Hoi,
Toen ik een jaar of twee was hebben ze mijn ogen rechtgezet (ik was zo scheel dat ik alleen mijn neus zag) en me een bril gegeven. Mijn linkeroog is lui, die heeft een afwijking van +6 (ongeveer). Mijn rechteroog doet het een heel eind beter; die heeft een afwijking van 3.75. Vroeger moest ik mijn rechteroog afplakken om het luie oog te dwingen om te werken. Ze zeiden dat het vanzelf recht zou groeien en dat ik tegen mijn tiende geen bril meer nodig zou hebben, maar dat is niet gebeurd.
Nu is het zo dat ik in de praktijk alleen mijn rechteroog gebruik. Dat hebben ze getest met een bril met twee glazen, en dat je met het linkerglas de ene helft zag en met de rechterglas de tweede helft. Toen zag ik de linkerhelft dus niet. Wel als ze de rechterglas bedekten. Ze hebben ook dat oog getest en het heeft een grote afwijking natuurlijk, maar werkte wel helemaal.
Nu merkte ik een tijd geleden dat mijn rechteroog andere kleuren ziet dan mijn linkeroog. Niet dat er echt hele kleuren verdwijnen, maar als ik mijn rechteroog dichtdoe zie ik amper iets in het donker en zijn ook heldere tinten veel vager, donkerder en schimmiger. Dat is zowel met bril als zonder bril. Betekent dat dan dat mijn linkeroog toch echt zijn powers aan het verliezen is omdat ik hem niet gebruik? En kan ik daar wat aan doen zonder de hele dag als een piraat rond te lopen? Of is het gewoon normaal omdat die slechter ziet?
Liefs!
|