Oud 27-04-2012, 22:45
Lychee
Lychee is offline
Ik was examenopgaven aan het maken, en ineens kwam ik een hele rare vraag tegen. Ik heb 'm vervolgens zo goed mogelijk beantwoord, maar toen ik ging controleren bleek het iets totaal anders te zijn. Ik ben het hier niet mee eens.

Bron:
Kleine zwanen zijn trekvogels die broeden op de Russische toendra en zich gedurende de winter in Noordwest-Europa ophouden. Voor de Kleine zwaan zijn de ondergrondse knolletjes of tubers van het Schedefonteinkruid een belangrijke voedselbron, met name tijdens de voor- en najaarstrek. Onder andere door het NIOO (Nederlands Instituut voor Oecologisch Onderzoek) wordt onderzoek gedaan naar de interactie tussen de Kleine zwaan en Schedefonteinkruid.
Schedefonteinkruid (Potamogeton pectinatus) behoort tot de fonteinkruidfamilie, die wereldwijd voorkomt in ondiepe gedeelten van meren en plassen. Deze planten vermeerderen zich voornamelijk op ongeslachtelijke wijze. In het geval van het Schedefonteinkruid gebeurt dat met behulp van tubers, die vol zitten met zetmeel. Daarnaast vindt geslachtelijke voortplanting plaats door middel van zaden die over grote afstanden kunnen worden verplaatst. In de winter sterven alle bovengrondse delen van de plant af (zie afbeelding 1).

Vraag:
Bepaalde waterplanten, zoals het Schedefonteinkruid, kunnen alleen in de ondiepe gedeelten van meren en plassen groeien.
Geef hiervoor twee mogelijke verklaringen.

Mijn antwoord:
Mijn eerste verklaring is dat in de vogels die de zaden eten, en zo verspreiden,
vooral in ondiepe gedeelten van meren voorkomen.

Een tweede verklaring is dat het ander te veel energie kost om het oppervlak te bereiken
(wat nodig is voor de voortplanting). De planten zouden heel erg lang moeten worden.
Zo kunnen er ook minder tubers geproduceerd worden en worden er ook minder zaden verspreid.

Officieel antwoord
Alleen in ondiep water dringt voldoende licht door voor de fotosynthese in ondergedoken bladeren.

Als een plant moet wortelen in de bodem, maar ook drijvende bloemen heeft, mag het water niet
te diep zijn.

Welke denkfout heb ik gemaakt en hoe kan ik zulke grove fouten in de toekomst voorkomen?
Oud 27-04-2012, 23:02
Lychee
Lychee is offline
Toevoeging; Deze examenvraag vond ik ook lastig te controleren. Zou mijn antwoord in een echt examen worden foutgerekend?
Oud 28-04-2012, 14:52
Bird.
Bird. is offline
Ik denk, dat die geslachtelijke voortplanting niet IN het water plaatsvindt, maar gewoon via de lucht, die planten steken immers uit het water toch?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2012, 13:42
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Als ik het zo zie, denk ik dat de eerste denkfout zit in het feit dat zwanen niet alleen in water "schijten".
Je tweede argument klopt deels, maar daar kan je nog bij bedenken dat water veel van de energie uit zonlicht opneemt, wat ervoor zorgt dat de plant niet in diep water kan staan aangezien deze de energie nooit zal krijgen.

En je antwoord uit de link bevat de belangrijkste kenmerken van het antwoord, dus daar zal je ook zeker punten voor krijgen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten