Oud 23-04-2012, 18:43
Verwijderd
Welk examen wordt voor jou het moeilijkst? En welk examen ga jij met twee vingers in je neus maken? En waar komt dat door?

Ik denk dat natuurkunde het lastigst wordt, omdat de manier van toetsen op het SE die we altijd gehad hebben wel erg anders is dan het toetsen op de manier van het CE. Dat wordt dus veel examens oefenen, maar ik ben er toch een beetje bang voor.

Ik verwacht dat scheikunde een heel stuk makkelijker wordt. We oefenen al sinds een half jaar eindexamens, en het valt me heel erg mee. Op de een of andere manier lijken de vragen niet echt lastig.
Advertentie
Oud 23-04-2012, 18:53
Epicurus
Epicurus is offline
Ik ben bang dat filosofie heel moeilijk gaat worden, omdat dit het eerste examen is nadat de stof weer is veranderd en het ontzettend veel is!

Het makkelijkste denk ik inderdaad ook scheikunde, omdat dit me goed afgaat op dit moment!

~
Oud 23-04-2012, 20:06
Verwijderd
Denk ook Natuurkunde, maar we zien wel^^.
Oud 23-04-2012, 20:10
lalalalie
lalalalie is offline
Die leestoets engels wordt een eitje, ben wel echt heel bang voor economie en frans.
Oud 23-04-2012, 21:37
Fairy-Tale
Fairy-Tale is offline
Ik ben het bangst voor Filosofie, Economie en Tehatex.. In economie ben ik niet zo goed en filosofie / tehatex is gewoon veel.
Oud 24-04-2012, 12:12
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik ga sowieso zakken (70% kans) maar mijn hoop om te slagen wordt weggenomen door natuurkunde en wiskunde A een beetje. Scheikunde kent helaas ook een aantal rotexamens.

Engels wordt een makkie, voor Duits en Nederlands maak ik me weinig zorgen. En MAW wordt veel argumenteren waar ik niet slecht in ben maar door m'n luiheid denk ik dat ik er met een 6 vanaf kom -_-

Laatst gewijzigd op 24-04-2012 om 13:39.
Oud 24-04-2012, 14:52
Cucumber.
Cucumber. is offline
Pff, ik heb geen idee; ik vind eigenlijk alles wel pittig, als ik de voorgaande examens tenminste zie.

Ik ben bang voor economie, omdat dat mijn enige onvoldoende is waar ik m'n CE mee inga. Vroeger had ik nog kunnen redeneren van 'oh, ik sta een 5,2, dus ik mag een 3,8 halen om met een 5 te slagen', maar dat gaat nu helaas niet echt meer. Wel denk ik dat het CE makkelijker is dan de SE's, omdat die van ons ook gewoon retemoeilijk waren.

Verder denk ik dat geschiedenis ook nog best pittig gaat worden, met al die Karels en Willems nu. Ik kan ze echt niet uit elkaar houden.

Ik denk eigenlijk wel dat wiskunde A en Nederlands wel te doen zijn. Van Duits, Engels en Frans weet ik het niet. Ik heb wel de bladen gezien waar je je antwoorden op moet invullen en bij Duits zijn er heel veel vragen. Kan een voordeel zijn, aangezien het dan kortere teksten zijn.

Maar ja, we zullen zien hè!
Oud 24-04-2012, 15:15
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik ben bang voor economie, omdat dat mijn enige onvoldoende is waar ik m'n CE mee inga. Vroeger had ik nog kunnen redeneren van 'oh, ik sta een 5,2, dus ik mag een 3,8 halen om met een 5 te slagen', maar dat gaat nu helaas niet echt meer. Wel denk ik dat het CE makkelijker is dan de SE's, omdat die van ons ook gewoon retemoeilijk waren.
Hoezo gaat dat niet meer? Je mag best een onvoldoende staan op je eindlijst, mits je 'm compenseert met in dit geval een 7, en je mag ook een 3,8 halen voor je CE - zolang het gemiddelde voor al je CE-cijfers maar een 5,5 is.

Verder vrees ik het meest voor Frans, we hebben bijna niet geoefend met eindexamens/lezen in het algemeen en Frans is echt zo'n muur tekst waar ik na één keer doorlezen soms niet eens zeker ben van het onderwerp. En verder twijfel ik een beetje aan Nederlands, want zoiets hebben we nog nooit gehad qua samenvatten enzo.

De rest is allemaal niet zo moeilijk denk ik. Voor Engels hebben we veel geoefend, en scheikunde, natuurkunde en wiskunde zijn hetzelfde als de SE's die we al een tijdje hebben. In biologie en economie ben ik best goed, dus dat zal ook wel gaan.
Oud 24-04-2012, 15:19
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Hoezo gaat dat niet meer? Je mag best een onvoldoende staan op je eindlijst, mits je 'm compenseert met in dit geval een 7, en je mag ook een 3,8 halen voor je CE - zolang het gemiddelde voor al je CE-cijfers maar een 5,5 is.

Verder vrees ik het meest voor Frans, we hebben bijna niet geoefend met eindexamens/lezen in het algemeen en Frans is echt zo'n muur tekst waar ik na één keer doorlezen soms niet eens zeker ben van het onderwerp. En verder twijfel ik een beetje aan Nederlands, want zoiets hebben we nog nooit gehad qua samenvatten enzo.

De rest is allemaal niet zo moeilijk denk ik. Voor Engels hebben we veel geoefend, en scheikunde, natuurkunde en wiskunde zijn hetzelfde als de SE's die we al een tijdje hebben. In biologie en economie ben ik best goed, dus dat zal ook wel gaan.
Weet ik, maar zoals ik in het andere topic al zei, haal ik meestal niet zo heel hoog voor alle andere vakken. :a Leesteksten ben ik niet echt goed in (ik sta wel nu allemaal zevens voor m'n talen, maar die staan er juist door m'n goede spreek- en schrijfvaardigheid) en voor m&o, geschiedenis en wiskunde haal ik ook geen denderende cijfers eigenlijk. Wel altijd voldoendes hoor, maar geen achten of negens.
Dus ik haal liever voor economie rond de 5 ofzo, dan zit ik sowieso meer safe dan met een 3,8. :a
Oud 24-04-2012, 15:21
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:

Heb je ook geen tips gekregen hoe je die dingen aan moet pakken? Anders wil ik je die wel even 'passen'. We hebben een hele lijst met hoe je zo'n samenvatting aan moet pakken, echt superhandig! Wel van belang dat je weet hoe zo'n ding in elkaar zit, want je kan er rond de 20 punten mee halen en meestal haal je wel redelijk snel al zo'n 14 of 15 punten.
Oud 24-04-2012, 15:23
Em.
Em. is offline
Citaat:
Heb je ook geen tips gekregen hoe je die dingen aan moet pakken? Anders wil ik je die wel even 'passen'. We hebben een hele lijst met hoe je zo'n samenvatting aan moet pakken, echt superhandig! Wel van belang dat je weet hoe zo'n ding in elkaar zit, want je kan er rond de 20 punten mee halen en meestal haal je wel redelijk snel al zo'n 14 of 15 punten.
Dat hebben we wel. Maar meer van, voor andere vakken heb ik zulke toetsen al echt gemaakt en dan weet je ook ongeveer welke cijfers je dan haalt. En het moeilijkste bij samenvatting vind ik inschatten hoe veel punten je voor elke vraag krijgt. Zo staat er soms 'Noem de argumenten die de schrijver geeft om zijn vorige conclusie te ondersteunen' - en dan blijkt dat je 13 argumenten moet vinden om 13 punten te scoren oid, terwijl ik misschien denk dat het er maar 4 zijn.
Oud 24-04-2012, 15:27
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Dat hebben we wel. Maar meer van, voor andere vakken heb ik zulke toetsen al echt gemaakt en dan weet je ook ongeveer welke cijfers je dan haalt. En het moeilijkste bij samenvatting vind ik inschatten hoe veel punten je voor elke vraag krijgt. Zo staat er soms 'Noem de argumenten die de schrijver geeft om zijn vorige conclusie te ondersteunen' - en dan blijkt dat je 13 argumenten moet vinden om 13 punten te scoren oid, terwijl ik misschien denk dat het er maar 4 zijn.
Klopt, dat is eigenlijk het enige lastige eraan. Ze zetten er vaak ook niet bij hoeveel ze er willen, dus dat is vervelend. Mijn lerares heeft als tip gegeven om gewoon alles te zoeken en aan te strepen wat met die ene subvraag te maken heeft en daarna gewoon kort en bondig formuleren. Voorbeelden eruit halen en sommige zinsgedeelten als 'wel heel erg' gewoon weglaten. Dan moet je natuurlijk aan het eind ook nog kijken of je nog niet aan het maximum aantal woorden zit, maar anders gewoon weg gaan strepen op 't einde. Er zitten altijd woorden in je samenvatting die niets toevoegen, zoals 'heel', 'erg', 'wel' etc.
Oud 24-04-2012, 19:58
Diamera
Diamera is offline
Ik weet eigenlijk helemaal niet zo goed wat ik er van moet verwachten. Wij zijn nu pas sinds drie weken echt aan het oefenen met oude eindexamenopgaven, en die lijken bij enkele vakken helemaal niet op wat wij in onze SE's kregen!

Aan de ene kant lijken de CE's veel makkelijker omdat je voor de simpelste dingen al punten krijgt, maar sommige dingen lijken wij in de verste verte niet behandeld te hebben! Dat idee heb ik vooral bij scheikunde en economie, ik let echt wel op in de lessen maar van sommige dingen die bekend worden verondersteld heb ik nog nooit gehoord...

Ik weet ook niet hoe ik moet leren eigenlijk, hoe je zoiets voorbereidt... Ik weet wel dat ik voor wiskunde het laagst ga scoren, maar ik zie nergens speciaal tegenop eigenlijk. Alleen misschien sk en na, omdat het zo anders is dan onze SE's. Maar dat is met wat oefenen wel te verhelpen denk ik zo.
Oud 29-04-2012, 22:00
Verwijderd
Wiskunde B wordt voor mij mijn moeilijkste CE denk ik. Voor alle schoolexamens tussen de 5,5 en 6,0 gehaald (af en toe door een herkansing) en met een 5,5 voor mijn CE zou ik blij genoeg zijn. Wel ga ik volgende week nog 2 dagen examenhulp doen, dus wie weet gaat dat nog helpen.

Bij scheikunde had ik ook eerst een heel negatief beeld, maar net als Uomi denk ik dat ik ook daar toch wel veel punten nog kan sprokkelen om gewoon een voldoende te halen.

Citaat:
Ik verwacht dat scheikunde een heel stuk makkelijker wordt. We oefenen al sinds een half jaar eindexamens, en het valt me heel erg mee. Op de een of andere manier lijken de vragen niet echt lastig.
En Nederlands wordt door iedereen altijd onderschat volgens mij, dus ook daar kijk ik nog tegen op.

Engels is daarbij iets waar ik naar uitkijk (Erg hé ). Ik heb 6 jaar tweetalig les gehad, dus dat moet goed komen. Het enige nadeel is dat ik in een oefenexamen 60% van mijn fouten in de gatentekst had gemaakt. Nog even oefenen dus.
Oud 07-05-2012, 11:11
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ik ben bang geworden voor bijna alle examens. Ik heb het gevoel gekregen dat ik overal slecht in ben. Terwijl dat helemaal niet waar is, want ik ben bijvoorbeeld echt niet slecht in Engels of Nederlands, maar dan gaat iedereen zeggen dat die vakken altijd onderschat worden en dan denk ik: 'Help!'

Als die domme 5,5-regel nu niet bestond, had ik me gewoon nergens druk om hoeven maken. Al denk ik dat ik me dan ook druk had gemaakt, eigenlijk. Achja, ik ga maar eens beginnen met Nederlands vandaag. Ik heb geprobeerd eerst aardrijkskunde en wiskunde te maken, maar aardrijkskunde blijft moeilijk en wiskunde lijkt te makkelijk en daar word ik helemaal gestoord van, dus ik begin nu maar gewoon bij het eerste examen dat ik krijg en ga zo verder werken elke dag.

@7asper: Ik vind het helemaal niet erg dat je naar iets uitkijkt! Ik keek eerst heel erg uit naar Nederlands, want ik vind tekstverklaren echt heel leuk (vreemde eigenschap, ik weet het), maar het is de samenvatting waardoor ik er nu geen zin meer in heb. En ik kijk eigenlijk ook wel uit naar Engels en geschiedenis ook wel een beetje, maar ik wil ook weer niet teveel enthousiasme hebben, want stel dat ik daardoor niet zo goed ga leren of het overschat of... Aaah, ik raak in de stress!

Laatst gewijzigd op 07-05-2012 om 11:18.
Oud 07-05-2012, 14:25
Issun
Issun is offline
De talen zijn echt peanuts, dus daar ga ik niets voor doen. Wiskunde ben ik de laatste tijd heel goed in geworden, dus daar ben ik ook niet bang voor. Kunst Algemeen is vooral veel stof maar niet echt moeilijk.

Blijven over biologie, scheikunde en aardrijkskunde. Biologie vind ik wel lastig maar dat is vooral goed leren, ook aardrijkskunde is vooral leren. Scheikunde ben ik het meest bang voor (al verwacht ik nog steeds niets lager dan een 5). Mijn ervaring is namelijk dat de stof van scheikunde heel simpel is (kijk alleen al naar hoe dun de Samengevat is) maar dat de toetsvragen altijd een beetje vervelend en vergezocht zijn. Wij hebben ook alleen maar rare scheikundedocenten. Maar dat wordt dus vooral examens oefenen.

Maarja, als ik soms de neiging heb me zorgen te maken over examens denk ik aan het feit dat ik enkel zevens en achten sta en dan gaat het wel weer weg. Ik zou eigenlijk gewoon niet moeten leren, kijken of ik dan slaag. /opschepper

Trouwens, wat bij Nederlands heel erg helpt is dingen letterlijk overnemen uit de samenvatting. Dat mag gewoon, en dat weet je zeker dat er niets mis is met je formulering.
Oud 07-05-2012, 20:20
Diamera
Diamera is offline
Ik ben vandaag ook voor mezelf begonnen, redelijk laat hoor ik van anderen. Maar ik vrees eigenlijk nog steeds nergens echt voor.

Ik denk dat ik tegen natuurkunde het meest opzie, omdat onze leraar zijn SE's geheel zelf vormgaf, maar hij verzekerde dat het CE elk jaar ongeveer even hoog uitvalt als de SE's voor zijn vak, dus het moet wel goedkomen met wat oefenen. Verder moet ik aandacht besteden aan eco, het is een bijvak waar ik het hele jaar vrijwel geen aandacht aan heb besteed, omdat opletten in de les genoeg bleek voor een prima cijfer bij de SE's. Maar om me heen wordt er enorm gestresst voor eco, misschien laat ik me daardoor een beetje beïnvloeden.

Eigenlijk ben je de hele bovenbouw al min of meer bezig met voorbereiden, dus ik maak nu voor elk vak behalve de talen wat oude examens om te zien waar ik sta. Ik kan nog steeds niet erg goed inschatten welk examen nou vet moeilijk wordt, maar ik maak me ook geen extreme zorgen. Gewoon een beetje gezonde spanning, kijken hoe het is.
Oud 11-05-2012, 01:42
Joke:D
Joke:D is offline
De talen worden mijn sterke punt. Sta een 9 voor Engels en een 8 voor Duits en mijn sterke kant is teksten. Nederlands wordt moeilijker, ik heb een vak gevolgd (eergisteren afgesloten) waar je als toets opstellen moet schrijven, hoe langer hoe beter (6 kantjes is niet veel) en dat is dan naar de samenvatting best omschakelen, maar ik hoop op een 6,3

Biologie ligt me ook wel, maar dan komen de zware vakken: natuur-, schei- en wiskunde. Ik hoop op voldoendes maar ik ben er echt nog niet klaar voor. De tafel ligt vol met oude examens.
En dan is er nog muziek. Ik moet nog heel veel theorie kennen en toepassen is ook niet mijn sterkste punt. Terwijl dat de afgelopen jaren mijn favoriete en makkelijkste vak was.
Oud 11-05-2012, 07:42
Chocolat_muffin
Chocolat_muffin is offline
Ik denk dat mijn frans ingewikkeld gaat worden...gramair enzo

Maar engels gaat zo gemakkelijk gaan, ik doe het blindelings als ik zou willen
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten