Oud 08-02-2012, 15:19
Verwijderd
Hoi,

Toen ik een jaar of twee was hebben ze mijn ogen rechtgezet (ik was zo scheel dat ik alleen mijn neus zag) en me een bril gegeven. Mijn linkeroog is lui, die heeft een afwijking van +6 (ongeveer). Mijn rechteroog doet het een heel eind beter; die heeft een afwijking van 3.75. Vroeger moest ik mijn rechteroog afplakken om het luie oog te dwingen om te werken. Ze zeiden dat het vanzelf recht zou groeien en dat ik tegen mijn tiende geen bril meer nodig zou hebben, maar dat is niet gebeurd.
Nu is het zo dat ik in de praktijk alleen mijn rechteroog gebruik. Dat hebben ze getest met een bril met twee glazen, en dat je met het linkerglas de ene helft zag en met de rechterglas de tweede helft. Toen zag ik de linkerhelft dus niet. Wel als ze de rechterglas bedekten. Ze hebben ook dat oog getest en het heeft een grote afwijking natuurlijk, maar werkte wel helemaal.
Nu merkte ik een tijd geleden dat mijn rechteroog andere kleuren ziet dan mijn linkeroog. Niet dat er echt hele kleuren verdwijnen, maar als ik mijn rechteroog dichtdoe zie ik amper iets in het donker en zijn ook heldere tinten veel vager, donkerder en schimmiger. Dat is zowel met bril als zonder bril. Betekent dat dan dat mijn linkeroog toch echt zijn powers aan het verliezen is omdat ik hem niet gebruik? En kan ik daar wat aan doen zonder de hele dag als een piraat rond te lopen? Of is het gewoon normaal omdat die slechter ziet?

Liefs!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2012, 19:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook een lui oog. Al sinds ik klein ben maar ik ben nooit geopereerd omdat mijn arts dacht dat het dan de andere kant scheef op zou staan omdat het recht zou trekken. Wel heb ik een tijd mijn goede oog af moeten plakken. Bij mij heeft dat goed geholpen want ik kijk nu niet scheel meer (behalve als ik heel erg moe ben). Ik draag nu een bril en m'n luie oog is idd ook slechter dan m'n goede oog. Wat de opticiën bij mij gedaan heeft is m'n luie oog de goede sterkte geven en m'n goede oog net een kwartje minder dan ie eigenlijk nodig heeft zodat m'n luie oog gestimuleerd wordt om daar ook mee te kijken. Bij mij werkt dat goed. Zonder bril kijk ik eigenlijk met een oog (m'n goede) maar met bril kijk ik met twee ogen. Ik heb niet het idee dat ik kleuren anders zie met m'n ene of andere oog maar bij mij is m'n sterkte ook minder en het verschil in sterkte is ook minder groot. Welilcht zou je eens met je opticiën kunnen overleggen of zoiets wat ik heb een optie voor je is?
Oud 08-02-2012, 20:09
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb geen lui oog gehad, maar ik zie met beide ogen niet exact dezelfde kleuren: mijn ene oog ziet alle kleuren wat meer in grijstinten. Maar de oogarts heeft daar ooit over gezegd dat dat vaker voorkomt en geen kwaad kan.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2012, 09:32
Verwijderd
Ik heb geen lui oog, en mijn ogen hebben allebei -7 maar ik heb geen oogaandoening ofzo, maar met mijn linkeroog zie ik wel iets verzadigder kleuren dan met mijn rechteroog; met mijn rechteroog is het net wat bleker of fletser. Ik zie het verschil alleen als ik er op let en zowel met als zonder bril.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2012, 20:59
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
bij mij hebben ze m'n ogen ook recht gezet! (: moest ook afplakken etc... ze zeiden me ook dat ik nooit een bril ging moeten dragen. nou , niet dus. rond m'n 14e begonnen m'n ogen terug te verslechteren. maar tis niet echt een groot probleem bij me, ik heb -2. ik heb niet echt last van andere kleuren ofzo, maar ik merk wel, bvb bij m'n linkeroog, dat die rapper vermoeid is dan m'n rechteroog. ik denk dat het redelijk normaal is... als je er niet veel last vn hebt of geen last van hebt in het dagdagelijkse leven zou ik er niet al te veel aandacht aan geven eerlijk gezegd, geeneen oog ish etzelfde!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2012, 02:04
Verwijderd
Ah! Dan zal het wel goed zijn. Dank jullie.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten