Oud 15-05-2012, 12:13
Marc W
Marc W is offline
Dames, heren, ik heb een wat rare ambitie. Ik hoop dat jullie me geen nerd vinden. Wat is het geval, ik sta 9,X voor bepaalde talen. Dus wat is mijn uitdaging... Boven de 9,5 komen, afgerond een tien. Echter er zijn altijd vragen bij, die kloppen gewoon niet. Bij sommigen kan ik nog enigszins beredeneren dat het ene antwoord wat beter is dan het andere, maar er zijn er altijd 1 of 2 bij waar dat niet het geval is. Je moet behalve de tekst snappen, ook gaan denken: 'Hoe zouden hun denken'. Ik maak altijd 2 of 3 fout. Ik mag er +/- 1 maken voor een tien.

Ik heb een aantal hints of aanwijzingen die je beter naar het goede antwoord leiden:

1. Kijk alleen naar wat letterlijk in de tekst staat.
2. Kijk wat dichtbij in de tekst staat, interpreteer niet/minder wat de algemene 'kleur' van het hele stukje is.
3. Vul in wat 'politiek correct' is.

Maar dan nog, het lukt me maar niet foutloos te zijn. Iemand een tip voor me?
Advertentie
Oud 15-05-2012, 12:28
Diamera
Diamera is offline
I feel you bro. Je mag er inderdaad maar 1 of soms zelfs 0 voor een afgeronde 10. Bij Frans zie ik vaak dat 1 foutpunt je al naar een 9,6 dendert. Ik kan helaas niets toevoegen behalve dat je inderdaad niet zelf door moet gaan denken, maar je informatie direct en letterlijk uit de tekst moet zijn af te leiden...
Oud 15-05-2012, 12:58
Miloutchi
Miloutchi is offline
Gaat je niet lukken, denk ik. Op 12 teksten maakt iedereen wel eens een foutje. Ik heb twee Engelse meisjes in mijn klas zitten en ook zij halen geen 10 op de teksten. Sterk nog: ze halen vaak nog lager dan ik.

Misschien moet je maar bidden en hopen, maar anders denk ik niet dat het gaat werken. Wat misschien ook nog helpt: Kijk alleen naar dát stuk waar het over gaat. Als ze vragen over iets in alinea 4, ga dan niet naar 3 kijken (ook niet als daar iets anders staat!). Of als ze vragen naar bepaalde regels, ga dan niet verder lezen dan die regels.
Oud 15-05-2012, 14:33
CVLTLEADER
CVLTLEADER is offline
Alle voorgaande antwoorden in de daad. Op een gegeven moment bereik je een cijfer waarna alles wat hoger is triviaal is en niet zozeer afhangt van de tekst. Het kan goed meevallen of flink tegenvallen, de marge zal uiteindelijk nooit heel groot zijn. Ik heb zo ooit een 10.5 gehaald voor Engels (incl. bonus), en in het jaar daarop voor de eindtoets een 9.2.. het zal er altijd tussen schommelen
Oud 15-05-2012, 15:57
Marc W
Marc W is offline
Nou, ja, ik zal mijn best doen. Maar ik denk dat het meer mazzel is, dan wijsheid. Ik bedoel bij die paar vragen die je in iedere tekst tegenkomt, waarbij er twee antwoorden bijna even goed zijn. Dikwijls zie ik ook het antwoord, en vind ik nog steeds het 'foute' antwoord, wat ik koos, tóch beter. Nog een klein verbeter puntje voor mezelf gevonden: heel nauwkeurig de vraag lezen. Echt op ieder woordje letten. Maar de klok tikt ook mee, dus daar heb je dan niet altijd tijd voor. Goed, in wezen is het ook weer niet zo belangrijk allemaal, het is een luxe probleem.
Oud 15-05-2012, 16:02
Joke:D
Joke:D is offline
In andere jaren zou ik het een luxeprobleem noemen, maar er zijn dus mensen die dit jaar afhankelijk zijn van 8'en of 9's voor Duits en Engels.
Oud 15-05-2012, 17:43
Cucumber.
Cucumber. is offline
Niet.

Negens zijn toch ook goed? Ik ben blij als ik al met allemaal zessen slaag, vooral nu.
Oud 15-05-2012, 17:45
Verwijderd
Ze doelt op de 5,5-regeling.
Oud 15-05-2012, 19:18
Joke:D
Joke:D is offline
Citaat:
Niet.

Negens zijn toch ook goed? Ik ben blij als ik al met allemaal zessen slaag, vooral nu.
Maar om je onvoldoendes op te halen heb je hoge punten nodig. Met een 8,5 haal je 3 4,5en op, voor de 5,5 norm
Oud 16-05-2012, 11:06
ThomasJu
ThomasJu is offline
ik hoop dat mijn cijfer voor Duits boven de 3,6 ligt, dan ben'k al blij!

dus ik zal geen adviezen geven hier.
Oud 16-05-2012, 11:14
Miloutchi
Miloutchi is offline
Thomasju, ik hoop dat ik voor Duits toch wel een 4.7 haal, haha. Misschien nog iets hoger, voor de 5,5-regel.
Oud 16-05-2012, 12:21
Marc W
Marc W is offline
Citaat:
Maar om je onvoldoendes op te halen heb je hoge punten nodig. Met een 8,5 haal je 3 4,5en op, voor de 5,5 norm
Ook hiervoor zou ik geen hoog punt hoeven te halen hoor, is sta gemiddeld ruim boven de 5,5 voor mijn vakken. Het is niet meer dan een geintje, kijken of ik een 10 kan halen. Ik kan natuurlijk ook voor iedere vraag die ik fout heb, de cito aanklagen. :-P

Maakt niet uit allemaal. Maakt niet uit. Overigens, na 5 pogingen heb ik nu 1 keer een examen gehaald met maar 1 fout. Zou statistisch kunnen kloppen natuurlijk. Als er in ieder examen 3 vragen zitten waarbij twee antwoorden mogelijk zijn, zonder dat de cito dit toegeeft, is de kans op slechts 1 fout of minder, 1 op 4?
Oud 16-05-2012, 12:26
xVeerle
xVeerle is offline
Laten we dat uitrekenen als voorbereiding op examen wiskunde..
Oud 16-05-2012, 12:40
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik denk dat je de hoop op een 10 voor een tekst wel kan laten varen, want dat is echt bijna onmogelijk. Zelfs leraren maken vaak nog een foutje volgens mij. ^^
Het Cito gooit er altijd wel een paar instinkers in...
Oud 16-05-2012, 12:46
Miloutchi
Miloutchi is offline
Volgens mij is de kans op 1 fout of geen inderdaad 0,25.

Ja, er worden altijd vragen gesteld met antwoorden die zo op elkaar lijken en ik denk dat je heel moeilijk die nuancering kunt ontdekken. Daarenboven zijn die examenmakers niet erg intelligent (kijk maar Nederlands examen, haha).
Oud 16-05-2012, 12:50
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ooooooh, hou erover op, Nederlands... :a
Mijn lerares zei trouwens dat ze de tekst met vragen qua nakijkwerk 'wel mee vond vallen', wat ze tot nu toe gezien had...

Oh jee. :a

Laten we maar hopen dat de rest te doen is!

Ik ben btw echt bang voor geschiedenis eigenlijk. Ik ken bijna alles al helemaal, maar ik vind die vragen altijd zó kut.
Oud 16-05-2012, 12:52
xVeerle
xVeerle is offline
Ik ga falen voor geschiedenis
Ik sta een 6,1 gemiddeld, met pijn en moeite..
Ik haat dat we niet een proefexamen kunnen maken voor de Republiek..
Oud 16-05-2012, 12:57
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik een 6,6, maar dat CE wordt veel moeilijker dan onze SE's.
Ik had voor Vietnam een 8,1 als SE, maar dat was heel veel letterlijk. Damn, en dat gaat 'm nu niet worden. :a
Oud 16-05-2012, 12:57
xVeerle
xVeerle is offline
nee, zal wel veel bronnetjes worden ben ik bang

Wij hadden een proefexamen als SE, daar had ik een 6,0 voor. Dus. Als ik dat haal
Oud 16-05-2012, 12:59
Cucumber.
Cucumber. is offline
Nah, die bronnen vind ik niet eens zo vervelend, maar vooral die dingen van 'geef een politiek/militair/mentaal argument'...
Oud 16-05-2012, 13:02
xVeerle
xVeerle is offline
Oh dat ook nog ja..
Oud 16-05-2012, 13:03
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ik sta een 7.2 voor GS, maar ik heb mijn cijfer omlaag gehaald door de twee onderwerpen die we nu krijgen (5,6 en 6.3 had ik daarvoor). Maar ik hoop toch wel op een cijfer tussen de 6 - 7. Ik ga straks rond 19:00 trouwens met Imn (hier op het forum) geschiedenisvragen/stof doornemen. Misschien als jullie je nog wat onzeker voelen en denken dat het nuttig is: Kom ook op de scholieren.com-chat!

(Bij bronnen heb je veel trucjes. Ik vind zelf vooral geschreven bronnen makkelijk. Ik heb Imn er eens mee geholpen. Ik weet niet, ze zei toen dat ze er wat aan had.

En politiek/militair/etc. vind ik vaak juist makkelijker! Want dan weet je waar je moet zoeken.)

Nja, ik weet niet. Bij mij zijn het vaak vooral de kennisvragen waar ik mis op ga.
Oud 16-05-2012, 13:04
xVeerle
xVeerle is offline
Dat is interessant, ga ik van tevoren nog eens even Vietnam goed bestuderen
Oud 16-05-2012, 13:06
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik heb met mijn vriend afgesproken, hihi! Kunnen jullie mij de antwoorden van jullie chat niet door-PM'en ofzo? :a
Oud 16-05-2012, 15:33
Marc W
Marc W is offline
Citaat:
Daarenboven zijn die examenmakers niet erg intelligent
Inderdaad!!

(Maar helaas krijg je geen punten als je gaat uitleggen waarom de vraagstelling niet klopt.)
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten