Oud 08-06-2015, 21:25
Martiño
Martiño is offline
Omdat WiFi op m'n slaapkamer kut is ga ik een lankabel doortrekken. Ik wil daar eigenlijk wel graag zowel m'n laptop als tv op kunnen aansluiten, en ik dacht dat ik een van mijn oude routers als switch kan gebruiken.

Is t dan gewoon zo simpel dat ik in de 'echte' router een kabel in een lanpoort kan doen, en vervolgens in de switchrouter die in de wanpoort kan doen, en m'n laptop/tv weer aan de lanpoorten kan aansluiten, of denk ik dan te simpel en moet ik in de switch ook nog iets instellen.
Ik heb gegoogled maar ik krijg niet echt een helder antwoord.
Oud 08-06-2015, 21:26
Verwijderd
Ja, dat heb ik ook voor mn wifi. Want die van de modem is kut.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:26
Verwijderd
Welke provider heb je?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:28
Martiño
Martiño is offline
Ziggo
Oud 08-06-2015, 21:29
Verwijderd
Dan kan je ze tevens bellen om je modem in bridge te zetten zodat je geen problemen krijgt met eventueel port forwarden.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:35
Martiño
Martiño is offline
*noteert*

En hoef ik aan die tweede modem niks te veranderen om hem als switch te gebruiken? Gewoon kabel in de wanpoort en gaan?
Oud 08-06-2015, 21:35
Verwijderd
Zolang je DHCP niet hebt uitgezet, ja!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:37
Martiño
Martiño is offline
Oh nee wacht, ik denk dat je t verkeerd begrijpt. Ik wil die tweede modem echt alleen gebruiken om LAN kabels op aan te sluiten. De ziggo modem mag gewoon WiFi blijven leveren (en alles wat daar op aangesloten is moet er ook op aangesloten blijven)
Oud 08-06-2015, 21:38
Verwijderd
Tweede router bedoel je toch?

Maar ja, dat werkt prima!

Ik heb t puur voor de wi-fi (meterkast is n stalen doos waar geen wi-fi signaal doorheen komt).
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:40
Verwijderd
Ik had vorige week opeens heel slechte wifi. Router was dood ofzo. We hebben nu een nieuwe
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:41
Martiño
Martiño is offline
Tweede router bedoel ik ja.

Maar als ik op de ziggo site kijk staat er dat als ik m'n modem in bridgemodus zet dat hij niet meer als router kan werken. Dat wil ik dus niet.
Oud 08-06-2015, 21:42
Verwijderd
Klopt.

Jij wil dus:

Modem + Wi-Fi -> kabel naar oude (niet wi-fi) router > pc & andere shizzle
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:42
Exactonline
Exactonline is offline
Citaat:
Dan kan je ze tevens bellen om je modem in bridge te zetten zodat je geen problemen krijgt met eventueel port forwarden.
Handig om te weten thx!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:44
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Klopt.

Jij wil dus:

Modem + Wi-Fi -> kabel naar oude (niet wi-fi) router > pc & andere shizzle
Yesh

maar, om alle verwarring de wereld uit te helpen (ik was niet duidelijk genoeg) de tweede router is dus het modem van mijn vorige provider, waar ik de WiFi van uitzet. Moet ik hier dan niks aan veranderen?
Oud 08-06-2015, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Yesh

maar, om alle verwarring de wereld uit te helpen (misschien niet duidelijk genoeg) de tweede router is dus het modem van mijn vorige provider, waar ik de WiFi van uitzet. Moet ik hier dan niks aan veranderen?
Nope, werkt prima dan! Het enige wat kan irriteren is port forwarding (omdat je dan dus twee netwerken hebt, die op je modem en die op je router). Maar zolang je niet bit torrent of servers host is dat geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:48
Verwijderd
Maar die oude modem/router wat is dat voor merk+type?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 21:59
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Nope, werkt prima dan! Het enige wat kan irriteren is port forwarding (omdat je dan dus twee netwerken hebt, die op je modem en die op je router). Maar zolang je niet bit torrent of servers host is dat geen probleem.
Nouja, ik 'koop' soms nog iets als ik t niet op Netflix kan vinden, maar dat moet dan nog steeds kunnen toch (en anders kan ik daarvoor wel terugswitchen naar WiFi)?

Kan ik anders niet beter voor de zekerheid in het menu van de router DHCP uitschakelen etc?

Citaat:
Maar die oude modem/router wat is dat voor merk+type?
Zyxel P2812HNU-F1
Oud 08-06-2015, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Nouja, ik 'koop' soms nog iets als ik t niet op Netflix kan vinden, maar dat moet dan nog steeds kunnen toch (en anders kan ik daarvoor wel terugswitchen naar WiFi)?

Kan ik anders niet beter voor de zekerheid in het menu van de router DHCP uitschakelen etc?

Zyxel P2812HNU-F1
Het zal wel downloaden, maar wsl wel trager.

DHCP aanlaten anders moet je zelf al je apparaten instellen.

Dus je hebt 2 WAN poorten zoals ik heb gevonden. 1 die je aansluit op je telefoon (RJ-11) en een RJ45. Nou dan plug je daar je kabel in en dan zou het prima moeten werken.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 22:22
Martiño
Martiño is offline
Hij heeft maar één wanpoort hoor
Oud 08-06-2015, 22:54
huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
1 x wan poort en 1x dsl.

maar als je de dhcp op de zyxel uitschakelt en hem een ip-adres geeft dat vrij is in je netwerk kan je de kabel van je modem ook in de lan poort doen. dit geeft minder problemen met port forwarding enzo.

zorg er wel voor dat het ip adres van je 2de router niet voor komt in de dhcp pool van je ziggo modem.
Oud 08-06-2015, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Die VDSL aansluiting telt ook als WAN.

Citaat:
1 x wan poort en 1x dsl.

maar als je de dhcp op de zyxel uitschakelt en hem een ip-adres geeft dat vrij is in je netwerk kan je de kabel van je modem ook in de lan poort doen. dit geeft minder problemen met port forwarding enzo.

zorg er wel voor dat het ip adres van je 2de router niet voor komt in de dhcp pool van je ziggo modem.
Ga weg.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 07:15
Verwijderd
Citaat:
Nee want dan zet je de routerfunctionaliteit van de Ziggo-modem uit en dat is niet de vraag.

Het enige wat je hoeft te doen om dit te bewerkstelligen is:
- Tweede router aanzetten
- Verbinden via LAN-kabel of Wifi op router 2
- Het IP-adres van de router openen in een browser
- Uitschakelen DHCP-server in de instellingen
- Kabel van Ziggo modem naar een van de LAN-poorten in router 2

Good to go.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 07:16
Verwijderd
De nieuwe Ziggo-modems zijn nogal zwakzinnig en bij veel mensen loopt hij vast nadat hij in bridge-mode is gezet, alleen de helpdesk kan dat weer herstellen en die zetten hem dan weer uit Bridge-mode en dan heb je nog niets.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 09:01
Carn
Carn is offline
Ik zou het gewoon proberen en anders voor 20 12 euro een simpele switch kopen
Oud 09-06-2015, 12:18
Martiño
Martiño is offline
Dank allen.

Ik bedacht me dat streamen trouwens wel nog mogelijk moet blijven (ik wil nl. vanaf mijn laptop op mijn slaapkamer wel nog naar de tv in de woonkamer (die dus op het 'hoofdmodem' is aangesloten) kunnen streamen). Dus het uitschakelen van de DHCP-server etc. moet sowieso wel, anders zitten tv en laptop op twee verschillende netwerken aangesloten.
Citaat:
Nee want dan zet je de routerfunctionaliteit van de Ziggo-modem uit en dat is niet de vraag.

Het enige wat je hoeft te doen om dit te bewerkstelligen is:
- Tweede router aanzetten
- Verbinden via LAN-kabel of Wifi op router 2
- Het IP-adres van de router openen in een browser
- Uitschakelen DHCP-server in de instellingen
- Kabel van Ziggo modem naar een van de LAN-poorten in router 2

Good to go.
ga ik doen, moet wel lukken denk ik

Ik ga de routers met een lankabel verbinden, moet ik het dan in de tweede router (die dus als switch gaat functioneren) de binnenkomende verbinding via de WAN- of via de LAN-poort laten lopen? Of maakt dat niks uit?

Citaat:
Ik zou het gewoon proberen en anders voor 20 12 euro een simpele switch kopen
Mja, was er al achter dat die niet duur waren, maar ik heb nog twee modems/routers liggen en wil het eerst daar mee proberen. Ze liggen er nu ook maar een beetje stof te verzamelen.

En mocht het niet werken, dan doe ik het gewoon door steeds de kabel om te wisselen.
Oud 09-06-2015, 12:31
Verwijderd
Op de wan poort.

Streamen vanaf een pc? Mja lastig met twee netwerken. Ik krijg het iig niet voor elkaar.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Op de wan poort.
NEEHEEEEEJ je wil niet routeren je wil alles in hetzelfde subnet. Als je doet wat jij voorstelt creëer je een dubbele NAT en dan werkt er helemaal geen kanker meer.

Dus router 2 configgen door DHCP uit te zetten->LAN poort van Ziggo Router naar LAN-poort van Router 2 en dat is echt alles wat je hoeft te doen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 12:47
Verwijderd
Fucking n00b, geef godverdomme geen antwoord als je geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Mja, was er al achter dat die niet duur waren, maar ik heb nog twee modems/routers liggen en wil het eerst daar mee proberen. Ze liggen er nu ook maar een beetje stof te verzamelen.

En mocht het niet werken, dan doe ik het gewoon door steeds de kabel om te wisselen.
Ach, ik vind het wel fijn dat ik op twee plaatsen een Wifi-unit heb staan, mooi overal vol bereik en als ik dan iets wil doen waarvoor ik een lage lag en hoge snelheid nodig heb dan hoef ik ook niet het hele huis door met een superlange kabel.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Fucking n00b, geef godverdomme geen antwoord als je geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent.
Doe niet zo zuur. Als ik het op een lanpoort plug werkt er niks wat op die router zit. Net nog getest.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Doe niet zo zuur. Als ik het op een lanpoort plug werkt er niks wat op die router zit. Net nog getest.
Een router scheidt twee netwerken, als jij de DHCP-server uitzet aan de LAN kant van de router dan krijgen cliënts geen IP adres, DHCP wordt namelijk nooit geNAT en zelfs niet gerouteerd, daarvoor heb je een DHCP-helper nodig, dat soort meuk kan je alleen op Level 3 en hogere switches configureren.

Als je de routeringsfunctionaliteit van het apparaat effectief uitschakelt door de DHCP server uit te schakelen wordt het een gewone Level 2 switch, non blocking. Eén kleine uitzondering zou het wireless-gedeelte kunnen zijn.
Crappy kankerhardware als het niet zo werkt dus.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 12:59
Verwijderd
Dat laatste zal dan wel zo zijn. Maar het enige waar ik het voor gebruik is wifi voor mobiel.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 14:30
WolterB
WolterB is offline
Dus geef je geen antwoord op de uitvraag, maar zeg je wat jij doet bij jezelf en bij hem niet werkt.
Oud 09-06-2015, 15:17
Verwijderd
Waarom zou het niet werken? Het werkt prima maar je krijgt wel twee netwerken.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 17:40
Verwijderd
Nee, je creëert een dubbele NAT waardoor praktisch alles wat niet HTTP of HTTPS is stopt met correct functioneren. Je maakt het dus stukker.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Helemaal deze quote is ronduit idioot als je in dezelfde thread iemand ook nog aanraadt om de DHCP server uit te zetten. Waarom zou dat zijn denk je?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Helemaal deze quote is ronduit idioot als je in dezelfde thread iemand ook nog aanraadt om de DHCP server uit te zetten. Waarom zou dat zijn denk je?
Daarna zei hij toch dat hij de router functie van de modem wil blijven gebruiken. Nou dan niet dus.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 18:22
Verwijderd
Je hebt echt niet het flauwste idee hoe dit werkt als dat je final answer is. Maar okay.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 18:26
Verwijderd
Prima
Met citaat reageren
Oud 09-06-2015, 21:20
Megatron
Megatron is offline
Goed topic
Oud 09-06-2015, 21:23
Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Nee, je creëert een dubbele NAT waardoor praktisch alles wat niet HTTP of HTTPS is stopt met correct functioneren. Je maakt het dus stukker.
Ik heb overigens wel eens wat poortjes door een dubbele NAT gesluisd puur omdat ik geen zin had tekst en uitleg te geven aan de n00b die zich een oor aan heeft laten naaien door een andere n00b. Mensen begrijpen er toch geen kut van of hebben er geen interesse in, '.. als ik maar kan torrenten, jeweettok!' Nou, wat je wil hoor. Succes d'r mee.
Oud 10-06-2015, 17:14
Martiño
Martiño is offline
Het lijkt te werken heb wel nog handmatig het IP-adres aangepast van de router, maar m'n laptop geeft nu aan dat hij aan het 'hoofd'-netwerk is verbonden, en niet aan de oude netwerknaam van m'n router.
Oud 10-06-2015, 17:25
Verwijderd
Dat eerste is een heel goed idee omdat je dan altijd de router kan bereiken. Het verstandigste is om hem een IP-adres te geven in hetzelfde netwerk als waar je zelf in zit, dus dat je er nu nog bij kan.
In het kort: als je een IP adres hebt van 192.168.1.1 en je subnetmasker is 255.255.255.0 dan kan je alle apparaten tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.254 bereiken.
Sticker op router 2 met het nieuwe IP-adres anders wordt het paperclippen als je hem ooit anders wil inzetten.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2015, 21:25
Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
Dat eerste is een heel goed idee omdat je dan altijd de router kan bereiken. Het verstandigste is om hem een IP-adres te geven in hetzelfde netwerk als waar je zelf in zit, dus dat je er nu nog bij kan.
In het kort: als je een IP adres hebt van 192.168.1.1 en je subnetmasker is 255.255.255.0 dan kan je alle apparaten tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.254 bereiken.
Sticker op router 2 met het nieuwe IP-adres anders wordt het paperclippen als je hem ooit anders wil inzetten.
Gewoon onthouden
Oud 12-06-2015, 07:18
zeehond23
zeehond23 is offline
ok hey hoi, vraagje ook ik hier:

Ik heb een UPC modem, die staat in briiiiddddgggguueee mode. En daarna komt een netgear wnr 3500 waarop alles aangesloten is evenals wifi.

Nu wil het dat wifi nogsteeds kut is, ook in de slaapkamer/achterkamer dus Deadlock kan nooit muziekjes opzetten "als hij komt", en Anne heeft moeite met haar vloggen.

Kan ik: UPC modem uit bridge halen, zodat ik deze weer kan gebruiken als wifipunt, met de wnr3500 erop aangesloten zodat ik die meer richting de slaapkamer/achterkamer kan verplaatsen EN DAAR DAN OOK WIFI OP KAN HEBBEN!?

Zo ja, hoe?! Hellepieeee, hullepieee
Oud 12-06-2015, 07:39
Verwijderd
Hey ik heb ook een WNR3500, crasht die van jou ook continu als je torrents aan hebt staan?

Maar ja; Bel UPC helpdesk en zeg dat 'ie uit Bridge mode moet.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2015, 07:40
Verwijderd
Misschien dat het ook werkt als je 192.168.178.1 opent in een browser en dat je er dan zelf bij kan.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2015, 07:40
zeehond23
zeehond23 is offline
oh ja maar ik kan em zelf uit bridgemode halen hoor, das geen problemo. MAAR WAT DAN!?

En ja, dat doet ie
Oud 12-06-2015, 07:43
Verwijderd
Ja dan doe je hetzelfde als het eerdere advies. Geef router 2 een vast IP aan de LAN-kant in hetzelfde subnet als je computer. Als je modem .1 is dan geef je deze .2 bijvoorbeeld en de andere drie octetten van het IP-adres hou je hetzelfde.

Vervolgens zet je de DHCP-server uit in router 2 en dan moet het werken. Dat ding is hier exact hetzelfde aangesloten. Als je nou op mijn feestje was geweest had ik je het kunnen laten zien MAARJA
Met citaat reageren
Oud 12-06-2015, 07:44
Verwijderd
Wel de kabel op router 2 van WAN-poort naar een LAN-poort verhuizen daarna.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten