Oud 02-03-2013, 15:03
Checker
Checker is offline
Laat ik even kort de situatie schetsen: morgen word ik er 21, ik ben 1m72 en weeg 86 kg (licht overgewicht dus) en rook zo'n 4 jaar. Sporten of iets actief doe ik al langer dan een jaar niet meer.
Nu wist ik dat ik niet gezond bezig was maar ik dacht altijd dat het nog wel meeviel. Niet dus.

Wou vandaag beginnen met "Start to run" en ben beschaamd te moeten zeggen dat ik het nog geen vier minuten uithield ... Ik had hoofdpijn en toen die overging kreeg ik pijn aan m'n sinussen, m'n ademhaling was zeer onregelmatig en piepend na zelfs ongeveer een uur na het "lopen" ...

Mijn vraag is nu of er mensen zijn met tips (voeding, motivatie, etc.) want ik heb nu wel geleerd dat ik dringend gezonder moet leven, kan nog geen vier minuten lopen om m'n leven te redden ...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 15:20
Elin3
Elin3 is offline
Stoppen met roken kan behoorlijk helpen. Ook moet je het sporten langzaam opbouwen, ga gewoon iets vaker lopend/ met de fiets. Eet meer gezonde dingen waar je lichaam veel energie uit kan halen (bananen bijvoorbeeld). Laat je niet tegenhouden door dat het nu niet goed lukt, als je jezelf gewoon elke keer iets meer uitdaagt wordt je steeds fitter. Je kunt jezelf doelen stellen (bijv. het verlies van x kilo of het kunnen lopen van x km of x minuten) en jezelf als het ware belonen (koop bijvoorbeeld een klein cadeau'tje voor jezelf) wanneer je zo'n doel haalt, dat motiveert ook.
Oud 02-03-2013, 16:02
David3392
David3392 is offline
i
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 17:01
Eind-Baas
Eind-Baas is offline
Beter eten, stoppen met roken, HIIT training.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 17:25
DAH
DAH is offline
Stoppen/minderen met roken, minder vaak met OV/auto/brommer, vaker lopen/fietsen.
Met sporten moet je klein begin. Ren een keer of twee het blok om.
De dag erna twee of drie rondjes. Dan een dag 'rust'. Dan weer een twee a drie rondjes. Daarna drie a vier, weer rust. Etc. Het kan goed helpen.
Minder snoepen kan ook veel doen. Minder eten over de hele dag, maar alleen echt ontbijt, lunch, avobdeten. Als je toch honger hebt, neem een broodje kaas ofzo, geen zak(je) chips.

Succes!

Editj over beloningen: Je kan in de avond, na een dag (intensief) sporten wel wat snoepen. Als je de hele dag volgens de regels eet, mag je heus wel een zakkie chips om 21:00 en voor de tv hangen.
Oud 02-03-2013, 18:11
bloodyb
bloodyb is offline
Nou je hebt het zelf al een beetje aangegeven hé. Als je niet meteen wil gaan sporten in ieder geval wat meer bewegen, een kilo of 10 kwijtraken en vooral stoppen met roken!

Laatst gewijzigd op 02-03-2013 om 18:23.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 22:38
Verwijderd
Wat dat piepen betreft: ben je bekend met astma? Want buiten adem raken na kleine inspanning kan wel gewoon door een slechte conditie komen, maar een uur piepend ademen eigenlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Laat ik even kort de situatie schetsen: morgen word ik er 21, ik ben 1m72 en weeg 86 kg (licht overgewicht dus) en rook zo'n 4 jaar. Sporten of iets actief doe ik al langer dan een jaar niet meer.
Nu wist ik dat ik niet gezond bezig was maar ik dacht altijd dat het nog wel meeviel. Niet dus.

Wou vandaag beginnen met "Start to run" en ben beschaamd te moeten zeggen dat ik het nog geen vier minuten uithield ... Ik had hoofdpijn en toen die overging kreeg ik pijn aan m'n sinussen, m'n ademhaling was zeer onregelmatig en piepend na zelfs ongeveer een uur na het "lopen" ...

Mijn vraag is nu of er mensen zijn met tips (voeding, motivatie, etc.) want ik heb nu wel geleerd dat ik dringend gezonder moet leven, kan nog geen vier minuten lopen om m'n leven te redden ...
Hoi. Je bmi is te hoog. Een bmi tussen de 18.5 en 25 is gezond. Jij hebt een bmi van 29.

Weet wel dat iemand een hoge bmi kan hebben, maar ontzettend veel spier trouwens, dat is ook niet altijd goed, maar wat anders dan alleen vet.

Mijn situatie was als volgt: bmi 29-32. Dat was toen ik 16 a 17 was. Ik had dus obesitas.....Nu is mijn bmi 23,5. Geloof me, iedereen dacht dat ik altijd overgewicht zou hebben. Ik at te veel omdat het hielp bij persoonlijke problemen in mijn leven. Het nam het verdriet denk ik weg.

Dat rennen moet je vooral blijven doen. Je wilt niet weten hoe dramatisch ik in het begin was. Je bent niet de enige en geloof me dat het zeker in je zit. Het beste kun je langzaam afbouwen met roken. Ik zou blijven eten hoe je nu eet, maar meer sporten. Sporten en sporten. Als je na een maand een beginnende conditie hebt kun je beginnen met je voeding aanpassen. Voor mij was dat moeilijk, maar toch gedaan. Om het aantrekkelijke chocola e.d. (weet niet wat jij lekker vindt) weg te halen uit je leven kun je het beste wat drinken betreft de eerste maand alleen maar water drinken en wat voedsel betreft minder. Dwing je zelf om na 20:00 niets te eten, misschien wat fruit. Drinken vooral doen, veel water.

Nadat je gewend bent geraakt aan je nieuwe voeding en het sporten is het alleen een kwestie van consequent zijn. Zet ook voor jezelf doelen, bijvoorbeeld: 3 kilo afvallen in de eerste 2 maanden. Beloon jezelf dan door bijvoorbeeld een hoop taart te eten, maar alleen als je resultaat hebt geboekt.

Let wel op: het kan zeker zo zijn dat je na de eerste paar weken veel afvalt (na het starten van je voeding), maar dat komt doordat je minder water blijft vasthouden. Ik viel bijvoorbeeld vreemd genoeg 2 kilo af in de eerste week, wat absurd is.

Trouwens, zodra je een gewicht hebt bereikt waar je blij mee bent kun je het zelf allemaal regelen. Zo eet ik nu dagelijks chocola en eens per week beloon ik mezelf, maar daarvoor terug eet ik de rest van de dagen op mijn onderhoud (het aantal kcal waarbij je niet afvalt maar ook niet aankomt) en sport ik dagelijks. Ik hou mijn gewicht/taille maandelijks bij om te zien of ik wat moet aanpassen aan mijn levensstijl.

Ter motivatie: je kunt leuke kledingstukken aantrekken die vroeger misschien niet zo leuk stonden. Dat was bij mij. Ook ga je uber veel complimenten krijgen en zul je echt goed in je lijf voelen. Gezond voelen is geweldig. Je zult ook mensen tegenkomen die rare dingen tegen je gaan zeggen als je zegt dat je aan het sporten/dieeten bent, maar dat zijn dezelfde mensen die het niet kunnen. Dus vooral door blijven gaan.

Wat ik je adviseer is gebaseerd op mijn eigen ervaring en van veel andere op fitness en bodybuilding websites. Als je hulp nodig hebt met een voedingschema o.i.d., of het sporten, dan kun je me altijd pmen.

Laatst gewijzigd op 02-03-2013 om 23:07.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 01:14
Seriously020
Seriously020 is offline
Voeding is juist het belangrijkste.
Van veel eten kom je niet per se aan, het gaat erom; wat eet je?

Eet minimaal 2 stukken fruit op een dag
Eet volkoren brood, minimaal 2 met als beleg vleeswaren (Kipfilet is mijn voorkeur).
Zo min mogelijk frisdrank, chips en/of chocolade (snoep dus ook niet)!!!
En 4 uur per week sporten.
Oja, veel water, en niet alles in 1 keer maar netjes verdeeld over de gehele dag!

Als je dit schema aanhoud moet het volgens mij wel lukken!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 17:19
Nienna*
Nienna* is offline
Zelf ren ik met Atletiekunie, is dat hetzelfde? Atletiekunie bouwt het in ieder geval heel rustig op, misschien is dat een idee voor je.
Verder wat de rest al zegt. Stoppen met roken lijkt me het belangrijkste in deze.
Regelmatig en genoeg slapen en niet teveel van jezelf verwachten, zeker niet in het begin. Dat werkt ongelofelijk demotiverend. Beter stel je je doelen wat naar omlaag bij en realiseer je dat het sowieso al goed is dat je bent begonnen met sporten.
Je hebt inderdaad wel overgewicht waar je iets aan zou moeten doen. Sporten zou daar bij moeten helpen, maar eens kritisch naar je eetgewoonten kijken, is misschien ook een idee.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 20:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kan het zijn dat het te koud was toen je buiten ging lopen? Daar krijg ik vaak hoofdpijn en pijn in m'n gezicht van. Van vochtig weer ga ik ook sneller piepen en krijg ik meer last van m'n ademhaling (maar ik heb dan wel astma maar hoor dit ook van mensen die dat niet hebben dat ze dan sneller last hebben).

Beginnen met vier minuten hardlopen is misschien wat te enthousiast. Er zijn hardloopschema's zoals van Atletiekunie zoals Nienna zegt en bijvoorbeeld ook Start to run die heel langzaam opbouwen en beginnen met 1 minuut, misschien kan je zoiets beter proberen?

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten