Oud 14-05-2013, 20:25
Peter1989
Peter1989 is offline
Ik doe over 3 dagen een toelatingsexamen en zat even het CE van vandaag te bekijken. Vraag 16 kwam ik niet uit (zie bijlage)

Het magneet veld is loodrecht het papier in... met de rechterhandregel vind ik dan dat de stroomrichting met de klok mee is.

Maar om dan vervolgens de Lorentzkracht te vinden met de linkerhandregel lukt me niet, want hoe moet ik precies I zien in de tekening, omdat het een cirkel is?

Het zo fijn zijn als iemand me zou willen helpen
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: docx examen2013-16.docx (159.4 KB, 60x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2013, 07:07
ThomasJu
ThomasJu is offline
Wut

Waarom met de klok mee?? bedoel je hiermee dat kleine boogje?

Bepaal eerst de lorentkracht. Dit kan gewoon met behulp van de tekening (zonder hand regels) In een homogeen magnetisch veld beschrijft een geladen deeltje een cirkel beweging. De lorentkracht is dan gericht naar het middelpunt van de cirkel.
In deze tekening zie je een cirkelboog in het grijze gebied staan. Waar ligt het middelpunt hiervan? -> er onder.

Je weet nu B en F. Je kan nu I bepalen met een hand regel.
Zelf gebruik ik altijd deze:
Spoiler

Maar goed. Je vind dan dat de stroom van rechts naar links gaat. Je wil hier echter niet de stroom weten maar de verplaatsing van geladen deeltjes. Stroom loopt inde richting van de verplaatsing van positieve deeltjes. Je weet dat het deeltje van links naar rechts gaat. Dus is het een negatief deeltje.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 10:46
Peter1989
Peter1989 is offline
Ik snap die tekening gewoon niet
Er staat dat de magnetische veldlijnen het papier in zijn. Dan kun je met de rechterhand de stroom vinden door je duim in de richting van die veldlijnen te houden, zou kwam ik er bij dat de stroom met de klok mee loopt. (door de spoel)

Dat met die lading snap ik wel, ik zie ff niet waarom F.lor naar beneden gericht is en waarom I van rechts naar links loopt..
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 17:21
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik kan het bestand niet openen, maar als ik zelf wil bepalen wat de richting is van de Lorentz-kracht op een bewegend deeltje, houd ik hand open, zodanig dat mijn duim in de bewegingsrichting van dat deeltje wijst, en de vingers in de richting van het magnetische veld. Als je nu je vingers onder een hoek van negentig graden naar binnen klapt, wijzen die in de richting van de Lorentzkracht.
Oud 15-05-2013, 19:48
ThomasJu
ThomasJu is offline
@HS:
http://www.microsoft.com/nl-nl/downl...ails.aspx?id=3

@peter
Er zijn heel veel rechterhandregels. Je moet dus wel de goede kiezen. Ik denk dat jij nu dit doet:

Deze regel gebruik je voor het veld in een spoel.

Bij dit probleem heb je daar niet mee te maken. Je moet dus de regel gebruiken van mijn vorige post.
Vingers veldlijnen. Duim stroom. Uit je handpalm komt dan de lorentzkracht
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 21:42
Peter1989
Peter1989 is offline
Die afbeelding klopt niet volgens mij? Die regel geldt voor de rechterhand, vingers meekrommen met I en dan is de duim richting van B...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 21:43
Peter1989
Peter1989 is offline
Voor F.lor gebruik ik: magnetische velden opvangen in handpalm , vingers zijn stroomrichting en de duim is F.lor
Met citaat reageren
Oud 16-05-2013, 12:50
ThomasJu
ThomasJu is offline
Ow, inderdaad. mijn plaatje is fout. want dit is een linkerhand. Het moet met de rechterhand. Excuus!

Als jij dat doet met je linkerhand gaat het gewoon goed hoor!
Dan heb je dus de rug van je hand op tafel. Je duim naar beneden. Dan wijzen je vingers, en dus de stroom naar links.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten