Oud 17-05-2013, 01:20
MiBe
MiBe is offline
Hallo mede-forummers,

Ik open ze niet vaak, maar bij dezen dan van mijn kant een keer een vraagtopic. Ik ga deze maand samenwonen met mijn vriendin. Nu gaan we huren via de woningbouwvereniging en, zoals in de meeste gevallen, is de huur exclusief gas/water/licht en televisie/internet wat bij mijn huidige studentenkamertje natuurlijk allemaal inclusief is.

Voor televisie en internet kan ik natuurlijk gewoon op internet kijken wat een abonnement bij de verschillende aanbieders kost. Voor gast/water/licht vind ik het lastiger om in te schatten wat ik kwijt ga zijn, om toch een beetje een beeld te krijgen bij dezen de vraag wat jullie (indien in vergelijkbare woonsituatie) maandelijks ongeveer af moeten tikken. Het gaat om een nieuwbouwappartement (energielabel A++ volgens de woningbouw) van ruim 60 m² met eigen CV en WTW-installatie.

Graag jullie ervaringen

Gr Michiel
Oud 17-05-2013, 10:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een beganegrondappartement met boven en naast me aan beide zijkanten buren. Tot voor kort was mijn vriend bijna de hele dag thuis en ik betaal 100 euro per maand aan gas en elektriciteit (grofweg 90 euro gas, 10 euro elektriciteit. Per kwartaal betaal ik iets van 35 euro voor water. Ik denk wel dat mijn huis een stuk slechter geisoleerd is dan jouw huis maar mijn huis is kleiner (42m2). We zijn wel zuinig en ik heb geen energieslurpende apparaten zoals een droger oid.
Oud 20-05-2013, 00:55
MiBe
MiBe is offline
Bedankt voor de info Kijk eigenlijk vooral op van de verhouding gas/elektriciteit, ik had verwacht dat die bedragen dichter bij elkaar lagen. Is 10 euro per maand niet erg weinig overigens? Volgens mij gebruikt de gemiddelde koelkast al een euro'tje of 5 per maand aan stroom. Ben trouwens van plan net als jij zuinig aan te doen en dan ook geen droger of iets dergelijks in huis te halen. Er komen wel twee vaste PC's en televisies te staan.
Oud 20-05-2013, 08:46
VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Zijn het geen vaste bedragen wat je in de maand betaalt en dan aan het eind van het jaar een rekening krijgt waar op staat of je minder hebt verbruikt of juist meer en moet bijbetalen? Laatst hoorde ik mijn vader vloeken dat hij over de 3.000 euro moest bijbetalen aan gas... stelletje oplichters.
Oud 20-05-2013, 13:47
MiBe
MiBe is offline
Je betaalt het maandelijks als voorschot, dat is één van de redenen dat ik vast een indicatie wil.
Oud 20-05-2013, 13:58
arPos
arPos is offline
het hangt nogal af van je mate van isolatie.

ik woonde in een modern nieuwbouwappartement (2010) aan 5 kanten buren goede indeling en isolatie en een goede ketel en gasvoorziening, dat kost me 90 eu.

nu zit ik in een pand uit 1910 met alleen voorzijde dubbel glas, een kruipruimte onder laminaat met een allergaartje aan verwarmingssystemen.

dus daar verwacht ik meer te betalen.

een groot deel van de kosten zit in gas, maar je zou bij normaal gebruik per persoon feitelijk niet over de 100 euro moeten komen
Oud 20-05-2013, 13:59
arPos
arPos is offline
Citaat:
Zijn het geen vaste bedragen wat je in de maand betaalt en dan aan het eind van het jaar een rekening krijgt waar op staat of je minder hebt verbruikt of juist meer en moet bijbetalen? Laatst hoorde ik mijn vader vloeken dat hij over de 3.000 euro moest bijbetalen aan gas... stelletje oplichters.
nee hij heeft zijn voorschotbedrag niet goed gekozen, ik verhoog die altijd expres zodat ik weet dat ik teveel betaal.

verder kan je legio middelen halen die je energieverbruik meten en analyseren voor je.

je vader is gewoon een faalhaas.
Oud 20-05-2013, 15:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Bedankt voor de info Kijk eigenlijk vooral op van de verhouding gas/elektriciteit, ik had verwacht dat die bedragen dichter bij elkaar lagen. Is 10 euro per maand niet erg weinig overigens? Volgens mij gebruikt de gemiddelde koelkast al een euro'tje of 5 per maand aan stroom. Ben trouwens van plan net als jij zuinig aan te doen en dan ook geen droger of iets dergelijks in huis te halen. Er komen wel twee vaste PC's en televisies te staan.
Volgens mij verbruik ik 12 euro elektriciteit per maand waarvan mijn vriezer (van 10 jaar oud) voor 5 euro verbruikt. Verder heb ik een tafelmodel koelkast met vriesvakje. Ik heb geen vaste pc, wel twee laptops en geen platte tv maar een ouderwetse.
Oud 20-05-2013, 16:01
Verwijderd
100 euro per maand moet met goede isolatie meer dan genoeg zijn. Al ligt het er ook nogal aan of er iemand de hele dag thuis is (tv/computer hele dag aan, verwarming in de winter hele dag aan).
Met citaat reageren
Oud 20-05-2013, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Om 3000 euro aan gas te verbruiken, zou je al zwaar bovengemiddeld gebruiker moeten zijn. Laat staan om 3000 euro bij te moeten betalen. broodje aap-verhaal, of je vader is wel heel erg dom.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2013, 20:21
VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Om 3000 euro aan gas te verbruiken, zou je al zwaar bovengemiddeld gebruiker moeten zijn. Laat staan om 3000 euro bij te moeten betalen. broodje aap-verhaal, of je vader is wel heel erg dom.
Het is ook belachelijk veel geld, maar zolang de kachel op 25 graden dag en nacht blijft staan terwijl niemand zich in die ruimte bevindt.. het is in ieder geval niet mijn geld.
Oud 20-05-2013, 20:24
VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
je vader is gewoon een faalhaas.
En jij kent mijn vader?
Vast niet.
Oud 21-05-2013, 00:44
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
ik woonde in een modern nieuwbouwappartement (2010) aan 5 kanten buren goede indeling en isolatie en een goede ketel en gasvoorziening, dat kost me 90 eu.
Dit klinkt wel redelijk vergelijkbaar, wij hebben ook een nieuwbouwappartement en aan beide kanten en zowel boven als onder buren. Hoe groot was dat appartement ongeveer? Heb het even exact opgezocht, die van ons is 63 m², we zijn met z'n tweeën dus ons elektriciteit- en waterverbruik zal iets hoger liggen dan in een éénpersoonshuishouden ga ik vanuit. Als ik het zo hoor moet ik het met een euro of 150 per maand wel redden gok ik.
Oud 21-05-2013, 13:51
Adore
Adore is offline
Mijn appartement is 50m2, heeft aan alle kanten buren en energielabel B. HR++-glas en ook een eigen HR-ketel.
Ik betaal € 48,- GL, dat was op het laagst € 45,-. Toen kreeg ik bij de jaarnota een paar euro terug.
Voor water betaal ik € 11,- per maand. Moge duidelijk zijn dat ik geen energievretende apparaten in huis heb staan.. (a)

Ik werk fulltime en woon niet samen, dat betekent dat ik soms een heel weekend weg ben of dat mijn vriend juist een weekend bij mij is.
Mijn maandbedragen zijn behoorlijk laag, maar saampjes in een goed geïsoleerd huis moet je niet meer dan € 100,- per maand kosten, mits je niet 24/7 thuis bent.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 19:02
Ivo
Ivo is offline
Ik betaalde met 45m² in een blok uit 1960 per maand 35 euro voor Gas + elektra en dan nog 25 euro voor de blokverwarming. Totaal dus 60 euro voor gas en elektra en dan nog een tientje voor water per maand.

Ik moet er bij zeggen dat ik wel weinig thuis was en mijn woonkamer kreeg erg veel zon binnen. Dat laatste scheelt héél veel in de verwarmingskosten. Zodra de zon scheen, ging bij mij de verwarming gewoon niet meer aan, zelfs niet als het buiten -10 graden was. De warmte van de zon was dan al voldoende om het binnen op 20 graden te houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten