Oud 25-01-2012, 19:59
liiiselooot
liiiselooot is offline
hoi, ik vroeg mij af,
wat is een ruggenmergpunctie en waarvoor dient het juist?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 21:43
Verwijderd
Bij een ruggenmergpunctie wordt een beetje
hersen- en ruggenmergvocht met een naald opgezogen. waar het voor dient.. ik denk onderzoek, not sure
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 09:28
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
volgens mij wordt het vaak gebruikt om bepaalde vormen van kanker te ontdekken...
Oud 26-01-2012, 10:31
Moguri
Moguri is offline
Zo moeilijk is googelen niet.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 10:59
HangInThere
HangInThere is offline
Ruggenmergpuncties bestaan niet. Het is een ruggenprik of lumbaalpunctie. Als je daar op googelt vind je uitgebreide informatie.
Oud 26-01-2012, 18:26
liiiselooot
liiiselooot is offline
Citaat:
Zo moeilijk is googelen niet.
ik heb het gegoogeld maar het was nogal redelijk onduidelijk
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 18:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat wil je precies weten dan? Hier staat bijvoorbeeld al best wat informatie.

Over het algemeen krijg je zo'n punctie om liquor (hersenvocht) af te nemen. Dat kan op het lab onderzocht worden. Waar het op onderzocht wordt is heel verschillend en hangt af van de reden waarom ze het af nemen. Zo kan je bijvoorbeeld kijken welke stoffen er in voorkomen (eiwitten, glucose, rode en/of witte bloedcellen. Ook kan je testen op de aanwezigheid van antistoffen tegen bijvoorbeeld borrelia (ziekte van Lyme) of Lues (Syfillis) die kunnen duiden op een recente of doorgemaakte infectie met die ziekteverwekkers.

In zeldzame situaties kan je ook onderzoeken of er kwaadaardige (tumor)cellen in voorkomen bijvoorbeeld bij leukemie of een non-hodgkin lymfoom. Dat wordt eigenlijk alleen gedaan als je al gediagnostiseerd bent met leukemie of een non-hodgkin lymfoom en ze dan willen weten of het ook in je ruggenmerg of hersenen zit.
Oud 28-01-2012, 20:00
liiiselooot
liiiselooot is offline
Citaat:
Wat wil je precies weten dan? Hier staat bijvoorbeeld al best wat informatie.

Over het algemeen krijg je zo'n punctie om liquor (hersenvocht) af te nemen. Dat kan op het lab onderzocht worden. Waar het op onderzocht wordt is heel verschillend en hangt af van de reden waarom ze het af nemen. Zo kan je bijvoorbeeld kijken welke stoffen er in voorkomen (eiwitten, glucose, rode en/of witte bloedcellen. Ook kan je testen op de aanwezigheid van antistoffen tegen bijvoorbeeld borrelia (ziekte van Lyme) of Lues (Syfillis) die kunnen duiden op een recente of doorgemaakte infectie met die ziekteverwekkers.

In zeldzame situaties kan je ook onderzoeken of er kwaadaardige (tumor)cellen in voorkomen bijvoorbeeld bij leukemie of een non-hodgkin lymfoom. Dat wordt eigenlijk alleen gedaan als je al gediagnostiseerd bent met leukemie of een non-hodgkin lymfoom en ze dan willen weten of het ook in je ruggenmerg of hersenen zit.
dankje (; ik had niet de juiste informatie gevonden omdat ik gegoogeld had op ruggemergpunctie in plaats van lumbale punctie maar nu is het duidelijk, bedankt (;
Met citaat reageren
Oud 28-01-2012, 21:11
indigo
indigo is offline
Wat Daantje zegt, en in de meer spoedeisende situaties wordt een lumbaalpunctie ook gedaan om te ontdekken/bevestigen of je een hersenvliesontsteking (meningitis) hebt.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten