Oud 25-03-2012, 21:44
Borre
Borre is offline
Ik wil weer terug naar school en heb een waslijst aan vragen. Stukje achtergrond:

Lang geleden begon ik op het VWO. Door omstandigheden (vooral thuis) ben ik afgezakt naar het VMBO(-T), waarvoor ik niet veel deed maar wat ik wel haalde. Hierna ben ik terug gegaan naar de HAVO, maar niet geslaagd.

Inmiddels ben ik 21 jaar en gaat het een stuk beter. Sinds kort werk ik full-time in een telefoonwinkel. Toen ik daar begon had ik al het plan terug te gaan naar school na wat gespaard te hebben, maar ik houd bij lange na niet genoeg over om binnen redelijke termijn wat op te bouwen (ik betaal 300 euro kostgeld, 130 euro verzekering, telefoonrekening, reiskosten die ik maar voor 50% mag declareren
et cetera). In andere woorden, ik zie het punt niet langer te wachten met terug naar school gaan.

Ik vind mezelf te oud om terug te gaan naar de HAVO, maar wil wel graag een HBO opleiding doen. Ik begrijp dat dat mogelijk is met een intaketoets. Enfin, vragen...

Is zo'n intaketoets een algemene toets die door alle (openbare) opleidingen geaccepteerd wordt? Zo ja, waar kan ik zo'n toets maken en hoe vraag ik hem aan?

Heb ik een lagere kans om aangenomen te worden op een opleiding (er vanuit gaande dat ik slaag voor de toets) dan iemand die HAVO of VWO heeft afgerond?

Ik heb een openstaande studieschuld van 1800 euro. Moet ik die eerst afbetalen voordat ik weer recht heb op studiefinancering/studielening(en)?

In welke maanden beginnen opleidingen ongeveer? Verschilt dit per opleiding?

Ik weet nog niet precies welke richting ik op wil, weet wel dat ik niet in Nederland wil blijven. Aan te raden opleidingen of goede keuzetests in het algemeen?

Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2012, 23:00
DiceGFX
DiceGFX is offline
''Toelatingsexamen 21+
Heb je geen diploma waarmee je toelaatbaar bent tot de hbo-opleiding van je keuze, maar wil je toch graag starten? Volg dan het Toelatingstraject 21+. Rond je het traject succesvol af, dan kun je alsnog starten met de opleiding. Let op! Voor de Academische Pabo bieden we geen Toelatingstraject 21+ aan.''
Van de hogeschool rotterdam.

En 21+ vind ik niet te oud om nog naar de HAVO te gaan, veel ISK'ers zijn al 20+ en die komen in havo 4 terecht..

De studies beginnen in september als ik het goed heb, maar kan wel verschillen.

Over je studieschuld kan ik geen antwoord geven, je moet contact opnemen met DUO/ib-groep.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 06:09
Verwijderd
Ik verplaats je even naar Studiezaken.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 09:10
Verwijderd
Zo'n 21+ examen, wat DiceGFX al zegt, wordt vaak aangeboden, maar niet voor alle opleidingen. Dat moet je dus even controleren bij de opleiding die jij wil gaan doen. Als je wil beginnen met studeren zul je wel moeten wachten tot september, hbo heeft vaak (maar volgens mij ook niet altijd) 2 instroommomenten, september en februari. Februari ben je nu toch echt te laat voor. Maar ook dat is inderdaad opleidingsafhankelijk.

Je hebt niet de kans dat je niet wordt aangenomen omdat je een 21+ test hebt gedaan in plaats van havo, zolang er voor jouw opleiding verder geen eisen gesteld worden. Als je bijvoorbeeld geneeskunde had willen gaan doen, dan was je in een bepaalde lotingsgroep terecht gekomen, omdat je die 21+ test hebt gemaakt in plaats van vwo te hebben gedaan. Wederom; dat hangt van de studie af die je wil gaan doen, als die verder geen toelatingseisen heeft dan is er denk ik niet een kans dat je niet wordt toegelaten.

Wat betreft de openstaande studieschuld: Volgens mij maakt dat niets uit. Er zijn genoeg mensen die beginnen met hun opleiding maar dan weer stoppen, en daardoor een studieschuld creëren, maar die kunnen het jaar daarna ook weer gewoon stufi aanvragen en beginnen. Voor de zekerheid kun je altijd even contact opnemen met DUO zelf om het na te vragen, maar volgens mij moet het geen probleem zijn.

Welke opleiding je wil gaan doen: Het is voor ons natuurlijk lastig in te schatten wat je nu precies leuk vindt. Je zegt dat je niet in Nederland wil blijven. Hebben talen en dergelijke je interesse? Dan zou je een beetje die richting op kunnen kijken. Hou je niet zo van talen, dan zou je ook aan dingen als Internationale betrekkingen kunnen denken. Scholieren.com heeft in ieder geval zelf een studiekeuzetest gemaakt, die zou je eens kunnen invullen. Verder, als je een idee hebt over waar je wilt studeren, of enigzins een richting hebt, kun je altijd met de betreffende hogeschool contact opnemen om te vragen of zij nog ideeën hebben. Ga ook vooral langs bij open dagen om eens te kijken of het echt wat voor je is .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten