoor ik dus beide helften stimuleer.

Je vaardigheid in Wiskunde is ook niet meer dan een oefening. Zolang je het bijhoudt, zal deze ook niet verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 21:55
Rerisen Phoenix
Ik bekijk dingen inderdaad op beide manieren, maar de rationele bepaalt mijn handelen. De emotionele inschatting is meer om in te schatten hoe andere mensen verwachten dat ik zal handelen of hoe ik moet handelen om ze dit te laten geloven.

Rationeel is dus de baas ahw en de rest gebruik ik meer om te misleiden en inschatten. - Maar op basis van emoties handel ik bewust en geforceerd bijna niet meer.

Maar ze kunnen ook genot opleveren en dan kijk ik ahw rationeel naar voor- en nadelen van het inwilligen van het 'verzoek' van die emotie en handel dan al dan niet zoals die emotie wil.
Oud 12-08-2002, 22:03
Rerisen Phoenix
En wat gebeurt er als je dingen systematisch en rationeel probeert te bekijken en creatief tracht te zijn en gevoel van denkwijze degradeert tot niet meer dan een sensor?

Citaat:
eddie schreef:
ik heb nog nooit gehoord van een verandering die min of meer plotseling voorkomt.

Wel interessant om eens te onderzoeken
Hoe situatie was... ik was meer dan 6 maanden erg gepest op school. Zo erg dat ik er zo ziek van werd dat ik in ziekenhuis moest worden opgenomen, ik was depressief, had minderwaardigheidscomplex enz... op gegeven moment begon ik zelfs over zelfmoord te denken en toen sloeg ergens... ik weet niet precies waar.... alles om.

Ik was gewoon in één keer heel anders... beetje als herboren, herrezen (vandaar die nickname). Ik heb al gezegd hoe ik voor en na was... - ik herinner me nog wel een plotselinge agressieve piek in mezelf die nergens vandaan leek te komen - en die mogelijk veranderingen heeft geforceerd.
Een verklaring kan zijn dat ene hersenhelft ahw genoeg kreeg van de andere... de toen dominante zou dan zelfmoord willen plegen dus wordt hij weggestoten en overgenomen... - dit is een kloppende verklaring.

Maar ik had ook al 3 andere (psychologische) verklaringen voor wat en hoe het gebeurde. (2 verklaringen die samen een derde werden... - als jullie hersendominantiegedoe erg reëel vinden EN er meer van weten dan ik dan wordt deze het of wordt deze gemengd met de andere 2)
Oud 12-08-2002, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Het zou goed kunnen verklaren hoe ik een keer (toen ik over zelfmoord dacht - toen ik een jaar werd gepest om alles wat ik was) plotseling radicaal veranderde van emotioneel naar rationeel.
Zoiets kan bij mij ook wel gebeurd zijn... maar het schijnt ook gewoon in de puberteit te veranderen.

Bij mij klopte er iets niet... *zoekt op*

links: wiskunde, logische problemen; onthouden van namen, data, feiten; taalvaardigheid (spreken, lezen, schrijven)

rechts: muzikaliteit; fantasie en dromen; aanleg voor tekenen/schilderen/etc.

Het is mogelijk dat bij linkshandigen dit omgekeerd is.

Welke er dominant is bij mij weet ik nou niet Ik denk vrij logisch na (hoewel ik niet bijzonder goed ben in wiskunde, maar ook nie slecht), en mijn taalvaardigheid is behoorlijk goed ontwikkeld; ik ben ook wel goed in het onthouden van dingen, maar ben ook muzikaal, creatief, en heb een grote fantasie en droom ontzettend fanatiek. Geen idee welke kant er nou dominant is.... ik ga geloof ik toch maar voor rechts (of is dat links bij mij? Ik ben links)...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:
Geen idee welke kant er nou dominant is.... ik ga geloof ik toch maar voor rechts (of is dat links bij mij? Ik ben links)...
Als je linkshandig bent, is je rechter hersenhelft meestal dominant.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:
links: wiskunde, logische problemen; onthouden van namen, data, feiten; taalvaardigheid (spreken, lezen, schrijven)

rechts: muzikaliteit; fantasie en dromen; aanleg voor tekenen/schilderen/etc.
Als je links bent, is meestal de rechterhelft dominant en vice versa.

Maaaaaaaaar Ik ben dus linkshandig en:

-> Goed in Wiskunde en logische problemen.
-> Slecht in het onthouden van namen.
-> Goed in het onthouden van data en feiten (getallen, maar ook in welke module ik 3 jaar geleden een foutje heb ontdekt in een programma bijvoorbeeld).
-> Gemengde taalvaardigheid (goed in lezen en schrijven, minder in spreken - kom vaak niet op de juiste woorden bij het praten, maar wel bij het schrijven :/ )

-> Absoluut niet muzikaal
-> Levendige fantasie.
-> Geen aanleg voor tekenen / schilderen etc .. maar wel voor grafische designs op de computer.

Wat een zooitje
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 11:25
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Kan het niet zijn dat ze allebei even zwaar meetellen, want ik heb eigenlijk van alles wel wat, maar dat zal wel niet kunnen he?

ik ben namelijk wel goed in talen en dingen onthouden enzo, wiskunde kan ik ook wel redelijk, maar ik heb ook een hele grote fantasie, kan wel verhalen schrijven, een beetje tekenen en muziek wil soms ook wel lukken dus ik snapt niet meer.

Kunnen die helften ook gewoon zomaar wisselen?? zonder aanleiding. Dat zou namelijk wat logischer voor mij zijn, het hangt er bij mij altijd helemaal vanaf of ik in een goede bui ben om iets te schrijven of iets van mijn wiskunde te snappen, maar het heeft nooit echt iets te maken met bepaalde emoties.
Oud 13-08-2002, 11:31
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Morgan schreef:
ehh iets over vlinders en wolken? ( just kidding)
maarreh ontopic: ik weet niet welke hersenhelft bij mij beter ontwikkeld is; ik ben vooral logisch ingesteld maar ik houd me ook graag met gevoel bezig; m'n verstand heeft wel het laatste woord.

Laatst gewijzigd op 13-08-2002 om 11:35.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:

maarreh ontopic: ik weet niet welke hersenhelft bij mij beter ontwikkeld is; ik ben vooral logisch ingesteld maar ik houd me ook graag met gevoel bezig; m'n verstand heeft wel het laatste woord.
Hoezo irritant?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten