Oud 02-02-2014, 15:08
gold is good
gold is good is offline
Hoi mensen,

Ik doe mijn pws over het placebo effect en ik wil eigenlijk weten of er mensen zijn die ooit een placebo gebruikt hebben? In dat geval zou ik het fijn vinden als je een paar vragen wil beantwoorden, als ik dat dan in mijn profielwerkstuk mag verwerken.

- waar had je last van?
- wat voor medicijnen dacht je dat je gebruikte?
- wanneer bleek het dat je placebo's gekregen had?
- hebben ze geholpen of niet?

Ik hoop dat ik op deze manier de informatie krijg die ik zoek!

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 02-02-2014, 15:52
Pluis
Pluis is offline
He, ik weet niet of je zomaar mensen gaat vinden die placebo's krijgen zonder dat ze het weten. Dat mag namelijk niet. Alleen bij medicijnenstudies wordt het vaak gebruikt, en er zijn wel eens psychologische experimenten gedaan.

In ruime zin zou je wel kunnen vragen naar mensen die ervaring hebben met homeopathie, want aangezien die middelen zo enorm verdund zijn dat er niets meer in zit, is de werking daarvan ook gebaseerd op het placebo-effect. (al zullen de homeopaten die ze verkopen dat glashard ontkennen )

Wij hebben ze wel ooit stiekem aan mijn oma gegeven (in goed overleg met mijn opa en de huisarts overigens). Ze had een verslaving aan pijnstillers en nam morfine als snoepjes tegen fantoompijn. Dat liep volledig uit de hand en omdat ze er met haar hoofd ook niet meer helemaal bij was, kreeg ze placebo's. Die noemden we dan de "hele goede tabletten" en die werkten ook erg goed tegen haar fantoompijn. Maar ze mocht ze alleen op heel slechte dagen.
Oud 02-02-2014, 16:37
Em.
Em. is offline
Volgens mij vertelde mijn moeder (verpleegkundige) mij wel eens dat ze soms vitamine C-tabletjes gaf in plaats van slaapmedicatie als mensen alleen wilden slapen als ze een slaappilletje kregen. Maar goed, ik denk niet dat je veel aan die informatie hebt. En we hebben onze kat weleens valdispert gegeven, maar ik weet niet zeker of het homeopatisch is/ik heb een sterk gevoel dat het wel degelijk rustgevend werkt.
Oud 02-02-2014, 18:20
Verwijderd
Citaat:
En we hebben onze kat weleens valdispert gegeven, maar ik weet niet zeker of het homeopatisch is/ik heb een sterk gevoel dat het wel degelijk rustgevend werkt.
Valeriaan is een natuurgeneesmiddel, geen homeopathisch middel. Het bevat daadwerkelijk de werkzame stof (in tegenstelling tot homeopathische middelen, die zo vaak verdund zijn dat de kans op een molecuul werkzame stof verwaarloosbaar is) en heeft een bewezen gering rustgevend effect. De reden dat het door artsen niet wordt voorgeschreven is dat het effect bij echte slaap- en angststoornissen onvoldoende is en dat gewone slaap- en angstproblemen beter zonder pillen worden opgelost
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten