Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En er zijn nu juist weinig strikte inkomenseisen, alleen een inkomenseis bij het betrekken van de woning, maar dat wordt daarna nooit meer gecheckt. Dat bevordert dus scheefwonen en zorgt dat er weinig plaats komt voor nieuwe woningzoekenden, in de laagste categorieën. Volgens mij is een groot probleem in Nederland dat de private huurmarkt gewoon zo beperkt is en er een enorme krapte is waardoor de verhuurder alles kan maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien is het veel te complex om in ja vs nee te vatten. Stel je bent het met 80% van de plannen wel eens, maar stoort je erg aan bepaalde zaken in de overige 20%. Moet je dan voor of tegen stemmen? Daar is natuurlijk geen hard antwoord op en iedereen moet zelf die afweging maken. Maar hoeveel zegt de uitkomst dan nog? Als het afgewezen wordt, moet dan het plan wat aangepast worden? Of moet het volledig de prullenbak in? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb er verder geen enkel vertrouwen in dat 'de markt' die krapte gaat oplossen, vandaar dat ik voorstander ben van een ingreep vanuit (semi-)publieke hoek.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik denk juist het omgekeerde, ik denk dat de woningmarkt zo verstoord is door allerlei uit de kluiten gegroeide initiatieven die vast ooit goed bedoeld waren, dat het alleen maar symptoombestrijding is om nu met nog meer publiek ingrijpen dingen te gaan opknappen. Je moet gewoon zorgen dat alleen de echt lage inkomens en probleemgevallen snel en in alle gevallen toegang hebben tot sociale huur, en zorgen dat de categorie daarboven gewoon meer vinger in de pap krijgt in de private huurmarkt. Er kan daar wel lichtelijk ingegrepen worden, bijvoorbeeld door aanpakken van huisjesmelkers en beperkingen aan huurprijzen en verhogingen, maar niet de hele boel publiek gaan regelen. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Het typische is dat jouw oplossing nog meer de markt zal verneuken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zou best wat zien in een systeem waar een inschrijving breder dan alleen in je eigen regio/ stad geldt. Misschien met een andere weging o.i.d., maar zodat een inschrijving niet volledig zinloos is geweest als je om welke reden dan ook (relatie, werk) in een andere regio woonruimte zoekt.
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
|
Stap 1 moet zijn om de huurtoeslag alleen afhankelijk te maken van het inkomen, en niet van de prijs van de woning.
Sociale huurders krijgen én meer bescherming, én lagere huur én een dikke toeslag. Gek hè, dat mensen er niet meer uit willen en er wachtlijsten ontstaan?
|
Daarbij is het Rotterdamse probleem dat iedereen met een beetje geld en hoge SES in de omliggende gemeenten gaat wonen, onderwijl profiterend van alle voorzieningen van Rotterdam. Ondertussen blijven juist de mensen met lage inkomens in de stad zitten, waardoor Rotterdam moet opdraaien voor de extra kosten die daaraan verbonden zijn.
Maarja, leg dat maar eens uit als de oppositie schreeuwt dat 'betaalbare woningen worden gesloopt'. Ja, betaalbaar met dank aan de belastingbetaler. Voor de rest zijn het stedenbouwkundige en energiesluipende wederopbouwgedrochten waar niemand wat aan heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als sociale huurwoningen duurder zijn, maken mensen andere keuzes. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat wat langer bij pa en ma blijven wonen opeens aantrekkelijker is, omdat een eigen woning zou betekenen dat ze niet meer drie weken naar Azië op vakantie kunnen. Ik noem nu een gechargeerd voorbeeld natuurlijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Als je de huurtoeslag alleen maar inkomensafhankelijk maakt krijg je dus meer subsidie bij een lager inkomen en stimuleer je dus indirect om maar in een duurdere woning te gaan wonen. De bedoeling is natuurlijk een passende woning die ook niet onnodig duur is.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Door een inkomensafhankelijke woonsubsidie in plaats van het huidige systeem zorg je er voor dat de één van de drie grote voordelen van de sociale sector wegvalt. Daardoor demp je de vraag naar sociale huur een stuk in en maak je het verschil met huizen die toevallig twee euro duurder zijn dan 699 (guess what, die zijn er met dank aan het huidige systeem niet zo veel) aantrekkelijker.
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|